Gå til innhold

Barne- eller ungdomsskolelærer?


:+)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vil bli lærer, men vet ikke på hvilke trinn. Jeg har søkt både barneskole (1-7) og ungdomsskole (5-10) og må bestemme meg innen juli. Det GÅR IKKE. Hjelp!

 

De siste to årene har jeg jobbet på barneskole, som SFO-assistent og tilkallingsvikar på skolen, og elsker det. Jeg gleder meg til jobb hver dag. Det er denne erfaringen som har styrt meg mot en lærerutdanning, og derfor kjennes det mest naturlig å søke 1-7. Men tanken på at jeg lener meg mot barneskole fordi det er det jeg er vant til, skremmer meg. Kanskje jeg egentlig vil trives bedre på ungdomsskolen?

 

Hvis det er noen lærere eller lærerstudenter som leser dette, hadde jeg satt utrolig stor pris på innspill. Hvorfor valgte dere trinnene dere valgte? Er dere fornøyd ved valget? Og vet noen om det er forskjell på lønnen? Jeg bor, og kommer til å ville undervise, i Oslo.

Her er noen ting jeg oppfatter som positiver og negativer ved de to alternativene. Si ifra hvis jeg tar feil/du er uenig i  noe:

Den enorme rollen du spiller i å forme barna på barneskolen synes jeg er megaspennende. Flere av de yngste ser kontaktlæreren sin nesten like mye som de ser sine egne foreldre, i hverdagene. Dermed får man lett et veldig nært forhold. Dette vil jeg savne veldig, skulle jeg sluttet å jobbe på barneskole. Jeg elsker også å leke med barna - inspeksjonen er alltid morsomst med de minste.

 

Elevene har et jevnere utgangspunkt faglig på barneskolen, siden ingen har gått på skole før. Det virker dermed lettere å planlegge undervisning som passer for alle. På ungdomsskolen derimot, har alle elevene allerede vært gjennom minst 7 år med skole, som sannsynliggjør større faglige forskjeller. Det samme føler jeg gjelder atferdsutfordninger. Det er lettere å ta tak i atferdsproblemer på barneskolen, hvor de er ganske ferske, enn å prøve å rette opp i dem i ungdomsskolen. Jeg vet fra da jeg selv gikk på skole, at de som startet i 8. klasse med en innstilling om at "skolen suger", som regel gikk ut av 10. med samme holdning.

 

Hyppigere testing, karaktersetting og økt mengde papirarbeid på ungdomsskolen frister ikke å måtte forholde seg til. Det virker som man er hakket mer "fri" som barneskolelærer, mtp hva man må gjennom i løpet av et år (er dette helt feil?).

Samtidig tror jeg det er større sannsynlighet for at jeg blir lei eller utbrent i barneskole. Jeg kommer til å elske å følge en klasse fra 1. til 7. Men hvis jeg deretter blir plassert tilbake i førsteklasse, spørs det om ikke jeg føler meg litt 'ferdig' med den opplevelsen. Jeg tror det kan kjennes faglig lite utfordrende å starte på nytt. Hvis jeg skal være lærer fram til pensjonsalder, har jeg tid til å følge 6 klasser fra 1-7. Det kjennes veldig sannsynlig at jeg blir lei i løpet av denne tiden.

 

Å være flinkere i fagene mine (som jeg blir på ungdomsskolen) hadde vært gøy.

 

At du i større grad kan ha ordentlige diskusjoner med elevene på ungdomsskolen virker fantastisk. Du trenger ikke å sensurere deg for å skjerme barna i like stor grad, hvis du snakker om alvorlige samfunnssituasjoner. Jeg tror jeg på ungdomsskolen hadde hatt lettere for å hjelpe elevene finne fram til konklusjoner selv, heller enn bare å fortelle dem svaret (eller min mening). Jo lengre jeg blir i læreryrket, jo mer tror jeg jeg kommer til å lengte etter mer reflekterte og selvstendige elever.

Er det vanskeligere å bli kontaktlærer på ungdomsskole? Hvis jeg har, for eksempel, engelsk, KRLE og samfunnsfag, hvor stor del av undervisningen min kan jeg regne med å få ha med "min" klasse?

