Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford Taunus 20M TS 1967


Anbefalte innlegg

Ford Taunus 20M TS 1967

 

IMG_20160516_184616_zpsbp6p9rxa.jpg

 

 

 

 

Historie
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

Det er nå 6år siden sist jeg hadde et seriøst prosjekt (ser bort fra hiacen jeg hold på med i ca "5min"), og har grublet en god stund på hva jeg skulle gjøre. Kom frem til at jeg ikke ønsket meg noe nytt rullende prosjekt ala det jeg tidligere har gjort, men heller en bil nummer 2 i form av en veteranbil.

Så brukte vel et år på å finne ut hva jeg skulle skaffe meg, og endte opp med å prøve å finne en Ford Taunus "P5". Har sittet mange timer å sett på Finn.no og autodb og sett flere eksemplarer i mer eller mindre tvilsom stand passere før jeg fant denne for ca 2mnd siden. Var å hentet den på Gardermoen 5 Mai 2016 og kjørte den 140mil på 2 dager for å få den nordover.

 

 

 

Specs

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Motor: Ford "Cologne" V6 (DH)
Forgasser: Solex 32-32 DDSIT
Kompression:  9.0:1
Motorvolum: 1998ccm
Effekt: 90Hk @ 5000rpm
Moment: 165Nm @ 3500rpm

Drivstoff: 98 Okt super


Girkasse

Utveksling
1gir: 3.43:1
2gir: 1.97:1
3gir: 1.37:1
4gir: 1.00:1
Revers: 3.78:1


Differensial

Utveksling 3.70:1
Diffbrems (LSD): Nei





Utstyr
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Sammenlignet med i dag var det meste ekstrautstyr i 1967, selv ting vi tar for gitt. 

 

 

 

Bremseservo.

FM Antenne.

Innerspeil med kupelys.

Setebelter forran.

Manuelle Vindusspylere.

Støtfangerhorn forran og bak.

2-delt hjulkapsler.

Skvettlapper forran/bak.

Ryggelys.
Håndtak til bakluke.

4-Trinns kasse med gulvgir.

 

 

 

Bilder (Bedre bilder kommer etter hvert)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

IMG_20160509_175800_1_zpszsqvemgb.jpg

 

IMG_20160516_164534_1_zpsdculbs0i.jpg

 

 

IMG_20160516_164359_1_zpsth3cclqs.jpg

 

 

IMG_20160516_164505_1_zpst4uj7jqr.jpg

 

 

 

Prosjekt

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

Målet med prosjektet er å prøve å holde bilen så orginal som mulig samt montere tidsriktig/korrekt ekstrautsyr som kunne fås på bilen (noe har jeg allerede)

I første omgang det snakk om å fikse det som må ordnes og ha den i brukstilstand, å gjøre fornuftige modifikasjoner slik som å montere elektronisk tenning

(de variantene som eksistere nå er helt usynlig) montere oem-look kjøleslanger i silikon og bensinslanger som tåler etanol.

Fordelen med at dette er en ren prosjektbil og ikke en bruksbil, er at jeg kan mekke på den uten å måtte stresse for å ikke bli fri for bil.

På sikt ønsker jeg å få bilen lakkert og byttet ut noe av kromlistene som ikke er helt 100%, bytte eksosanlegget da det er rustete (dog ingen eksoslekasje)

 

Der kommer sikkert mer etter hvert.

 

 

 

 

Liste over ting som er under bestilling (X)

 





Liste over ting som er anskaffet: (O)

 

Ikke avbildet

 

-Kjølevannslanger

-Nye dørpakninger

-Ny pakning bagasjelokk

-Motorcraft oljefilter

-Servicesett Forgasser

Bestilt fra Tyskland hos Ford spesialist Motomobil.

