Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Jarmo skrev (13 minutter siden):

Lastebiler?

Effekten passer nok lastebiler, men de er jo ikke så vekt-sensitive som hypersportsbiler og el-fly så jeg regner med de prioriterer andre egenskaper enn verdensrekord i effekt/vekt-forhold (som sikkert har en del bieffekter).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vekten av batteriene er et langt større problem på lastebiler enn selve motoren, siden det er snakk om så høy kapasitet.

En lastebilmotor benytter også høyere spenning for å begrense varmetap under kontinuerlig høy belastning.

Motoren som er nevnt i artikkelen er beregnet for sports og gt biler.

Skrevet

Hvor mye dreiemoment er det i den?

jeg mener hvis det er 40nm så er den jo ikke så imponerende.

Ser jo ut til å være dårlig plass til både magneter og kobbervindinger i den. 
 

Men er kanskje det som er det revolusjonerende?

Skrevet
bzzlink skrev (2 timer siden):

Hvor mye dreiemoment er det i den?

Det spiller egentlig ingen rolle ettersom man bare girer det til det man ønsker.

Motoreffekt = dreiemoment * turtall

"Dårlig plass" kan oversettes til kompakt og lettvektig. Begge deler er fordeler, så "dårlig" er nok et misvisende/feil ord i den sammenhengen. For meg ser det ut som denne motortypen eliminerer behovet for en tung laminert jern-rotor og jern-stator "dødvekt". Dvs. det kun er kraftige neodym-magneter og kobber igjen etter slankingen.

Skrevet
8 hours ago, bzzlink said:

Hvor mye dreiemoment er det i den?

Forholdsvis lite.

Alle høyeffekt elektriske motorer gjør det meg bekjent med høy turall, ikke med høy moment. Krever da sef girkasser av passende art.

Skrevet

Pleier alltid å si. Prøv på lage et moment på 1000Nm så prøver du 1kW Se hva som er vanskeligst?

Antal Nm er kun interessant for den som designer tannhjul og akslinger. De aller fleste el motorer i biler har 1:10 utveksling

Et bilhjul er typisk 2.2m i omkrets og roterer 600rpm i 80km/h El motoren gjerne 6000rpm

Må innrømme at jeg savner gearkasse på el bilen. Da kan man velge selv hvor mye effekt man vil tilføre hjula

  • Liker 1
Skrevet
9 hours ago, Trestein said:

Pleier alltid å si. Prøv på lage et moment på 1000Nm så prøver du 1kW Se hva som er vanskeligst?

Antal Nm er kun interessant for den som designer tannhjul og akslinger. De aller fleste el motorer i biler har 1:10 utveksling

Et bilhjul er typisk 2.2m i omkrets og roterer 600rpm i 80km/h El motoren gjerne 6000rpm

Må innrømme at jeg savner gearkasse på el bilen. Da kan man velge selv hvor mye effekt man vil tilføre hjula

Hvis man skulle ha puttet en sånn motor i eller nærme hvert hjul så har det jo litt å si om man trenger variabel utveksling eller ikke på motoren.

Skrevet
bzzlink skrev (3 timer siden):

Hvis man skulle ha puttet en sånn motor i eller nærme hvert hjul så har det jo litt å si om man trenger variabel utveksling eller ikke på motoren.

Selvfølgelig. Men effekt kurven til motoren sier også dreiemomentet. Helt null vil jo altid være katastrofe da tilført effekt er x antall kw mens avgitt er null selv om den gir fullt dreiemoment.

Var på en prøvetur med en båt der det var elektriske podder. La merke til at de kjørte flere hundre kw på poden mens propellen gikk sakte rundt. Spurte de som programete om de hadde regnet på hvor mye moment det ble på gear hjula når man sendte 200KW på en propell som gikk med 5rpm. Fikke en masse forklaringer om torque begrensninger i dirive osv osv men de hadde nok glemt basic fysikk. Tror de ødela flere titalls podder de første årene. 

Skrevet

Var å prøvekjørte en Ioniq 5 N-Line i helga. For en digg bil å kjøre! Meget god kvalitet på interiør og veldig komfortabel å kjøre. Var ikke klar over at det var såpass mye plass i den i tillegg til bakkeklaring på hele 17 cm. Fristende bil faktisk.

I dag blir det prøvekjøring av Musso EV en dag eller to 🤩 Blir nok ikke noe kjøp av den, men skal bli artig å kjenne litt på kjørefølelse og hvordan kvaliteten er. Med 50+ mil rekkevidde så kunne den vært veldig aktuell. 

  • Liker 4
Skrevet (endret)

Da har jeg fått testa Musso EV’en noen timer både på grus, litt bakker og på vanlig motorvei. Synes bilen er god å kjøre og må si det er deilig å sitte så høyt. Lite med støy, komfortable seter og ikke noe knirking eller den slags. Veldig god demping. God plass baki også for folk på over 180. 
 

Det er dog noen veldig store minus. Et av de er at fjernlysa er svake, det piper i ett sett, selv om man får slått av mesteparten av varslingene, uten om den som gjelder fart virker det som. I tillegg tror jeg ikke den har mulighet til forvarming via app. Så er det forbruk/rekkevidde da. En ting til, skjermen er forholdsvis treg, spesielt når man kommer fra Tesla. Men utenom det så virka den veldig bra må jeg si! 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Skrevet
Jarmo skrev (49 minutter siden):

Jeg forstår ikke teksten i linken "tror kineserne vil redde europas bilfabrikker". Kinesisk overtakelse av Europeiske bilfabrikker er jo det stikk motsatte av en redning. Det er et totalt nederlag som overfører alt framtidig overskudd i et sugerør som går fra Europa til Kina. Det vil styrke den kinesiske kjøpekrafta på bekostning av den Europeiske. Det vil gjøre oss fattigere og varer fra Kina dyrere.

  • Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke teksten i linken "tror kineserne vil redde europas bilfabrikker". Kinesisk overtakelse av Europeiske bilfabrikker er jo det stikk motsatte av en redning. Det er et totalt nederlag som overfører alt framtidig overskudd i et sugerør som går fra Europa til Kina. Det vil styrke den kinesiske kjøpekrafta på bekostning av den Europeiske. Det vil gjøre oss fattigere og varer fra Kina dyrere.

Bevare på de eksisterende arbeidere og salgsnett/servicenett?

Skrevet (endret)
23 minutes ago, Simen1 said:

Jeg forstår ikke teksten i linken "tror kineserne vil redde europas bilfabrikker". Kinesisk overtakelse av Europeiske bilfabrikker er jo det stikk motsatte av en redning. Det er et totalt nederlag som overfører alt framtidig overskudd i et sugerør som går fra Europa til Kina. Det vil styrke den kinesiske kjøpekrafta på bekostning av den Europeiske. Det vil gjøre oss fattigere og varer fra Kina dyrere.

Det kommer an på hvordan det gjøres. 

Europeiske bilfabrikker etablerte seg i rikt monn i kina for 20 år siden, det later ikke kina til å ha tatt skade av. 

Om man etablerer krav til kompetanseoverføring og komponentsourcing trenger ikke dette å være så galt. Selve fabrikkene er ikke så kritiske det er kompetansen for produksjon samt sourcing av noen kritiske elementer som batterier og permenentmagneter som er de store problemene for europeisk bilindustri. Europa er i all hovedsak fortsatt bedre på å lage en bil men sliter med akkurat batterier og bruk av permenentmagneter i motorer.

Generelt sett bør vi ønske investeringer velkomne, det motsatte er kapitalflukt og det har vi alt for mye av i denne delen av verden.

Og husk at om det skulle komme til direkte fientligheter så er utenlandskeide verdier i europa hendige 'gisler'  se hvordan det har gått med russlands plasseringer i europa etter at de lot masken falle.

Så konkrete tiltak: 

* Fabrikkene bør ha europeiske medeiere.
* Komponentsourcing skal i all hovedsak være fra europa, spesifikt bør battericeller og permenentmagneter utheves

 

Endret av sverreb
Skrevet
Sitat

Ruter har i dag cirka 300 kinesiske elbusser i trafikk, som er en del av byens beredskapsplaner. De skal kunne evakuere befolkningen ved krig eller krise.

Hemmelige tester Ruter gjennomførte avslørte at kinesiske elbusser både kan fjernstyres og stoppes.

https://www.nordlys.no/hemmelige-tester-kritiske-funn-pa-kinesisk-elbuss/s/5-34-2237990

Når skal nordmenn, myndighetene våre og Europa slutte å være så naive? Kina vil oss ikke godt. De vil styre diktaturet sitt i en retning som fører mot et framtidig verdensherredømme. En moderne vei mot det er ikke gjennom erobringskriger, men gjennom lovlige metoder med internasjonal handel, økonomisk overtakelse og gjennom penger: makt. Når USA, EU og NATO blir et B-lag innen økonomi og global militær dominans så blir veien til et globalt diktatur kort.

Hvor stor andel av Norges befolkning er ignorante til dette scenariet? 95%?

Skrevet

No er vel problemet at me i praksis har ikkje kapasiteten til å produsere ting sjølv i augeblikket, og fram til eventuelle tariffer eller andre ting tvinger Kina til å prise seg meir likt verden så vil kapitalisme tute og køyre med produksjon derfra til verden brenn for alt dei bryr seg.

Skrevet

Flommen av kinesiske kjøretøy eksisterte så og si ikke for bare 10 år siden uten at vi var sulteforet på kjøretøy av den grunn. Så vesten har kapasitet til å være selvforsynte med biler og busser.

Men vi har midlertidig underkapasitet på visse ting innenfor elektriske drivkjeder: Produksjon av batterier og magneter til elmotorer. Dette kan løses ved å skru ned takten av elektrifisering og/eller å sette litt fart i de tingene med statlige satsingsområder.

Kina vil alltid ha overtak på konkurranseduyktighet gjennom dårlige arbeidsvilkår, hensynsløs utnyttelse av folk i fattige nasjoner som Kongo og elendig håndtering av miljø og klima. Derfor bør tollsatsene skrues opp til å kompensere for den kinesiske umoralen. Kun med mulighet for å unngå dette ved å dokumentere god oppførsel i hele verdikjeden + tillate hyppige uavhengige og uannonserte kontroller.

Gjør vi dette tollsatsregimet på riktig måte så vil det tvinge Kina til å etterleve vestlige standarder for miljø og arbeidskår.

Hensikten med tollregimet må ikke være å drive ubegrunnet rasisme. Det må være å forme en bedre verden. Heve de til vårt nivå.

Skrevet
Snowleopard skrev (På 24.10.2025 den 17.35):

Da er jeg tilbake fra Oslo Motor Show. Har fått sett Subaru sin versjon av BZ4X Touring,. Bortsett fra en flott eksteriørfarge (to-farget kobber-rødt og svart), så var det gjesp. Det var forsåvidt også Nissan Leaf innvendig.

Subaru stilte ikke med e-Outback der? Den er jeg veldig spent på og hvis den faktisk oppleves som en Outback med elmotor, er det en soleklar favoritt som neste bil for min del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...