Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Jotun skrev (3 minutter siden):

Husk nå at man ikke nødvendigvis er Tesla boy selv om man har et ørlite mikroskopisk ankepunkt not en bmw.

Eller det er kanskje ikke mulig å finne noe som ikke er perfekt?

IMG_2985.jpeg.83d1399c964313eb5f68e49480af139e.jpeg

Det er påpekt at dette er ironisk ment 😂

Videoannonse
Annonse
Skrevet
OddZen skrev (1 time siden):

De er for seint ute ift. levering, mva påslag og vil koste over 200 000 mer enn de Teslaene som nå fyker ut av bilforhandlerne. Rentekampanje på linje med Tesla har de heller ikke. 
Da får det bare være at den har en marginalt bedre kjøreopplevelse.

Dette er de tingene som faktisk betyr noe for de fleste.

 

I dagens marked har ting stablisert seg. Tesla får ikke noe mere for bilene enn det folk syntes dem er vert. Akkurat det samme med BMW. At de kan selge ut 2026 produksjonen til en pris 200 000kr øyere enn tesla y og flere andre betur bare at folk syntes det er en fair pris for en slik bil. Kroner pr rekkevidde er den jo billigere enn model y. Hvordan den holder seg i pris er jo også et tema. Jeg tror at Høy ladefart og lag rekkevidde vil stå seg. Spesielt i markeder med høye reisehastigheter 130km/h +. Der vil dette blir viktig. Hvordan den nye 3 serien blir kan man bare drømme om. 100km ekstra rekkevidde?

Det er også andre faktoer som gjør at folk kjøper slike biler. Det å kunne velge litt andre løsninger en naboen(Farger på interiør og eksteriør) samt interiør generelt. Mange biler er nidtriste inni. Det er tross alt der man oppholder seg

  • Liker 1
Skrevet

For min del har eg lite overens med Tesla, men eg skal innrømme at irritasjonsmomenter som grunnleggende komfort, osv, er ein større innvirkning for meg enn "kjøreopplevelse". Mange biler eg valgte vekk alene fordi infotainment systemet var lite imponerende, eller fordi den ikkje hadde gode måter å justere creep mode, osv.

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Vi får nesten se på salgstallene for bilene som faktisk selges og leveres ila det neste halvåret/året, og sammenligne dem med tallene Tesla leverer. BMW vil jo ikke dele konkrete salgstall, ifølge Mil etter mil-podcasten.

Jeg kunne gjerne tenkt meg å prøve den nye BMW iX3, men den er jo ikke med i konkurransen for de som skal ha bil nå.

Jeg har for øvrig ikke Tesla per i dag, men det kan fort bli det. Har ikke landet helt ennå, og jeg har prøvd stort sett alle bilene i denne klassen. Akkurat nå står det mellom Model Y som gir en god pakke til en god pris og finnansieringsvilkår, og nye Toyota bZ4X som har steppa up gamet og gir mange år med bekymringsfritt bilhold og med det som jeg tror vil gi bedre videresalgsverdi.

Endret av OddZen
Skrevet (endret)
5 hours ago, bzzlink said:

Hva er egentlig «driving experience» og hvor viktig er det? Er det å ikke svette på ryggen halve året, eller måtte manuelt stille på rattet en del av driving experience? Jeg vil si: Ja.

Dette setter søkelyset på hva biljournalistene er veldig gode på, og hva de er dårlige på. 

De er veldig gode på å sammenligne hvordan en bil er å kjøre, og hvordan førsteinntrykket er av den i forhold til alle andre biler i klassen. De har kjørt alle biler, og kan sammenligne inntrykk bedre enn noen andre. 

Det de derimot er veldig dårlige på er å vite eller formidle hvordan det er å leve med en bil. De tester bilen i noen timer, og så henger de seg opp i ting som «man må inn på skjermen for å stille inn speilene, jeg liker det bedre når det er knapp og hjul i døra»

Så det å kunne se på YouTube testere, som faktisk har levd med bilen over tid, gir utrolig god info, og noe som biljournalistene ikke har forutsetninger om å kunne formidle.

