Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Gavekort skrev (På 11.1.2021 den 22.02):

Det jeg ikke begriper er hvorfor dette skal svares med reguleringer når det er noe et fritt marked klarer å etterspørre selv. Jeg nevner dyre boliger fordi det er resultatet av byråkratisk formynderi.

Med mindre du bor i blokk så er det ikke så fælt å få seg lader til elbil etter behov. Nå er det ikke bare slik at du må betale 15.000kr for den, men det blir også pålagt enten du vil ha det eller ei. Tipper elektrikerne gnir seg godt i hendene i hvert fall.

Det frie markedet klarer ikke å styre dette selv. Det frie markedet kutter kostnader og tar snarveier der det er mulig. Hadde det frie markedet styrt, hadde vi bodd i pappesker.

Nei, du må ikke betale for lader med mindre du faktisk har bruk for en og ønsker å kjøpe.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
syar2003 skrev (21 timer siden):

Farter rundt i ny bil denne helgen. Byttet en BMW (hybrid 3-serie) ut med en annen BMW SUV (fullelekrisk).

Fornøyd : Ja- meget.
Cons: Ingen (relevante for meg)

 

614A66FD-0117-4D16-9CE9-62B6FBF1CA39.png

Gratulerer med ny bil! Ser TB har fått labbene på en demobil, og kjører banankassetest. Ser det er veldig mye luft under panseret, så det er synd de ikke har pakket bedre for å gi plass til en skikkelig frunk der. Det sagt, ser det ut som det var greit med plass: https://youtu.be/SGtBKJl7_OQ

Lenke til kommentar
teitur skrev (1 time siden):

Gratulerer med ny bil! Ser TB har fått labbene på en demobil, og kjører banankassetest. Ser det er veldig mye luft under panseret, så det er synd de ikke har pakket bedre for å gi plass til en skikkelig frunk der. Det sagt, ser det ut som det var greit med plass: https://youtu.be/SGtBKJl7_OQ

Takk , jeg hverken trenger eller savner «frunk» , firehjulstrekk eller flatt gulv. Så for meg  svarer alt 100% til forventningene og vel så det ;) 

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg prøvde ID.4 her om dagen. Ble ikke helt vant til menysystemet på den korte turen og frunken eksisterte ikke, men ellers fine materialvalg i kupeen og helt ok seter og fin litt småhøy sittestilling i forhold til model S-en. Det ble litt mehh - ok på det aller meste, men ingenting som engasjerte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Simen1 said:

Jeg prøvde ID.4 her om dagen. Ble ikke helt vant til menysystemet på den korte turen og frunken eksisterte ikke, men ellers fine materialvalg i kupeen og helt ok seter og fin litt småhøy sittestilling i forhold til model S-en. Det ble litt mehh - ok på det aller meste, men ingenting som engasjerte.

Siktes vel til en litt annen kundegruppe enn Tesla eiere. Hvordan var knappene på rattet? Virker å være litt elsk/hat med de touch greiene der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har prøvekjørt ID4 og Enyaq iv80 i dag. Førstnevnte er trygg og fin, men gud hjelpe så kjedelig. Enyaq fremstår som så latterlig mye mer premium, alt er penere, mer elegant og spennende, mens ID4 er mer legokloss med hjul, innredet av IKEA.

Så da blir det vel Enyaq, sitter litt med utstyrsvalg nå. Noen som vet hvilke av disse pakken som med størst letthet kan skippes? Jeg tenker at Komfortsetepakken er gone, og Førerpakke Sport pluss henger i alle fall i en tynn tråd. Familiepakke Pluss spanderer jeg nok på barna, men Infotainment Pluss? Er det noe å ha?

image.png.8a8486da70ac8c6786ff53091d8d33e6.png

image.thumb.png.500cd646cd88d81e583b9374efec5869.png

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (3 timer siden):

Det er ikke rart at boligprisene stiger med kravene som stilles i dag.

Alternativet hadde vært boliger med 10cm isolasjon i veggene, 2 stikk på stua og enkel belysning markedsført som om det var ei luksusleilighet eller et slott.
Gå 30 år tilbake i tid så var dette realiteten.
Går vi derimot 12 år bakover i tid var det fortsatt veldig enkelt mens veggtykkelsen hadde såvidt begynt å bli tykkere.
Er det slik vi fortsatt vil ha det i 2021 for å få billigere boliger med 2021 strømpriser?

