Gå til innhold

Tesla testet sitt nye luftfilter: – Du kan bokstavlig talt overleve et bioangrep


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

La oss sammenligne med Fords nyeste luftfiltersystem, som kalles «Ford Air Filtration», som også er rimelig fancy, men neppe kommer til å lage overskrifter med det første. 

 

Jeg ville gjerne sett en faktisk sammenligning også. Dette høres ut som marketing hype, der media biter på og lesere (inkl. meg) klikker.

 

Tesla er det nye Apple, og det er ikke ment på en negativ måte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

 La oss sammenligne med Fords nyeste luftfiltersystem, som kalles «Ford Air Filtration», som også er rimelig fancy, men neppe kommer til å lage overskrifter med det første. 

 

Jeg ville gjerne sett en faktisk sammenligning også. Dette høres ut som marketing hype, der media biter på og lesere (inkl. meg) klikker.

 

Tesla er det nye Apple, og det er ikke ment på en negativ måte.

Ja og er det noe som funker bedre enn apple...? Siicon Vallye i California lager nok fortsatt det beste av det beste som finnes av teknologi! USA har fortsatt det ypperste av det ypperste når det er snakk om teknologi..hvorfor? De har fortsatt verdens sterkeste økonomi.
Lenke til kommentar

 

 

 

 La oss sammenligne med Fords nyeste luftfiltersystem, som kalles «Ford Air Filtration», som også er rimelig fancy, men neppe kommer til å lage overskrifter med det første. 

 

Jeg ville gjerne sett en faktisk sammenligning også. Dette høres ut som marketing hype, der media biter på og lesere (inkl. meg) klikker.

 

Tesla er det nye Apple, og det er ikke ment på en negativ måte.

Ja og er det noe som funker bedre enn apple...? Siicon Vallye i California lager nok fortsatt det beste av det beste som finnes av teknologi! USA har fortsatt det ypperste av det ypperste når det er snakk om teknologi..hvorfor? De har fortsatt verdens sterkeste økonomi.

Kan du komme med forslag på områder du åpenbart mener Apple er best i verden? Det bør jo være ganske mye siden du mener ikke noe som helst fungerer bedre enn Apple (på et generelt grunnlag).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja og er det noe som funker bedre enn apple...? Siicon Vallye i California lager nok fortsatt det beste av det beste som finnes av teknologi! USA har fortsatt det ypperste av det ypperste når det er snakk om teknologi..hvorfor? De har fortsatt verdens sterkeste økonomi.

 

Det var da grusomt fort du gikk i forsvarsposisjon. Jeg har hverken snakket negativt om Tesla eller Apple. Jeg sier at Tesla regjerer teknologi-nyhetene på lik linje med Apple, der selv de minste detaljene rundt Model 3 får mer oppmerksomhet enn de siste modellene fra andre bilprodusenter.

 

Måten Tesla diskuteres på så føles det litt ut som fansen også er like entusiastiske. :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Men hvilken teknologi benyttes da? Mekanisk filtrering? Papir? Glassfiber? Kull? Ser de bruker ordet Hepa, men jeg finner ingen detaljer. Elektrostatisk filtrering kanskje? Litt tekniske detaljer hadde gjort seg i en artikkel på tu.no :-)

Om det ikke er noe mer avansert enn et godt papirfilter som holder en lavere klasse av Hepa, så er det vel intet nytt under solen? Var det ikke Saab som begynte med det da? Mener ganske bestemt jeg har lest en artikkel som omhandlet Hepa-klassifisert kupeluftfilter til bil, da helt tilbake på 90-tallet.. Jeg synes å huske det var Saab, men det kan ha vært noen andre.

Saab drev vel også å eksperimenterte med elektrostatiske filtre, men de ga seg vel av frykt for kombinasjonen gnister/høyspenning og evt bensindamp :-D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville i hvertfall ikke satset på Tesla-filteret i en angrepssituasjon med bio-våpen.

Det er mange bio-agenter som har aerosol-størrelse mindre enn 2.5um, f.eks varianter av antrax forekommer i størrelser mellom 1-2.5um (andre varianter er større). Vanlig størrelse på bio-våpen aerosoler er 0.5um og oppover.

Lenke til kommentar

Hvor fort taper filteret 25 % effekt? Hvor ofte anbefales det å skifte filteret, om du bor i en skitten kinesisk storby med smog? Hva koster byttedelene som behøves for at filteret blir godt som nytt?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvilken teknologi benyttes da? Mekanisk filtrering? Papir? Glassfiber? Kull? Ser de bruker ordet Hepa, men jeg finner ingen detaljer. Elektrostatisk filtrering kanskje? Litt tekniske detaljer hadde gjort seg i en artikkel på tu.no :-)

Om det ikke er noe mer avansert enn et godt papirfilter som holder en lavere klasse av Hepa, så er det vel intet nytt under solen? Var det ikke Saab som begynte med det da? Mener ganske bestemt jeg har lest en artikkel som omhandlet Hepa-klassifisert kupeluftfilter til bil, da helt tilbake på 90-tallet.. Jeg synes å huske det var Saab, men det kan ha vært noen andre.

