Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Trestein skrev (3 minutter siden):

Jeg kjører nok kaldere kupe. Har hatt den på 18grader på alle bilene mine. Desuten forvarmer jeg alltid bilen. 

Forbruket jeg snakker om er ikke forbruk på langtur men snitt av alle turer jeg tar. Siste 70 000km har det vert 147wh/km

Stemmer. Jeg forvarmer alltid bilen jeg også. Og kjøler den ned om sommeren hehe. Det er et imponerende lavt forbruk isåfall! Skal sjekke hva snittet av alle turene mine på de 50 000 km og noe jeg har kjørt til nå, ligger på i morgen. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Iterion skrev (4 minutter siden):

Det er jeg ferdig med for å si det sånn 😅 For min del så var det totalpakka som gjorde at jeg kjøpte bilen. Ikke fordi alle andre også kjøpte den eller model Y. Det er, og var, voldsomt mye bil for pengene og den skilte seg ut fra en «vanlig» bil på de fleste måter med kun en skjerm/PC i midtkonsollen og en veldig rå kjøreopplevelse. Veldig «clean» interiør også. I tillegg var den selvsagt utrolig morsom å kjøre. 

Alle er ulike. Jeg som kjører 30 000km i året har helt andre kriterier. Komfort, lydnivå, slitestyrke seter, lys, hengerfeste rekkevidde osv. I dag finnes det en el bil for de aller fleste

• Liker 1
Skrevet
Iterion skrev (2 minutter siden):

Stemmer. Jeg forvarmer alltid bilen jeg også. Og kjøler den ned om sommeren hehe. Det er et imponerende lavt forbruk isåfall! Skal sjekke hva snittet av alle turene mine på de 50 000 km og noe jeg har kjørt til nå, ligger på i morgen. 

Ser du ikke det på appen?

Skrevet
kremt skrev (1 time siden):

Hva er salget til tesla i markeder som UK og Tyskland om dagen egentlig. Syns jeg har lest artikler der det står at tesla selger like mye biler i norge som de gjør i tyskland, selv om tyskland er 20 ganger så mange innbyggere. Andre land har et lavt tesla salg mens her til lands er  tesla mer folkevogn enn VW er folkevogn. Det er en rar situasjon, hvorfor er nettopp nordmenn så tesla-gale. 

Tipper nullrentekampanje er en stor del av årsaken. Det fungerte for meg. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Da ble det ny tysk elbil på meg. Vurderte og prøvekjørte volvo, audi, bmw, skoda , volkswagen, kia, hyundai og xpeng.  Var også innom 3 kategorier.

Hadde planlagt å vente 1 år til men det ble stoppet av regjeringen. 

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Da ble det ny tysk elbil på meg. Vurderte og prøvekjørte volvo, audi, bmw, skoda , volkswagen, kia, hyundai og xpeng.  Var også innom 3 kategorier.

Hadde planlagt å vente 1 år til men det ble stoppet av regjeringen. 

Ny tysk? Skulle ikke du ha Ioniq 9? 😉

Hva ble valget? Og grattis! 👍👍

Skrevet (endret)

Takk :)Vi hadde veldig lyst på Ioniq 9 med kapteinstoler bak og var veldig fornøyd med bilen når vi lånte den en dag. Men den ble litt svæær og testet derfor Q6, A6 Avant stasjonsvogn osv. og fant at det var mer oss likevel. Det er så mange trange parkeringshus at Ioniq 9 blw litt diger. Xpeng G9 var også eb favoritt en periode men falt bort fordi den er mer eller mindre uten knapper. 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (1 time siden):

Det er vel også litt saue mentaliteten. Man vil ikke skille seg ut , kjøper det naboen kjøper osv osv. 

Mja..tviler..fruen her nektet å kjøre Tesla fordi alle andre gjorde det. Mao stikk motsatt logikk der altså.  Dessuten så burde vel samme mentalitet gjelde i Sverige,Danmark,Tyskland, Spania osv?  Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor vi Nordmenn agerer så annerledes enn resten av EU mhp bilmodell. Men at noen kanskje ikke har så høye tanker om Elon skjonner jeg,men stort sett handler jo folk etter lommeboka.  Skulle jeg tippe ville jeg sagt rentekampanjer og en litt annen holdning til gjeld enn resten av EU. Mao jeg tror vi nordmenn har et annet forhold til gjeld enn andre og at dette påvirker valg av bil i større grad her enn i EU. Vi er en nasjon med høy gjeldsgrad blant befolkningen og vi har rentefradrag på skatten. Mao mye politikk i Norge handler om å håndtere gjeld. Å ha formue i Norge er jo også uheldig mhp skatt..Knapt noen andre land har det slik. Så gode rentekampanjer vil jeg tro betyr mye i ett land som Norge.

