Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

sverreb skrev (9 timer siden):

Hvis det er bare nødbrems som blir så varmt så ja, men selv normal bremsing kan innebære å dumpe en MJ, og da er det ikke sikkert det er greit å måtte vente til at en lavtemperatur heatsink dumper varmen.

Ved normal bremsing lader man batteriet, uten å varme hverken skivebremser, vann eller batteri.

Skulle man bremse kraftig så man står i ro med høy temperatur et sted så vil ikke radiatoren kunne avgi noe særlig varme pga lite vind, men når man står i ro så trenger man heller ikke noe voldsomt til bremseeffekt. Begynner man å kjøre igjen så kjøles det varme fort ned, særlig om man skal opp i høy hastighet. Desto fortere man kjører, og større nødbremsekapasitet man trenger, jo raskere kjøles det ned. Behov og kapasitet går som hånd i hanske.

sverreb skrev (9 timer siden):

Dette er en alminnelig problemstilling i engineering. Hvis du har et sikkerhetskrav du nesten alltid kan håndtere med enkelt utstyr så hjelper det ikke, du må uansett ha annet utstyr til stede for å håndtere de tilfellene det enkle utstyret kom til kort, siden en feil ikke er akseptabelt.

Sikkerhetsmekanisme 1: Bremsesystem med termisk lager for bremseenergien.

Sikkerhetsmekanisme 2: Elektronisk hastighetsbegrensning (begrensningen vil gradvis oppheves i takt med at varmelagret kjøles ned, noe det gjør raskere jo høyere hastigheten blir)

Til sammen fungerer disse alltid, ikke bare nesten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sverreb skrev (9 timer siden):

Her er forøvrig en temperaturgraf av en industriell skivebrems:

Grafen kan sammenlignes med følgende kjøremønster i en bil: Maks akselerasjon 0-100, maks nødbremsing 100-0, maks akselerasjon 0-100, osv. Minner det om et vanlig kjøremønster på motorvei? Jeg tviler på at UP vil kalle det vanlig.

(du sa selv at banekjøring var en annen diskusjon)

Jeg skal prøve å forklare på en annen måte: Man skal ha en heftig radiator, f.eks en kvart kvadratmeter stål på 350°C, for å kunne avgi 100kW kontinuerlig. Man trenger en termisk buffer som kan fordele varmeavgivelsen over lengre tid. I skivebremser er stålets varmekapasitet den termiske bufferen. Jo tykkere bremseskiver man har jo lengre tid kan man avgi den varmen. Designvalget overflateareal vs godstykkelse avgjør hvor godt bremsene er egnet til ovennevnte idiotkjøring. I systemet jeg foreslår har man samme designvalg. Motoren må kunne ta opp nok effekt og radiatoren må kunne avgi nok effekt. Men et termisk buffer mellom de to kan redusere behovet for effektavgivelse fra radiatoren. Smarte systemer som elektronisk fartsbegrensning ved varm buffer kan begrense idiotkjøring der noen forsøker å overopphete bremsene med vilje. Ergo idiotsikkert, ikke bare nesten.

Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål angående disse fastmonterte laderne man kan dette opp. Er ganske uerfaren når det kommer til elbil, så har en del å sette meg inn i nå som jeg fikk tak i en Ioniq 5. Det jeg lurte på er om det er noen spesiell anbefaling til fastmontert ladestasjon jeg burde gå for?
 

Bor i borettslag, og det virker som jeg får en 230V/16A tilførsel til ladepunktet, så ligger jo da på en 3,7KW ladeffekt. Det er også ikke WiFi nede i garasjeanlegget per nå, så vet ikke om dette forandrer noe på hva som anbefales 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Konkulf skrev (9 minutter siden):

Har et lite spørsmål angående disse fastmonterte laderne man kan dette opp. Er ganske uerfaren når det kommer til elbil, så har en del å sette meg inn i nå som jeg fikk tak i en Ioniq 5. Det jeg lurte på er om det er noen spesiell anbefaling til fastmontert ladestasjon jeg burde gå for?
 

Bor i borettslag, og det virker som jeg får en 230V/16A tilførsel til ladepunktet, så ligger jo da på en 3,7KW ladeffekt. Det er også ikke WiFi nede i garasjeanlegget per nå, så vet ikke om dette forandrer noe på hva som anbefales 😅

Jeg har dessverre Ohmia, men skulle ønske jeg hadde Zaptec - Elbillading hjemme med Zaptec Go - Zaptec AS

Om man trenger en "smart" ladeboks i dag tviler jeg egentlig på - Ioniq 5 har helt sikkert mulighet til å sette timer for lading(?) Og det er generelt nok at du lader om natten om du vil ha billigere strøm.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Konkulf skrev (13 minutter siden):

Bor i borettslag, og det virker som jeg får en 230V/16A tilførsel til ladepunktet,

Et sånt borettslag altså! Det betyr at du bør være tidlig ute med å installere lader, før kapasiteten i hovedtavla er brukt opp. Når det skjer så vil det bli forbud mot å installere nye ladere til stor frustrasjon for de som kom "for sent", inntil styret kommer til fornuft og må fjerne alle de installerte laderne og kjøpe et felles ladesystem som deler på den tilgjengelige kapasiteten i hovedtavla.