Saab drev vel også å eksperimenterte med elektrostatiske filtre, men de ga seg vel av frykt for kombinasjonen gnister/høyspenning og evt bensindamp :-D

 

Siden det tydligvis fjerner lukt så regner jeg med at det ihvertfall er et kullfilter inni bilde, også må de jo ha noe for å ta partikklene også.

Lenke til kommentar

Apple har f.eks airplay som er trådløs kommunikasjon som ingen andre er i nærheten for å overføre film/musikk. Hvorfor bruker flyselskapene Apple nettbrett i cocpit..fordi det virker og det alltid. Android-ios debatten om hva som er best blir nok ikke avsluttet i dag..ikke i morgen heller.. Hvis man lurer på om amerikanerne er forran alle andre når det er snakk om teknologi så kan man studere Boing B-17 Flying Fortress som hadde første flygning i 1935 og introdusert 1940. Den var en flygende festning av teknologi og sørget for ilage B-29 å tilintetgjøre industrien til krigsmaskinen i Tyskland. Verdens journalister trodde ikke sine egne øyne når Boing rullet ut B-17 for introduksjon. F.eks hadde den maskinkanoner som også kunne fjernstyres med joystick fra cocpit i 1935..slå den? Amerikanerne er alltid foran i utviklingen..og hvem kom med den første smarttelefonen i 2007 når Nokia bare ristet på hodet av Apple. Vi veit jo hvordan det gikk. Tesla er superpopulær fordi det er ett unikt produkt som ingen hadde evner til å forutse skulle komme og som fortsatt ikke har noen hverken over seg eller på siden. Amerikanerne kan teknologi og f.eks er fortsatt T-Forden en av verdens mest produserte biler over hundre år etter at den var den første bil som ble masseprodusert på samlebånd lenge før Japan og Europa hadde noe som helst slags biler som vanlige folk kunne gjøremseg nytten av.

Lenke til kommentar

Her er det vel mye stjerner i øynene. B-17 var operasjonell i 1938-39. Fjernstyrt maskingevær (Bendix) kom med B-17E (1941) utgaven, var her en skuffelse og ble erstattet med manuell "kule" i de siste 3/4 av denne modellen. Fjernstyring som virket kom først med B-17F (1942). B-17 hadde aldri maskinkanoner, men maskingeværer i kaliber 12.7mm (13 stk i G versjonen). De tyske jagerne (ex FW-190) var utstyrt med maskinkanoner, 20mm og 30mm.

Lenke til kommentar

Her er det vel mye stjerner i øynene. B-17 var operasjonell i 1938-39. Fjernstyrt maskingevær (Bendix) kom med B-17E (1941) utgaven, var her en skuffelse og ble erstattet med manuell "kule" i de siste 3/4 av denne modellen. Fjernstyring som virket kom først med B-17F (1942). B-17 hadde aldri maskinkanoner, men maskingeværer i kaliber 12.7mm (13 stk i G versjonen). De tyske jagerne (ex FW-190) var utstyrt med maskinkanoner, 20mm og 30mm.

 

Ja B-17 var operativ i 1940. Fra media i 1935: Boing B-17 modell 299 gjorde et sterkt intrykk på presse og oppmøtte første gang det ble rullet ut 17 juni 1935. Flyet med sine strømlinjede former og elegante linjer,var et slående eksempel på tidens "Art Deco" og fikk alt rundt seg til å se gameldags og utdatert ut. Tenker pressen hadde stjerner i øynene den junidagen i 1935. 12,7 mm kalles mitraliøse

Lenke til kommentar

 

Her er det vel mye stjerner i øynene. B-17 var operasjonell i 1938-39. Fjernstyrt maskingevær (Bendix) kom med B-17E (1941) utgaven, var her en skuffelse og ble erstattet med manuell "kule" i de siste 3/4 av denne modellen. Fjernstyring som virket kom først med B-17F (1942). B-17 hadde aldri maskinkanoner, men maskingeværer i kaliber 12.7mm (13 stk i G versjonen). De tyske jagerne (ex FW-190) var utstyrt med maskinkanoner, 20mm og 30mm.

 

Ja B-17 var operativ i 1940. Fra media i 1935: Boing B-17 modell 299 gjorde et sterkt intrykk på presse og oppmøtte første gang det ble rullet ut 17 juni 1935. Flyet med sine strømlinjede former og elegante linjer,var et slående eksempel på tidens "Art Deco" og fikk alt rundt seg til å se gameldags og utdatert ut. Tenker pressen hadde stjerner i øynene den junidagen i 1935. 12,7 mm kalles mitraliøse

Altså ikke ulikt Tesla når den kom med sitt inovative interiør og den store toutch skjerm som er superavansert og langt lang foran alt annet som var på markedet i sin samtid,altså "Art Deco"
Lenke til kommentar

 

 

Her er det vel mye stjerner i øynene. B-17 var operasjonell i 1938-39. Fjernstyrt maskingevær (Bendix) kom med B-17E (1941) utgaven, var her en skuffelse og ble erstattet med manuell "kule" i de siste 3/4 av denne modellen. Fjernstyring som virket kom først med B-17F (1942). B-17 hadde aldri maskinkanoner, men maskingeværer i kaliber 12.7mm (13 stk i G versjonen). De tyske jagerne (ex FW-190) var utstyrt med maskinkanoner, 20mm og 30mm.

