Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Changan Mazda bilmerket ble etablert i 2001, Mazda har vel laget en god del av bilene sine der siste 24 år, så bør være gjennomprøvd.

 

 

IMG_4252.png

Endret av bzzlink
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, det er 2 selskaper, Changan Automobile som er en kinesisk bilprodusent. Så har du Changan Mazda Automobile som er et felles selskap, så vidt jeg forstår er de opprettet fordi Mazda ikke kom seg inn til Kina alene. Er vel kun Tesla som har klart det, så godt som alle andre har enten kjøpt produksjon hos kinesiske selskap, eller startet slikt "joint venture"-selskap.

Sånn jeg forstår det, har Changan Mazda Automobile kun produsert Mazda-biler med ice-motorisering før. Når Mazda nå trengte noe bedre enn MX-30, og det raskt, så har de da måtte gå til Changan Automobile for å få lov å lage sine versjoner med Mazda-logo.

Om de har produsert de hos Changan Automobile, og så fått de tilpasset ellers av Changan Mazda Automobile, eller om sistnevnte har produsert bilene fra bunn av hos seg selv, aner jeg ikke. Dog, jeg tipper første forslag (bare endret på karrosseri-plater og annet med Mazda-logo).

Dermed kan vi ikke si at erfaringen fra det felles selskapet har noen som helst betydning for kvaliteten som da er i denne Mazdaen, og den neste som er en SUV basert på en annen Changan Deepal-modell. Dog ei heller om hvem som leverer best kvalitet av disse.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Changan Deepal 05 ser ut til å få gode tilbakemeldinger og selger som hakka møkk på den andre siden av kloden. Kanskje mest som med range extender, og derfor jeg ikke finner noen gode tester av den versjonen som markedsføres her. Er vel CATL lfp batteri så da skal det vel være grei kvalitet på den delen ihvertfall.

Skrevet (endret)

Parkerte akkurat ved siden av CHangan Deepal / Mazda 6e på butikken nå. Mazda har fine metallic farger ass. Denne var blå

Akkurat store nok flakes, men ikke helt tivoli 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Nå kommer jammen Toyota Hilux som BEV!

Riktignok med et usedvanlig lite batteri, og derved en puslete rekkevidde på bare 240 km. Det resulterer i en grei nyttelast på 715 kg og tilhengervekt på litt stusselige 1 600 kg. Stusselig med tanke på kjøretøyklassen, og hva ice-utgaven vanligvis har, men sikkert greit nok for mange.

Lades på 160 kW, som gir 10-18? eller 10-80 % på ca 30 minutter. Ingen info om totalvekten dog, så interessen hva den havner på. Men det kan jo tenkes at totalvekten da kanskje er 3 500-715=2 785 kg, og at men da må ha BE for å kunne trekke noe mere enn 750 kg. Håper andre artikler kan gi mer og bedre info.

Men, førdte tanke vasr at det var veldig kort rekkevidde, og at det dermed vil selges ganske få av disse...

https://www.tv2.no/broom/oppsiktsvekkende-nyhet/18265496/

STRØM: På ladestolpen kan Hilux ta imot inntil 150 kW. Foto: Toyota

Endret av Snowleopard
La til link og bilde!
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Kva i alle dager. Eg seie ikkje at mange egentlig trenger lang rekkevidde, men for dette segmentet så må du legge på rimelig med glidemiddel for å få dei med.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 2
Skrevet
Snowleopard skrev (52 minutter siden):

Nå kommer jammen Toyota Hilux som BEV!

Riktignok med et usedvanlig lite batteri, og derved en puslete rekkevidde på bare 240 km. Det resulterer i en grei nyttelast på 715 kg og tilhengervekt på litt stusselige 1 600 kg. Stusselig med tanke på kjøretøyklassen, og hva ice-utgaven vanligvis har, men sikkert greit nok for mange.

Toyota jobber tydeligvis fortsatt med å vise at BEV ikke er like bra som deres foretrukne alternative drivlinjer.