Skrevet
Theo343 skrev (23 minutter siden):

Takk :)Vi hadde veldig lyst på Ioniq 9 med kapteinstoler bak og var veldig fornøyd med bilen når vi lånte den en dag. Men den ble litt svæær og testet derfor Q6, A6 Avant stasjonsvogn osv. og fant at det var mer oss likevel. Det er så mange trange parkeringshus at Ioniq 9 blw litt diger. Xpeng G9 var også eb favoritt en periode men falt bort fordi den er mer eller mindre uten knapper. 

Grattis! Så det ble A6 avant stasjonsvogn? :) 

Skrevet
Theo343 skrev (26 minutter siden):

Kjempeflott bil! Gratulerer

Skrevet
obygda skrev (13 minutter siden):

Mja..tviler..fruen her nektet å kjøre Tesla fordi alle andre gjorde det. Mao stikk motsatt logikk der altså.  Dessuten så burde vel samme mentalitet gjelde i Sverige,Danmark,Tyskland, Spania osv?  Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor vi Nordmenn agerer så annerledes enn resten av EU mhp bilmodell. Men at noen kanskje ikke har så høye tanker om Elon skjonner jeg,men stort sett handler jo folk etter lommeboka.  Skulle jeg tippe ville jeg sagt rentekampanjer og en litt annen holdning til gjeld enn resten av EU. Mao jeg tror vi nordmenn har et annet forhold til gjeld enn andre og at dette påvirker valg av bil i større grad her enn i EU. Vi er en nasjon med høy gjeldsgrad blant befolkningen og vi har rentefradrag på skatten. Mao mye politikk i Norge handler om å håndtere gjeld. Å ha formue i Norge er jo også uheldig mhp skatt..Knapt noen andre land har det slik. Så gode rentekampanjer vil jeg tro betyr mye i ett land som Norge.

Har også en frue med sterke meninger. Husker hun satte seg inn i en BMW I3 ? Helt uaktuell. Tror det var noe med interiøret. 

Rente kampanjer er det mangen som har i dag. Jeg syntes feks at en ID7 GTX  til 500 000kr er mere bil/plass enn model Y

De har og rentekampanje. Sikkert ID4 Skoda og div andre også. 

Skrevet (endret)
Trestein skrev (9 minutter siden):

Har også en frue med sterke meninger. Husker hun satte seg inn i en BMW I3 ? Helt uaktuell. Tror det var noe med interiøret. 

Rente kampanjer er det mangen som har i dag. Jeg syntes feks at en ID7 GTX  til 500 000kr er mere bil/plass enn model Y

Du lander endel høyere hvis du skal ha med den totalpakken Tesla tilbyr. Du må legge på 150 000 på de fleste VAG biler for å få toppa specs, hengerfeste og vinterhjul. Og rentekampanjene er ikke så gode. 

Endret av OddZen
Skrevet (endret)
34 minutes ago, Trestein said:

Vel kampanjen der er økt til 529 sikkert for å dekke momsen, mangler og en del ting som bla el seter og bra musikk anlegg. For min del så føles litt gammeldags å ha manuel seter på en bil til over halv mill selv om man er enslig sjåfør så har jeg blitt så vant med easy entry på tesla.

Endret av onkel_jon
Skrevet
onkel_jon skrev (10 minutter siden):

Vel kampanjen der er økt til 529 sikkert for å dekke momsen, mangler og en del ting som bla el seter og bra musikk anlegg. For min del så føles litt gammeldags å ha manuel seter på en bil til over halv mill selv om man er enslig sjåfør så har jeg blitt så vant med easy entry på tesla.

Så de hadde økt prisen så det tyder vel på bra etterspørsel. Man får en bra bil for 600 000

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...