Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg for min del ønsker bare en bil som er god å kjøre. Driter i "oppmerksomhet på veien". Så får dere fossilelskere kjøre rundt i en elbil i fossilinnpakning og knappehelvete i cockpit.

Jeg er vel opptatt av Tesla fordi jeg kjører en selv. Og jeg har vel ganske fort funnet ut at alt "fuzzet" og ting som skrytes opp i skyene med disse bilene er relativt hypet og overdrevet. Bilen er svært langt fra dårlig, det er ikke der det ligger. Det verste er vel kanskje noen av eierne, og "menigheten" som er ekstremt proteksjonistisk og "toxic" i sin oppførsel. Det er jo sånn det er, så fort noen sier et eller annet som kan tolkes negativt om Tesla da er man både en idiot og et troll og må ignoreres og modereres bort. Denne fanatismen vil på sikt drive meg bort fra merket, til en noe enklere og rimeligere bil tror jeg. Men fortsatt, jeg er svært imponert over Tesla og alt Elon Musk har fått til. Men fullt så rosenrødt som enkelte entusiaster hevder det er, stemmer nok ikke etter mine erfaringer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men fullt så rosenrødt som enkelte entusiaster hevder det er, stemmer nok ikke etter mine erfaringer.

Av de Tesla-entusiastene jeg har pratet med i det virkelige liv så virker disse tilnærmet jordnære som enhver annen merke-entusiast. De greier å godta at ikke alt er rosenrødt med det aktuelle merket.

 

De som maler Tesla rosenrødt har vel en tendens til å være fanboys av verste sort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er det andre her som har mistet tilgangen til Appen på mobilen for Nissan Leaf? Snakker da om Nissan EV appen. Får ikke logget inn eller registrert meg.

 

Glemt passord på you+nissan lover mail for å gjenopprette passord men har forsøkt flere ganger i dag uten å få tilsendt mail.

 

Forsøk på nyregistrering med understellsnummer gir meg beskjed om at "Vi beklager, men VIN ble ikke gjenkjent av databasen vår. "

Lenke til kommentar
  • Gjest klistret denne emne
  • 1 måned senere...

Er det noen her som har elbil som ikke har mulighet til å lade hjemme? Hvor mye stress er det egentlig?

Jeg og kona skal ha en bil nummer to og vurderer da sterkt elbil. Men vi har ikke mulighet til å lade hjemme, og må derfor belage oss på å lade på jobb og på diverse ladestasjoner rundt om kring. Er det gjennomførbart, eller blir det håpløst tungvindt?

Lenke til kommentar

Hør med kollegaene dine hvor ofte/mye du kan regne med å kunne lade på jobb. På min jobb er vi 6-7 elbiler fordelt på 3 ladere og det går helt fint. Men det merkes at de to bilene med minst elektrisk rekkevidde (en Leaf 40 kWh og en BMW X5) opptar to av plassene nesten daglig og at de bruker mye tid i forhold til antall kWh ladet, pga lav ladeeffekt.

Vi som har lengre rekkevidde bruker laderne sjeldnere, men lader med mye høyere effekt så det tar ofte kortere tid enn for de to trege bilene. Jeg lader som regel sånn at jeg har 2 dagers margin å gå på. Er alle opptatt så stresser jeg ikke med det og lader bare dagen etter. Er fortsatt alle opptatt så avtaler jeg bytte av plasser i lunsjen. Eller i verste fall nødlader (skjøteledning hjemme). Det er sikkert et år siden sist jeg gjorde det og forsøker i det lengste å unngå det. Må man så må man. Men skru i så fall ladestrømmen ned til 8A og kun lad når du er hjemme og våken. Plugg ut før leggetid. Lad kun det absolutt nødvendige for å komme deg til en lader.

Hvis det er rift om laderne på jobben din så kan det bli stress og mye dyrere enn nødvendig å måtte hurtiglade stadig vekk. Det er ikke gunstig hverken for batteriet, lommeboka, tidsbruk eller for andre bilister som har behov for hurtiglading.

Er det bare midlertidig du ikke kan lade hjemme? I så fall kan det sikkert fungere bra å basere seg på hurtiglading for en periode.