  • Liker 4
Skrevet

Med 59,2 kWh så kan dette bli en pris-presser. Særlig i Norge ettersom nye fossilvarianter er temmelig stivt priset på grunn av særnorske avgifter. Til sammenligning valgte KGM Musso å gå for 80 kWh, som gir 379 km rekkevidde og en startpris på 470k. Hvis Toyotaen starter på 370-399k så tror jeg de kan få litt salg på den. Hadde alt vært likt så tror jeg flere liker merkenavnet og omdømmet til Toyota, så Toyota trenger ikke nødvendigvis prise seg veldig langt under KGM for å få salg. Hilux er jo en sterk merkevare.

En annen ting er at oppgitt rekkevidde vs batterikapasitet tyder på at Toyotaen enten har mye høyere forbruk enn Mussoen, eller at rekkevidden er mer konservativt oppgitt.

Skrevet (endret)

Nå har elbil.no artikkel ute, uten at det fremkommer mere detaljer. Men de linket til pressemeldingen fra Toyota, dog uten at den gir så mye mere info.

Ser Toyota tror de vil selge mest av hybriden, og så hinter om hydrogen-alternativet. Dog, lurer på om de virkelig tror Hydrogen som drivstoff vil få et comeback, når vi ikke ser ut til å få flere hydrogenstasjoner, men er tilbake på 1 "åpen for-alle" fyllestasjon*, med bare ett fyllepunkt per nå (*utdatert info, kan være stengt ennå)...

https://elbil.no/elektriske-toyota-hilux-bev-til-norge-neste-ar/

https://toyotanews.no/alle-nyheter/toyota-lanserer-den-helt-nye-hilux-bev-designet-for-krevende-bruk/

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Skrevet
Drunkenvalley skrev (8 minutter siden):

Me hadde vel berre 37 hydrogen-biler på toppen om eg hugse?

Rekorden ser ut til å være 216 i 2021, men hele 152 så sent som i 2024... Tallet er nok lavere nå...

image.png.0e592f8896d3cc8e803339add2a268fd.png

https://www.ssb.no/statbank/table/11823/tableViewLayout1/

https://www.nettavisen.no/okonomi/suser-forbi-koen-jeg-smiler-og-vinker-til-politiet-som-smiler-og-vinker-tilbake/s/5-95-1806722

https://www.tv2.no/broom/med-denne-kan-du-fortsatt-suse-forbi-koen/16682904/

  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Nå kommer jammen Toyota Hilux som BEV!

Riktignok med et usedvanlig lite batteri, og derved en puslete rekkevidde på bare 240 km. Det resulterer i en grei nyttelast på 715 kg og tilhengervekt på litt stusselige 1 600 kg. Stusselig med tanke på kjøretøyklassen, og hva ice-utgaven vanligvis har, men sikkert greit nok for mange.

Lades på 160 kW, som gir 10-18? eller 10-80 % på ca 30 minutter. Ingen info om totalvekten dog, så interessen hva den havner på. Men det kan jo tenkes at totalvekten da kanskje er 3 500-715=2 785 kg, og at men da må ha BE for å kunne trekke noe mere enn 750 kg. Håper andre artikler kan gi mer og bedre info.

Men, førdte tanke vasr at det var veldig kort rekkevidde, og at det dermed vil selges ganske få av disse...

https://www.tv2.no/broom/oppsiktsvekkende-nyhet/18265496/

STRØM: På ladestolpen kan Hilux ta imot inntil 150 kW. Foto: Toyota

Som ren arbeidsbil (eller jaktbil) kan den nok i praksis fungere for en del, hvis daglig kjørelengdebehov i praksis ikke overgår 20 mil. Spesielt mtp den ekstremt sterke merkevaren, og at de har prioritert å beholde det som en rammebil med robuste egenskaper.

Men noen storselger blir det garantert ikke... 

Endret av Elgen-Hansi
  • Liker 1
Skrevet
Elgen-Hansi skrev (3 minutter siden):

Som ren arbeidsbil (eller jaktbil) kan den nok i praksis fungere for en del, hvis daglig kjørelengdebehov i praksis ikke overgår 20 mil. Spesielt mtp den ekstremt sterke merkevaren, og at de har prioritert å beholde det som en rammebil med robuste egenskaper.