Alternativt kan du be borettslagstyret se på saken med en gang så folk unngår å kjøpe ladere som må fjernes igjen etter hvert.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Konkulf skrev (21 minutter siden):

Har et lite spørsmål angående disse fastmonterte laderne man kan dette opp. Er ganske uerfaren når det kommer til elbil, så har en del å sette meg inn i nå som jeg fikk tak i en Ioniq 5. Det jeg lurte på er om det er noen spesiell anbefaling til fastmontert ladestasjon jeg burde gå for?
 

Bor i borettslag, og det virker som jeg får en 230V/16A tilførsel til ladepunktet, så ligger jo da på en 3,7KW ladeffekt. Det er også ikke WiFi nede i garasjeanlegget per nå, så vet ikke om dette forandrer noe på hva som anbefales 😅

Easee er kjekt om du har 4G dekning i parkeringskjelleren, da får en mulighet å styre laderene og lade når strømprisen er lav osv automatisk. Jeg lader og min E-Soul på 3,7 kw, men er verdt å merke seg at dersom det legges opp 16 ampere kurs til lading vil mest trolig elektriker fraråde lading over 12-13 ampere da en helst ikke skal bruke mer enn 80% av kursen, så tipper du får en lade effekt på 2,9 kw i realiteten med en 16 amperes kurs. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Ved normal bremsing lader man batteriet, uten å varme hverken skivebremser, vann eller batteri.

 

Nå er det relativt vanlig at dette ikke er tilgjengelig (I helhet eller delvis fordi det bare kan ta opp en begrenset del av bremseenergien) Enten fordi batteriet er kandt, har for høy SOC eller fordi likeretteren/laderegulatoren om bord i bilen ikke har kapasitet nok. (Motoren produserer vekselspenning som må likerettes og reguleres før det brukes til å lade batteriet)

Dermed blir første alternativ til regenerering noe som gjerne må brukes en hel del

3 hours ago, Simen1 said:

Grafen kan sammenlignes med følgende kjøremønster i en bil: Maks akselerasjon 0-100, maks nødbremsing 100-0, maks akselerasjon 0-100, osv. Minner det om et vanlig kjøremønster på motorvei? Jeg tviler på at UP vil kalle det vanlig.

Nei, det demonstrerer at praktisk worst case (f.eks Køkjøring på motorvei med svært variabel farrt/hyppige nedbremsinger med en kraftig nødbremsing etter at bremsene alt er kommet i en ganske høy termisk likevekt) er greit innenfor rekkevidde av den termiske massen og overflaten/kjølingen  til dagens skivebremser.  (Eksempelet er faktisk fra en skivebrems for en kran, så kjølingen er egentlig noe pessimistisk. Skivebremsene i en bil har mye mer fartsvind)

3 hours ago, Simen1 said:

Jeg skal prøve å forklare på en annen måte: Man skal ha en heftig radiator, f.eks en kvart kvadratmeter stål på 350°C, for å kunne avgi 100kW kontinuerlig

Hva er beregningsgrunnlaget for dette? Husk at vi trenger ikke være begrenset til radiatorer, konvektiv/konduktiv kjøling er svært effektivt for en bil i fart siden vi  kan presse luft gjennom varmeveksleren via fartsvinden. Bruker du et matriale som stål er du heller ikke begrenset til 350C. Bremseskiver er meg bekjent ofte godkjent for opp til 800C for en kort tid. Er varmeveksleren din bedre beskyttet er det ingenting som hindrer deg å heve temperaturen. En vameveksler av nichrome burde kunne drives på 1000-1200C. Plasser dette i en vindtunnel i karosseriet (potensielt avblendet om man vil gjøre bilen mer aerodynamisk når den ikke behøves) og dump eksosen ett sted hvor varmen raskt diffuseres med annen luft. Da trenger du plutselig mye mindre masse. .

Men som sagt p.g.a begrensingene til induktiv bremsing vil vi nok måtte ha friksjonsbremser. De kan kanskje dimensjoneres ned om man alltid kan stole på at det induktive bremsesystemet alltid er tilgjengelig ved å ha slike alternative energidumper.

Dette siste punktet er imidlertid noe ubehagelig. Det betyr at man hever sikkerhetskravet til hele drivlinjen. Motor/invertersystemet kan normalt ha en lavere sikkerhetsrating enn bremsesystemet, men om man neddimensjonerer friksjonsbremsene fordi man stoler på motor/invertersystemet, da MÅ disse alltid virke, og får krav om redundans, ASIL-D kontroll og failsafe design. Jeg tenker dette koster mer enn å bare ha store nok friksjonsbremser.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

Easee er kjekt om du har 4G dekning i parkeringskjelleren, da får en mulighet å styre laderene og lade når strømprisen er lav osv automatisk. Jeg lader og min E-Soul på 3,7 kw, men er verdt å merke seg at dersom det legges opp 16 ampere kurs til lading vil mest trolig elektriker fraråde lading over 12-13 ampere da en helst ikke skal bruke mer enn 80% av kursen, så tipper du får en lade effekt på 2,9 kw i realiteten med en 16 amperes kurs. 

