Gå til innhold

Dette batteriet skal danke ut Teslas batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er det viktig å huske på at denne batterifabrikken ikke produserer cellene. Altså de 0,8 GWh med produksjonskapasitet er ikke et tall man kan sammenligne med Teslas "Gigafactory" som skal produsere 35 GWh med battericeller per år. I stedet kan det sammenlignes med den delen av Tesla fabrikken i Fremont som i 2013 produserte ca 1,65 GWh med batteripakker.

 

Produksjon av lettere og mer kompakte batteripakker kan være greit nok, men det er mye viktigere å styre kostnadene. Det gjør nok ikke denne fabrikken noe med. Her har Tesla ett ess i ermet - et nytt batteriformat som er bedre tilpasset batteripakker. De skal gå fra 18650-formatet til ca 20700. Da kan de lage batteripakker med bedre energitetthet og lavere kostnad, med mer eller mindre standard produksjonsutstyr. Det er denne neste generasjon batteripakke Kreisel burde sammenligne seg med - ikke Teslas batteripakkedesign fra ca 2010.

 

I tillegg kan det nevnes at Tesla har laget batteripakkene med litt luft mellom cellene for en grunn. Det er for å redusere sjansen for thermal runaway. Kortslutning og brann i en celle vil ikke smitte til nabocellene. Det kunne vært interessant å vite om batteripakkene til Kreisel klarer samme.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Østerikerne er dyktige folk. Nøkkelen til å få alt av biler på fire hjul over på kun batteridrift er å kunne la bilbrukerne lade battriet til 100% like raskt som vi fyller tanken med bensin eller diesel i dag. Den eller de som klarer å få til en slik teknologibragd har skutt den største gullfuglen i moderne tid og vil bli mangemilliardær over natten ,hvis de kan vise til garantert funksjonell teknologi. Oljebransjen vil deretter gå harde tider i møte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å lade et batteri til 100% like raskt som det tar å fylle flytende drivstoff er pr. i dag utopi. Batterier kan hurtiglades, men ikke til 100%. Og i hvert fall ikke like raskt som bensinfylling. Hvor lang tid tar det å fylle bensin egentlig? Jeg har aldri tatt tida, men et sted mellom 2 og 4 minutter kanskje? For å matche det må batteriet lades med 15-30 C. Hvis det da er snakk om biler med brukbar rekkevidde så er det batterier på 100 kWh. Noen vil sikkert hevde de minst burde være det dobbelte. Å lade et 200 kWh-batteri med 30 C betinger en effekt på 6 MW! 100 kWh på 15 C er "kun" 1,5 MW. Det trengs en h****tes høy virkningsgrad hvis dette ikke skal bli veldig varmt.

Med dagens elbiler er det raskest å lade til bare ca. 80%, og heller ta noen flere ladestopp. Ladinga går tregere og tregere jo fullere batteriet blir, ladeffekten synker. Jo kaldere, jo verre. Den som er villig til å klare seg med en bil som kan hurtiglades til 80% mer i tidsområdet 15-30 minutter kan klare seg med langt enklere og billigere teknologi. For veldig mange er dette bra nok. Og "bra nok" er perfekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I tillegg kan det nevnes at Tesla har laget batteripakkene med litt luft mellom cellene for en grunn. Det er for å redusere sjansen for thermal runaway. Kortslutning og brann i en celle vil ikke smitte til nabocellene. Det kunne vært interessant å vite om batteripakkene til Kreisel klarer samme.

 

Fra artikkel : "Individuelt væskekjølte celler koblet til en varmepumpe skal sørge for at celletemperaturen ligger mellom 25 og 29 varmegrader."

Lenke til kommentar

Fra artikkel : "Individuelt væskekjølte celler koblet til en varmepumpe skal sørge for at celletemperaturen ligger mellom 25 og 29 varmegrader."