 

 

Bosch Big Knick Halogen Tåkelys (NOS) /m orginalt

rele, bryter og softcover! (har hatt disse i årevis)

IMG_20160516_150947_zpsgxza7zxo.jpg

 




Liste over ting som er montert: ()

 

Høykvalitets tennpluggledninger med silikon isolasjon, lavohmig spiral senterlederi rustfritt stål og kjerne av kevlar. Disse er overlegen både i levetid og ytelse

kontra billige pluggledninger med kullkjerne og gir like god beskyttelse mot radiostøy.

Bestilt fra Tyskland hos Ford spesialist Motomobil.

 

42650210.jpg

 

 

Pertronix Ignitor II kit med 45Kv Coil, denne kombinasjonen gir ca 5 ganger så mye energi ut på pluggene kontra med stift og orginal Bosch coil.

Modulen er skjult inni fordeleren og coilen er sort, så ingenting som stikker seg ut når en åpner panseret.

Bestilt fra Rebel Performance i USA

 

s-l500.jpg

 

 

 

 

 



Liste over mulige fremtidige oppgraderinger: (?)

 

 

Bytte ut den orginale Solex 32-32 DDSIT forgasseren med en Weber DGAS 38/38

 

K728-38-2_zpsrdtib8cs.jpg

 

Nye Hella TwinTone horn

3FH007728831.jpg

 

 

 

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, en av de første tingene jeg oppdaget da jeg kjørte hjem med bilen, var at praktisk talt ingen reagerte da jeg brukte hornet. Jeg hørte det knapt selv inni

bilen så konstaterte at det var noe galt med hornet.

Må nesten ha dette i orden når en er ute å kjører så "tyvstartet" litt ved å gå i delelageret (egentlig en haug med pappesker) og finne noen horn å bruke inntil videre.

 

 

 

 

 

For komme til hornene måtte jeg ta av grillen, har verkstedhåndboka til bilen så viste hva jeg burde finne bak grillen. En behøver

ikke være noen ekspert for å se at dette ikke er rett.

Det ene orginalhornet står igjen til venstre frakoblet mens det på venstre side er det noen "no-name" made in spain produserte horn.

IMG_20160518_215057_zpsz3xlliup.jpg

 

 

 

Vil tro at orginalhornene på et tidspunkt har tatt kveld, og en av de forrige eierne (som ikke kan anklages for å være noen bil-elektriker) har 

klampet ihop noen spanske horn med sukkerbiter og en dasj eltape her og der....

IMG_20160519_151600_zpsvxoz06wx.jpg

 

 

Søppla neste....

IMG_20160519_152334_zpspksqd1rw.jpg

 

 

 

Der var orginalt montert 2 Hella horn et med Høy tone (500hz) og et med Lav tone (400hz), det var kun 500hz hornet som stod igjen frakoblet.

Prøvde å sette strøm på det men det var helt dødt. Siden det var demonterbart så tok jeg det fra hverandre for å se hva som var galt (kanskje det kunne reddes?)

IMG_20160519_152633_zpschxrbcfo.jpg

 

 

 

Så ikke så bra ut nei membranen var rustet og løvtynn.

IMG_20160519_153042_zpsovcp7j14.jpg

 

 

Ikke så mye å si her, bildet sier det meste. Går nok i søpla sammen med de andre.

IMG_20160519_153203_zpsnaqn607f.jpg

 

 

 

Her er erstatninghornene, 2st Alpex horn med høy og lav tone slik som de orginale. Disse får duge til

jeg får tak i Hella Hornene som har rette tonen.

IMG_20160519_153719_zpswy4zclun.jpg

 

 

 

Her er alt klampverket ryddet bort og nye ledninger i de originale fargene er montert. Ser unektelig mye bedre ut, litt rart med italiensk 

klang på hornene, men disse høres VELDIG GODT (110db på 2m avstand).

IMG_20160522_141059_zpsd3x8r4pu.jpg

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Update: Da har jeg fått gjort første runden av bestillinger, kommer forhåpentligvis i.l av de neste 2 ukene. Skal bli godt å komme

i gang på skikkelig vis, må også justere forgasseren da blandingen ser ut til å være vel mager.

