Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Humrer, Norge er ikke det eneste landet med el-biler og de finnes også i u-land hvor strømnettet er av en annen kvalitet. Har ikke hørt om nevneverdige problemer med brann der heller.

Nettet renner over av salgskåte elektrikere og forhandlere for elbil-lading, dette taler for seg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (30 minutter siden):

Jeg har henholdsvis fullført elektrofag, 8 års fartstid som elektriker 2 årig fagskole og 3 års fartstid som elektro ingeniør så håper da å ha plukket opp en ting eller to av elektro forståelse :) . Jobber og nå oppimot maritim næring så min egeninteresse for å selge ladestasjoner er forholdsvis lav bare for å få det på bordet.

Kan det kanskje tenkes at norge har litt mer erfaringsdata enn mange andre land når det kommer til akkurat elbiler og det utformer reglene våre? Vi har jo vært det fremste landet i verden på å adoptere elbilene og sådan hatt langt flere elbiler rundt om enn andre land. Ikke at jeg har sjekket opp hva de faktisk reglene er i andre land da jeg ser på det som relativt urelevant for oss i norge.

Det som ligger til grunn for  hele uenigheten vår er at du påstår at DSB sin veiledning bare er tull, at det er lobbyister i kulissene som skal selge elbil ladere som er grunnen til at reglene har blitt slik, det hele er rett og slett bare en stor konspirasjon.

Hadde du jobbet som elektriker noen år og sett litt div hobby elektriker arbeid tror jeg for øvrig du og hadde forstått hvorfor det ikke er lov for en ufaglært å sette opp stikk kontakter. 

Jeg tviler overhode ikke på dine kvalifikasjoner som elektriker, og jeg har sett nok "hobby-arbeid" på elektriske anlegg til at jeg vet at det er mye rart der ute. Men jeg har også sett mye rart utført av faglærte elektrikere.

Jeg mener likevel DSBs veiledning er skremsespropaganda fremfor noe annet. Igjen er det hele mitt poeng, da jeg er lei av folk som skriker ut hvor livsfarlig det er å lade med schuko-kontakter og henviser kun til DSB. Om man forsøker å finne alle disse brannene som det advares mot, finner man bare enda flere kildeløse skremselsartikler. Vis meg at det er et stort problem med boliger som brenner som følge av schuko-lading, og jeg skal holde kjeft :) 

 

Sitat

Og forøvrig det å spikre kabel med kabelklips, trekke kabel og forlegge kabelrør har du dog helt lov til, du har bare ikke lov å koble endene.

Jeg har blitt fortalt at dette er ulovlig å gjøre på egenhånd av et av bergens største elektrikerfirmaer. Det måtte gjøres av faglært og godkjent elektriker. Men kanskje det bare er elektrikerfirmaet som lyger til meg for å skape mer arbeid til seg selv ?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (11 minutter siden):

Jeg har blitt fortalt at dette er ulovlig å gjøre på egenhånd av et av bergens største elektrikerfirmaer. Det måtte gjøres av faglært og godkjent elektriker. Men kanskje det bare er elektrikerfirmaet som lyger til meg for å skape mer arbeid til seg selv ?

 

Mulig jeg ordla meg litt feil, i utgangspunktet så må firma godkjenne at huseier gjør denne jobben, da elektriker fortsatt står ansvarlig for jobben som er gjort, også den jobben du har gjort. Det sagt har jeg ikke vært ut for den tiden jeg var på landinstallasjon at det var noe problem at huseier gjorde slikt som å trekke kabelrør, sette opp koblingsbokser og slikt selv, opplevde det som ganske vanlig faktisk, så kom vi å gjorde koblingsjobben og div andre småjobber. Men det kan nok som du sier variere litt fra firma til firma.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Men du vet ikke noe om tilstanden til det elektriske anlegget av å se en stikkontakt på et bilde. Så det er mer rett å si at det kan være brannfarlig fremfor å fremstå som bastant på at det er en konspirasjon fra elektrikere.

Poenget er enkelt og greit at du ikke skal være ukritisk når du plugger i elbilen din, siden 10A kontinuerlig last beviselig kan skape varmgang i stikkontakt og koblingspunkter.

Har vært  på feilsøking i hus der deler av første etasje gikk sammen med garasjen.
Problemet var at deler av kursen garasjen gikk på inkludert garasjen manglet strøm som viste seg å være på grunn av en nedsmeltet skjultboks bak klesskapet i gangen.
De som bodde der hadde tesla som de ladet i garasjen.
Mulig dette var unikt men jeg har sett følgen på nært hold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
perpyro skrev (12 minutter siden):

Har vært  på feilsøking i hus der deler av første etasje gikk sammen med garasjen.
Problemet var at deler av kursen garasjen gikk på inkludert garasjen manglet strøm som viste seg å være på grunn av en nedsmeltet skjultboks bak klesskapet i gangen.
De som bodde der hadde tesla som de ladet i garasjen.
Mulig dette var unikt men jeg har sett følgen på nært hold.

Men var det brann? ? 

Jeg vet jeg fremstår som unødvendig kverulerende nå, men som sagt, smeltede kontakter og koblingsbokser har jeg sett pga. varmeovner og hvitevarer, som ingen advarer mot å bruke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (15 minutter siden):

Men var det brann? ? 

Jeg vet jeg fremstår som unødvendig kverulerende nå, men som sagt, smeltede kontakter og koblingsbokser har jeg sett pga. varmeovner og hvitevarer, som ingen advarer mot å bruke. 

