Gå til innhold

Disse solcellene fanger lyset fra begge sider. Nå lader de elbiler på Vestby


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dobbeltsidige

Er det nevneverdig billigere enn å doble arealet med enkeltsidige?

 

Totalt 17 parkeringsplasser skal gi 34 Asko-ansatte med elbil mulighet til å lade hver dag.

Siden hver av de bare får lade en halv dag, betyr det at alle ansatte kjører alene i hver sin bil? Tenk så mye mer effektivt om de hadde matchet ansatte og fått flest mulig som skal samme vei til å dele på bilene. Da kunne inntil 170 ansatte fått ladet hjemtransporten sin med samme anlegg, om vi antar 5 seter per bil.

 

Snø, ikke et problem

Så effektiviteten faller ikke når oversiden er tildekket? Hva er da poenget med å ha solceller der? Jeg regner med at dette er en løgn og at ladeeffekten faller til en brøkdel dersom oversiden dekkes med snø.

Lenke til kommentar

 

Fin størrelse på det anlegget, men hva er kostnaden på det?

 

Hei willhill20, artikkelen er oppdatert med et kostnadsanslag fra Asko. Vh TU-journalist Jannicke Nilsen

Det var jo hinsides billig! 1,5mill er jo såpass lavt at man nesten kunne vurdert en slik i mindre skala hjemme..

Lenke til kommentar

 

Snø, ikke et problem

Så effektiviteten faller ikke når oversiden er tildekket? Hva er da poenget med å ha solceller der? Jeg regner med at dette er en løgn og at ladeeffekten faller til en brøkdel dersom oversiden dekkes med snø.

Er vel greit fall på taket, og med glassoverflate vil jeg tro det skal mye til for at dette blir dekt av snø. Uansett, det må vedlikeholdes som alt annet, og snømåking og vask er nok en av punktene
Lenke til kommentar

 

Dobbeltsidige

Er det nevneverdig billigere enn å doble arealet med enkeltsidige?

Skulle jo tru det.

Nå vet ikke jeg hvordan dette fungerer, men jeg regner med at man bare har behandlet begge sidene av waferen istedenfor bare den ene siden. Og da trenger man jo bare å lage halvparten så mye wafere pluss at materialer til ramme, ol. blir redusert og også installasjonskostnadene.

Og det er jo heller ikke sikkert at det er overskudd av areal som kan dekkes med mere solceller.

Lenke til kommentar

Svært mye ekstra å hente i Norge med paneler som kan nyttiggjøre seg mer av all diffus innstråling og refleksjon fra spesielt is og snø vinterstid. Også i sommerhalvåret da solen skinner inn bakfra på tidlig morgen og sen kveld/natt.

 

Det er derfor de med mest kunnskap om solvarmeløsninger utelukkende leverer vakumrør med 360 graders absorberende overflate. Det gir i mange installasjoner inntil 50% ekstra solenergi pr år, med desidert størst økt utbytte i vintermånedene da varmebehovet også er størst. Det er bokstavelig talt natt og dag forskjell.

Lenke til kommentar

Spennende med slike prosjekter, og kudos til ASKO for å satse.

Regnestykket jeg imidlertid ikke helt får til å gå opp er antall kwt fordelt på antall biler.

(For det første står det 17 p-plasser i billedteksten, men 10 plasser i artikkelen).

20 000 kwt fordelt på på 230 arbeidsdager i året gir dagssnitt på ca 87 kwt. (Dette forutsetter at strøm fra helg/helligdager lagres). Dette igjen skal fordeles på 20 biler. Dette blir ikke mer enn 4,34 kwt.

 

De fleste batteribiler lader på minst 10 amp, altså 2,3 kw., og ASKO tillater dem å lade en halv arbeidsdag. Altså ca 4 timer/ ca 9 kwt. På type to lader de fleste elbiler på minst 16 amp(ca 14 kwt på 4 timer), så da blir det enda "verre".

 

Så i praksis blir maksimalt halvparten av strømmen som trengs for å lade levert fra dette anlegget. Det setter jo ting i perspektiv...

Lenke til kommentar

Så i praksis blir maksimalt halvparten av strømmen som trengs for å lade levert fra dette anlegget. Det setter jo ting i perspektiv...

 

Tror ikke at det hver arbeidsag er 20 biler som vil koble seg til lader. Der jeg jobber står mange ladeplasser ubrukt selv om vi er flere hundre ansatte, og flere av bilene som er koblet til står ikke der å lader seg hele dagen. Ikke sikkert dette blir problem i praksis, men det er jo det de skal undersøke, ref "så snart Asko får oversikt over hvor mye de ansattes elbiler trenger."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...