Men noen storselger blir det garantert ikke... 

Klart, leter man godt nok, kan man alltids finne noen det duger for, og som er villig til å betale prisen, som vi foreløpig ikke vet hva er... :thumbs:

Men synes det er mye, alt for mye, som taler mot. Men skal holde alle tanker åpen til vi ser "sluttsummen", altså alle spesifikasjoner og pris...!

  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (17 minutter siden):

Klart, leter man godt nok, kan man alltids finne noen det duger for, og som er villig til å betale prisen, som vi foreløpig ikke vet hva er... :thumbs:

Men synes det er mye, alt for mye, som taler mot. Men skal holde alle tanker åpen til vi ser "sluttsummen", altså alle spesifikasjoner og pris...!

Enig i det, hva privatpersoner angår :)

Men firma vurderer ofte bilvalg langt mer pragmatisk enn privatpersoner, ifht hvilke faktiske behov de har og hva bunnlinja av hele bilholdet blir. Er vel der potensialet ligger.

Men som sagt helt enig i at dette ikke blir noen storselger!

  • Liker 1
Skrevet
Elgen-Hansi skrev (29 minutter siden):

Men firma vurderer ofte bilvalg langt mer pragmatisk enn privatpersoner, ifht hvilke faktiske behov de har og hva bunnlinja av hele bilholdet blir. Er vel der potensialet ligger.

Enig.
En håndverkerbil holder seg i all hovedsak i lokalområdet, og kan lade natten over, og ofte ute på jobbstedet også.
Så det virker fornuftig å "ofre" rekkevidde man egentlig ikke trenger, for å få plass til mer verktøy og varer.

Jeg er selv veldig bevisst på å ikke slepe rundt på flere hundre kilo rekkevidde jeg egentlig ikke trenger 95% av dagene.
For de resterende 5% er det uansett tett nok mellom superladerne 😉

Skrevet
ozone skrev (3 minutter siden):

Enig.
En håndverkerbil holder seg i all hovedsak i lokalområdet, og kan lade natten over, og ofte ute på jobbstedet også.
Så det virker fornuftig å "ofre" rekkevidde man egentlig ikke trenger, for å få plass til mer verktøy og varer.

Jeg er selv veldig bevisst på å ikke slepe rundt på flere hundre kilo rekkevidde jeg egentlig ikke trenger 95% av dagene.
For de resterende 5% er det uansett tett nok mellom superladerne 😉

Er dette en typisk "håndverksbil" for sentrale strøk? For meg virker det motsatt, dette er for megkjøretøy mer for landsbygda og mindre sentrale strøk. Men selv for sentrale strøk, er rekkevidden vel kort.

Vi har jo allerede sett det på varebilene, var først da det kom opp i noe nærmere 400 km rekkevidde før det bl noe særlig salg av de elektriske variantene. Mer spesifikt. det var ID. Buzz med sine rundt 430 km som gjorde at omsetningen av elektriske varebiler begynte å ta seg opp.

Jeg tipper at 240 km rekkevidde, som i praksis fort går godt under 200 om vinteren. Er jo knapt 200 km om man skal holde seg helst mellom 20-80 om sommeren.

Ergo tipper jeg det er svært få "use-cases" hvor denne passer inn. Tipper derfor salget kommer til å bli temmelig lavt, selv om det er en Toyota HiLux Pickup!

  • Liker 1
Skrevet

ikke glem at wltp er målt innendørs i 25 pluss og uten last. Den der blir like sjelden som hønsetenner. Trenger ikke være snåsamannen for å se at Toyota-aksjer er ett tapsprosjekt. 

Skrevet
1 minute ago, Trestein said:

Er det bilde av dieselgeneratoren også?

Her vil eg anbefale å gjere noko så kontroversielt som å opne artikkelen og lese, ettersom den har beskrivelse av utfordringene dag til dag. 👀

  • Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...