Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

34 minutes ago, Dubious said:

Står det i vognkortet hva slags ratt som er montert i bilen?

Neppe. Står heller ikke i vognkortet til leafen min at den har halogenpærer i frontlykten.
Men det betyr ikke at jeg har lov til å bytte dem ut med LED pærer.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde demo på Model Y Performance (fra Tyskland) her om dagen. Må innrømme jeg har vært skeptisk til Tesla, men det skal jeg ete i meg igjen. Leser at flere synes model Y er stiv og stumpete på dårlig vei, men hadde ikke det inntrykket etter 10 mil på dårlig disktriksvei. 

Den bilen fyller de fleste (om ikke alle) av mine behov. 

Av de 3 elbilene (MY, Enyaq og BYD Tang) jeg har prøvd så lang, kommer Y soleklart på topp. 

Skader jo heller ikke at det er hysterisk morsomt å trykke pedalen i bunn. Eneste jeg savnet var et analogt speedometer, bare for å se farten nåla fyker opp med når en tar løs. 

Endret av Gromle
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mikrotest

Jeg prøvde et par elbiler her om dagen. Toyota Proace verso EV (stor varebil) og Toyota Proace City EV (liten varebil). Siden de er såpass like ut over det åpenbare, størrelsen, så velger jeg å omtale de samlet. De er overraskende trauste og like sine fossile forgjengere, med batteridrift som eneste større forskjell. Dvs. volum og kapasiteter er likt som før, motorytelsen like traust som fossilene, byggekvaliteten like kjip, med unntak av at medieskjerm har blitt standard. Ikke at medieskjermen er spesielt spennende. Cityen hadde ikke ryggekamera som standard og følges derfor unødvendig gammeldags ut. Ingen av de har 230V-uttak slik noen av konkurrentene har og som hadde vært veldig kjekt. Begge har noen smarte løsninger som f.eks plastluke for at langt gods kan stikke frem under passasjersetet, men det er ikke smartere enn at man mister passasjerplassen og lagringsrommet under setet om man skal ta det i bruk. Rekkevidden er helt ok for daglig bybruk i jobben, men ikke noe å krysse kontitenter med. Men nå er ikke disse bilene myntet på det heller så det blir en kunstig forventning. Priser og ENOVA-støtte er ikke noe som automatisk gjør disse spesielt fristende i forhold til sine fossile søsken. Dvs. kjører man svært mye så bør man nok satse på en fossil pga rekkevidde. Kjører man lite så kan ikke drivstoffbesparelsen forsvare prisforskjellen. Kjører man moderat så får man litt av begge ulempene. Eneste grunn jeg ser til å skaffe disse varebilene fremfor fossilvariantene må være at oppdragsgiver krever det så man får bakt den merutgiften inn i oppdragskostnadene. Spesielt det offentlige har begynt å stille sånne krav.

Spesielt det politiske signalet om at bompengerabatten for elbiler forsvinner trekker ned lønnsomheten ved å ha el-variantene. Noen byer har også fjernet muligheten for å kjøre elbiler i kollektivfeltet så der forsvant ennå en grunn. Den politiske vindretninga rundt elbiler har rett og slett snudd og gjør det ugunstig å velge elektrisk varebil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, kremt said:

Får ikke lest artikkelen, men tipper det er den klassiske feilen med å trø på feil pedal.

Tesla har Obstacle-Aware Acceleration som hindrer bilen i å gi gass om det er noe rett fremfor den, men det kan deaktiveres.

Trør jeg på begge pedalene i teslan min bare hyler den å gjør nesten ingenting.

PXL_20220521_134122235.thumb.jpg.e3feb6dedf7d4df35a726a9282f98592.jpg

Men jeg testa på en VW ID.4 RWD og der kunne man trø inn begge pedalene uten at bilen reagerte.