Et eksempel her på Lucid

 

Denne viser også hvor viktig bra software er. Han eide en Model 3 før som han solgte grunnet Musk, og nesten alle problemene han har med Luciden var ikke på Teslan hans.. og nesten alle problemene er software relatert.

4 år siden den bilen ble sluppet og det er forsatt så ille bugs at bilen må taes factory reset på innimellom bare for å kunne brukes..

Endret av Complexity
Skrevet

Æsj, fikk ikke til å komme til noe valg på ny bil i år. Ser det kommer noen fra VAG med forhåpentligvis ok pris neste år. Skoda Epiq ser ut til å krysse av på alle ønskene mine. Har folket noen tro på den eller må jeg vente på at kina-importørene beveger seg fra kjempe-suv og ned i B segmentet?  Må vel kjøpe noe med levering før 2027 så da begynner det vel å haste.

  • Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (7 timer siden):

IMG_2985.jpeg.83d1399c964313eb5f68e49480af139e.jpeg

Det er påpekt at dette er ironisk ment 😂

Yeah i know. Og allikevel har jo akkurat slike ting som dette vært en av grunnene til at Tesla har sugd balle. Bmw'ene kan man jo tilpasse akkurat som man vil.

Blir litt snodig at de legger inn ai styrt ladeluke men ikke gir mulighet til elektrisk ratt?

Ix3 er svært aktuell for min del, blir nok derimot brukt. Men slike ting trodde eg at eg slapp å tenke på. Gjerne at det var tilvalg, det er vel omtrent bare karosseriet som ikke er ekstrautstyr, men at det var mulig. 3 serien er liksom regnet for å være kjipa bmw? 

 

Skrevet
Trestein skrev (7 timer siden):

 At de kan selge ut 2026 produksjonen til en pris 200 000kr øyere enn tesla y og flere andre betur bare at folk syntes det er en fair pris for en slik bil. 

Absolutt. Og vil si det kommer an på hvor mange som produseres. Denne kommer til å selge som hakka møkk uansett. Rart de ikke klarer levere flere biler enn folk ønsker da....

Foretrekker forøvrig å kunne velge elektrisk ratt enn stjerne beige farge på a stolpen. Fatter ikke hva de tenker på. Samme greia som forrige modell som de laget uten 4x4.... Merkelig filosofi.

Men her kan eg hvertfall velge bort skinnseter da 👍

  • Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (39 minutter siden):

Absolutt. Og vil si det kommer an på hvor mange som produseres. Denne kommer til å selge som hakka møkk uansett. Rart de ikke klarer levere flere biler enn folk ønsker da....

Foretrekker forøvrig å kunne velge elektrisk ratt enn stjerne beige farge på a stolpen. Fatter ikke hva de tenker på. Samme greia som forrige modell som de laget uten 4x4.... Merkelig filosofi.

Men her kan eg hvertfall velge bort skinnseter da 👍

Jeg og kona har delt bil i over 30 år uten at rattjustering har vert noe tema overhode så jeg hadde ikke hatt noe problem med det.

BMW lager nok ikke biler skreddersydd for tesla fanboys. (Kanskje de kunne hatt en fane men kun en farge og ingen tilvalg for tesla fans?)

  • Liker 1
Skrevet

Justerer på leafen. Men den bruker kona mest. Slitsomt.

At din kone er like kort/lang som deg er fullstendig irrelevant for svært svært mange og har ingenting med Tesla å gjøre.

  • Liker 2
Skrevet (endret)
Jotun skrev (29 minutter siden):

Justerer på leafen. Men den bruker kona mest. Slitsomt.

At din kone er like kort/lang som deg er fullstendig irrelevant for svært svært mange og har ingenting med Tesla å gjøre.

Jeg syntes du kun bør kjøpe tesla.

Så kan vi andre lide oss gjenom eierskap av de andre bilene.

Endret av Trestein
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Viktig å hele tiden vinkle mot Tesla. Veldig relevant for denne diskusjonen.

Nesten som en mann som hater homofile men egentlig handler det bare om usikkerhet rundt sin egen seksualitet.

Endret av Jotun
  • Liker 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, Ahmet123 said:

Elbil-finansiering i 2025 (Spørsmål)

 

Hei folkens!

