Gå til innhold

– Du betaler grov overpris til Telenor og Telia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tvert imot. Om Telenor forsvant, hadde Telia fått monopol. Prisene hadde ikke blitt noe bedre av det.

Bare sammenlikn prisene for mobilabonnement med brukbare datakvoter. Telenor er i en helt annen klasse enn Telia. Telia har ikke mer enn 20 GB, der Telenor har 60.

 

(ICE regnet jeg ikke med i denne sammenhengen fordi de ikke har telefonnett)

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si dette er et rimelig genialt trekk fra hvordan-lurer-vi-kundene-avdelingen til Telenor.

 

A. Crook An avd.leder: "Neste år må vi begynne å gi bort roaming i EU! Vi får ikke lov å ta noen ekstra pris i forhold til det folk betaler i Norge! Noen ideer?"

 

Kjell.T.Ring teamleder: "Hva om vi får alle i Norge til å begynne å betale for det nå et år før? Hvis vi får alle til å betale mer pr. MB her hjemme, så kan vi ta den samme høye prisen når de er på ferie i EU"

 

A. Crook An avd.leder: "Godt innspill Kjell, men ingen vil vel begynne å betale mye mer for det samme abb. de allerede har, og dermed betale mer for roamingen i fra 2017. Som EU tvinger oss til å legge på samme pris som ARPU på dataavtalene hjemme?"

 

Kjell T. Ring teamleder: "Ikke vær for sikker på det! Jeg har akkurat snakket med reklamebyrået, og de tror de kan spinne dette så folk tar det positivt at de må begynne å betale mer, nå, og dermed også neste år, når EU tvinger oss til å ha samme pris i utlandet"

 

A. Crook An avd.leder: "Genialt ! Vi får krysse fingrene for at folk er idioter, men noen journalister vil vel gjennomskue oss?"

 

Eller ?! Hva sier dere Tek? Noen av dere som kan stille Telenor til veggs på dette, eller har dere gått på scam'en dere også?

 

Da er du inne på en "konspirasjonsteori" jeg skrev da nyheten kom om at Telenor lanserte nye og dårligere abonnementer med mindre datakvoter

(i alle fall når det gjelder abonnementene med

lavest månedspris):

 

Jeg tror Telenor er ute etter å lure kundene sine

til å skaffe seg de nye abonnementene med lavere datakvoter for å komme EU-pålegget om fri roaming fra 2017 i forkjøpet... Dermed lurer de eventuellt kundene til å skaffe seg abonnementer som skulle kostet mindre på grunn av mindre innhold, men som kan lure folk til å tro at abonnementene er bedre likevel på grunn av "fri" roaming...

 

Når det gjelder Telia tror jeg de spekulerer i at kunder lar seg lure av at "Rome like Home" betyr at man kan roame helt fritt innenfor EU. I følge hva jeg har lest er det såpass mange begrensninger på den roamingen, at jeg forventer at mange kommer til

å gå på en økonomisk smell og få ekstraregning(er) etter å ikke ha lest om begrensningene som sikkert står med liten skrift/gjemt godt på en ikke lett tilgjengelig side!

 

Kortversjon: Tror du er inne på noe og at jeg er enig med deg :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Telenor har 60 GB datakvote. Telia har 20.

Telenor er tre gange bedre enn Telia på dette området.

Et enkelt valg, medmindre Telia skjerper seg.

 

Telenors største datapakke er større enn Telias største pakke, men det koster jo også ekstra. Hvis du ikke trenger mer enn 6GB er Telia billigst, ellers er det Telenor som gjelder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til alle de som synes Telenor/Telia er drittselskaper etc. Hva hadde vel de andre billigselskapene vært uten Telenor og Telia, som faktisk står for utbyggingen av mobilnettet vi har i dette landet, bare spør jeg.

 

Du kan lese tilsvarende tråder i mobil-kategorien for å få en innføring i hva disse selskapene gjør som er upopulært.

Selv om de gjør en nødvendig jobb, er det mye de burde gjort annerledes for å redusere kritikken.

 

Telenor har en lang historie med å undertrykke ny teknologi for å slippe å investere i ny.

De tviholdt på gammel teknologi som Dial-up, ISDN og ADSL. De burde ligge i forkant på fiberutbyggingen, men det gjør de ikke.

Telenor krever betalt for Bank-ID.