Det endte ikke i brann men kobberet i den ene klemma var smeltet av og plasten i boksen var som sagt nedsmeltet.
Nå er plasten i elanleggene i Norge fulle av bromerte flammehemmere så det skal litt til før den tar flyr men tilfør nok varme og det vil ende med brann.
Når da i tillegg en serielysbue kan komme opp i 3000 graderC og en paralellysbue 18000 graderC så kan du jo lure på om potensialet for en husvbrann var til stede.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
perpyro skrev (2 minutter siden):

Det endte ikke i brann men kobberet i den ene klemma var smeltet av og plasten i boksen var som sagt nedsmeltet.
Nå er plasten i elanleggene i Norge fulle ab bromerte flammehemmere så det skal litt til før den tar flyr men tilfør nok varme og det vil ende med brann.
Når da i tillegg en serielysbue kan komme opp i 3000 graderC og en paralellysbue 18000 graderC så kan du jo lure på om potensialet for en husvbrann var til stede.

Absolutt potensiale for brannfare. Men dette er på ingen måte forbeholdt elbiler. 2000 watt fra en ovn, 2000 watt fra en vaskemaskin, og 2000 watt fra en elbil-lader er akkurat det samme for el-nettet. Men kun én av delene blir advart mot. 

 

Drunkenvalley skrev (7 minutter siden):

...Ingen?

Er det berre eg som hugse det frå barne- og ungdomsskule? At ein skulle vera obs på disse tingene...

Husker at vi skulle unngå å dekke til varmeovner og å bruke mange forgrenere i hverandre. Men varmgang i stikkontakten fikk vi aldri noe informasjon om når brannvesenet var på besøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Slik kan det altså ende ved bruk av feil utstyr, i dette tilfellet var det riktignok en skjøteledning som var skyld i brannen som kan jo være greit for @Vertical^ å vise som eksempler for å vertfall få bort de som lader over skøyteledning.

Gjetter jeg riktig om det var snakk om en skjøteledning med 1,5 mm2 kabler på en 16A kurs?

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (5 minutter siden):

Gjetter jeg riktig om det var snakk om en skjøteledning med 1,5 mm2 kabler på en 16A kurs?

Det vet jeg ikke, men det er sjeldent det går varmgang i selve kabelen uansett, er som regel i kontaktpunktet. 1,5 mm2 er i utgangspunkter godt nok for 10 ampere men at du øker fra 1 kontaktpunkt med potensiell varmgang til 3 er den store faren ved å bruke skjøteledning, samt at det og overstyrer den termiske sikringen som Gavekort nevner.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (18 minutter siden):

Absolutt potensiale for brannfare. Men dette er på ingen måte forbeholdt elbiler. 2000 watt fra en ovn, 2000 watt fra en vaskemaskin, og 2000 watt fra en elbil-lader er akkurat det samme for el-nettet. Men kun én av delene blir advart mot.

Hva har en elbil og en 2000W varmeovn til felles?
Jo at de kan trekke 2000W og der stopper for øvrig all sammenligning.
En 2000W panelovn er ikke vanlig men de finnes der mange av dem er koblet fast og de har et annet belastningsmønster en en elbil som lader 10 timer i strekk nesten hver natt.
2000W gulvovner skal dessuten kun benyttes under oppsyn.
2000W varmtvannsberedere får du ikke lov til å plugge i en stikkontakt med mindre det dreier seg om en rundstift industristikk nettop fordi det viste seg at det blei varmt i pluggen til tankene da det var lov.
Og en varmtvannsbereder har lastmessig mye mere til felles med en elbil som lader på 2000W en overnevnte varmeovn.
Har sett mange brente plugger til varmtvannsberedere også.
Har sågar sett en brent vaskemaskinplugg når jeg tenker etter på en 5 år gammel vaskemaskin.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (11 minutter siden):

Hva har en elbil og en 2000W varmeovn til felles?
Jo at de kan trekke 2000W og der stopper for øvrig all sammenligning.
En 2000W panelovn er ikke vanlig men de finnes der mange av dem er koblet fast og de har et annet belastningsmønster en en elbil som lader 10 timer i strekk nesten hver natt.
2000W gulvovner skal dessuten kun benyttes under oppsyn.
2000W varmtvannsberedere får du ikke lov til å plugge i en stikkontakt med mindre det dreier seg om en rundstift industristikk nettop fordi det viste seg at det blei varmt i pluggen til tankene da det var lov.
Og en varmtvannsbereder har lastmessig mye mere til felles med en elbil som lader på 2000W en overnevnte varmeovn.
Har sett mange brente plugger til varmtvannsberedere også.
Har sågar sett en brent vaskemaskinplugg når jeg tenker etter på en 5 år gammel vaskemaskin.

Så er spørsmålet hvem som lader 10 timer hver natt. Den gjennomsnittlige nordmann kjører 12000 kilometer i året. Det blir ca. 33 kilometer hver dag. Om elbilen din har et forbruk på 18 kwt/100km, som virker ganske normalt, vil det si at man ikke lader mer enn 5.94 kilowatt pr. natt, eller rett i underkant av tre timer med vanlig stikkontakt. Så bilen er trolig ferdig ladet lenge før du går til sengs. Evt. lader du i 10 timer, men da langt i fra hver natt.

Til syvende og sist handler dette om sunn fornuft. På samme måte som at du ikke skal bruke skjøteledning på varmeovnen, skal du ikke bruke det på bilen. Har man et fornuftig forhold til strøm, og litt sunn fornuft, er det ingen problem å lade med vanlig stikkontakt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (7 minutter siden):

Har man et fornuftig forhold til strøm, og litt sunn fornuft, er det ingen problem å lade med vanlig stikkontakt. 

Man kommer langt med sunn fornuft, men det er også viktig å være klar over hva man mener med sunn fornuft. Det er absolutt mulig å lade elbil i stikk på en forsvarlig måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...