Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Trestein skrev (51 minutter siden):

Ser den men det forsvinner jo typisk endel valutta når man kjøper bil også.

Men med ice så må du først kjøpe bilen og så vil den kontinuerlig kreve at man har dollar for og kjøpe drivstoff til den, drivstoff som er kostbart og kjøpe for folk.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jalla21 skrev (9 minutter siden):

Det er selvsagt lov, men det er flere som jobber med slike batteri som nå virker å følge samme tidslinje.

Så vidt jeg vet er det vel bare en batteriprodusent som har kommet så langt at vi snart kan se det i biler. Det har celler som gir ca 300 Wh/kg, men håper å komme med 500 Wh/kg snart. Mener det er BYD som har presentert dette.

De andre sliter ennå med å klare å komme ned i såpass lav pris at de faktisk kan konkurrere med dagens Li-Ion-batterier. Jeg håper jo selvsagt at noen kan snart komme der at de annonserer biler med dette som selges til fornuftige priser, men selv med de 300 Wh/kg-batteriene, så snakker vi minst 2-3 år til, kanskje endog noen år til.

Skrevet

Speaking off, men jeg tenker å kjøpe Polestar 4, og lurer på hva som er lurt her. Å kjøpe ny eller brukt? 

Jeg kjøper vanligvis 2-3 år gamle brukte biler for å redusere verditapet, men når jeg ser på Polestar 4 Dual motor på finn så ser det ut som den ikke har gått særlig mye ned i verdig? 1 år brukt Polestar 4 koster minst 600k på finn, men jeg kan kjøpe en ny til 668k

Skrevet
Jonas83_ skrev (7 minutter siden):

Speaking off, men jeg tenker å kjøpe Polestar 4, og lurer på hva som er lurt her. Å kjøpe ny eller brukt? 

Jeg kjøper vanligvis 2-3 år gamle brukte biler for å redusere verditapet, men når jeg ser på Polestar 4 Dual motor på finn så ser det ut som den ikke har gått særlig mye ned i verdig? 1 år brukt Polestar 4 koster minst 600k på finn, men jeg kan kjøpe en ny til 668k

PS4 er vel relativt ny. Kom i fjor, om jeg skal tro funnene og stole på hukommelsen.

Med såpass liten forskjell, så må du nesten se på hva som kommer av tillegg, i forhold til prisen du ser via konfigurator. Er den foliert/keramisk coating på, har den flust med ekstrautstyr som gir pluss, og er den kjørt så langt at prisen burde være lavere? Er vinterdekk og leveringstkostnader med i nyprisen?

Så må du se på finanskostnader. Kanskje er det lav rente de 3 første årene som nuller ut prisforskjellen sammenlignet med finansiering av en brukt. Og er ett år ekstra garanti og følelsen av å være første og eneste eier med på å nulle ut eventuell prisdifferanse?

Min første tanke er at ny er verdt prisforskjellen, men da har jeg som sagt ikke anelse på hva svarene er på de punktene jeg nevnte, som endrer regnestykket. 

Skrevet (endret)

Ny Polestar 4 AWD koster 668k inkludert moms, frakt og alt annet utgifter

1 år brukt Polestar 4 AWD med 17000 km på telleren og 1 år mindre nybil garanti koster 600k på finn

Begge har ca samme konfigurasjon. ca. 68k verdigfall etter et år og 17k km er ikke velig mye. Får kanskje vente litt til og se, om det fortsetter slik så kjøper jeg en ny bare.

Endret av Jonas83_
Skrevet (endret)
Jonas83_ skrev (9 minutter siden):

Ny Polestar 4 AWD koster 668k inkludert moms, frakt og alt annet utgifter

1 år brukt Polestar 4 AWD med 17000 km på telleren og 1 år mindre nybil garanti koster 600k på finn

Begge har ca samme konfigurasjon. ca. 68k verdigfall etter et år og 17k km er ikke velig mye. Får kanskje vente litt til og se, om det fortsetter slik så kjøper jeg en ny bare.

Om du ikke skal cashe den ut, hva er differansen når du tar hensyn til ev lavere rente de 3 første årene på den nye?

Ser Det er 0,99% rente de 3 første årene, men kjøper du brukt, får du vel ihvertfall 6,1% (NAF) om du fyller kriteriene. Med 0,99% lønner det seg å låne 100 % og heller sette ev. cash på høyrentekonto eller fondssparing fremfor å betale den ut cash.

Jeg tenker, ut fra andre regnestykker jeg har sett, at differansen neppe er mer enn 20K på ny med fullfinansiering vs brukt med fullfinansiering, muligens mindre (orker ikke kontroll-regne nå i kveld rett før jeg hopper til køys)...

