Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

2 hours ago, PanserJohan said:

Folkens! Jeg skal kjøpe en el-bil nummer to. Tenkte å bruke maks 150.000kr. 

Har endt opp med en shortlist på

  • Nissan Leaf 2015-2016, ca 70K km
  • Kia Soul 2016, ca 70K km
  • VW E-golf 2016, ca 80-90K km

Hvilken ville dere gått for?

Nøkkelinformasjon om bruken:

  • Den vil bli kjørt 5-7 ganger pr måned, ikke lengre enn 10km
  • Skal ha to fremoverlente barneseter bak

Er det noen jeg overser her?

Jeg bytter jobb, og må legge beslag på bilen hver dag fremover. Kona sykler til/fra jobb, men vi ser at hverdagen ikke alltid vil gå opp med kun èn bil. 

Sjekk ut clasic ioniq 28, mange som skryter av den. Er effektiv og lader kjapt nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PgUp skrev (3 timer siden):

Sier ikke at tesla model 3 er en hyperbil, men at den har tilsvarende egenskaper. Det er ganske utrolig å slå biler som er 30x dyrere spør du meg ;) Sier litt hvor overlegen el er over alt annet. 

En Tesla model 3 har akselerasjon som en hyperbil. Det har en 250cc gokart også 👍Om du ikke ser hva en 15mill hyperbil gjør forskjellig fra en 3 er du kanskje verdens lykkeligste model 3 kunde 😊😊

Kjører EL selv. 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (6 minutter siden):

En Tesla model 3 har akselerasjon som en hyperbil. Det har en 250cc gokart også 👍Om du ikke ser hva en 15mill hyperbil gjør forskjellig fra en 3 er du kanskje verdens lykkeligste model 3 kunde 😊😊

Kjører EL selv. 

Ser forskjellen 😛 Tror poenget mitt traff godt over de fleste her haha. Forskjellen er pris, lyd og utseende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 time siden):

7 turer, antar de skal tilbake også, så 14 * 350 kr på dagtid = 4.900 kr per måned og plus bortkastet tid på venting + besværet med barnestoler osv..  nei, det er både billigere og mer praktisk å eie egen bil for de pengene istedet. 

Sitter du med fasiten? Hvis ikke, så vil jeg presentere et annet regnestykke etter samme metode:

5-7 turer pr mnd (i snitt 6) * 200 kr på dagtid (som nevnt maks 10 km) = 1200 kr/mnd.

__________

Andre alternativer som bør vurderes: Bilkollektiv, bildelingstjeneste eller private avtaler om lån/leie av bil bestemte dager.

Ennå et alternativ som er spesielt interessant der det ikke er bompenger eller tilgang på bilkollektiv, kollektivtransport eller lignende: Kjøpe en billig bensinbil i stedet for. Dette er et glimrende scenarie for nettopp bensinbil. Lite kjøring = lite utslipp og lave driftskostnader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PanserJohan skrev (8 timer siden):

Folkens! Jeg skal kjøpe en el-bil nummer to. Tenkte å bruke maks 150.000kr. 

Har endt opp med en shortlist på

  • Nissan Leaf 2015-2016, ca 70K km
  • Kia Soul 2016, ca 70K km
  • VW E-golf 2016, ca 80-90K km

Hvilken ville dere gått for?

Nøkkelinformasjon om bruken:

  • Den vil bli kjørt 5-7 ganger pr måned, ikke lengre enn 10km
  • Skal ha to fremoverlente barneseter bak

Er det noen jeg overser her?

Jeg bytter jobb, og må legge beslag på bilen hver dag fremover. Kona sykler til/fra jobb, men vi ser at hverdagen ikke alltid vil gå opp med kun èn bil. 

Av de på listen ville jeg sagt Soul, men hvorfor ikke Ioniq 28kwh?

Lenke til kommentar
PanserJohan skrev (8 timer siden):

Folkens! Jeg skal kjøpe en el-bil nummer to. Tenkte å bruke maks 150.000kr. 

Har endt opp med en shortlist på

  • Nissan Leaf 2015-2016, ca 70K km
  • Kia Soul 2016, ca 70K km
  • VW E-golf 2016, ca 80-90K km

Hvilken ville dere gått for?

Nøkkelinformasjon om bruken:

  • Den vil bli kjørt 5-7 ganger pr måned, ikke lengre enn 10km
  • Skal ha to fremoverlente barneseter bak

Er det noen jeg overser her?

Jeg bytter jobb, og må legge beslag på bilen hver dag fremover. Kona sykler til/fra jobb, men vi ser at hverdagen ikke alltid vil gå opp med kun èn bil. 

Leaf er gode driftsikre biler det generelt er lite tull med, om du skal ha med barnevogn i tillegg så har Leaf et overaskende stort og romslig bagasjerom. Kia Soul er litt mer spennende bil men har særdeles lite bagasjerom, dog god bakseteplass, Golfen er og en god bil men har ikke tilbragt så mye tid i en slik en så føler meg ikke kvalifisert til å si så mye om den. Ellers er det Ioniq 28kwh som kan være aktuell å se på som det blir nevnt her, men med sin skrånende taklinje blir bagasjerommet på denne litt mer upraktisk enn bagasjerom til eksempelvis Leaf, men her kommer det jo igjen ann på bruksområder. E-Golf og Leaf har app, de andre bilene har det ikke om dette har noe betydning for deg. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 4.9.2021 den 23.51):

Om alle tenkte slik hadde det kun vært ett produkt av hver ting som eksisterer. Og med en gang det kom noe som var bedre, ville det forrige produktet bli faset ut. Åpenbart er det ikke sånn, siden folk har forskjellige preferanser. Om dine krav til bil er nettopp 0-100 på to sek, innebygget netflix og playstation, og plass til hele familien, så er nok Model S Plaid som skapt for deg. Men da er du neppe en som i utgangspunktet vurderte Bugatti uansett.