Dette har Tesla også, bare at de bruker A/C pluss PTC varmelement i stedet for varmepumpe. Denne forskjellen har tilnærmet null betydning, da oppvarming av batteriet under kjøring gjøres nesten bare med spillvarme. Der det har litt betydning er ved starten av kjøreturen ved temperaturer under ca +5C. Da vil denne batteripakken kunne varmes opp med litt mindre energi. (Forsåvidt er også varmepumpen utenfor batteripakken - det er null problem å benytte varmepumpe sammen med Teslas batteripakke.)
Lenke til kommentar

Nøkkelen til å få alt av biler på fire hjul over på kun batteridrift er å kunne la bilbrukerne lade batteriet til 100% like raskt som vi fyller tanken med bensin eller diesel i dag. Den eller de som klarer å få til en slik teknologibragd har skutt den største gullfuglen i moderne tid og vil bli mangemilliardær over natten ,hvis de kan vise til garantert funksjonell teknologi.

Tror du heller skal snu på det, og si at nøkkelen er den som greier å lage en bil som kjører en hel dag på batteridrift. Både på mobiltelefoner og laptop'er ser vi at når batteriet kan vare en hel arbeidsdag, så vil produsentene(og forbrukerne) heller prioritere pris og vekt.

 

Det er selvsagt litt ullent hva som menes med "en dags kjøring", men jeg vil tippe vi snakker om 700-800km. I praksis snakker vi da om en dobling av den reelle rekkevidden som Tesla har i dag. Når man når denne rekkevidden, er ikke lenger lading noe folk vil bry seg om, for de lader den selvsagt uansett når de sover. Majoriteten av forbrukerne vil heller ikke lenger være villig til å betale ekstra for å få lenger rekkevidde. Når man kommer dit, så har elektrisitet endelig vunnet over bensin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å lade et batteri til 100% like raskt som det tar å fylle flytende drivstoff er pr. i dag utopi. Batterier kan hurtiglades, men ikke til 100%. Og i hvert fall ikke like raskt som bensinfylling. Hvor lang tid tar det å fylle bensin egentlig? Jeg har aldri tatt tida, men et sted mellom 2 og 4 minutter kanskje? For å matche det må batteriet lades med 15-30 C. Hvis det da er snakk om biler med brukbar rekkevidde så er det batterier på 100 kWh. Noen vil sikkert hevde de minst burde være det dobbelte. Å lade et 200 kWh-batteri med 30 C betinger en effekt på 6 MW! 100 kWh på 15 C er "kun" 1,5 MW. Det trengs en h****tes høy virkningsgrad hvis dette ikke skal bli veldig varmt.

Med dagens elbiler er det raskest å lade til bare ca. 80%, og heller ta noen flere ladestopp. Ladinga går tregere og tregere jo fullere batteriet blir, ladeffekten synker. Jo kaldere, jo verre. Den som er villig til å klare seg med en bil som kan hurtiglades til 80% mer i tidsområdet 15-30 minutter kan klare seg med langt enklere og billigere teknologi. For veldig mange er dette bra nok. Og "bra nok" er perfekt. 

 

Les artikkel 28 april i Teknisk Ukeblad om forskere ved kjemisk institutt ved Universitetet i Oslo som utvikler metode for å lade batteri 1000 ganger raskere. Om 10-15 år vil det mest sansynlig være tilgjengelig for bruk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo spennende at det skjer innovasjon i EU innen batteriteknologi, men å sammenligne disse fabrikkene gir ingen mening. Dersom de kan forbedre monteringsprosessen av de samme cellene er det interessant, men siden de ikke produserer cellene selv vil de neppe få bedre økonomiske marginer enn Tesla.

 

Teslas store økonomiske fortrinn med Gigafactory er at det reduserer energikostnadene for produksjon av cellene. Kreisel må betale mer for cellene.

 

Dersom de virkelig har vesentlige forbedringer vil jeg gjette på at Tesla er interessert i teknologien, og med den takten de tenker å skalere opp produksjonen vil det bli behov for GF2 om ikke lenge ;)

Lenke til kommentar

Les artikkel 28 april i Teknisk Ukeblad om forskere ved kjemisk institutt ved Universitetet i Oslo som utvikler metode for å lade batteri 1000 ganger raskere. Om 10-15 år vil det mest sansynlig være tilgjengelig for bruk.