Endret av Snowleopard
Skrevet
Snowleopard skrev (18 timer siden):

Ergo tipper jeg det er svært få "use-cases" hvor denne passer inn. Tipper derfor salget kommer til å bli temmelig lavt, selv om det er en Toyota HiLux Pickup!

*Proof positive* for Toyota m.a.o. Da har de atter en gang "bevist" at batteribiler ikke er ønskelig, og selger dårlig. Mission accomplished!

  • Liker 2
Skrevet (endret)
7 hours ago, Snowleopard said:

Om du ikke skal cashe den ut, hva er differansen når du tar hensyn til ev lavere rente de 3 første årene på den nye?

Det er ikkje noko kampanjerente i augeblikket. Kampanje gjekk ut i September.

Endret av Drunkenvalley
Skrevet
Just now, Snowleopard said:

...

Det er lenker ved hver modell. 🫠

Rentekampanje for Polestar 4 lenker her. https://www.polestar.com/no/offers/polestar-4-2026-interestrate/

Quote

I en begrenset periode kan du få kampanjerente på 0,99% i tre år (eff. rente pt. 3,88%) dersom du kjøper en Polestar 4 nå i sommer med levering før 30.09.2025. Kampanjerenten på 0,99% er flytende nominell i 3 år. Tilbudet gjelder kun hos din lokale Polestar-forhandler og gjelder biler med levering i 2025 eller så lenge lageret rekker.

Kvifor dei framleis har det på siden når det er utgått er derimot eit mysterium.

Skrevet (endret)
Drunkenvalley skrev (18 minutter siden):

Det er lenker ved hver modell. 🫠

Rentekampanje for Polestar 4 lenker her. https://www.polestar.com/no/offers/polestar-4-2026-interestrate/

Kvifor dei framleis har det på siden når det er utgått er derimot eit mysterium.

Ja, men da spiller du dum, og viser til denne den jeg sendte deg, og sier du kunne tenkt deg bilen med denne kampanjen! 👍😎

Endret av Snowleopard
presisering
Skrevet

Nettopp lagt i Campertråden, men synes den fortjener å komme med her og 😉

Først, en liten hint om tredjepart-app for ID. Buzz, som jeg plukket opp på elbilforum:

"Har testet app fra tredjepart på Buzz, den funker knall. "EV Camper Mode" på Play Store, den benytter VW-autentisering og deres API-er for å styre klima, og da kan det stå på hele natten eller perioder av natten alt etter hva man stiller den inn på. Usikker om den virker på alle ID-bilene. Finnes kun til Android."

Så kommer Broom med titt på KIA PV5 passenger van, som kan se ut til å bli en sterk utfordrer:

https://www.tv2.no/broom/ny-utfordrer-prisen-overrasker/18266258/

BLIR PERSONBIL: Kia PV5 kan blant annet skilte med skyvedører og et bagasjerom på over 1300 liter. Foto: Kia

  • Liker 3
Skrevet
20 minutes ago, Snowleopard said:

Nettopp lagt i Campertråden, men synes den fortjener å komme med her og 😉

Først, en liten hint om tredjepart-app for ID. Buzz, som jeg plukket opp på elbilforum:

"Har testet app fra tredjepart på Buzz, den funker knall. "EV Camper Mode" på Play Store, den benytter VW-autentisering og deres API-er for å styre klima, og da kan det stå på hele natten eller perioder av natten alt etter hva man stiller den inn på. Usikker om den virker på alle ID-bilene. Finnes kun til Android."

Veldig rart at man må ha 3eparts app for å holde klima påslått? Spesielt på en slik bil?

"Keep climate on" kom til Tesla i 2017. En dedikert "Camper mode" kom i 2019.

Kan jo ikke være så vanskelig å implementere, spesielt om 3eparts får det til. Ønsker de ikke å ha det kansje?

Skrevet
Complexity skrev (4 minutter siden):

Veldig rart at man må ha 3eparts app for å holde klima påslått? Spesielt på en slik bil?

"Keep climate on" kom til Tesla i 2017. En dedikert "Camper mode" kom i 2019.

Kan jo ikke være så vanskelig å implementere, spesielt om 3eparts får det til. Ønsker de ikke å ha det kansje?

Mistenker at VW ikke vil "kannibalisere" markedet for sine egne, innredede Campervans. Samtidig har de ennå ikke lansert en egen modell på elektrisk plattform, så det kommer nok senere. Men tydeligvis viktig at de ikke leverer "godt nok" på disse kombi-bilene, tydeligvis...

