Gå til innhold

Kinesisk


Enrich77

Anbefalte innlegg

Kjæresten min er kinesisk. Hvor lang tid tar det å lære kinesisk hvis man jobber hver dag tror dere? Tenker pinyin uten tegnene. Når jeg drømmer tenker jeg det er et språk som ligner hebraisk, arabisk eller hindi. Når jeg våkner tenker jeg at det ikke ligner noenting. Det er en helt egen ting. Sykt. Leser vietnamesisk og tibetansk skal være i slekt, men det har jeg knapt hørt før. For vanskelig å sammenligne. Som et eksempel kan jeg nevne ordene Xiang. Kjenner til 2 betydninger. Kanskje det er flere. Xiang er elefant eller savne. Forstår det slik at når man skal si savne så bruker man tid og dveler på a'en, Mens når man sier elefant xiang går det ganske fort. However. Dette er kanskje et språk det går fortere å lære seg alle ordene enn for eksempel norsk eller italiensk. Det er jo som oftest maks 4 stavelser. For de som ikke kan noe er det jo interessant at hamburger heter hanbao fordi det er de 2 kinesiske stavelsene som kommer nærmest kinesisk uttale kontra normal uttale. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har drive litt på og av med kinesisk dei siste åra. Den vanskelegaste delen er heilt klart teikna, mykje detaljar som er lette å gløyma der. Fordelen med kinesisk er at grammatikk er nærmast fraverande, så viss du ikkje er opptatt av teikn er det eigentleg mykje lettare å læra enn mange europeiske språk, i alle fall det grunnleggjande.

 

Ei utfordring er, som du nemner, homofon (like ord). Ofte må eit teikn kombinerast med andre i avhengig av samanhengen. Døme: 国 (guó) tyder land, og ein finn det bl.a. i namnet på mange land, t.d. Yīngguó - England, men viss ein skal seia ordet "land" for seg sjølv må ein seia guójiā.

 

Tonene er ei utfordring i starten, men går greit når ein blir litt vand til det. Det burde gå ganske greit når du har kjærasten din som kan hjelpa deg med uttalen. Dette er strengt tatt lettare på mandarin enn på kantonesisk og mange andre asiatiske språk.

 

I motsetning til t.d. spansk eller tysk får ein ingenting gratis, siden så og seia ingen ord likner på norsk/engelsk. Kinesisk blir rekna som "østens latin", dvs. at dei fleste framandord i asiatiske språk kjem frå kinesisk, på same måte som mange framandord på norsk og engelsk kjem frå latin. Mi erfaring er at orda stort sett er lette å huska, siden dei er forholdsvis korte, og held seg til ein ganske fast struktur.

 

Litt på sida: Ordboka mi gir hanbaobao som omsetjing for hamburger. Hanbao er vel Hamburg i Tyskland.

Endret av MKap
Lenke til kommentar

Jeg spår at hvis du jobber 3 timer hver dag i to år kan du være på et nivå hvor du forstår og kan bruke 90% av dagligtale, men faller fort av på vanskelige emner. Dette er basert på min egen opplevelse, men jeg studerte helt alene. Hvis du kan snakke kinesisk med kjæresten din vil du ha en stor fordel av det. 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Ang Vietnamesisk og Tibetansk, jeg vet ikke noe om begge har mye felles men Vietnamesisk og Kantonesisk har veldig mye til felles. Men i min mening er Vietnamesisk mye mer kompleks enn Kantonesisk og Mandarin (bortsett fra symbolene), når det gjelder uttalelse og grammatikk generelt (vi har altfor mange synonymer og må være veldig spesifikk). For å gi et perspektiv; er man Vietnameser er det mye enklere å lære Kinesisk (Man/Kan), enn at en Kineser lærer Vietnamesisk.

 

Det kommer egentlig an på om du mener Mandarin eller Kantonesisk, å si ''Kinesisk'' er ikke veldig spesifikk. I utgangspunktet tar det ikke så lang tid å lære kinesisk hvis du skal bare lære pinyin (når det gjelder det skriftlige), men det er ganske latskap (i min mening) ettersom mye av hanzi (kinesiske symboler) beskriver ordene, og kan man forstå symbolet er det mye lettere å tilknytte med hvordan man uttaler ord og synonymer (feks. som du sa, Xiang kan uttales forskjellige måter men på symbolet er det ikke samme). Hvis man lærer språk er det viktigste å lære muntlig først, kanskje du kan spørre kjæresten din å hjelpe deg med ord og uttalelse. Heldigvis har språket ingen bøyninger og er lettere siden det er en SVO språk slik som norsk. Du klarer sikkert fint å lære innen noen år (hvis du tenker flytende) hvis du jobber hardt med det, Mandarin/Kantonesisk er ikke så vanskelig i forhold til Koreansk og Japansk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...