Å basere seg på stor mengde hurtiglading permanent (og kun sporadisk jobblading) vil jeg fraråde. Da kan man nesten like gjerne beholde sin gamle bensin/diesel-bil. Plugin-hybrider gir heller ikke mening i et sånt scenario.

Edit: Dersom du baserer deg på hovedsaklig jobblading, vær obs på at du også trenger å lade i feriene og at det ofte er rift om laderne siste dag før ferien og første dag etter ferien.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for input! En del ting her jeg ikke hadde tenkt over ja. ?

Ladesituasjonen hjemme er nok rimelig permanent. Før eller siden så vil en løsning tvinge seg frem, men det er dessverre ikke noe jeg kan gå og regne med kommer til å skje i nærmeste framtid. Vi har en teoretisk mulighet til å strekke en skjøteledning fra boden, over et fortau, gjennom en hekk og lade bilen hvis den står parkert i gata men det er en så dårlig løsning at vi helst vil unngå den annet enn som en absolutt nødløsning.

Da må jeg rett og slett gå i tenkeboksen igjen og vurdere om jeg kanskje skipper elbil i denne runden.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (53 minutter siden):

Takk for input! En del ting her jeg ikke hadde tenkt over ja. ?

Ladesituasjonen hjemme er nok rimelig permanent. Før eller siden så vil en løsning tvinge seg frem, men det er dessverre ikke noe jeg kan gå og regne med kommer til å skje i nærmeste framtid. Vi har en teoretisk mulighet til å strekke en skjøteledning fra boden, over et fortau, gjennom en hekk og lade bilen hvis den står parkert i gata men det er en så dårlig løsning at vi helst vil unngå den annet enn som en absolutt nødløsning.

Da må jeg rett og slett gå i tenkeboksen igjen og vurdere om jeg kanskje skipper elbil i denne runden.

Hvordan er tilgangen din på offentlige ladestasjoner der hvor du bor? 

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (20 timer siden):

Er det noen her som har elbil som ikke har mulighet til å lade hjemme? Hvor mye stress er det egentlig?

Jeg og kona skal ha en bil nummer to og vurderer da sterkt elbil. Men vi har ikke mulighet til å lade hjemme, og må derfor belage oss på å lade på jobb og på diverse ladestasjoner rundt om kring. Er det gjennomførbart, eller blir det håpløst tungvindt?

Kjenner flere som har dette, dog har jeg mulighet selv. Vill si det er uproblematisk så lenge en er litt frempå.

 

Sjekk med jobb, mulighet her? Da er du sikret. 

Sjekk på butikkene i nærområdet, er det noen som har hurtigladere? Bruk disse butikkene og lad mens du handler.

Trening? Sjekk om de har ladere

Andre aktiviteter som krever lengre parkering av bil, sjekk om det er ladere der. 

osv. Mulighetene er "uendelige". Dog vill det koste noe mer å kun bruke hurtigladere feks, så en oppnår ikke det som er det "beste" med elbil. Altså full "tank" hver morgen for småpæng. 

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (2 timer siden):

Takk for input! En del ting her jeg ikke hadde tenkt over ja. ?

Ladesituasjonen hjemme er nok rimelig permanent. Før eller siden så vil en løsning tvinge seg frem, men det er dessverre ikke noe jeg kan gå og regne med kommer til å skje i nærmeste framtid. Vi har en teoretisk mulighet til å strekke en skjøteledning fra boden, over et fortau, gjennom en hekk og lade bilen hvis den står parkert i gata men det er en så dårlig løsning at vi helst vil unngå den annet enn som en absolutt nødløsning.

Da må jeg rett og slett gå i tenkeboksen igjen og vurdere om jeg kanskje skipper elbil i denne runden.

Slik løsning er også "ulovlig" så fremt det ikke er i ett nødstilfelle. ref DSB. 

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (2 timer siden):

Da må jeg rett og slett gå i tenkeboksen igjen og vurdere om jeg kanskje skipper elbil i denne runden.

Jeg ville tenkt meg veldig nøye om uten muligheter for å lade hjemme. Vi kjøpte elbil med dårlig lademulighet hjemme og ingen mulighet på jobb (fordi vi visste at vi skulle flytte om ikke veldig lenge) og det var et styr. Hurtiglading i hverdagen er irriterende og upraktisk. Det kan også fort bli problematisk i ferier/helger om du er avhengig av lading på jobb. Dette var for øvrig en Leaf som går rundt 20 mil i realiteten.