Slik som borettslaget ha gjort det så får vi egen strømmåler i anlegget til borettslaget, og faktureres hvert halvår 1kr/KWt inkludert alt av avgifter for lading som er gjort i den perioden. Er dette en vanlig løsning rundt omkring i borettslag eller?

 

2 hours ago, Simen1 said:

Et sånt borettslag altså! Det betyr at du bør være tidlig ute med å installere lader, før kapasiteten i hovedtavla er brukt opp.

Vi har heldigvis ganske få som har lagt over til elbil så langt, og nærmest ingen som har fastmonterte ladere, så er heldig der 😊 Fikk beskjed at de aller fleste bare fikk 8A kurs, men har god tone med vaktmester/elektriker på bygget, og han hadde hørt om bilen og likte den godt, så da måtte jeg selvfølgelig ha 16A kurs mente de 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har sett en veggholder til kabel type 2, til den enden av kabelen som går i laderen? 

Jeg har easee og én bil med type 1-kontakt, og én bil med type 2-kontakt.

På veggen ved laderen har jeg laget oppheng til å kveile begge kablene på hver sin holder, og satt på et veggfeste til hver av kabelendene som skal i bil. 

Men siden jeg må bytte kabel stadig vekk, så hadde det vært kjekt å klikke easee-enden av kabelen som ikke er i bruk i et veggfeste ved laderen, istedenfor å klemme på gummihetta. 

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (11 timer siden):

Noen som har sett en veggholder til kabel type 2, til den enden av kabelen som går i laderen? 

Jeg har easee og én bil med type 1-kontakt, og én bil med type 2-kontakt.

På veggen ved laderen har jeg laget oppheng til å kveile begge kablene på hver sin holder, og satt på et veggfeste til hver av kabelendene som skal i bil. 

Men siden jeg må bytte kabel stadig vekk, så hadde det vært kjekt å klikke easee-enden av kabelen som ikke er i bruk i et veggfeste ved laderen, istedenfor å klemme på gummihetta. 

Om du henger kabelen vertikalt burde du kunne bruke en enkel klamme som er stor nok for kabelen men for liten for 'hodet', har sett det et sted. Typisk klamme for kosteskaft burde fungere.

Lenke til kommentar

Ja, det blir alternativet, og skal kunne ordnes greit. Men det beste hadde vært å ha en slik som dette, men for andre enden av kabelen, så kunne jeg satt den i den og sluppet å styre med gummihette for å beskytte den. 

52498_0_m_719_1200.jpeg.2f61d623ce3c4efaeb8df4a7417719fe.jpeg

(Har som sagt satt opp slike for den enden av kablene som går til bilen, men laderobot-enden er for stor for den indre ringen i dette festet) 

Lenke til kommentar

Vi har bestilt oss Enyaq 80, noen andre som har bestilt denne eller har noen tanker? Får prøvekjørt den når den kommer til Trondheim i april med forbehold om å trekke oss ut fra kontrakten om vi ikke skulle like den men den ser lovende ut 😊 Har hatt en e-golf før men trenger noe med litt rekkevidde nå. 

Lenke til kommentar
HeleneK04 skrev (35 minutter siden):

Vi har bestilt oss Enyaq 80, noen andre som har bestilt denne eller har noen tanker? Får prøvekjørt den når den kommer til Trondheim i april med forbehold om å trekke oss ut fra kontrakten om vi ikke skulle like den men den ser lovende ut 😊 Har hatt en e-golf før men trenger noe med litt rekkevidde nå. 

Husk at terskelen for å trekke seg er høyere når dere allerede har bestilling på den. Ha andre biler ferskt i minnet og ikke nøl med å reagere på ting.

Med det sagt så er Skoda et solid valg.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 time siden):

-uten firehjulstrekk?

Ja, er ikke nødvendig med bruken vår :) 

Gavekort skrev (54 minutter siden):

Husk at terskelen for å trekke seg er høyere når dere allerede har bestilling på den. Ha andre biler ferskt i minnet og ikke nøl med å reagere på ting.

Med det sagt så er Skoda et solid valg.

Det er sant. Har sett litt på Q4 E-tron som kommer i løpet av året men vet ikke om det er verdt prisforskjellen. Har også sett litt på xPeng G3 men føler det er tryggere å gå for et kjent merke 😋 Har planer om å ha denne bilen hvertfall ut garantitiden på den, sannsynligvis til den er nedbetalt så må gå for noe man sannsynligvis vet at holder i noen år.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, HeleneK04 said:

Har også sett litt på xPeng G3 men føler det er tryggere å gå for et kjent merke 😋

Med xPeng G3 vet man jo hva man får da, mens Skodan vet man jo bare er basert på ID.4 - som har masse softwarefeil enda 😛

Men får bare krysse fingerene for at Skodan blir bedre når den kommer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...