Tusen millioner takk for svar <3

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går i tiende klasse og vil definetivt si at 1-7 var mye lettere for læreren enn 8-10. Noen i klassen er noen skikkelig drittunger og lærere friker ut i tiende. Når vi var mindre var allle "snille" og greie. 

Har du noen tanker om hva som er grunnen til at noen er "skikkelig drittunger"? Hadde det hjulpet med mer inspirerende, motiverende lærere som gjør fagene mer interessante?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Ferdig utdannet lærer om 3 uker, har gått 5-10 men fått fast stilling som klasseforstander i fjerde trinn.

Vil anbefale deg å gå 5-10. Da står du selv fritt til å velge. f.eks om du eventuelt etterhvert ville ha en større utfordring som ungdomskolen vil kunne by på. Grunnen til at jeg tok jobben i fjerde er for å få litt erfaring og "pondus" før jeg eventuelt gjør noe annet. Alle fagkombinasjoner er relevante, men jeg ville anbefale deg å ha enten norsk eller matematikk, siden det er de største fagene.

 

Vet forøvrig om flere på 5-10 som har fått jobb fra andre klasse og oppover :) 

 

Mvh. Thomas

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Eg går no GLU 1-7. Eg er snart ferdig med 1 året og har no 15 studiepoeng i matematikk, 15 studiepoeng i pedagogikk og 30 studiepoeng i kroppsøving. Eg starta på studiet i den tru at eg ville elske det, der tok eg feil! Allereie etter FØRSTE studiedag har eg sett på andre studier! Eg er usikker på om eg vil gå ingeniør eller bytte til GLU 5-10 utdanningen.

Eg kan fortella litt om min erfaring med GLU 1-7. Eg følte frå starten av når ein prata om rutinar og arbeidsoppgåver på småtrinnet (1-4) at dette ikkje var noko for meg, eg vil ha eit litt høgare fagleg nivå enn ekstremt fokus på oppdragelse. Eg var i praksis i 6 klasse i både 1 og 2 semester, dette var veldig kjekt, men kunne ikkje tenk med å vært lågare enn 5 klasse. Ein fordel med 5-10 utenom at du kan arbeide både på ungdomsskule og barneskule er at du får på dei fleste høgskular 60 studiepoeng i to fag etter tre år. Du kan fjerde året starte på master både i GLU 1-7 og 5-10, men i GLU 1-7 er det ikkje vanleg å ha meir enn eit fag utanom PEL som er 60 studiepoeng i (pga. du har 30 studiepoeng i norsk og matematikk) Du kan med ein mastergrad få tittelen lektor som betyr høgare lønn og høgare kompetanse. Om ein les på kvalifikasjonar på vgs. Så kan ein med master i td. Samfunnsfag undervise i samfunnsfag på vgs.

 

Ein fordel med 1-7 er at du kan lettare laga engasjerande undervisningsopplegg (som smartboard, lapper, sanger og leker) som og dekkjer kompetansemål(kommer sjølvsagt annpå kor kreativ du er) På ungdomsskulen er elevane veldig forskjellig faglig, det er dei og på mellomtrinnet (har ikkje erfaring frå 1-4 trinne) men det er noko som kan vera utfordrande på ungdomsskulen. Ofte er elevane og veldig lei skule når dei går i 8-10 klasse og enkelte synes det er for mykje teori og greier ikkje å følgje med. Samstundes kan ein få ein sterk fagleg dialog på ungdomsskulen altså gode faglige diskusjonar. Eg opplevde og desse gode diskuasjonane i 6 klasse så det er også der. Eg har no fått meir erfaring og vil i det lange løp heller arbeide frå 5 klasse og opp enn i 1-4 klasse.Når eg søkte tenkte eg på dei "utakknemlige" ungdommane og alt rettinga, men sannheten er at det ikkje er rettefritt på barneskulen heller
 

Det er eit veldig kjekt yrke trur eg, vertfall det eg har erfart i praksis, men lønna er ikkje så høg med tanke på 4-5 års utdanning og statusen er la. Du har og mange arbeidsoppgåver med papirarbeid og rappotering som det bare blir fleire av. Eg hadde karakterar til mange forskjellige studier, men brente for læreryrke når eg skulle søkje i fjor. 
Om du lurar på noko så kan du berre spørr 

Endret av Slatravi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...