Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
ozone skrev (55 minutter siden):

En bil som ikke triller fritt når du setter den i fri, kan vel kalles feildesignet.

Ellers ser det ut som det fleste andre omstendigheter også sørger for at bremsene dine skal ruste ja...😉👌

Trillar gjer den, men om eg trykker på bremsen så er det regen først og så kjem bremsene på om ein trykker hardare.
Men trur ikkje den trillar heilt fritt. Ser at i slak nedoverbakke så visar forbruket nær null som då må nulle ut vanleg forbruk. Bilen brukar 3-400W idle + eventuell HVAC. Om forbruket ligg rundt 1kW så går det i null når bilen trillar. D eller N virkar ikkje ha nokon effekt på dette.
E-Golf har "ingen" regen i D mode og så har den D1, D2, D3, og B mode som gir meir og meir.

Endret av Gazer75
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
7 minutes ago, Trestein said:

Jeg har en helt annen motor på min men slipper jeg gassen i D modus uten regen bremser den mere enn om jeg setter bilen i N. På BMW kan man uansett holde på bremsen å gi gass. Trykker man begge i bånn stopper bilen. Bremsene er mye sterkere enn el motoren

BMW bruker eksternt eksitert motor, ikke PMSM. Induksjon- og eksternt eksiterte motorer ruller fritt når de er spenningsløse.

Endret av sverreb
Skrevet

Det er litt hodebry å ikkje alltid kunne tvert skru av regen berre for å kunne bruke bremsene litt igjen. Eg merker på Polestar 2'en at eg slit med å holde bremsene i bruk fordi regen gjeld fram til 50%, og det er rett og slett sjeldent eg skal bremse så mykje og hardt.

Så når eg er ute og turer og skal tvinge litt bruk av bremser så må eg liksom hive meg på skikkelig, og det kjenn eg i setebeltet kan ein sei. 🤣

Skrevet
18 minutes ago, Drunkenvalley said:

Det er litt hodebry å ikkje alltid kunne tvert skru av regen berre for å kunne bruke bremsene litt igjen. Eg merker på Polestar 2'en at eg slit med å holde bremsene i bruk fordi regen gjeld fram til 50%, og det er rett og slett sjeldent eg skal bremse så mykje og hardt.

Så når eg er ute og turer og skal tvinge litt bruk av bremser så må eg liksom hive meg på skikkelig, og det kjenn eg i setebeltet kan ein sei. 🤣

Sliter med det samme på Skodaen citigo’en min.

Bremsene slår ikke inn før jeg tråkker pedalen i gulvet, før det er det bare regen.

På vinterføre er det jo ikke nok grep til å få klossene til å skure skikkelig på skivene

Skrevet
43 minutes ago, Drunkenvalley said:

Det er litt hodebry å ikkje alltid kunne tvert skru av regen berre for å kunne bruke bremsene litt igjen. Eg merker på Polestar 2'en at eg slit med å holde bremsene i bruk fordi regen gjeld fram til 50%, og det er rett og slett sjeldent eg skal bremse så mykje og hardt.

Så når eg er ute og turer og skal tvinge litt bruk av bremser så må eg liksom hive meg på skikkelig, og det kjenn eg i setebeltet kan ein sei. 🤣

I.h.t. reddit så har PS2 automatisk bremserensing. I.e. den legger på bremsene i starten av en tur for å rense de. 

Om det ikke skulle være nok så skal det være mulig å sette bilen I N for å fjerne all regen mens du kjører. (Men bruk med vett og forstand)

 

https://www.reddit.com/r/Polestar/comments/1k9wloq/psa_to_p2_drivers_brake_cleaning/

 

 

 

 

  • Liker 1
Skrevet
ozone skrev (3 timer siden):

Dette er veldig lett å unngå: Sett bilen i fri i nedoverbakke og ta én kraftig oppbremsing hver dag.
Det har holdt mine bremser blanke og fine i tre år nå og klossene kommer uansett til å vare ut bilens levetid, siden regen står for nesten all retardasjon med min kjørestil.

