Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har prøv å søkt litt på nett, men fant svært lite info om Telia og VoLTE.

 

Problemet mitt er at når jeg sist lørdag var på min nermeste Telia-butikk, bekreftet selgeren der at både mobilen (Samsung S7 Edge) og nettet deres var klargjort for VoLTE. Dette stemmer jo ikke.

Så nå har jeg på mange måter blitt nedgradert hva gjelder samtalekvalitet, innendørs deknin på min jobb og oppkobling av samtaler. 

 

Har jeg rett til å heve kjøpet på grunnlag av dette? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Har prøv å søkt litt på nett, men fant svært lite info om Telia og VoLTE.

 

Problemet mitt er at når jeg sist lørdag var på min nermeste Telia-butikk, bekreftet selgeren der at både mobilen (Samsung S7 Edge) og nettet deres var klargjort for VoLTE. Dette stemmer jo ikke.

Så nå har jeg på mange måter blitt nedgradert hva gjelder samtalekvalitet, innendørs deknin på min jobb og oppkobling av samtaler. 

 

Har jeg rett til å heve kjøpet på grunnlag av dette? 

 

Hva mener du med at du har fått nedgradert  samtalekvalitet ?  

 

Per dags dato er det slik at for både Telenor og Telia så tilbyr de såkalt HD-Voice innenfor sitt eget mobilnett (og operatører som bruker deres nett).  Telenor, som nå aktiverer VoLTE for flere og flere av telefonene som støtter dette, bruker samme voice-codec som de har i 3G nettet.  Men for at dette skal fungere må både den som ringer og den du ringer til ha en VoLTE aktiv telefon (og være på 4G nettverket).  På sikt vil Telenor (og Telia) også tilby gateway mellom 4G og 3G slik at du får HD-Voice også dersom du ringer fra 4G til 3G og andre veien.

 

Telia har, per dags dato, ikke aktivert VoLTE for kunder enda.  Det betyr at i Telia sitt nettverk kjører du HD-Voice over 3G (til alle telefoner på 3G nettverk, dette gjelder også 4G telefoner som kobles automatisk over til 3G når de ringer).    

 

Uansett så er samtalekvaliteten over både 4G (VoLTE) eller 3G (HD-Voice) basert på samme voice-codec som den som benyttes i HD-Voice.  Det er derfor ingen forskjell i lydkvalitet uansett hvilket bånd du bruker.  Det som er forskjellen per dags dato er at både Telenor og Telia benytter vanlig GSM Voice-codec når du ringer utenfor deres nettverk (dvs mellom Telenor og Telia nettverkene eller til utlandet).   

 

Når det gjelder selgeren så har han sitt på det tørre.  Din telefon er klar for VoLTE og Telia sitt nettverket er klargjort for VoLTE (4G).  Men Telia har enda ikke aktivert det for sine kunder.   Telenor er den eneste operatøren som aktivert VoLTE for sine 4G kunder (og ikke for andre operatører som bruker deres nett så vidt jeg har fått opplyst).  

 

Det betyr at når du bruker din Samsung i Telia sitt nettverk vil du ha HD-Voice lydkvalitet til andre telefoner som er/blir koblet på Telia (og dens underoperatører) når både du og den du ringer til er på Telias 3G nettverk (merk at 4G brukere på Telia blir automatisk koblet over til 3G/2G når de ringer/mottar en samtale, dette gjelder også i Telenor dersom du ringer til en telefon som ikke støtter VoLTE på 4G).

 

For Telenor ville du hatt samme lydkvalitet (type HD-Voice) dersom du hadde ringt til andre telefoner i Telenors nettverk som enten var koblet på 3G eller 4G.  Hvis både du og den du ringte til var på Telenors 4G nettverk ville VoLTE blitt benyttet som "transport" men du ville ikke hadde noe bedre lyd enn om du var på 3G nettverket og benyttet vanlig HD-Voice.

 

Enkelt og forstå ?  Kanskje ikke men hele VoLTE er litt oppskrytt av Telenor.  VoLTE betyr i praksis ikke annet en bruker IP som databærer for lyd i 4G nettverket i steden for linjeswitchet nett som en gjør i et 2G og 3G nettverk.  Lyd-codec, og derfor også talekvaliteten, i identisk når en bruker VoLTE (4G til 4G samtale) som når en bruker HD-Voice (3G til 3G samtale eller 4G til 3G samtale dersom operatør har gateway aktivert).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

 

Takk for et godt og informativt innlegg. Et lite innspill fra meg, mener jeg har lest at det er forskjellige varianter av HD-Voice.

 

Ut i fra jeg har forstått er AMR-WB codecen som blir brukt, når du Telenor og Telia reklamerer for HD-Voice. AMR-WB kommer i flere varianter, med ulik båndbredde. 