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
perpyro skrev (9 timer siden):

Alternativet hadde vært boliger med 10cm isolasjon i veggene, 2 stikk på stua og enkel belysning markedsført som om det var ei luksusleilighet eller et slott.
Gå 30 år tilbake i tid så var dette realiteten.
Går vi derimot 12 år bakover i tid var det fortsatt veldig enkelt mens veggtykkelsen hadde såvidt begynt å bli tykkere.
Er det slik vi fortsatt vil ha det i 2021 for å få billigere boliger med 2021 strømpriser?

Jeg trenger ikke plass til rullestol over hele boligen, og det er videre latterlig med lading av el-bil om man feks. ikke har/eller vil ha elbil. Det er også tåpelig med påbudte lekeplasser i nabolag uten barn osv. Det ville vært flott med mer variasjon slik at også de med dårlig råd ville fått mulighet til bolig. At det stilles krav til boligens tekniske løsninger innenfor enkelte områder er selvsagt på sin plass.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Kaplan said:

Jeg har prøvekjørt ID4 og Enyaq iv80 i dag. Førstnevnte er trygg og fin, men gud hjelpe så kjedelig. Enyaq fremstår som så latterlig mye mer premium, alt er penere, mer elegant og spennende, mens ID4 er mer legokloss med hjul, innredet av IKEA.

Så da blir det vel Enyaq, sitter litt med utstyrsvalg nå. Noen som vet hvilke av disse pakken som med størst letthet kan skippes? Jeg tenker at Komfortsetepakken er gone, og Førerpakke Sport pluss henger i alle fall i en tynn tråd. Familiepakke Pluss spanderer jeg nok på barna, men Infotainment Pluss? Er det noe å ha?

 

Ville nok forhørt meg på Elbilforumet om dette. Antar du får bedre svar blandt de andre som skal kjøpe samme bil.

https://elbilforum.no/index.php?board=141.0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 4/19/2021 at 8:55 PM, hekomo said:

Det frie markedet klarer ikke å styre dette selv. Det frie markedet kutter kostnader og tar snarveier der det er mulig. Hadde det frie markedet styrt, hadde vi bodd i pappesker.

Nei, du må ikke betale for lader med mindre du faktisk har bruk for en og ønsker å kjøpe.

Jeg er vel en av de som er ganske så stor tilhenger av fri økonomi, men akkurat her må jeg støtte hekemo. Det er et marked som ikke fungerer uten regulering, forsåvidt er endel av markedene vi har bygd markeder med noe form for regulering.

Det eneste det er snakk om er legge kabler som koster 100kr/m i garasjen og evt noen bakplater til noen hundrelapper per parkeringsplass. Det er stordriftsfordeler å gjøre dette ved bygging og koordinert. Og vise til at det er enkelt i enebolig viser at man ikke forstår utfordringene som ligger i borettslag og sameie, både teknisk og beslutningsmessig.

Lenke til kommentar
Kaplan skrev (11 timer siden):

eg har prøvekjørt ID4 og Enyaq iv80 i dag. Førstnevnte er trygg og fin, men gud hjelpe så kjedelig. Enyaq fremstår som så latterlig mye mer premium, alt er penere, mer elegant og spennende, mens ID4 er mer legokloss med hjul, innredet av IKEA.

Så da blir det vel Enyaq,

Må være kjedelig å kun ha VW AG biler å velge mellom

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (7 minutter siden):

Må være kjedelig å kun ha VW AG biler å velge mellom

Hva mener du? Jeg har utelukket alt annet, det er bare disse to igjen som tilfredsstiller mine kriterier. Nå kommer jo Kia med EV6 som forsåvidt treffer meg bra, men den orker jeg ikke å vente på all den tid det ikke en gang er åpnet for bestilling. 

Lenke til kommentar
Kaplan skrev (49 minutter siden):

Hva mener du? Jeg har utelukket alt annet, det er bare disse to igjen som tilfredsstiller mine kriterier. Nå kommer jo Kia med EV6 som forsåvidt treffer meg bra, men den orker jeg ikke å vente på all den tid det ikke en gang er åpnet for bestilling. 

