Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Mener det var aluminiumsdører og slikt i de første bilene solgt i Norge sånn ca 2011-2013, som var produsert i Japan, så det bør være mulig å lese utifra VIN. Men *tror* 2014-modell ikke vil være fra Japan.

Ja, det jeg er redd for. Denne er produsert i england. Synes bare panser, dører og bagasjeromsluke virket så lett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
22 minutes ago, Kajac said:

Ja, tenker jeg også. Det er grunnen til at vi gikk for denne bilen, selv om den er lavt utstyrt (mangler cruise-kontroll blant annet). Et batteri som varer en del år til tenker jeg er viktigere enn masse ekstrautstyr.

Siden hun kjører lite, og bilen mest sannsynlig kommer til å stå tilkoblet i garasjen store deler av tiden, kommer jeg til å oppfordre henne til å fortsette å ha ladesperren på 80 % så lenge hun ikke trenger full kapasitet. Da kan nok denne bilen leve lenge.

Forresten, er det noen som husker når nissan gikk fra å bruke aluminiums-paneler til stål-paneler på disse bilene? 

Edit: Er det noen som vet om disse RFID-brikkene kan brukes som ladebrikker? Det fulgte ikke med ladebrikke til bilen.

Er jo bare å gå i fortum appen så kan man bestille ladebrikke gratis, den samme  kan du registrere hos andre leverandører og, ihvertfall bkk
Evt meld deg inn i elbilforeningen for 1 år så får du ladebrikke

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (5 minutter siden):

Er jo bare å gå i fortum appen så kan man bestille ladebrikke gratis, den samme  kan du registrere hos andre leverandører og, ihvertfall bkk
Evt meld deg inn i elbilforeningen for 1 år så får du ladebrikke

Det er alternativet. Men da skal den jo sendes i posten. Tenkte hvis det var mulig å kjøpe noen over disk i dag.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (15 minutter siden):

Forresten, er det noen som husker når nissan gikk fra å bruke aluminiums-paneler til stål-paneler på disse bilene? 

Etter hva jeg leser så skal gen.1 ZE0 være typen med alu panser, dører og bakluke, gen 2 ZE0 kom i 2014, vist du har muligheten å sette ladegrense på 80% skal bilen være gen.1, men det fremsto som litt usikkert om det gjelder både for Japan bilene og UK bilene, i 2013 begynt de å produsere leaf i UK for det europeiske markedet. Du for ta en magnet på dørene og panseret å sjekke :) . For øvrig så ble muligheten å sette ladegrense fjernet fra og med 2014 modellene så jeg tror nok det faktisk er en 2013 modell hun har kjøpt. 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (7 minutter siden):

Etter hva jeg leser så skal gen.1 ZE0 være typen med alu panser, dører og bakluke, gen 2 ZE0 kom i 2014, vist du har muligheten å sette ladegrense på 80% skal bilen være gen.1, men det fremsto som litt usikkert om det gjelder både for Japan bilene og UK bilene, i 2013 begynt de å produsere leaf i UK for det europeiske markedet. Du for ta en magnet på dørene og panseret å sjekke :) . For øvrig så ble muligheten å sette ladegrense fjernet fra og med 2014 modellene så jeg tror nok det faktisk er en 2013 modell hun har kjøpt. 

Det er en 2014-modell. Den har ikke "bjelken" i bagasjerommet. Bilen er også produsert 1. februar 2014. Rammenummeret tilsier at den er bygget i england.

Ladebegrensing kan settes på enten 80 % eller 100 %.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Kajac said:

Det er alternativet. Men da skal den jo sendes i posten. Tenkte hvis det var mulig å kjøpe noen over disk i dag.

Får benytte app i noen dager frem til da. Om ikke moren din er "teknologisk anlagt" kan hun bare fortelle deg nummeret på laderen hun er tilkoblet så kan du starte ladingen fra din telefon. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Får benytte app i noen dager frem til da. Om ikke moren din er "teknologisk anlagt" kan hun bare fortelle deg nummeret på laderen hun er tilkoblet så kan du starte ladingen fra din telefon. 

Har jeg ikke tenkt på. Men det er en mulighet ja :) Hun er typen som har "dum-telefon" fremdeles, så ingen app der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (9 minutter siden):

Det er en 2014-modell. Den har ikke "bjelken" i bagasjerommet. Bilen er også produsert 1. februar 2014. Rammenummeret tilsier at den er bygget i england.

Ladebegrensing kan settes på enten 80 % eller 100 %.

Snålt, mine kilder sier at den forsvant når BMS oppdateringen kom fra og med 2014 modellene for å øke EPA rekkevidden til bilen, dog er mine kilder amerikanske, så muligens europeiske biler beholdt denne landegrensen lenger enn de over dammen 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
CoffinKriz skrev (20 timer siden):

Hei! Jeg har fått et tilbud på en ny ID3 1st Plus med litt ekstra til underkant av 380k, rundt 50k i prisavslag. Utfra prisavslaget virker dette som et veldig godt tilbud, spesielt med tanke på at ett halvt år gamle biler ligger ute på finn til samme prisen. Jeg har lenge vurdert ID3, men hadde egentlig planer å vente til neste år, men jeg må si det frister å kjøpe en helt ny nå for den oppgitte prisen. Hva tenker dere andre om dette?

Tenker at det nok er svært gode grunner til det prisavslaget. Jeg hadde ikke ville kjøpt en ID.3 før om et år ca. Da er vel alt fikset og på plass.

Lenke til kommentar

Sjekket batteriet med ODBII-leseren nå. Fikk ikke LeafSpy til å fungere med ODBII-leseren (den er eleding), men fant en annen app som gjorde det samme. Kapasiteten fulladet er på 19,4 kWt, mot 21,6 brukbar kapasitet på et nytt batteri (24 kWt-modellen). Det gir da en SoH på 89,81 %. Altså omtrent som jeg hadde beregnet.

Det må vel kunne sies å være bra, gitt at bilen er 7 år gammel og har gått nesten 66 000 km? Bilen kostet forøvrig 65 000 kr, andre med en så høy SoH koster ofte det dobbelte på Finn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Var det ikke samme greia med appen i starten? Syns jeg husker snakk om det.

For Kia sin del var det ikke mer enn noen måneder etter lansering av E-Soul appen kom, men er ikke så oppdatert på hvordan det ellers var for andre Kia og Hyundai biler som støttet appstyring. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

For Kia sin del var det ikke mer enn noen måneder etter lansering av E-Soul appen kom, men er ikke så oppdatert på hvordan det ellers var for andre Kia og Hyundai biler som støttet appstyring. 

Husker dårlig, men mener dette var i forbindelse med at jeg prøvde en ioniq kanskje. At appen lot vente på seg. Men ligger dypt bak der så er usikker😅

 

Uansett veldig kjipt med slike ting, litt som noe av funksjonalitet til Tesla som går i USA lenge før det kommer til oss. Dette var dog verre for en 1-2 år siden, nå kommer alt ganske tett på. Foruten fsd da:p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 8.3.2021 den 10.28):

Snålt, mine kilder sier at den forsvant når BMS oppdateringen kom fra og med 2014 modellene for å øke EPA rekkevidden til bilen, dog er mine kilder amerikanske, så muligens europeiske biler beholdt denne landegrensen lenger enn de over dammen 🤷‍♂️

Utifra det jeg finner, så gjaldt dette amerikanske biler ja :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...