Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (1 time siden):

Var vel en ekstra sikkerhet før i tiden når man bare kunne røske ut ledningen bak tenningslåsen å koble de sammen for å starte bilen.

Er vel poengløst i dag på moderne biler.

Tja, vil ikke si det er  helt meningsløst, storparten av tyverier hvor de tar bilen går jo i stor grad ut på å dra med seg hele bilen på en henger, en jobb en rattlås vil gjøre mye vanskeligere, vertfall vist du står litt knotete til.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (8 minutter siden):

Tja, vil ikke si det er  helt meningsløst, storparten av tyverier hvor de tar bilen går jo i stor grad ut på å dra med seg hele bilen på en henger, en jobb en rattlås vil gjøre mye vanskeligere, vertfall vist du står litt knotete til.

Leafen går jo i Park når du slår den av, så du får jo ikke akkurat trillet den noen steder. Park får du ikke av uten at tenningen er på.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (46 minutter siden):
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Vi har en, men det aner jeg virkelig ikke. Hva skal man forresten med rattlås på en bil?

Hvilken modell har du? Kan det ha vært ekstrautstyr? Mamma har en Visia+ eller noe sånt, og den har da ikke rattlås. Men er enig i at det ikke er noe poeng i disse dager.

Vi har en 2012-modell, med stort sett alt av utstyr såvidt jeg kan se. Kjøpt brukt for 4 år siden.

Nei, ikke noe poeng med rattlås på moderne biler.

Lenke til kommentar

Rattlås har fortsatt en hensikt. Mister man motorkraft så må man fortsatt kunne styre bilen, og når bilen står i ro så har man gjerne lyst til å låse rattet for å slippe at uvedkomne triller vekk bilen.

Så kan man spøke med at 1.gen Leaf sin beste tyveribeskyttelse er utseende.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (19 minutter siden):

Rattlås har fortsatt en hensikt. Mister man motorkraft så må man fortsatt kunne styre bilen, og når bilen står i ro så har man gjerne lyst til å låse rattet for å slippe at uvedkomne triller vekk bilen.

Selv om bilen alltid MÅ stå i Park når den er slått av?

Gavekort skrev (20 minutter siden):

Så kan man spøke med at 1.gen Leaf sin beste tyveribeskyttelse er utseende.

Ja du er en skikkelig spøkeful... :p

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (44 minutter siden):

Selv om bilen alltid MÅ stå i Park når den er slått av?

Correct me if I'm wrong, er ikke biltyv. Men tilfellet der rattlås er brukbart blir jo om du slår inn ei rute, slipper parkbremsen og skal trille bilen oppå en henger. Jeg vet ikke om Leaf bare låser bilen i park i stedet og sier at det er godt nok. Rattlås har litt mer hensikt på biler med manuell girkasse og håndbrekk.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (19 minutter siden):

Correct me if I'm wrong, er ikke biltyv.

Og det skal du være glad for...

Gavekort skrev (19 minutter siden):

Men tilfellet der rattlås er brukbart blir jo om du slår inn ei rute, slipper parkbremsen og skal trille bilen oppå en henger. Jeg vet ikke om Leaf bare låser bilen i park i stedet og sier at det er godt nok. Rattlås har litt mer hensikt på biler med manuell girkasse og håndbrekk.

På en Leaf (og andre elektriske/hybride biler?) må du sette på tenningen for å få bilen ut av Park.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

På en Leaf (og andre elektriske/hybride biler?) må du sette på tenningen for å få bilen ut av Park.

Dette er jeg ganske sikker på at er feil, da så og si alle biler har mulighet til å løse ut uten strøm eller tenning

De som tauer biler vet hvor disse knappene etc. er, så da regner jeg med at tyvene også vet det.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (Akkurat nå):

Dette er jeg ganske sikker på at er feil, da så og si alle biler har mulighet til å løse ut uten strøm eller tenning

De som tauer biler vet hvor disse knappene etc. er, så da regner jeg med at tyvene også vet det.

Det er mulig. Jeg er heller ikke noen biltyv. 😏

Lenke til kommentar

De fleste automater har en eller annen form for shiftlock override som gjør det mulig å sette bilen i nøytral ved en eventuell strømmangel, vil tro det og gjelder elbiler. Men på den samme måten vil en jo og anta at det er lignende overstyringer for elektronisk rattlås som de fleste nyere biler er utstyrt med, men det er jo en liten terskel en må komme seg over likevel.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (21 minutter siden):

De fleste automater har en eller annen form for shiftlock override som gjør det mulig å sette bilen i nøytral ved en eventuell strømmangel, vil tro det og gjelder elbiler. Men på den samme måten vil en jo og anta at det er lignende overstyringer for elektronisk rattlås som de fleste nyere biler er utstyrt med, men det er jo en liten terskel en må komme seg over likevel.

Rattlås er det minste problemet da man bare trenger å dra hjulene på styrende aksel opp på noen skliklosser.

Dubious skrev (37 minutter siden):

Dette er jeg ganske sikker på at er feil, da så og si alle biler har mulighet til å løse ut uten strøm eller tenning

De som tauer biler vet hvor disse knappene etc. er, så da regner jeg med at tyvene også vet det.

Desverre er det litt for mange biler som kun har elektrisk utløsning av håndbrekk og girkasser, og det krever stor forståelse for hvor man skal koble til strøm for å tvangstyre mange av disse systemene, om det i heletatt er mulig. 

 

Jeg tror riktig nok at flere og flere merker ser utfordringene og designer biler med mulighet for manuell utløsning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...