Vurderer å oppgradere til en Model Y eller lignende i 2025, men er litt usikker på totalregnestykket med de nye avgiftene (vektavgift osv) og dagens rentenivå.

Banken sier én ting, men jeg ville sjekke hva jeg faktisk har å rutte med i måneden.

Jeg brukte denne kalkulatoren for å dobbeltsjekke netto utbetalt med 2025-skattesatsene: https://skattekalkulator.com/blog/elbil-budsjett-2025-lonn

Når jeg trekker fra billånet på nettoen, blir marginene litt mindre enn jeg trodde.

Hvor stor andel av netto månedslønn bruker dere på bil? Er 20% forsvarlig i dagens marked?

Det beste er 20/4/10 regelen. Da kaster du ikke bort uhorvelig mye av livslønn på transport

Betale minst 20% av bilen kontant

4års nedbetalingstid

max 10% av nettolønn i transportkostnad

Dersom du skal bruke mer enn dette på transport så bør du ta av et annet budsjett  som «hobby» eller «ferier» eller lignende som du velger å omdisponere til transport fordi du er bevisst på bil, og velger felger, ruter og potter med stil

Endret av bzzlink
Skrevet (endret)
Jotun skrev (11 minutter siden):

Viktig å hele tiden vinkle mot Tesla. Veldig relevant for denne diskusjonen.

Nesten som en mann som hater homofile men egentlig handler det bare om usikkerhet rundt sin egen seksualitet.

Les hva du skriver lengre oppe. Hvor mange biler har el justerbart  ratt? Mondeo  og tesla?

Kjenner ikke noen som hater homofile så det vet jeg ingenting om

Endret av Trestein
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Trestein skrev (37 minutter siden):

 

Kjenner ikke noen som hater homofile så det vet jeg ingenting om

Ganske sikker på at du kjenner på usikkerhet. Finnes hjelp.

Er jo veldig sårt dette at noen syns det var bitte litt dumt uten elektrisk ratt. 

Og tenk at noen skulle ha et ønske om noe du og din jevnstore kone ikke har.

Endret av Jotun
Skrevet
Jotun skrev (6 minutter siden):

Ganske sikker på at du kjenner på usikkerhet. Finnes hjelp.

Er jo veldig sårt dette at noen syns det var bitte litt dumt uten elektrisk ratt. 

Og tenk at noen skulle ha et ønske om noe du og din jevnstore kone ikke har.

Du får ta dine personlige problemer i en annen tråd

Skrevet
Femtekolonne skrev (2 timer siden):

Æsj, fikk ikke til å komme til noe valg på ny bil i år. Ser det kommer noen fra VAG med forhåpentligvis ok pris neste år. Skoda Epiq ser ut til å krysse av på alle ønskene mine. Har folket noen tro på den eller må jeg vente på at kina-importørene beveger seg fra kjempe-suv og ned i B segmentet?  Må vel kjøpe noe med levering før 2027 så da begynner det vel å haste.

Du fikk ikke bestemt deg altså? Er ikke spesielt fan av VAG selv.  Stod mellom tysk og sør koreansk her. Vil ha en bil som skiller seg ut litt mer denne gangen og som har bedre komfort og bedre interiør enn det Tesla kan tilby.

Har ikke fått sett så mye av Skoda Epiq enda. Når blir den lansert og hvordan blir den ift til Elroq? 

Skrevet
Iterion skrev (5 minutter siden):

Du fikk ikke bestemt deg altså? Er ikke spesielt fan av VAG selv.  Stod mellom tysk og sør koreansk her. Vil ha en bil som skiller seg ut litt mer denne gangen og som har bedre komfort og bedre interiør enn det Tesla kan tilby.

Har ikke fått sett så mye av Skoda Epiq enda. Når blir den lansert og hvordan blir den ift til Elroq? 

Navnet skjemmer ingen, sies det. Men det navnet der, gir begrepet "dildobil" en helt ny mening! 😎😁😎

Skrevet
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Navnet skjemmer ingen, sies det. Men det navnet der, gir begrepet "dildobil" en helt ny mening! 😎😁😎

Hehe sant det! Sånnsett den perfekte kjerringbilen? Jeg foretrekker navnet Ioniq over Epiq, gitt 😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...