 

Men jeg kjenner ikke til hvilke utgave Telenor \ Telia bruker på 3G og 4G. Noen andre som vet dette?

 

Jeg spurte Telia i går, om/når de vil støtte VoLTE. Svaret jeg fikk var usikkert, men de håpet å slå det på i løpet av 2016, men kunne ikke garantere dette.

 

Det er jo lov å håpe at Telenor sin utrullig av VoLTE og den kommende VoWifi pusher Telia til å komme på banen noe tidligere :)

 

mvh

Lenke til kommentar

Takker også for godt og informativt innlegg :)

 

Men problemet er at opplevd talekvalitet er milevis bak det djuice med VoLTE kunne stille opp med. Med VoLTE hadde jeg stort sett et HD-symbol ved talesymbol oppe ved "ringer..." ! Dette symbolet har jeg ikke nå med Telia.

 

Men for å oppsumere det som jeg ikke er fornøyd med og har opplevd som reelle problemer/nedgraderinger:

 

1. Samtalekvalitet er nedgradert. Før hadde jeg krystallklar lyd uansett person jeg ringte. 

2. oppkobling tar lang tid sammenlignet med VoLTE ( 1-2 sekunder mot 7-10 sekunder nå).

 

og for meg det viktigste

 

3. Innendørs dekning på jobben min har gått fra ok til helt fraværende (bygget er håpløst mtp mobile signaler).

4. Pga punkt 3 reduseres batteritiden da mobilen må søke etter signaler hele tiden.

 

Slik jeg har skjønt det så oppererer 4G-nettet (VoLTE) på en anne frekvens enn 3G-nettet, og skal derfor gi bedre innedørs dekning. 

 

Må forresten presisere at selgeren hos Telia ikke bekreftet at nettet var klargjort for VoLTE, men at de hadde dette. Så jeg mener fortsatt at jeg gikk inn i en avtale på feilinformasjon.

Lenke til kommentar

Det står en informativ artikkel om HD Voice i Teknisk Ukeblad. Artikkelen er riktignok fra 2011 men beskriver forskjellen mellom standard AMR og AMR-WB (HD-Voice). Link http://www.tu.no/artikler/hd-voice-den-nye-stemmen/236718

 

Merk også at du i dag ikke får hverken 3G/HD-Voice eller 4G/VoLTE mellom operatørenes nett (Telenor til/fra Telia nettverk).

 

Angående dekning så kan det være at du kobles opp mot en 4G sender på 800 MHz båndet mens 3G senderen går på 2100 MHz og da vil 4G fungere mye bedre inne i bygget. I byer benyttes som regel 2100 MHz for 3G og det stenges mye raskere ute mens på 4G benyttes både 800/1800 og 2600 MHz. 4G på 800 Mhz gir ok dekning inne i bygg (på samme måte som 3G på 900 MHz ville gjort).

 

Når det gjelder båndbredde så brukes normalt 12.65 kbps for AMR-WB, men den støtter koding helt opp til 23.85 kbps og ned til 6.6 kbps. Det er sjelden en bruker koding over 12.64 kbps fordi det gir lite ekstra når det gjelder lydkvalitet for sluttbruker.

 

Fordelen ved å benytte AMR-WB i både 3G og 4G er at en slipper transkoding av lyden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Bruker-405938

Når kommer telia med volte? Dårlig dekning her. Hadde vært fint om volte løste dette. Om ikke volte løser dette så hadde tale over wifi sikkert løst dette. Men kun sony som støtter taler over wifi idag.

Lenke til kommentar

Når kommer telia med volte? Dårlig dekning her. Hadde vært fint om volte løste dette. Om ikke volte løser dette så hadde tale over wifi sikkert løst dette. Men kun sony som støtter taler over wifi idag.

Fikk følgende svar fra Telia på fredag når jeg spurte dem om det samme:

-----

Hei Øystein! Det vil skje i løpet av relativt kort tid, men noen dato er dessverre ikke spikret ennå, så vi kan dessverre ikke være mer spesifikke enn dette per nå:) Mvh Geir (kundeservice)

-----

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+6132

Det er et hav av forskjell mellom samtalekvalitet mellom Telia og Telenor. 

Har man Telenor og ringer andre Telenorkunder er kvaliteten veldig mye bedre enn feks. Telia til Telia.

 

De som mener dette er feil pga. det ene og det andre i teknikkens verden bør prøve det ut i praksis.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg mistenker at HD voice var en kort mellomstasjon på veien for 2G/3G. Tjenesten der er vel på det beste ustabil. Er så mange variabler som må virke for at HD voice skal være aktiv.

 

Har opplevd at HD voice har gått over i noe annet midt i en samtale også. Jeg savner fortsatt en egen dedikert APP som virker uavhengig av telefonmodell og nett. Og man kan sette som standard ringe-app på tlf.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...