Gå til innhold

Veileder retter "skrivefeil" som ikke er feil


Anbefalte innlegg

Haha, tidenes dårligste tittel på dette innlegget. Saken er at jeg sitter med skriving av masteroppgave nå. Veilederen min retter konsekvent "enda" i betydningen "jeg er ikke ferdig enda" til ennå.

 

Ifølge språkrådet (nederst på denne siden): http://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraaknytt_2002/Spraaknytt_2002_3_4/Du_spoer_vi_svarer/ , er det ikke feil å skrive enda. I min dialekt er ikke "ennå" et vanlig ord å bruke, og når enda og ennå er likestilt har jeg selvsagt lyst til å bruke den varianten som føles naturlig for meg. Derfor har jeg to spørsmål:

 

1) Er det innafor å skrive "enda" i akademiske tekster?

 

2) Hva ville du gjort? Jeg vil selvsagt ikke fornærme veilederen heller, men det er nå min oppgave.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kven er det som skal lese oppgåva?

Eg tenker umiddelbart at det å skrive konservativt "ennå" vil mest fornuftig sjølv om det ikkje kjennes naturleg for deg.

 

Det hjelp ikkje deg å vite at språkrådet seier at begge formene er likestilte dersom sensor deler din veileders syn om at bruken av "enda" er ein språkfeil.

Sjølv om slike ting ikkje eigentleg skal påvirke karakteren, så kan det underbevist gi sensor eit inntrykk av at du er mindre smart fordi du bruker ord som sensoren også trur er feil å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...