😏 Byttet til vinterdekk i går, og da inspiseres bremseskivene også selvfølgelig. Alle 4 er fortsatt som nye på min 2022-mod. TMY (snart 4 år gammel), og jeg har aldri tatt noen harde oppbremsinger. Nytter regen så mye jeg kan. ☺️

Men på gutfantens 2019-mod. TM3 så begynner rusten å krabbe innover skivene, på de bakre bremsene. Så han fikk beskjed pm å bremse mer.

  • Liker 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (5 timer siden):

Syns det er uting når me byrje snakke om f.eks abonnement på setevarmer i bilen. 👀 Og samfunnets økende grad av "... as a service" er totalt ute av kontroll. Månedlige utgifter på noko du før endringen berre eigde tvert ut, eller hadde ein permanent lisens til. Eksempelvis BMW setevarmere, Mercedes motorkraft, osv.

Det er litt bedre at ein kan kjøpe seg opp (eller redigere firmware) enn at me skal ha ein aktiv, pågående online kobling for å bekrefte kontinuerlig at du har lov til å ha meir hestekrefter.

Eg er også veldig for at innhenting av personlig informasjon burde vore aggressivt stampet ut, og lovverket enda meir aggressivt for å sparke rævva på selskaper som eg trur me kan rimelig anta hente inn og bruker info dei ikkje har nokon forretning med å holde på. 👀

Beklager seint svar, men har vært på nattavakt, så måtte få noen timer på øya! 😉

Jeg er helt enig i at det er en uting, spesielt der de skal ha ekstrabetalt for bruk av programvaren bilen er solgt med som ny.

Når det gjelder abonnement på diverse funksjoner som et alternativ til å kjøpe det permanent, så er jeg dog litt tveegget i synet. F.eks. ting om må betegnes som sikkerhetsutstyr, så mener jeg definitivt det er en uting.

På funksjoner man bruker lite, og man kanskje planlegger å selge bilen etter 3 år, fordi det er noe man alltid gjør, så kan det faktisk lønne seg for kjøper. Og kanskje i enda større grad om man leaser bilen.

Dersom funksjonen brukes så lite, og f.eks. bare på den årlige sommerferieturen eller turen hjem til opphavet for å feire jul, så vil man med opsjon til å leie, kunne finne det mer lønnsomt enn å måtte unge ut hele kjøpesummen og håpe man får en god slump av kostnaden dekt ved bedre pris ved salgsøyeblikket.

Når det gjelder innhenting av personlige data, så er jeg dog mer enig igjen. Men her forutsetter det en proaktiv regjering. Altså at man setter regler litt på forhånd, eller at man raskere tar tak i ting så det ikke går 20+ år før manm kommer løpende etter med forbud og begrensninger.

Så er det selvsagt og et problem at vi er et lite land etter folketallet, så vi er avhengig av å få felle-skandinaviske/nordiske eller  felles-europeiske regler for at ikke vi plutselig står uten noen som vil selge oss biler fordi ulempene/kosrnadene med å tilpasse seg våre særregler blir større enn gevinsten ved å selge de få bilene vi kjøper.

Og i et slikt tilfelle er det selvsagt synd at vi står utenfor EU og ikke kan være med å bestemme og foreslå regler, fremfor å måtte springe til med lobby-virksomhet til noen av de landene som kan tenkes å være enige eller vil foreslå slikt på våre vegne. 

Skrevet (endret)

Dersom jeg husker riktig var det sånn at man må ha abonnement hos Hyundai etter 6 mnd for videre tilgang til forvarming via mobil @Snowleopard? Er det sånn på din Kona også? 