Er det noen biler som er raskere opp til 200 som er produksjonsbiler? Ytelsene til Plaid er helt utrolige. Jeg lurer på om BMW, Mercedes, Audi, Porsche noen gang kommer i nærheten egentlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (På 4.9.2021 den 20.59):

snip

Denne videoen som du viser av  Model S Plaid rundt Laguna er vel ikke en tilsvarende bil som produksjonsbilen av Plaid, etter hva jeg finner har denne bilen både aktiv aero og helt spesielle dekk samt 80 hester mer enn produksjons Plaid'en, muligens og betydelig bedre bremser og chassis stivhet siden den faktisk har et bur. det er vel en prototype bil for kansellerte Plaid Plus? Har du noen banetider som er gjort med en stock plaid? Dette er langt mer interessant enn en høyst "modifisert" prototype :) 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (8 timer siden):

Er det noen biler som er raskere opp til 200 som er produksjonsbiler? Ytelsene til Plaid er helt utrolige. Jeg lurer på om BMW, Mercedes, Audi, Porsche noen gang kommer i nærheten egentlig. 

Har Tesla ei hemmeleg oppskrift som ingen andre har? Tesla har produsert elbilar i over ti år. Tyske produsentar har akkurat starta sin produksjon. Det dukkar nok opp raske bilar både her og der framover. Når NIO kan få ein svært ES8-SUV på 2.5 tonn til 100 km/t på under fem sekund, er eg ikkje så bekymra over at tyskarane ikkje kan levere noko som går like fort som Plaid, om dei ynskjer. 

For min del hadde det vore heilt greit om elbilane ikkje gjekk så fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (34 minutter siden):

Har Tesla ei hemmeleg oppskrift som ingen andre har? Tesla har produsert elbilar i over ti år. Tyske produsentar har akkurat starta sin produksjon.

Tesla lager kun elektriske biler.

Tyske produsenter hadde ingen grunn til å lage elektriske biler da de solgte masse bensinbiler.
Det er kun nylig at elektriske biler har begynt å selge, og det ser ut som at de tyske har klart å ta igjen Tesla.

Lenke til kommentar
8 hours ago, MrMarbles said:

Er det noen biler som er raskere opp til 200 som er produksjonsbiler? Ytelsene til Plaid er helt utrolige. Jeg lurer på om BMW, Mercedes, Audi, Porsche noen gang kommer i nærheten egentlig. 

De er kanskje mer opptatt av å lage biler av god kvalitet?

Når det er sagt så var vel første generasjon Taycan raskere enn model S?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 9/5/2021 at 2:31 AM, PgUp said:

Greia er at model s plaid slår hyperbiler på bane også. Som du ser i videoen har den rekord. Så da er det bare lyden igjen som gjør at folk kjøper hyper biler? Design også sikket, men ikke for kjøreegenskaper eller akselerasjon lengre. Mest for å vise at man har masse penger å sløse mest sannsynlig.

Bare en kjapp korreksjon, men bilen har ikke den "generelle" rekorden på banen, men den har rekorden for elektriske biler. Den kjappeste rekorden i en original Plaid er 1:29.9, den kjappeste rekorden i en meget modifisert plaid er 1:28.213, mens McLaren Senna har en banerekord på 1:27.62.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Konkulf skrev (26 minutter siden):

Bare en kjapp korreksjon, men bilen har ikke den "generelle" rekorden på banen, men den har rekorden for elektriske biler. Den kjappeste rekorden i en original Plaid er 1:29.9, den kjappeste rekorden i en meget modifisert plaid er 1:28.213, mens McLaren Senna har en banerekord på 1:27.62.

Det var ingen original plaid som satt 1:29.9 tiden, det var en prototyp som en ikke får kjøpe

edit:

Tesla Model S Plaid May Come With Retractable Spoiler, Prototype Spotted On  Race Track - Vehiclesuggest

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oldboy skrev (3 timer siden):

De er kanskje mer opptatt av å lage biler av god kvalitet?

Når det er sagt så var vel første generasjon Taycan raskere enn model S?

Hva mener du? Du mener at Taycan er raskere enn Model S Plaid? Model S Performance har jo vært på markedet en god stund, men er nå erstattet av  Model S LR og Model S Plaid. Performance får man altså ikke lengre kjøpt. 

Tja, jeg tenker de ligger for langt bak på utvikling av elektrisk drivlinje. Tenker også at de ikke ønsker å kannibalisere fossil-lineupen, så de har det ikke travelt med å lage noe raskere enn det de har i dag og da altså pushe utviklingen. 

Taycan var jo raskere i ett års tid eller noe? Da på kvartmila vel og merke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...