Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Evil-Duck skrev (9 minutter siden):

Først og fremst er det eierene av elbilene som må ta kostnaden av å opprette ladepunkter, sameiet er ikke pliktig å dekke dette, dersom sameiet dekker det skal dette tjenest inn igjen i utleie av ladere, så det vil ikke koste sameiet noe som helst i utgangspunktet. 

Og jeg ler av alle dem som skulle spare noen kroner på å ikke ha et forskriftsmessig ladepunkt som får store innkortninger i forsikringen når det brenner :)

I utgangspunktet vil det ikke koste sameiet noe, men ikke i realiteten. Det koster ofte veldig mye penger når alle skal installere ladere.
 

 

Salvesen. skrev (12 minutter siden):

De har enda ikke noen eksempler å vise til hvor det har tatt fyr som følge av elbil-lading. Ergo er problemet overdrevet og ikke-eksisterende pr. i dag. Om en el-bil tar fyr under lading så er det ikke nødvendigvis feilen i det elektriske anlegget som er årsaken, i de fleste tilfeller er det faktisk bilens ladesystem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (10 timer siden):

Nei jeg viste ikke til en brann som en konsekvens av schuko, de fleste ganger det går ille smelter bare schuko kontakten og det blir en kortslutning som sikringen tar , jeg har sett flere eksempler av Schuko kontakter som rett og slett har smeltet på grunn av varmgang, å det er på grunn av slike observasjoner reglene har blitt slik de har blitt. Brann etterforskeren vi har hatt på jobben for årlige kurs har dog vist oss flere eksempler på ulmebrann grunnet ulovlig elbil lading.

De fleste lader bilene sine i mange mange timer når de først kobler de til, det er dette som menes med konstant strømtrekk. Si du kommer hjem fra langtur med Teslaen din, da snakker vi fort et par døgn for å få bilen fulladet med schuko lading, et par døgn med kontinuerlig 8-10 ampere last.

At reglene er der for å gi elektriker bransjen arbeid er intet mer enn en dum kospirasjonsteori uten rot i virkeligheten. 

Ser du heller ikke føler for å kommentere problemet med DC Strømmer i ikke tilrettelagte anlegg :) 

 

Jeg har også sett smeltede kontakter ved bruk av helt andre ting enn elbil også. Det indikerer feil bruk av eller feil på det elektriske anlegget, noe som ikke er bilen sin feil.

Sannheten er at det er forsvinnende få branner pga. feil-lading med schuko-kontakt, og at DSB og andre aktører krisemaksimerer denne faren noe så inni helvete. Dessverre ser det ut til at stadig flere nå deler denne oppfatningen om at det er livsfarlig å lade via schuko, så "propagandaen" når tydeligvis frem. Jeg kaller det propaganda, for det er jaggu ikke lett å finne faktiske branner relatert til dette, kun masse skremsels-artikler.

Omtrent alle jeg kjenner lader med schuko. Med mindre du kjører ekstremt mye, er det bare snakk om noen timer om dagen for å toppe opp batteriet. Og det er ikke verre enn å ha varmeovnen, eller tørketrommelen, på noen timer. Strømmen som en elbil trekker er ikke på noen magisk måte farligere enn strømmen andre elektriske apparater trekker.

De gangene jeg har ladet min bil med schuko, har jeg heller aldri merket varmgang verken i ledninger, støpsel, stikkontakt eller kontaktpinner. Og det med høyeste innstilling på laderen. 

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (2 minutter siden):

I utgangspunktet vil det ikke koste sameiet noe, men ikke i realiteten. Det koster ofte veldig mye penger når alle skal installere ladere.
 

 

De har enda ikke noen eksempler å vise til hvor det har tatt fyr som følge av elbil-lading. Ergo er problemet overdrevet og ikke-eksisterende pr. i dag. Om en el-bil tar fyr under lading så er det ikke nødvendigvis feilen i det elektriske anlegget som er årsaken, i de fleste tilfeller er det faktisk bilens ladesystem.