 

 

Ikke avbildet

 

-Kjølevannslanger

-Nye dørpakninger

-Ny pakning bagasjelokk

-Motorcraft oljefilter

-Servicesett Forgasser

Bestilt fra Tyskland hos Ford spesialist Motomobil.

 

 

Høykvalitets tennpluggledninger med silikon isolasjon, lavohmig spiral senterlederi rustfritt stål og kjerne av kevlar. Disse er overlegen både i levetid og ytelse

kontra billige pluggledninger med kullkjerne og gir like god beskyttelse mot radiostøy.

Bestilt fra Tyskland hos Ford spesialist Motomobil.

 

42650210.jpg

 

 

Pertronix Ignitor II kit med 45Kv Coil, denne kombinasjonen gir ca 5 ganger så mye energi ut på pluggene kontra med stift og orginal Bosch coil.

Modulen er skjult inni fordeleren og coilen er sort, så ingenting som stikker seg ut når en åpner panseret.

Bestilt fra Rebel Performance i USA

 

s-l500.jpg

 

 

NGK BP7HS-10 Tennplugger:  Ikke så mye å si her, bortsett fra at den har elektrodeåpning på 1.0mm kontra 0.7 for den vanlige utgaven (for å utnytte coilen),

samt at den ikke har innebygget resistor på 5k ohm som er normalt i dag (dette gir gnisten høyere strømstyrke).

 

NB! IKKE bruk resistorfrie plugger på en moderne bil! du kan i verste fall ødelegge bilen!

1955275_4_zpsfxlygtet.jpg

 

 

 

 

Retrosound "Model two" med DAB+ tuner, merk at spilleren jeg har bestilt har sorte knapper og ikke chrom. koster litt men kvaliteten skal være bra også.

Bestilt fra Retrosound.no i Norge.

 

14212_RetroSound_RetroSound__SCP05__skje

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da var det tid for en oppdatering: har fått mesteparten av de tingene jeg bestillte i hus og valgte å

starte med tenningsystemet.

 

 

 

Her er utgangspunktet, orginal bosch fordelerlokk med stifttenning og gamle tennpluggledninger.

 

IMG_20160629_121331_zpsmgwkor5q.jpg

 

 

 

Her har vi det nye som skal inn, Ignitor II, Flamethrower coil samt nye tennpluggledninger.

 

IMG_20160629_121723_zpsrblywafa.jpg

 

 

 

Her har jeg tatt av fordelerlokket, tydeligvis lenge sinden noen har vært her. Fordeleren står på baksiden

av motoren, så en må av med luftfilteret for å komme til. All innmaten og kondensatoren må tas bort for

å montere den nye elektroniske tenningen.

IMG_20160629_121353_zpssfeemdqr.jpg

 

 

 

Ignitor II settet består av en adapterplate, en hall sensor med kamvinkel styring, magnetring og noe smånips.

 

IMG_20160629_124738_zpsl9upxwws.jpg

 

 

Her har jeg fjernet inn maten og skrubbet rent området adapterplaten skal være på.

 

IMG_20160629_124118_zpsk6synjoz.jpg

 

 

Her har jeg fått på plass adapterplata, sensoren, magnetringen, og ny rotor.

IMG_20160629_134624_zpsjanu2xc7.jpg

 

 

Og selfølgelig nytt og forbedret fordelerlokk

 

IMG_20160712_202544_zpsgeb5pprf.jpg

 

 

Nye tennpluggledninger og 45KV flamethrower coil

IMG_20160629_221441_zpse4nhtepu.jpg

 

 

 

Nye tennplugger ble det også, prøvde 3 forskjellige sett. NGK BP7HS-10, Bosch Super Pluss WR7BC+ og NGK BPR7HIX (iridium).

 

Bosch pluggene hadde ugjevn tomgang, og med NGK BP7HS-10 pluggene opplevde jeg nøling ved pådrag. Å Sette Iridium

plugger i en gammel bil fungerer ikke alltid, men i dette tilfellet likte den de veldig godt. Fikk veldig fin og gjevn tomgang og den drar rent helt til toppen,

responsen på gasspedalen er også god, ingen nøling.