Endret av Iterion
Skrevet

Her i Nordnorge hvor jeg holder til er det jo lyst hele sommeren og mørkt hele vinteren.
Da kunne man kansje spart penger på å abbonere på Matrix lys kun om vinteren og ikke om sommeren når man uansett bare bruker kjørelys. Audi har jo brukt å ha abbonent på dette.

Dog veldig glad det er standard på Tesla så man får det uansett. Dvs den nye helt nedstrippa Model Y kommer vel uten..

24 minutes ago, Iterion said:

Dersom jeg husker riktig var det sånn at man må ha abonnement hos Hyundai etter 6 mnd for videre tilgang til forvarming via mobil @Snowleopard? Er det sånn på din Kona også? 

Snowleopard vet kansje mere ang dette men ifølge google får man 3år med Bluelink (Hyundai sin app) ved kjøp av ny bil, og 10 år for bilene med dyrest utstyrspakke. Deretter må man betale 119kr i måneden.

Skrevet (endret)
6 hours ago, sverreb said:

I.h.t. reddit så har PS2 automatisk bremserensing. I.e. den legger på bremsene i starten av en tur for å rense de. 

Om det ikke skulle være nok så skal det være mulig å sette bilen I N for å fjerne all regen mens du kjører. (Men bruk med vett og forstand)

 

https://www.reddit.com/r/Polestar/comments/1k9wloq/psa_to_p2_drivers_brake_cleaning/

 

 

 

Tipper Polestar har samme bosch bremsesystem som par år gamle Tesla. Skal i teorien rense bremsene selv men i praksis funker det dårlig. Kansje polestar har "brake burnish" option på servicemenyen sin som Tesla har for å rense dem eller så må du bare putte i nøytral innimellom å bruke bremsen aktivt.

Og husk å smøre dem.

 

FhZBKkSVUAAiO3F.jpg

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (7 minutter siden):

Her i Nordnorge hvor jeg holder til er det jo lyst hele sommeren og mørkt hele vinteren.
Da kunne man kansje spart penger på å abbonere på Matrix lys kun om vinteren og ikke om sommeren når man uansett bare bruker kjørelys. Audi har jo brukt å ha abbonent på dette.

Dog veldig glad det er standard på Tesla så man får det uansett. Dvs den nye helt nedstrippa Model Y kommer vel uten..

Snowleopard vet kansje mere ang dette men ifølge google får man 3år med Bluelink (Hyundai sin app) ved kjøp av ny bil, og 10 år for bilene med dyrest utstyrspakke. Deretter må man betale 119kr i måneden.

Synes ikke man bør ha abonnement for sånt. Men f.eks som Tesla gjør det hvor man kan velge å abonnere for noe som ikke er et must, som satellittkart, se kino i bilen osv, det er greit nok. Det er ikke noe man må ha liksom.

Men å kreve abonnement/mnd betaling for forvarming/bruk av app som Hyundai tilsynelatende gjør etter 3 år, det er litt snodig må jeg si. 

Skrevet (endret)

Stort sett syns eg man kun skal kunne ta seg betalt for abonnement for faktiske tjenester - f.eks kartoppdateringer, osv. Å betale abonnement for noko du allereie eig syns eg er stygt.

Til dels er problemet at det nødvendigvis betyr produsentene byrje sette på arbitrære systemer som skal overvåke og sikre at du ikkje "piratkopierer". For noko du eig.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Skrevet (endret)
23 minutes ago, Iterion said:

Synes ikke man bør ha abonnement for sånt. Men f.eks som Tesla gjør det hvor man kan velge å abonnere for noe som ikke er et must, som satellittkart, se kino i bilen osv, det er greit nok. Det er ikke noe man må ha liksom.

Men å kreve abonnement/mnd betaling for forvarming/bruk av app som Hyundai tilsynelatende gjør etter 3 år, det er litt snodig må jeg si. 