Med andre ord er det bilen å gå for om man vil ta burnouts.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Simen1 said:

Mikrotest

Jeg prøvde et par elbiler her om dagen. Toyota Proace verso EV (stor varebil) og Toyota Proace City EV (liten varebil). Siden de er såpass like ut over det åpenbare, størrelsen, så velger jeg å omtale de samlet. De er overraskende trauste og like sine fossile forgjengere, med batteridrift som eneste større forskjell. Dvs. volum og kapasiteter er likt som før, motorytelsen like traust som fossilene, byggekvaliteten like kjip, med unntak av at medieskjerm har blitt standard. Ikke at medieskjermen er spesielt spennende. Cityen hadde ikke ryggekamera som standard og følges derfor unødvendig gammeldags ut. Ingen av de har 230V-uttak slik noen av konkurrentene har og som hadde vært veldig kjekt. Begge har noen smarte løsninger som f.eks plastluke for at langt gods kan stikke frem under passasjersetet, men det er ikke smartere enn at man mister passasjerplassen og lagringsrommet under setet om man skal ta det i bruk. Rekkevidden er helt ok for daglig bybruk i jobben, men ikke noe å krysse kontitenter med. Men nå er ikke disse bilene myntet på det heller så det blir en kunstig forventning. Priser og ENOVA-støtte er ikke noe som automatisk gjør disse spesielt fristende i forhold til sine fossile søsken. Dvs. kjører man svært mye så bør man nok satse på en fossil pga rekkevidde. Kjører man lite så kan ikke drivstoffbesparelsen forsvare prisforskjellen. Kjører man moderat så får man litt av begge ulempene. Eneste grunn jeg ser til å skaffe disse varebilene fremfor fossilvariantene må være at oppdragsgiver krever det så man får bakt den merutgiften inn i oppdragskostnadene. Spesielt det offentlige har begynt å stille sånne krav.

Spesielt det politiske signalet om at bompengerabatten for elbiler forsvinner trekker ned lønnsomheten ved å ha el-variantene. Noen byer har også fjernet muligheten for å kjøre elbiler i kollektivfeltet så der forsvant ennå en grunn. Den politiske vindretninga rundt elbiler har rett og slett snudd og gjør det ugunstig å velge elektrisk varebil.

Alle disse bilene har vel grønnskilt og dieselmotor som går på ca. 0,5 literen. El utgavene konkurrerer dårlig rent økonomisk, så som privatperson hadde jeg gått for diesel.

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (10 minutter siden):

Alle disse bilene har vel grønnskilt og dieselmotor som går på ca. 0,5 literen. El utgavene konkurrerer dårlig rent økonomisk, så som privatperson hadde jeg gått for diesel.

Samme her. Bedrifter får noe ENOVA-støtte som private ikke får. Snart får private også mva på Proace verso EV på alt over bunnskrap-modellen. Velger man diesel så har man også muligheten til å handle på bruktmarkedet i den alder og stand man ønsker. EV-versjonene finnes ikke på brukten ennå. Så det er mange grunner til at disse er ennå mindre attraktive for private enn for bedrifter.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig er det mulig, alle slike funksjoner er ikke absolutt. Det er sjåføren som til slutt har kontroll  og kan overstyre.

Helt sant,  fyren kan ha skrudd av dette - så gasset rett i ræva på noen og sagt bilen gjorde det sjæl. Type!

Endret av DrAlban3000
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg ladet min Leaf på 150kW lader i dag så startet den optimistisk på 49kW. Deretter sank den sakte men sikkert helt ned mot midten av 30 tallet allerede før den hadde nådd 60%.

Jeg har allerede begynt å tenke på min neste bil som ant. blir kjøpt inn rundt 2025/26 (Kanskje også før). Hvilke biler, med unntak av Tesla/Porsche, fungerer best med hurtiglading "on the road" rundt i landet, skandinavia og europa i dag?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Når jeg ladet min Leaf på 150kW lader i dag så startet den optimistisk på 49kW. Deretter sank den sakte men sikkert helt ned mot midten av 30 tallet allerede før den hadde nådd 60%.

Jeg har allerede begynt å tenke på min neste bil som ant. blir kjøpt inn rundt 2025/26 (Kanskje også før). Hvilke biler, med unntak av Tesla/Porsche, fungerer best med hurtiglading "on the road" rundt i landet, skandinavia og europa i dag?