Telenor krever minuttpris når du ringer bedrifter på det femsifrede nummeret. Det er for langt å forklare her, men det er Telenor som krever de pengene, og ikke bedriften. Hvorfor skal Telenor ta grovt betalt når jeg rigner banken min?

De sperrer dessuten for det alternative nummeret (det som du skal ringe dersom du er i utlandet.) Du MÅ ringe det dyre femsifrede nummeret for å berike Telenor.

Ringe- og dataprisene på ferie i utlandet kan sammenliknes med ran.

 

Lista over Telias onde gjerninger er betydelig kortere.

Men i Norge har disse to gigantene et dupol, der de deler markedet mellom seg.

Vi har ikke konkurranse i Norge.

Nesten alle de teleselskapene du har hørt om er bare datterselskaper.

Talkmore og Djuice er Telenor. Chess, OneCall og MyCall tilhører Telia.

 

Dermed ender vi opp med priser som er helt hinsides all fornuft, og bittesmå datakvoter.

Det er direkte frekt å kalle et abonnement på 20 GB for XXL. 20 GB burde hete Medium, og det skulle vært minst tre større alternativer.

Jeg vil anbefale deg å sjekke prisene i Norge sammenliknet med prisene i våre naboland, så vil du se at det er enorm forskjell.

Prisen er dog ikke mitt største problem, men datakvotene.

Telia ser ikke ut til å forstå at Nordmenn liker å streame Netflix på hytta.

De tilbyr ikke store nok abonnement, uansett hva du er villig til å betale.

Telia Sverige gir max 40GB /mnd. Sonera Finland gir ubegrenset surf i Finland.Telia Danmark gir hele 100 GB i måneden.

Telia Norge gir lusne 20 GB.

Trenger du mer data enn det, henvises du til å kjøpe en annen type abonnement hvor SIM-kortet ikke kan brukes til å ringe med. Dermed må du kjøpe en lommerouter eller et nettbrett.

Hvorfor dette  idiotiske skillet? Jeg trenger ingen lommerouter. Moderne mobiltelefoner kan dele trådløst nett med en innebygget funksjon, så slipper jeg å ha lomma full av enheter.

Dette har Telenor heldigvis skjønt for få dager siden. De økte deres største mobilabonnement fra 25 til 60 GB over natten. Telia har fremdeles bare en tredel av dette.

 

Jeg håper du nå forstår hvorfor det er fullt mulig å kritisere bedrifter, selv om de gjør en nyttig samfunnsoppgave. Ingen påstår at disse bedriftene må legges ned, men at de kan forbedre sine priser og tjenester kraftig, og slutte med uetisk oppførsel.

 

Det finnes noen få uavhengige teleselskaper som videreselger dekning fra Telenor og Telia. Banzai, ICE og Hello er ikke datterselskaper av gigantene. Om du vil bidra til økt konkurranse bør du vurdere disse selskapene. Gode priser har de også.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Godt sagt!

 

Bare en rettelse: Mycall, Onecall og Chess er ikke eid av Telia. De er varemerker for Telia og avdelinger innen Telia. Hvis du sjekker organisasjonsnummerne på brreg.no kommer Telia opp.

Lenke til kommentar

"De fleste av oss er tross alt hjemme langt flere dager enn vi er på reise eller ferie utenlands, og disse dagene mener vi det er helt urimelig at man skal betale for andres utenlands forbruk, sier Ryen Mill"...

--

Litt pussig argumentasjon:

* Det er *frivillig* å inngå de nye abonnementene som dekker roaming

* Trodde EU hadde bestemt at slik skal det være fra sommeren 2017 av -- så dette kommer uansett

 

OK -- jeg har null tillit til teleselskaper. Bodde i Spania en periode. EU hadde maksgrense på 11 eurocent for SMS innen EU -- likevel tok "mitt" teleselskap der seg betalt 2€ pr. SMS. Det er ikke sikkert norske teleselskaper er like grådige overfor turister, etc. Likevel, pr. idag er det slik at mitt og andres utenlandsforbruk sponser de som sitter hjemme.

Lenke til kommentar

Teleselskapene later som om de konkurrerer for harde livet, og bruker roaming i Europa som mål på hvor billige de er.

Datakvotene er mye viktigere i hverdagen.

Telia har fremdeles bare 20 GB, der Telenor har skjerpet seg og innført 60 GB.

 

Noen som vet hva Telia planlegger? Har nøkkelpersoner blitt drept i en trafikkulykke? Hvordan et det mulig at de ikke øker denne datakvoten?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...