Lenke til kommentar
ChristR skrev (3 timer siden):

Hvordan er tilgangen din på offentlige ladestasjoner der hvor du bor? 

Tenker du på sånne ladestasjoner på parkeringsplasser og lignende rundt forbi? Det er en del ikke så veldig langt unna der vi bor.

Men har jeg skjønt det riktig, at det ikke er bra for batteriet å kun lades på sånne stasjoner?

Salvesen. skrev (2 timer siden):

Slik løsning er også "ulovlig" så fremt det ikke er i ett nødstilfelle. ref DSB. 

Det er sånn stort sett alle med elbil på feltet har gjort det. Det er skjøteledninger gjennom hekker, hengende over gjerder og ned på fellesparkeringen over alt. Vår bolig er "perfekt" plassert sånn at den eneste reelle muligheten vi har er sånn jeg beskrev. ?

Jeg kan nok lade på jobb, men jeg er konsulent og det er dermed ikke sikkert at jeg kommer til å sitte hos nåværende kunde til evig tid – og hvorvidt en eventuell ny kunde har lademulighet er jo ikke sikkert.

Mulig jeg kan få et påskudd til å besøke familie oftere da… ? Låne strøm hos dem.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (1 time siden):

Tenker du på sånne ladestasjoner på parkeringsplasser og lignende rundt forbi? Det er en del ikke så veldig langt unna der vi bor.

Men har jeg skjønt det riktig, at det ikke er bra for batteriet å kun lades på sånne stasjoner?

Jeg tenker på ladestasjoner som sakte-lader/normal-lader som ofte står gatelangs i Oslo. Usikker på hvordan dette er bygget ut i andre byer. Disse er ikke skadelige for batteriet, men bruker gjerne litt tid på å å lade. De lader alt fra 3,6-11 kW per time. I Oslo er strømmen fra disse gratis, men du må betale 5/10 kroner i timen for å stå på plassen. Dette kan være et godt alternativ for å fylle på.
Jeg foreslår at du observerer pågang på laderne i nærheten av deg, finner ut hvor raskt de lader og hvor raskt bilen du kikker på kan lade. Avhengig av hvor mye du kjører og hvilken bil du velger kan du komme unna med å lade 1-2 ganger i uka. 


Hurtigladestasjoner som ofte står på bensinstasjoner, McD og anrdre steder en stopper langs veien er en større belastning for batteriet over tid. Disse lader typisk 50kW per time. Her betaler du ofte 2,5 kroner per minutt. Dette er et dårlig alternativ som primærkilde.

Lenke til kommentar

Eg kan og nemna at lading på jobb gjer variert effekt avhengig av kva kollegaer driv med. Eg hadde veldig enkel tilgang til ladere som var rett satt opp, kor eg kunne stå frå 9 til 16 uten problem. Då var eg full-lada kvar gong.

Etter at me flytta kontor har me stikk-kontakt som ikkje tåler to bilar, og i tillegg blir (mis)brukt til anna ved siden. Då lade eg ikkje i nærleken så mykje.

Med det sagt, på første kontoret kunne eg som sagt lada kvar dag, og kunne og lada til fullt. Dette var den einaste formen av lading eg brukte, med unntak av ein og anna gong kor eg lada på hurtigladestasjon når eg var ute på smått lengre turer, og ynskje vera godt lada til neste dagen.

Hurtigladere er ikkje ideelt, men om du bruke det ein gong i uka er det jo ikkje akkurat ein krise.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lademuligheter hjemme.

Tar bilen med på jobb sånn hver hver 14ende dag å fyller den opp (kjører firmabil til jobb vanligvis)

Nå har jeg en bil med 56mil WLTP rating, og det er nok en del av grunnen til at det går fint.

Bor i borettslag, og alle borettslag i norge er vel pålagt å ordne noe form for ladeløsning så håper det kommer noe etterhvert. 

Men vurderer du en bil med lavere rekkevidde seg jeg for meg at det kan bli litt tungvint. Spesielt om du bor i kaldere strøk og liker å ha 23 grader i kabinen før man skal kjøre.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...