Kan se "kino" i bilen og slikt uten å ha abbonent hos tesla, men da må du stå for datatrafikken selv via en telefon eller være tilkoblet wifi.
Men betaler man 120kr i måneden har man ubegrenset mobildata i bilen som kan brukes til dette og gjør livet litt enklere.

Alle funksjoner i appen fungerer like fint enten man betaler eller ikke. De må nesten gjøre det slik siden appen i hovedsak er bilens nøkkel.

Men man kan ikke streame video fra bilens kamera til appen uten å betale abbonent siden det krever en del mobildata fra bilen som man jo ikke da ikke betaler for..

Endret av Complexity
Skrevet (endret)
25 minutes ago, Drunkenvalley said:

Stort sett syns eg man kun skal kunne ta seg betalt for abonnement for faktiske tjenester - f.eks kartoppdateringer, osv. Å betale abonnement for noko du allereie eig syns eg er stygt.

Til dels er problemet at det nødvendigvis betyr produsentene byrje sette på arbitrære systemer som skal overvåke og sikre at du ikkje "piratkopierer". For noko du eig.

Synes du det er greit å betale Garmin 1799kr for en kartoppdatering som er dårligere enn gratis google maps?
Hard pill to swelg for meg iallefall. 
Leafen min har kart fra 2014 og den varsler meg om fotobokser som ikke har eksistert på evigheter så skulle vært oppdatert. Nissan skal vel har 1500kr for å oppdatere den til kart fra 2016 men føler ikke det er helt verdt pengene for tipper fotoboksene fortsatt er feil der..

Endret av Complexity
Skrevet
2 minutes ago, Complexity said:

Synes du det er greit å betale Garmin 1799kr for en kartoppdatering som er dårligere enn gratis google maps?
Hard pill to swelg for meg iallefall. 
Leafen min har kart fra 2014 og den varsler meg om fotobokser som ikke har eksistert på evigheter så skulle vært oppdatert. Nissan skal vel har 1500kr for å oppdatere den til kart fra 2016 men føler ikke det er helt verdt pengene for tipper fotoboksene fortsatt er feil der..

Det var ikkje meint som eit bokstavlig eksempel, men meir eit poeng at tjenester som aktivt treng oppdatering og vedlikehold kan eg i det minste forstå eit abonnement for.

Eit anna eksempel blir vel f.eks noko i banen av Spotify. Skjønt eg mislike sjølve tjenesten, men i prinsippet er det ein tjeneste kor eg kan sjå for meg å betale, fordi den leverer ein tjeneste som treng aktiv oppfølging, osv.

 

Skrevet
1 minute ago, Drunkenvalley said:

Det var ikkje meint som eit bokstavlig eksempel, men meir eit poeng at tjenester som aktivt treng oppdatering og vedlikehold kan eg i det minste forstå eit abonnement for.

Eit anna eksempel blir vel f.eks noko i banen av Spotify. Skjønt eg mislike sjølve tjenesten, men i prinsippet er det ein tjeneste kor eg kan sjå for meg å betale, fordi den leverer ein tjeneste som treng aktiv oppfølging, osv.

 

Aha! ja da forstår jeg tankegangen bedre.

Spotify kunne jeg omtrent ikke levd uten så det blir betalt her og..

  • Hjerte 1
Skrevet
Complexity skrev (39 minutter siden):

Kan se "kino" i bilen og slikt uten å ha abbonent hos tesla, men da må du stå for datatrafikken selv via en telefon eller være tilkoblet wifi.
Men betaler man 120kr i måneden har man ubegrenset mobildata i bilen som kan brukes til dette og gjør livet litt enklere.

Alle funksjoner i appen fungerer like fint enten man betaler eller ikke. De må nesten gjøre det slik siden appen i hovedsak er bilens nøkkel.

Men man kan ikke streame video fra bilens kamera til appen uten å betale abbonent siden det krever en del mobildata fra bilen som man jo ikke da ikke betaler for..