 

 

 

Jeg har lest artikkelen, men problemet med effekten er der åkkesom. Dette er de også inne på i artikkelen. Jeg håper de har rett og får til det de prøver på, men hvor mange ganger har vi ikke lest om det neste nye superbatteriet som er like rundt hjørnet? Slike artikler går det tretten av på dusinet. Bare batteriet er stort nok så trengs det ikke særlig høy ladeeffekt. Saktelading når bilen allikevel står stille er veien å gå.

Lenke til kommentar

"De benytter dessuten akkurat som Tesla litiumioneceller fra Panasonic".......Så med andre ord ikke noe nytt!

 

Det er et godt poeng, det er de samme celletypene de har. Men det kan jo være de enten kjøper celler med større kapasitet eller at modulen de bygger de opp av veier mindre (produksjonsteknikk)..

Lenke til kommentar

Østerikerne er dyktige folk. Nøkkelen til å få alt av biler på fire hjul over på kun batteridrift er å kunne la bilbrukerne lade batteiet til 100% like raskt som vi fyller tanken med bensin eller diesel i dag.

 

Niks, det er ikke nødvendig å kunne fylle like raskt som en må med flytende drivstoff i dag. En kan nemlig fylle mens en sover eller tar pause. En er ikke låst til å møte opp på spesifikke steder for å gjøre ladingen og en trenger heller ikke å holde på ledningen mens en lader. En må bare ha god nok rekkevidde til å dekke de daglige turene, og tilgang på grei nok ladehastighet på langturer. Kjører jeg langt blir stoppet på en bensinstasjon langt lengre enn bare fylletiden. Tesla har allerede produkter med god kombinasjon av lademuligheter og rekkevidde. En kan alltid ønske seg litt til og det får en med ujevne mellomrom.

Lenke til kommentar

 

Østerikerne er dyktige folk. Nøkkelen til å få alt av biler på fire hjul over på kun batteridrift er å kunne la bilbrukerne lade batteiet til 100% like raskt som vi fyller tanken med bensin eller diesel i dag.

Niks, det er ikke nødvendig å kunne fylle like raskt som en må med flytende drivstoff i dag. En kan nemlig fylle mens en sover eller tar pause. En er ikke låst til å møte opp på spesifikke steder for å gjøre ladingen og en trenger heller ikke å holde på ledningen mens en lader. En må bare ha god nok rekkevidde til å dekke de daglige turene, og tilgang på grei nok ladehastighet på langturer. Kjører jeg langt blir stoppet på en bensinstasjon langt lengre enn bare fylletiden. Tesla har allerede produkter med god kombinasjon av lademuligheter og rekkevidde. En kan alltid ønske seg litt til og det får en med ujevne mellomrom.

 

 

Jeg er helt enig, å fylle til 100% på minutter er egentlig unødvendig i 99% av tilfellene, men for all del det hadde vært fint men trengs ikke om en ikke tømmer tanken flere ganger hver dag såklart.. Da kan det bli brysomt.

 

Pr i dag bruker jeg mindre tid på lading enn jeg brukte på bensinstasjonen ila en måned..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo spennende at det skjer innovasjon i EU innen batteriteknologi,

 

Ja, da har du mye å se frem til. Tyskland var landet som åpnet ballet i forhold til solenergi til vanlig bruk. Tyskland har utviklet solceller i flere tiår, med tung statsstøtter og diverse programmer. Hva blir det neste?

 

Ja, du gjettet riktig. Tyskland satser på energilagring, noe som sannsynligvis vil bety at det beste og fremste på feltet energilagring om 10-20 år vil komme fra Tyskland. Og det kan skje veldig mye på 20 år. Selv tviler jeg sterkt på at lithium-ion er løsningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...