Problemet er at forsikringen vill snu dette i mot deg. Merk deg hva de sier, det er ikke lov. Og da vill ikke forsikringen betale. Hvem gjenstår da? Jo, du.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 minutt siden):

Jeg har også sett smeltede kontakter ved bruk av helt andre ting enn elbil også. Det indikerer feil bruk av eller feil på det elektriske anlegget, noe som ikke er bilen sin feil.

Sannheten er at det er forsvinnende få branner pga. feil-lading med schuko-kontakt, og at DSB og andre aktører krisemaksimerer denne faren noe så inni helvete. Dessverre ser det ut til at stadig flere nå deler denne oppfatningen om at det er livsfarlig å lade via schuko, så "propagandaen" når tydeligvis frem. Jeg kaller det propaganda, for det er jaggu ikke lett å finne faktiske branner relatert til dette, kun masse skremsels-artikler.

Omtrent alle jeg kjenner lader med schuko. Med mindre du kjører ekstremt mye, er det bare snakk om noen timer om dagen for å toppe opp batteriet. Og det er ikke verre enn å ha varmeovnen, eller tørketrommelen, på noen timer. Strømmen som en elbil trekker er ikke på noen magisk måte farligere enn strømmen andre elektriske apparater trekker.

De gangene jeg har ladet min bil med schuko, har jeg heller aldri merket varmgang verken i ledninger, støpsel, stikkontakt eller kontaktpinner. Og det med høyeste innstilling på laderen. 

Jeg har som sagt flere bilder tilgjengelig fra  branner som er forårsaket av elbil lading på ikke godkjent ladepunkt, jeg kan sende en mail å høre om det er noe jeg har lov å publisere de her. En del lader nok bare noen timer om dagen, men de fleste som tenker litt på batteriet i bilen sin å ikke lader til 100% hver dag lar batteriet tappe seg litt før en kobler på laderen og står dermed å lader i mange mange timer. Videre ser jeg du nok en gang hopper over problemet med DC Strømmer inn på annlegget grunnet manglende type B jordfeilvern :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Problemet er at forsikringen vill snu dette i mot deg. Merk deg hva de sier, det er ikke lov. Og da vill ikke forsikringen betale. Hvem gjenstår da? Jo, du.

Jordfeilbryter og B-vern gjør det i såfall helt trygt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

Kan nemne at eg kjente det svi litt når eg så elektriker tok 2k + moms for type B jordfeilvern.

Det må vel være noe billigere å få tak i?
 

 

Kajac skrev (12 minutter siden):

nheten er at det er forsvinnende få branner pga. feil-lading med schuko-kontakt, og at DSB og andre aktører krisemaksimerer denne faren noe så inni helvete. Dessverre ser det ut til at stadig flere nå deler denne oppfatningen om at det er livsfarlig å lade via schuko, så "propagandaen" når tydeligvis frem. Jeg kaller det propaganda, for det er jaggu ikke lett å finne faktiske branner relatert til dette, kun masse skremsels-artikler.

Omtrent alle jeg kjenner lader med schuko. Med mindre du kjører ekstremt mye, er det bare snakk om noen timer om dagen for å toppe opp batteriet. Og det er ikke verre enn å ha varmeovnen, eller tørketrommelen, på noen timer. Strømmen som en elbil trekker er ikke på noen magisk måte farligere enn strømmen andre elektriske apparater trekker.

De gangene jeg har ladet min bil med schuko, har jeg heller aldri merket varmgang verken i ledninger, støpsel, stikkontakt eller kontaktpinner. Og det med høyeste innstilling på laderen. 