IMG_20160721_205921_zps5mh9usow.jpg

 

 

 

 

Vedig godt fornøyd med det nye oppsettet, men etter mye testkjøring så er det åpenbart at forgasseren trenger RnR. Det er problemer med at den av og til

ikke forstår at det er "go time" ved pådrag, så forgasseren trenger sårt en overhaling. Dette er noe jeg blir å ta til vinteren når jeg setter inn bilen.

 

Flere oppdateringer vil komme etter hvert!

 

 

Lenke til kommentar

Oppdatering: Ikke så mye en gledelig oppdatering, det er nå snart 2 mnd siden jeg bestilte spiller med tilbehør hos retrosound.no for over 6000kr, og det er nå over en mnd siden jeg 

fikk lovnad om at de han hadde fått inn på lager skulle sendes innen en uke, har ikke hørt eller sett noen ting...

 

 

Retrogarasjen 28/6:

 

 

"Mangler forøvrig kun riktig front til ModelTwo-radioen din, svarte knapper var ikke på lager her dessverre, men innen en uke skal vi nok få den avgårde. Sender det andre i forveien ihvertfall, straks jeg får sjelefred hva angår DAB-valget ditt."

 

 

Meg den 28/7:

 

Hei
 
Er er stund siden jeg har hørt noe, har du noe nytt å meddele?

 

 
 
 

Har enda ikke hørt noe, stilt som i graven. han tar ikke telefon heller....

 

 

 

Bestemte meg for å sjekke opp firmaet bak retrosound.no (retrogarasjen as) og fant ut at firmaet har mye svin på skogen. Facebook siden til retrogarasjen ser ut som klagemuren i Israel,

og etter å ha søkt på nettet så har daglig leder (Stian Jakob Kringlebotten) også vært "i krig" med flere brukere på bilstereoforumet.no og rett å slett oppført seg som en ******.

 

https://www.facebook.com/RetroGarasjenAS/reviews

 

http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7159

 

 

 

Tror jeg ser hvor dette blir å ende.... må nok ta kontakt med paypal og få refundert.

 

 

Advarsel til de som måtte se dette STYR UNNA, Retrogarasjen AS og tilhørende butikker! SVINDEL!

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Oppdatering:

 

Det har vært en stund siden sist oppdatering, fikk til slutt pengene tilbake fra retrogarasjen.no (eller rettere sagt PayPal refunderte pengene... :hrm: )

Skrapet hele ideen med retrosound radio og tok meg en tenkepause.

Fikk tips om et firma (Chromelondon) som restaurerer orginalradioer og gjør slik at en kan koble til MP3 spiller/mobil. Chromelondon var veldig hjelpsome med å finne en riktig radio til bilen, det er ikke billig (rundt 6500kr+) men du får da en restaurert radio som er korrekt til bilen som en kan koble til mobil eller mp3 spiller via en ledning som kommer fra en DIN kontakt på baksiden (opprinnelig ment for kassettspiller)

Fikk 2 valg, enten en Blaupukt Frankfurt eller en Becker Europa II. Ble Becker da det var de beste radioene en fikk på den tiden.

 

IMG_20161115_153247_zpstsyhjsvl.jpg

 

 

For de som lurer på hva LMKUUU knappene er så betyr det følgende:

 

L = Langwelle (Langbølge)
M = Mittelwelle (Mellombølge)
K = Kurzwelle (Kortbølge)
U = Ultrakurzwelle (ultrakortbølge/FM, hurtigvalg 1)
U = Ultrakurzwelle (ultrakortbølge/FM, hurtigvalg 2)

U = Ultrakurzwelle (ultrakortbølge/FM, hurtigvalg 3)

IMG_20161115_154023_zpsyuiqfidz.jpg

 

 

 

Montering av radioen kommer jeg tilbake til, ligger også flere ting i å venter på montering. Mye spennede fra nyttår og utover :cool:

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...