Skrevet

I det siste har eg brukt bilen sin timer for å lade om natta når det stort sett er billigst og det er lite anna straumbruk i huset. Men er det fornuftig å gjere dette til vinteren? Bruker bilen straum for å varme opp batteriet når det er kaldt, slik at det lønner seg å starte lading når en kjem heim med litt varme i batteriet?

Skrevet
HF- skrev (1 minutt siden):

I det siste har eg brukt bilen sin timer for å lade om natta når det stort sett er billigst og det er lite anna straumbruk i huset. Men er det fornuftig å gjere dette til vinteren? Bruker bilen straum for å varme opp batteriet når det er kaldt, slik at det lønner seg å starte lading når en kjem heim med litt varme i batteriet?

Kommer veldig an på hvor du bor, og om du har Norgespris eller ikke. Prisene hopper så mye, og ikke konsekvent er lavest om natta, så er man på spotpris så bør man helst ha noe som kan stoppe/begrense ladingen på de dyreste tidspunktene, og heller "kjøre på litt" når prisene er lavere og eget forbruk ellers er lavt. Men viktig å balansere det mot totalt effektuttak, så man ikke hopper opp på et dyrere effekttrinn enn nødvendig.

Har du Norgespris, så bør ladingen utsettes til kveld/natt/helg, fordi strømleddet i avgiftene normalt sett er lavere, selv om selve spotprisen ikke påvirker ved Nprgespris. Det vil altså lønne seg likevel å lade om natta.

Når det gjelder temp på batteri, og energi brukt til å varme det, så er det flere faktirer med. Bl.a. så er dagens batterier flinkere til å holde på varmen lengre, så med mindre det er skikkelig grisekaldt (2-sifret antall kuldegrader), så er det begrenset hvor mye varme du taper på å vente til "kveldstakst" på nettleien starter.

Men lader du med lav effekt, så vil kanskje det føre til at du bruker unødvendig mye på oppvarming, i de verste tilfellene slik at du mer eller mindre bare betaler for å fyre for kråka. Endel elbiler vil gjerne ha minst 4-5 kW effekt for å kunne varme opp, så lader man i området 1,3-2,5, så er det en viss fare for å bruke strøm unødvendig, og da kan de lønne seg å kjøre på fra man parkerer bilen.

NB! Ikke alle nettleverandører har redusert pris på løpende strømbruk (den flytende avgiften), så det må du sjekke opp med eget selskap hvordan det er hos deg. Her påvirkes det ikke av strømavtalen du har med strøm"leverandøren", her er det nettselskapet som avgjør!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (15 minutter siden):

Kommer veldig an på hvor du bor, og om du har Norgespris eller ikke. Prisene hopper så mye, og ikke konsekvent er lavest om natta, så er man på spotpris så bør man helst ha noe som kan stoppe/begrense ladingen på de dyreste tidspunktene, og heller "kjøre på litt" når prisene er lavere og eget forbruk ellers er lavt. Men viktig å balansere det mot totalt effektuttak, så man ikke hopper opp på et dyrere effekttrinn enn nødvendig.

Har du Norgespris, så bør ladingen utsettes til kveld/natt/helg, fordi strømleddet i avgiftene normalt sett er lavere, selv om selve spotprisen ikke påvirker ved Nprgespris. Det vil altså lønne seg likevel å lade om natta.

Når det gjelder temp på batteri, og energi brukt til å varme det, så er det flere faktirer med. Bl.a. så er dagens batterier flinkere til å holde på varmen lengre, så med mindre det er skikkelig grisekaldt (2-sifret antall kuldegrader), så er det begrenset hvor mye varme du taper på å vente til "kveldstakst" på nettleien starter.

Men lader du med lav effekt, så vil kanskje det føre til at du bruker unødvendig mye på oppvarming, i de verste tilfellene slik at du mer eller mindre bare betaler for å fyre for kråka. Endel elbiler vil gjerne ha minst 4-5 kW effekt for å kunne varme opp, så lader man i området 1,3-2,5, så er det en viss fare for å bruke strøm unødvendig, og da kan de lønne seg å kjøre på fra man parkerer bilen.

NB! Ikke alle nettleverandører har redusert pris på løpende strømbruk (den flytende avgiften), så det må du sjekke opp med eget selskap hvordan det er hos deg. Her påvirkes det ikke av strømavtalen du har med strøm"leverandøren", her er det nettselskapet som avgjør!

Eg bor i midt-norge og har ikkje norgespris (foreløpig). Nettselskapet mitt har ikkje egen natt og helgetakst for nettleie. Lader min Nissan e-nv 200 på ca 3 kW

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...