Det er også viktig at bilen er effektiv. Tesla model 3 er kongen der uten noen tydelige rivaler akkurat nå.

Kia EV6 og E-tron lader som hakka møkk. Polestar og XC40 gjør det også ganske bra på hurtigladeren. Anbefaler å ta en titt på Bjørn Nyland sine videoer og datasett, finner han på youtube.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe i mot Tesla. Det er bare ikke på listen over aktuelle biler for neste kjøp. Men absolutt, bilen må også være effektiv både på motor og luftmotstand. Jeg kom litt inn på Polestar tankesporet i dag. E-Tron er også aktuell, men ikke helt overbevist. Neste bil skal også ha 45+ mil rekkevidde.

Har fulgt Nyland siden han startet på Youtube for en del år siden :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Sampson skrev (3 minutter siden):

Polestar og XC40 gjør det også ganske bra på hurtigladeren.

Verdt å merke seg at de har ekstremt forbruk. Ligger har polestar 2. Ligger på 24.5kwh/100km på hverdagskjøring og har klart 19kwh/100 på en 172km tur nå i vår. Går over til model 3, det er litt av grunnen. Klarer København tur/retur med to ladestopp, som må sies å være meget kurant.  

 

Theo343 skrev (17 minutter siden):

Jeg har allerede begynt å tenke på min neste bil som ant. blir kjøpt inn rundt 2025/26 (Kanskje også før).

Jeg ville ikke ofret det en kalori før det var ett år igjen. Det skjer ekstremt mye på denne fronten. Kan også skje veldig mye med priser og avgifter før den tid. Får en elektrisk 5-serie før den tid, og jeg har troa på at den leverer på lading. Den må fungere på autobahn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Sjørøver said:

Verdt å merke seg at de har ekstremt forbruk. Ligger har polestar 2. Ligger på 24.5kwh/100km på hverdagskjøring og har klart 19kwh/100 på en 172km tur nå i vår. Går over til model 3, det er litt av grunnen. Klarer København tur/retur med to ladestopp, som må sies å være meget kurant.  

God info!

Quote

Jeg ville ikke ofret det en kalori før det var ett år igjen. Det skjer ekstremt mye på denne fronten. Kan også skje veldig mye med priser og avgifter før den tid. Får en elektrisk 5-serie før den tid, og jeg har troa på at den leverer på lading. Den må fungere på autobahn. 

Det er sant. Tidligste dato for å gjøre handel av ny bil er våren 2024. Da er nåværende bil 5 år og jeg ønsker å selge den før garantiene går ut (batteri og lakk). Tanken var å bytte en plass mellom 3-5 år. Men det kan være jeg drøyer ytterligere 1 år.

I verste fall bestemmer jeg meg for å bytte allerede neste år når bilen er 4 år gammel. Jeg har ikke bestemt meg 100% for når ennå men en plass mellom 4-6 år blir det nok.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (37 minutter siden):

Hvilke biler, med unntak av Tesla/Porsche, fungerer best med hurtiglading "on the road" rundt i landet, skandinavia og europa i dag?

Egentlig er det veldig mange modeller, så vanskelig å si noen fasit. Jeg foreslår å lage en liste over aktuelle kandidater, gå inn på a better route planner og legge inn f.eks Oslo-Hamburg med disse bilene og se på tallet total ladetid for hver enkelt. De aller fleste moderne elbiler kommer opp med akseptabel ladetid, som ofte matcher behovet for mat og drikke ganske bra og i hvert fall bedre enn en 3 år gammel Leaf 40 kWh.

Mitt ideal på langtur er å kunne kjøre 4 timer på motorvei i 110 mellom hvert stopp og ha stopplengde på røffly 30 minutter. Det passer godt for mitt behov for mat og drikke. Jeg liker litt langsom mat, derfor ser jeg på kortere stopp som en ulempe. Dvs. da må jeg plugge ut og flytte bilen midt i måltidet. På den andre siden så vil det føles ulidelig kjedelig å måtte ta ladepauser når jeg ikke har behov for mat. F.eks etter bare 1-2 timers kjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...