Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kan noen utdype hvilken sammenheng "Brand" og teksten "innsirkling" har? Hvordan det kommer frem i innsirkling at man blir påvirket av omgivelsene osv.

Er det bare at de var redd for å stå frem som homofil, og at de ikke ønsket at noen skulle vite det på grunn av bla. morens holdninger?

Lenke til kommentar

 

 

 

En lærer tipset oss om at det er enkelte sitat som står rammet inn i bokser. Hun husker ikke å ha opplevd noe lignende før, og tror kanskje dette kan være relevant. Hva tror dere?

sitatene ramser jo opp det som er temaet, og jeg tror ikke det betyr noe annet enn å understreke temaet
Tror sitatene er ganske viktige jo, kommer nok opp her og der i oppgavetekstene (så lurt å tolke/forstå meningen ++)

 

Sikkert et pluss å drage/flette sitatene inn i en av tekstene vi skal skrive, hvis det er mulig!! :)

Kan du vise til eksempler? Hvordan fletter jeg inn f.eks sitaten i peer gynt med egoisme og det å ta ansvar for sine handlinger?

Nei bare noe som: "... slik som Peer i Peer Gynt sa: "Ja, tenkje det ...""

Lenke til kommentar

 

 

fikk dette av læreren idag ta en titt og drøft litt på de ulike pungtene: 

  • Likestilling – kvinnebevegelse - Kjønnsfordeling 

  • Språkfordeling - norske utrykk 

  • Å vera viljesterk - stå fast ved prinsippa dine – ildsjelar 

  • Yringsfridom - varsling – det å stå åleine 

  • Påverka av miljøet vi veks opp i – arvar handlingar og verdiar 

  • Egoisme – ta ansvar - å vere seg skjølv 

  • Sanning og løgn - kvit løgn er best? 

  • Solsikker?

 

På eksamen i 2014 var passordet rocky rocky og temaet en smak av norge, og i 2015 var passordet twitter Noveller for temaet sult. Tror ikke solsikker har noe med årets eksamen å gjøre heller :)

 

på eksamen i 2015 gikk den ene oppgaven ut på å skrive ei twitternovelle.

Lenke til kommentar

 

 

Har noen tenkt på noe rundt evt oppgaver som kan komme?

og hva er det dere forbereder dere på når det gjelder temaet vi har fått?

Alt mulig kan komme... Men tror kanskje noe med livsløgn, egoisme, kanskje reflektere over frafallet på videregående, noe om holdninger og verdier som går i arv, reflektere likestilling av kjønn i dag, det å tørre å stå for det en mener osv! Det er bare å se hva som er hovedtema i tekstene og prøve å gjette seg til noen oppgaver.

Ja...tror også det kommer noe med det å tørre å stå for det man mener. Det er jo sånn 3 oppgaver, eller noe?

Tror det blir 2 A-del-oppgaver og 3 B-del-oppgaver ja

Lenke til kommentar

 

 

fikk dette av læreren idag ta en titt og drøft litt på de ulike pungtene: 

  • Likestilling – kvinnebevegelse - Kjønnsfordeling 

  • Språkfordeling - norske utrykk 

  • Å vera viljesterk - stå fast ved prinsippa dine – ildsjelar 

  • Yringsfridom - varsling – det å stå åleine 

  • Påverka av miljøet vi veks opp i – arvar handlingar og verdiar 

  • Egoisme – ta ansvar - å vere seg skjølv 

  • Sanning og løgn - kvit løgn er best? 

  • Solsikker?

 

Eneste jeg kobler til dette og solsikker er at solsikker må ha oppfylt visse vilkår for å utvikle seg maksimalt haha. Kan dette sammenlignes med noen av tekstene?

 

En solsikke vokser seg høg og sterk uten hjelp fra nokon. Dette kan vere en metafor for nokon som står åleine men alikevel vokser seg stor i samfunnet som Snowden. Se gjennom og bruk det som en sammenlikning. 

Lenke til kommentar

hei, her er forslag til noen av temaene (copy pasted fra notatene mine) :)

Analyse av realistiske tekster[/size]

Ibsens biografi og realisme, hans påvirkning[/size]

Er Ibsen sine tekster forsatt aktuelle? hvordan?[/size]

Hvilke tema var Ibsen opptatt av[/size]

Ytringsfrihet - hvor lang kan det gå og Edward Snowden[/size]

Dobbeltmoral - holdning[/size]

Kjønnsroller - kvinnesaken i realismen[/size]

Stereotyper/ forventninger[/size]

Forskjell på naturalismen og realismen - determinisme [/size]

Anerskjennelse[/size]

Jeg tror faktisk ikke oppgavene kommer til å gå så langt inn i Ibsens forfatterskap og samtid. Husk at temaet er arven ETTER Ibsen, og stort sett alle tekstene er fra vår tid. Akkurat som det var lite Hamsun og nyromantikk i Sult-settet.