Ja B-17 var operativ i 1940. Fra media i 1935: Boing B-17 modell 299 gjorde et sterkt intrykk på presse og oppmøtte første gang det ble rullet ut 17 juni 1935. Flyet med sine strømlinjede former og elegante linjer,var et slående eksempel på tidens "Art Deco" og fikk alt rundt seg til å se gameldags og utdatert ut. Tenker pressen hadde stjerner i øynene den junidagen i 1935. 12,7 mm kalles mitraliøse
Altså ikke ulikt Tesla når den kom med sitt inovative interiør og den store toutch skjerm som er superavansert og langt lang foran alt annet som var på markedet i sin samtid,altså "Art Deco"

Art deco? Det var en stilretning som la større vekt på det dekorative enn det funksjonelle, altså dekorativ kunst. Er ikke akkurat det jeg forbinder med Tesla.

Lenke til kommentar

 

 

 

Her er det vel mye stjerner i øynene. B-17 var operasjonell i 1938-39. Fjernstyrt maskingevær (Bendix) kom med B-17E (1941) utgaven, var her en skuffelse og ble erstattet med manuell "kule" i de siste 3/4 av denne modellen. Fjernstyring som virket kom først med B-17F (1942). B-17 hadde aldri maskinkanoner, men maskingeværer i kaliber 12.7mm (13 stk i G versjonen). De tyske jagerne (ex FW-190) var utstyrt med maskinkanoner, 20mm og 30mm.

Ja B-17 var operativ i 1940. Fra media i 1935: Boing B-17 modell 299 gjorde et sterkt intrykk på presse og oppmøtte første gang det ble rullet ut 17 juni 1935. Flyet med sine strømlinjede former og elegante linjer,var et slående eksempel på tidens "Art Deco" og fikk alt rundt seg til å se gameldags og utdatert ut. Tenker pressen hadde stjerner i øynene den junidagen i 1935. 12,7 mm kalles mitraliøse
Altså ikke ulikt Tesla når den kom med sitt inovative interiør og den store toutch skjerm som er superavansert og langt lang foran alt annet som var på markedet i sin samtid,altså "Art Deco"
Art deco? Det var en stilretning som la større vekt på det dekorative enn det funksjonelle, altså dekorativ kunst. Er ikke akkurat det jeg forbinder med Tesla.

Art Deco..stygge biler selger ikke..stygge fly selger heller ikke. Det dekorative kan også være funksjonellt. Jeg har selv tatt meg tid på å se på instruksjonsvideoen til Tesla S som i detalj viser alle bilens funksjoner styrt fra den store berøringsskjermen..og jeg må si at jeg ble målløs over den avanserte teknologien og alle mulighetene det er for å detalj-konfigurere den bilen fra a til å. Så vanvittig lang foran alt annet på fire hjul i sin samtid..allerede for en god del år siden.

Lenke til kommentar

 

 

 

Altså ikke ulikt Tesla når den kom med sitt inovative interiør og den store toutch skjerm som er superavansert og langt lang foran alt annet som var på markedet i sin samtid,altså "Art Deco"
Art deco? Det var en stilretning som la større vekt på det dekorative enn det funksjonelle, altså dekorativ kunst. Er ikke akkurat det jeg forbinder med Tesla.

Art Deco..stygge biler selger ikke..stygge fly selger heller ikke. Det dekorative kan også være funksjonellt. Jeg har selv tatt meg tid på å se på instruksjonsvideoen til Tesla S som i detalj viser alle bilens funksjoner styrt fra den store berøringsskjermen..og jeg må si at jeg ble målløs over den avanserte teknologien og alle mulighetene det er for å detalj-konfigurere den bilen fra a til å. Så vanvittig lang foran alt annet på fire hjul i sin samtid..allerede for en god del år siden.

Jeg tror ikke du har forstått hva art deco betyr. Det finnes noen biler med art deco-detaljer, men de er få, har retrodesign og dyre (RR, Bugatti). Teslas interiør har lite eller ingenting med art deco å gjøre.

 

Det finnes en rekke stygge biler som selger bra, eks. Prius og Cherokee, så man skal ikke overvurdere betydningen av design. Mange kunder vektlegger andre aspekter enn utseende ved kjøp. Man jo også diskutere hva som er stygt og pent. Noen vil sikkert mene at jeg tar feil vedr. ovennevnte Prius og Cherokee.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...