Kan ikke si meg mer enig - ren propaganda er hva dette er! Særlig elektrikere og de som selger ladere er svært ivrig i forum som dette. Det er tross alt levebrødet deres, men jeg biter ikke på ;)

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (8 minutter siden):

Jeg har som sagt flere bilder tilgjengelig fra  branner som er forårsaket av elbil lading på ikke godkjent ladepunkt, jeg kan sende en mail å høre om det er noe jeg har lov å publisere de her. En del lader nok bare noen timer om dagen, men de fleste som tenker litt på batteriet i bilen sin å ikke lader til 100% hver dag lar batteriet tappe seg litt før en kobler på laderen og står dermed å lader i mange mange timer. Videre ser jeg du nok en gang hopper over problemet med DC Strømmer inn på annlegget grunnet manglende type B jordfeilvern :)

I sted var det smeltede kontakter. Nå er det branner? 

Nå har de fleste nye ladekladder type b jordfeilvern innebygget., så denne problemstillingen gjelder i all hovedsak eldre elbiler.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Hvem er det som sier at det ikke er lov, og hvilken lov henviser de til?

I dette tilfellet henviser de vell til sine interne regler i forsikringene. Altså, går en i mot det som er anbefalt av dsb så faller forsikring vekk.

 

Men for fullstendig svar må du nesten ta kontakt med personen som uttalte dette.

 

Når vi først er inne på propaganda/konspirasjoner. Til info er jeg ikke elektriker og har noen som helst økonomisk vinning ift dette. Opplyser bare slik at folk slipper å brenne seg (no pun intended..)

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 minutter siden):

I sted var det smeltede kontakter. Nå er det branner? 

Nå har de fleste nye ladekladder type b jordfeilbryter innebygget., så denne problemstillingen gjelder i all hovedsak eldre elbiler.

Det jeg selv har observert som elektriker er smeltede kontakter da jeg ikke er brann etterforsker men vi har fått presentert bilder fra denne etterforskeren som jeg har tilgjengelig fra kurs presentasjonene, derfor må jeg spørre om lov før jeg eventuelt kan publisere de her. Ladekladder, eller nødladere som det heter har ikke innebygd godkjente type b vern, vis meg gjenre dokumentasjon på en schuko ladekladd som har dette.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (5 minutter siden):

Berre så ikkje andre vandrer inn i fella: eoMini T2 skryt av å ikkje trenge type-B.

Men det fremgår ikkje frå innpakning eller bruksanvisninga, kor den i staden vagt impliserer noko som elektrikeren min forsto som at type-B var nødvendig.

?

Da tar elektrikeren din feil, på  FDV dokumentasjonen fra Micro Matic  går det ganske klart frem at den har innebygd type-B vern.

edit : https://www.elektroimportoren.no/docs/lib/1522711-FDV-1.pdf

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 minutter siden):

Nå har de fleste nye ladekladder type b jordfeilbryter innebygget., så denne problemstillingen gjelder i all hovedsak eldre elbiler.

Jo, men nå er en vanlig stikkontakt en helt generell og ganske så universelt kompatibel kontakt som i teorien skal kunne brukes av alle elbiler uten at brukeren må ha inngående teknisk kunnskap om hvilke ladere som kan brukes og ikke brukes på akkurat den spesifikke stikkontakten. Da må det i så fall stå uttrykkelig et skilt over stikkontakten "SKAL KUN BRUKES AV BMW I3 med Ladekladd av typen XYZ" eller lignende.

I praksis er det som kreves for gjentatt bruk til elbillading: én enkel stikkontakt med IP44 eller bedre på en egen dedikert kurs med 10A sikring (kortslutningsvern og overbelastningsvern) med overspenningsvern og type B jordfeilvern. Skjøteledning og adaptere er ikke tillatt, men det er greit med "ladekladd" men til slik normallading spiller det ingen rolle om ladekladden har innebygget B-vern, siden det uansett skal være på en kurs som er dedikert til elbilladere.