Lenke til kommentar

 

 

 

fikk dette av læreren idag ta en titt og drøft litt på de ulike pungtene: 

  • Likestilling – kvinnebevegelse - Kjønnsfordeling 

  • Språkfordeling - norske utrykk 

  • Å vera viljesterk - stå fast ved prinsippa dine – ildsjelar 

  • Yringsfridom - varsling – det å stå åleine 

  • Påverka av miljøet vi veks opp i – arvar handlingar og verdiar 

  • Egoisme – ta ansvar - å vere seg skjølv 

  • Sanning og løgn - kvit løgn er best? 

  • Solsikker?

 

Eneste jeg kobler til dette og solsikker er at solsikker må ha oppfylt visse vilkår for å utvikle seg maksimalt haha. Kan dette sammenlignes med noen av tekstene?

 

En solsikke vokser seg høg og sterk uten hjelp fra nokon. Dette kan vere en metafor for nokon som står åleine men alikevel vokser seg stor i samfunnet som Snowden. Se gjennom og bruk det som en sammenlikning. 

 

Brilliant!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men vis du tenker på det, selvfølgelig kan det plutselig handle om Noddy for den slags skyld, men temaet er jo "arven etter Ibsen", å da vis oppgaven imorgen sier "Noddy" så må det jo være en sammenheng. Må det ikke? 

 

Du må jo knytte arven etter Ibsen opp til oppgaven så, oppgaven må jo være noe som binnes opp til arven hans da. 

 

Ideene fra notatene min er:

- språk historien

- kvinneundertrykkelse

- et dukkehjem blir også brukt i England som pensum akkuratt som Shakespeare. (er sikkert noe om      historen der da)

- Peer Gynt

- A Doll's House blir mye brukt i asiatiske land, og teksten har sterke ord for Kina

 

Mine tanker da  :)

 

Har samme eksamen i morgen :tease:

Lenke til kommentar

 

 

En lærer tipset oss om at det er enkelte sitat som står rammet inn i bokser. Hun husker ikke å ha opplevd noe lignende før, og tror kanskje dette kan være relevant. Hva tror dere?

sitatene ramser jo opp det som er temaet, og jeg tror ikke det betyr noe annet enn å understreke temaet

Tror sitatene er ganske viktige jo, kommer nok opp her og der i oppgavetekstene (så lurt å tolke/forstå meningen ++)

 

Sikkert et pluss å drage/flette sitatene inn i en av tekstene vi skal skrive, hvis det er mulig!! :)

 

Hva om en av B-oppgavene blir sånn: Velg deg ut en av sitatene fra tekstheftet som står rammet inn, og fortell en historie med den som grunnlag. Eller noe sånn! :O

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan noen forresten si kort hvorfor ibsen fortsatt er aktuelt? Vet at skrivemåten hans og temaene han skrev om er fortsatt relevante, men hvorfor er da ikke Kielland og Lie like store som han er? Hva skiller han seg ut på?

Kielland var for kontroversiell i sin samtid til at han har blitt like stor som Ibsen. Det er ikke noe kort og godt svar på det, noe ligger nok i sjanger, Ibsens mange skuespill gjorde ham tilgjengelig for massene. Slik er det nok fortsatt. Det er enklere å modernisere skuespill enn romaner. Husk også at Ibsen var superkjendis i sin tid, så stykkene har en lang tradisjon. På et subjektivt plan, så er han også en bedre forfatter.

Lenke til kommentar

 

 

 

fikk dette av læreren idag ta en titt og drøft litt på de ulike pungtene: 

  • Likestilling – kvinnebevegelse - Kjønnsfordeling 

  • Språkfordeling - norske utrykk 

  • Å vera viljesterk - stå fast ved prinsippa dine – ildsjelar 

  • Yringsfridom - varsling – det å stå åleine 

  • Påverka av miljøet vi veks opp i – arvar handlingar og verdiar 

  • Egoisme – ta ansvar - å vere seg skjølv 

  • Sanning og løgn - kvit løgn er best? 

  • Solsikker?

 

På eksamen i 2014 var passordet rocky rocky og temaet en smak av norge, og i 2015 var passordet twitter Noveller for temaet sult. Tror ikke solsikker har noe med årets eksamen å gjøre heller :)

 

på eksamen i 2015 gikk den ene oppgaven ut på å skrive ei twitternovelle.

 

Uansett så får du god trening i å samenlikne to vidt forskjellige ting som kan komme på eksamen i morgen  :)

Lykke til folks! 

Lenke til kommentar

Jeg synes dere fokuserer mye på oppgavene. Hvordan oppgavene ser ut er det umulig å si på forhånd, og sannsynligvis blir de også såpass brede at mye kan dras inn. Husk også at læreplanen legger rammene for hva dere måles i. Står det ikke i læreplanen, så kommer det ikke på eksamen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...