Poenget var at de har en mer vettug abonnementspakke, men som man fint klarer seg uten også. «Premium connectivity» som den så fint heter. Det synes jeg er helt fair mtp alt det andre som er inkl. Men å betale for å bruke mobilapp til bilen etter si 3 år, blir noe helt annet. 

Complexity skrev (18 minutter siden):

Aha! ja da forstår jeg tankegangen bedre.

Spotify kunne jeg omtrent ikke levd uten så det blir betalt her og..

Hvorfor ikke bare bruke BT? Får fint spilt  Spotify via den, helt gratis 😉

Skrevet (endret)
Iterion skrev (2 timer siden):

Dersom jeg husker riktig var det sånn at man må ha abonnement hos Hyundai etter 6 mnd for videre tilgang til forvarming via mobil @Snowleopard? Er det sånn på din Kona også? 

Bilen min er "dum", dvs. uten app-mulighet, så det er jeg ikke sikker på, men hørt antydninger om det samme. Dog, om det er 3 eller 5 år husker jeg ikke fra det jeg har lest andre skriver.

Dog, om man har faste morgentider, kan man i bilen styre forvarming via plan, slik at man kan sette opp forvarming f.eks. man-fredag til kl. 07:15 eller man, tirsdag og torsdag til da og f.eks. 09:10 på onsdag og fredag. Det kan jeg sette opp selv i min dumme bil, og er ikke noe abonnement for. Men jeg må stille det inn på bilen mens jeg fysisk holder på med settings der.

For de som har nyere bil med appløsning, kan dette styres via appen, og man kan og slå på forvarming noen minutter før man når frem til bilen uten noen scheduling. Det siste er vel det jeg savner aller mest av mulighet fra mobil, og det å kunne følge temp og lading når jeg er på tur.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (31 minutter siden):

Bilen min er "dum", dvs. uten app-mulighet, så det er jeg ikke sikker på, men hørt antydninger om det samme. Dog, om det er 3 eller 5 år husker jeg ikke fra det jeg har lest andre skriver.

Dog, om man har faste morgentider, kan man i bilen styre forvarming via plan, slik at man kan sette opp forvarming f.eks. man-fredag til kl. 07:15 eller man, tirsdag og torsdag til da og f.eks. 09:10 på onsdag og fredag. Det kan jeg sette opp selv i min dumme bil, og er ikke noe abonnement for. Men jeg må stille det inn på bilen mens jeg fysisk holder på med settings der.

For de som har nyere bil med appløsning, kan dette styres via appen, og man kan og slå på forvarming noen minutter før man når frem til bilen uten noen scheduling. Det siste er vel det jeg savner aller mest av mulighet fra mobil, og det å kunne følge temp og lading når jeg er på tur.

Åja ok. Vel det er bedre enn ingenting, men når du er vandt til å kunne styre klimaanlegget rett fra mobilen så er det vanskelig å gå tilbake til noe annet hehe. Men ja, Ioniq 5 og 6 har visstnok begge deler, uten at jeg vet hvor god selve appen er ift f.eks Tesla sin. Veldig kjekt å kunne følge med på lading via appen også ja :)

Skrevet
Iterion skrev (5 minutter siden):

Åja ok. Vel det er bedre enn ingenting, men når du er vandt til å kunne styre klimaanlegget rett fra mobilen så er det vanskelig å gå tilbake til noe annet hehe. Men ja, Ioniq 5 og 6 har visstnok begge deler, uten at jeg vet hvor god selve appen er ift f.eks Tesla sin. Veldig kjekt å kunne følge med på lading via appen også ja :)

Det er vel egentlig det beste med el bil i dag. Er man på fjelltur og iskald kan bilen stå der isfri og oppvarmet med et tastetrykk på mobilen. Må innrømme at jeg bruker funksjonen hver eneste dag. Aldri is på rutene alltid varm bil. Om sommeren er den nedkjølt

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...