Ved nødlading, altså svært sporadisk bruk av vanlig stikkontakt, kommer derimot det innebyggede B-vernet til sin rett. Her bør man være ekstra varsom og stille ned ladestrømmen til maks 10A og passe på at man ikke bruker mye effekt fra samme kurs samtidig. Særlig hvis det er et gammelt elektrisk anlegg med 16A sikring kombinert med 1,5-kvadrat kabel. Da burde man stille ladestrømmen ennå lavere enn 10A.

På kurser med skikkelig elbillader (type 2 mode 3) så kan man utelate type B jordfeilvern i sikringsskapet hvis ladeboksen har innebygget type B-vern eller tilsvarende teknologi. Dvs. kun type A jordfeilvern for vern av kabelen fram til ladeboksen.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Evil-Duck said:

Da tar elektrikeren din feil, på  FDV dokumentasjonen fra Micro Matic  går det ganske klart frem at den har innebygd type-B vern.

Ja, veit elektrikeren tok feil no sida det står svart på kvit på elektroimportørens side. Kva er FDV dokumentasjonen? Den bruksanvisninga i produkt-eska kan eg sjå korleis han leste feil.

Forsåvidt innrømmet han at han ikkje hadde montert denne laderen før.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (31 minutter siden):

DSB - Elbil-lading og sikkerhet

DSB anbefaler (ikke påbyr/krever) skikkelig lader.

DSB forteller også hvilke krav som stilles for at vanlig stikkontakt skal kunne brukes. Det er altså ikke forbudt å bruke vanlig stikkontakt.

Ikke forbudt, men ofte lite fornuftig da ekstra kostnaden mot å få innstallert en skikkelig type 2 lader ikke er veldig stor, da en ofte slipper å ha inn dyre type B vern i sikringsskapet og jobben er som regel nesten den samme.

Drunkenvalley skrev (8 minutter siden):

Ja, veit elektrikeren tok feil no sida det står svart på kvit på elektroimportørens side. Kva er FDV dokumentasjonen? Den bruksanvisninga i produkt-eska kan eg sjå korleis han leste feil.

Forsåvidt innrømmet han at han ikkje hadde montert denne laderen før.

FDV dokumentasjonen er en kort og konsis dokumentasjon produsentene utarbeider med all den nødvendige informasjonen du trenger for å vite hva produktet er og hva det kan brukes som. (Jeg la den ved i en link i orginal innlegget, litt senere enn du sitert det)

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Evil-Duck said:

FDV dokumentasjonen er en kort og konsis dokumentasjon produsentene utarbeider med all den nødvendige informasjonen du trenger for å vite hva produktet er og hva det kan brukes som. (Jeg la den ved i en link i orginal innlegget, litt senere enn du sitert det)

Hm... Ingen dokument av den typen i esken. Eg stole ikkje på elektrikeren nok til å påstå at det aldri var i esken, men det er ikkje i esken no - samtidig som resten av tingene der er til stede.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er ikke uvanlig at man belaster en kurs maksimalt på vinterstid. Panelovner, varmtvannstanker, motorvarmer, kupevarmer osv. står på døgnet rundt. Nei, mange panelovner kutter ikke ut når det er varmt nok fordi i kjellere og garasjer blir det aldri 20 grader, så her står det på full guffe hele tiden. 

Elbilen stopper og lade når batteriet er fullt. 

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (3 minutter siden):

Hm... Ingen dokument av den typen i esken. Eg stole ikkje på elektrikeren nok til å påstå at det aldri var i esken, men det er ikkje i esken no - samtidig som resten av tingene der er til stede.

Ser følgende står i bruksanvisningen jeg finner på micromatic sine sider https://www.micromatic.no/globalassets/inriver/resources/eo_mini_installasjons_veiledning-_norsk.pdf. Stemmer det overens med din bruksanvisning? Isåfall burde elektriker forstå at Type B vern ikke ville være nødvendig men kun et type A vern da den har DC-RCM innebygd :) . 

image.png.54417bed29431972caff9d21efb9d12c.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...