Fikk bare (feilaktig?) inntrykk av at var en sann VW AG -mann. Bra hvis jeg tok feil. 😉

Lenke til kommentar

Da ble resultatet etter en liten runde hos bass brothers med e-soulen bass løsning som passet fint i reservehjulsbrønnen uten å ta opp noe annen plass i bagasjerommet, liten 6,5" som spiller så bra at en knapt skulle tro det var mulig :p . Ellers ble det loddet inn noen delefilter på høyttalerne ut i dørene for å få de til å kutte litt av den heftigste dypbassen fra de, da de original prøvde å pushe så mye bass ut der at det ble helt grøtete på musikk av typ EDM og Synthwave. 

1kGY4bm.jpg

Så nå blir det noen dager med litt innspilling og finjusteringer, men dette leverte absolutt varene :D 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (13 timer siden):

Jeg trenger ikke plass til rullestol over hele boligen, og det er videre latterlig med lading av el-bil om man feks. ikke har/eller vil ha elbil. Det er også tåpelig med påbudte lekeplasser i nabolag uten barn osv. Det ville vært flott med mer variasjon slik at også de med dårlig råd ville fått mulighet til bolig. At det stilles krav til boligens tekniske løsninger innenfor enkelte områder er selvsagt på sin plass.

Du trenger nok ikke det men det at nye boliger bygges uten denne muligheten gjør at markedet for boliger for de som faktisk trenger det skrumper inn.
Politikerne har derfor i form av byggeforskrifter bestemt at alle skal kunne bo der de vil, også de som trenger rullestol.
Det samme gjelder når det kommer til elbillading.
Overgang til elbiler er et politisk ønsket mål og derfor brukes igjen forskrifter til å gjøre det mulig for elbilladig i alle nye boliger.
Når det da i tillegg er en kjennsgjerning at boligmarkedet er både varmt og i bevegelse så må man ta høyde for at boligen du har der du hverken trenger plass til rullestol, lekeplass eller ladestasjon for elbil kan det fort hende det etterhvert kommer folk i boligen som kanskje ønsker seg en eller flere av delene boligen er tilrettelagt for.
Så får man argumentere for eller mot hvorvidt staten skal bestemme hvordan boligene som bygges skal utformes med de krav de har i dag men det er nå noe de folkevalgte har valgt å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kaplan skrev (På 20.4.2021 den 20.40):

Jeg har prøvekjørt ID4 og Enyaq iv80 i dag. Førstnevnte er trygg og fin, men gud hjelpe så kjedelig. Enyaq fremstår som så latterlig mye mer premium, alt er penere, mer elegant og spennende, mens ID4 er mer legokloss med hjul, innredet av IKEA.

Så da blir det vel Enyaq, sitter litt med utstyrsvalg nå. Noen som vet hvilke av disse pakken som med størst letthet kan skippes? Jeg tenker at Komfortsetepakken er gone, og Førerpakke Sport pluss henger i alle fall i en tynn tråd. Familiepakke Pluss spanderer jeg nok på barna, men Infotainment Pluss? Er det noe å ha?

Eg har ein Kodiaq med mykje av dei same type pakkane. Skulle eg kjøpt ein Enyaq i dag ville eg nok tatt med dei fleste pakkane, men lommebøkene må jo styre litt, samt kanskje kor lenge du ser for deg å ha bilen. Eg ville ha den lenge, så heller angre på at eg brukte nokre tusen ekstra enn å ta med for lite.

Familiepakke pluss - Mest for nakkestøtter
Infotainment Pluss - For HUD, om ein synest det er verdt 10k. Eg ville valgt det.
Førerpakke Sport Pluss - For DCC. Veldig glad i den på min bil.
Komfortsetepakke Pluss - Om du vil ha elektrisk til passsjer og massasje. Ikkje det viktigaste.
Parkeringspakke Pluss Intro - For 360 graders kamera. Hadde tatt med den.

Mange forhandlarar har fått inn Enyaq til testkjøring, så kanskje du kan få prøvd ein og testa ekstrautstyr.

Lenke til kommentar
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...