Gå til innhold

kolonial.no marked.no etc forirrer kundene å tro de er billigere?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på hva rettighetene vi har angående:

 

http://www.dinside.no/936595/kolonial-no-reklamen-paastaar-at-hjemlevert-mat-er-like-billig

 

Og generielt hvordan konkuranse rettighetene oss kunder har med tanke på informasjon og prisveileding. Slik disse fremstår i dag kan du få det billigere kun på enkelte varer hvis du handler mye.

 

tviler på folk hamstrer på: https://kolonial.no/produkter/salg/ så lite er kanskje billigere en butikker.

Men tviler folk flest handler dette for 4 måneder av gangen.

 

Slik jeg ser det er kolonial.no eller marked.no kun lønnsomt for større handling.

Handler man ofte og lite er butikk mere lønnsomt. Med tanke på reise etc.

 

Har forsøkt, å høre med de angående dette blir mere lik komplett pickuppoint\elkjøp pickuppoint.

Slik man kan bestille på nett og hente i butikk.

 

Det har verken rema 100 eller Coop planer om med det første.

 

Så burde slike steder bli pålagt å ha slike ordninger der de informerer om pris i butikk?

Eller faller det på sin urimlighet? Da folk som jobber i butikk ikke kan holde prisene oppdatert 24\07.

 

For disse mener det er å bedre konkuransen, men syns slik det er i dag gjør det vanskeligere for forbrukerne å se konstandforskjeller før de handler, da man har liten mulighet til det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt usikker på hva slags rettigheter du tenker på.

En butikk er da ikke pålagt å oppgi konkurrentenes priser, verken på nett eller i fysiske butikker.

Om du går i en Kiwi-butikk, så er ikke prisene til Rema 1000 slått opp der heller, så det er ikke noen dårligere mulighet i nettbutikkene.

Lenke til kommentar

Det er to ting som eg reagerer på med den reklamen som kolonial som kjøyrer.

Fyrst og fremst er det dette som dinside.no påpeiker at det ikkje blir opplyst om fraktutgifter på ein skikkelig måte i reklamen.

 

Det andre er at dei reklamerer med at det er såkalt "lik pris". Burde ikkje matvareprisane være lavare for ein butikk som ikkje har utgifter med å måtte ha ein fysisk butikk som er åpen for kundar? Mykje på samme måte som at det er billegare å bestille ein PC på ein nettbutikk enn å gå til den lokale elektroforhandlaren?

 

 

No veit eg ingentig om dette firmaet, men mykje av grunnen til at eg reagerer på denne reklameforma er at det på ingen måte er innlysande det nødvendigvis kostar litt ekstra å kjøpe varer som blir levert på døra.

Potensialet for å spare utgifter ved å kun trenge lagerplass burde vell være såpass stort at kolonial utan større problem burde kunne tilby gratis utkjøyring?

Ein anna stordriftfordel som kolonial har er at dei kan minimere svinnet ved å sortere varene etter dato og sende dei ut i tur og orden. Vanlige butikkar sliter jo med utfordringar som at kundane leiter gjennom kjøleskapet for å finne den mjølka med lengst holdbarheit på (sjølv om dei skal drikke den samme dag) slik at butikken ender opp med litt av mjølka går ut på dato før dei får solgt den.

 

 

Det hadde vell både vært mykje meir ærlig, og ei langt betre reklame om dei i staden for å ta bilde av ei og ei vare (der dei lyger på seg at det er lik pris) hadde tatt bilde av ei handlevogn som tilsvarer ei vekes matvarer for ei familie.

Hadde dei då skrevet at handlevogna kostar 1027 kr på Rema 1000, og berre 1116 kr på kolonial ferdig levert på døra, så hadde vell dei fleste kundane tenkt at ei fraktutgift på berre 90 kr i veka fortsatt er eit godt tilbud for å sleppe å måtte bruke tid og energi på å reise i butikken sjølv?

På denne måten hadde butikken sjølv kunne styrt kor fordyrande frakta virker. I mitt eksempel ville frakta utgjort ein meirkostnad på 8-9%. Medan når dinside.no tek tak i saka så ser dei sjølvsagt på eit eksempel der butikken kjem dårlig ut og tek då utgangspunkt i at ein liter med mjølk kostar minst 500% meir om du kjøper den på kolonial og får den levert på døra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kunne man kanskje tro, men så må du også ta med i beregningen at innkjøpsmarkedet de opererer i er pill råttent, der de store aktørene nesten dikterer sine innkjøpspriser og selger plasseringer i butikkene - så varekosten for disse er nok betydelig lavere enn det små-aktørene har.

 

Akkurat når det gjelder kolonial.no så samarbeider de jo med Rema, så de nyter sikkert godt av noen stordriftsfordeler - men Rema gir neppe videre alle fordelene de har forhandlet frem mot leverandørene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men burde det vært prisjakt.no prisguide.no ? for matvarer? Er enig hvis man handler for 500-1000 kr på en bestilling bør man få gratis frakt, ikke store kostnadene.

 

Da i løp av en måned betaler de fleste familjer 4000 kr i bare matvarer eller mere.

Hvis det er snakk om 4 personer.

 

For slik det er i dag:

kolonial.no er en forbedring av rema1000.no.

Litt usikker på marked.no prismessig tror jeg joker\Meny\Coop delevis kommer ganske lik med tanke på pris en del av norgesgruppen.

 

Gleder meg til den dagen man kan bestille fra http://maximat.se/ eller andre svenske butikker.

Man merker det veldig godt man får mye mere for pengene. Men tror frakt hadde blitt dyrere med mindre man får på plass noen som er villige å reise frem og tilbake til lav pris.

Lenke til kommentar

Har handlet med nevnte butikk. Ble greit fornøyd og prisen var helt OK, sammenlignet med Rema. Det kan virke som de har samme priser som Rema, men det gjelder kun de mest populære varene. 

 

Det eneste som er en stor ulempe ved netthandel er at man ikke kan plukke ut frukt og grønt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man slipper muligens å vanske seg, og lete blandt variabel kvalitet på frukt og grønt.

Ser noen butikker er litt sløve å luke ut det som burde kastes.

 

Men har du prøvd levering på døren om du må vente lengere en avtalt tid?

Ikke særlig gøy hvis man må vente 3 timer ekstra, derfor tror jeg heller vurder å hente i nærmeste hentelager.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...