Gå til innhold

Skriv nyheter på norsk!


Anbefalte innlegg

Kan ikke dere bare skrive "alle" nyheter på norsk? Det er ikke alle som lærer seg å lese nynorsk, for meg er det helt håpløst. Det går men jeg har ikke lyst å stave gjennom hele artikkelen heller.

 

http://www.gamer.no/artikler/guide-counter-strike-global-offensive/346440

 

eksmepel på hva jeg mener, det har vært flere artikkler jeg ville ha lest men har ignorert så langt og håper dere skifter ut det språket helt. Jeg hadde forstått at om alle lærte seg nynorsk men slik er det altså ikke.

 

 

Takk.

Endret av nagina
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner at det kan virke irriterende å få et oppkonstruert kunstig språk klistret opp i trynet når man skal lese artikler, men det er nå engang slik pr. idag at de at de som bestemmer og bestemte har bestemt at dette også skal være et likeverdig språk her til lands. Er jo ikke akkurat vanskelig heller å følge enkle artikler som blir postet om man har litt godvilje, som allerede noen har påpekt. Vi får vel bare være glade for at vi har nynorsk og ikke Klingon eller Valyrian...

Lenke til kommentar

De fleste skjønte nok hva jeg ville fram til, noen ganger går det fort i svingene.

 

så jeg står fortsatt på mitt, skriv på bokmål, det forstår alle.

 

Sier du det samme til en som snakker dialekt? Ber du dem snakke i din dialekt for at du skal skjønne det?

 

Er stor motstander av nynorsk selv, men greier å lese en artikkel/nyhetssak/anmeldelse om det som det skrives om er av interesse for meg. Personlig så hadde jeg heller ønsket at folk kunne fått skrevet på dialektene sine, hadde vært bedre for å kunne holdt de i livet, men folk blir jo presset inn i bokmål eller nynorsk. Ja det er tungt å lese når noen skriver på erke trøndersk, men det er bedre det enn nynorsk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Nynorsk er endel av pensum i grunnskolen som alle elever i det Norske samfunn må igjennom, at du ikke var tilstedte eller fikk fritak er ikke vårt problem. Det sies også at man kan bruke sidemål eller bokmål i en artikkel, formelt brev eller nyheter. Kanskje du heller skal se dette på som en positivt vinkling at du har en mulighet til å lære bedre Norsk ved å lese artikler på gamer.no.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skjønner at det kan virke irriterende å få et oppkonstruert kunstig språk klistret opp i trynet når man skal lese artikler

Du er klar over at bokmål også er oppkonstruert? Mennesket kom før språket.

 

Om man skal kverulere så er selvsagt alle språk oppkonstruert i større eller mindre grad, men Bokmål er ikke resultatet av at en nisse kom og sa at "nei nå skal vi lage ett helt nytt språk, fremfor å la en naturlig fornorsking av allerede eksisterende språk finne sted. Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...