Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

tom waits for alice skrev (24 minutter siden):

Ved 29:45 snakker han om Babylon. Hvis du skal fortsette å henvise til videoen, så trenger jeg riktige tidsangivelser. 

1007570631_Skjermbilde2020-07-04kl_20_47_29.png.455df23c84c09c0459061db4454d498b.png

Men helst kunne du jo prøve å forklare det selv... :)

Geir :)

22m 32sek var det, eller videoens -29.45 minutter. Derav feil tidsangivelse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
maxRPM skrev (14 timer siden):

22m 32sek var det, eller videoens -29.45 minutter. Derav feil tidsangivelse

Jeg har fulgt litt med på diskusjonen mellom Tom/Geir og deg, og det var interessant en lang stund. Som sagt skjønte ikke jeg heller hvordan måneskyggen kunne bevege seg fra vest mot øst over USA, men etter at tom tegnet og forklarte skjønte jeg det, og jeg fant også forklaring andre steder på nettet. Så begynte du/dere å rote med hvordan det ville virke med en diger måne langt pokker i vold ute i verdensrommet, og det greier ikke jeg å skjønne vitsen med. Det er jo ikke slik det er verken med ei rund eller flat jord, og hva er da poenget med å lage et stort nummer av dette. Jeg synes du hopper fram og tilbake, og jeg antar det er for å lete etter feil med den heliosentriske modellen. Hvis du har funnet feil kan du være snill å påpeke hvor den feilen befinner seg? Hvis ikke synes jeg det er på tide at du presenterer fenomenet slik det vil se ut på ei flat jord. Det kunne du, sa du, men foreløpig har det vært stille.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
matteus skrev (28 minutter siden):

Så begynte du/dere å rote med hvordan det ville virke med en diger måne langt pokker i vold ute i verdensrommet, og det greier ikke jeg å skjønne vitsen med.

Jeg angrer litt på at jeg lot meg lokke med på det sidesporet. Men matematisk er det interessant, og spørsmålet om det antydet at max skjønte at lineær hastighet og vinkelhastighet faktisk fungerer forskjellig. Og det var premisset for at det ikke var likegyldig hvilket av dem man valgte.

Geir :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tom waits for alice skrev (11 minutter siden):

Jeg angrer litt på at jeg lot meg lokke med på det sidesporet. Men matematisk er det interessant, og spørsmålet om det antydet at max skjønte at lineær hastighet og vinkelhastighet faktisk fungerer forskjellig. Og det var premisset for at det ikke var likegyldig hvilket av dem man valgte.

Geir :) 

Neida, jeg har ingen problem med å skjønne at det er interessant fra et matematisk synspunkt, og jeg lærte litt av det også, men mitt inntrykk er at max nå leter febrilsk med lys og lykte for å finne noe som kan motbevise den heliosentriske modellen, og det er derfor jeg prøver å dra det ned på jorda og kanskje få et konkret svar fra ham. Jeg vet ikke om det noen gang er håp om få noe slikt, men han har nå sagt det sjøl i dette konkrete tilfellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
maxRPM skrev (15 timer siden):

22m 32sek var det, eller videoens -29.45 minutter. Derav feil tidsangivelse

Start på 21:50 du. Der hører du at han bekrefter tallene bak min tegning (riktignok starter han midt på jorden i stedet for vest. Jeg skal lage en ny versjon av tegningen min etterpå)

Derfor må han jukse med illustrasjonen på 22:40:

117286082_Skjermbilde2020-07-05kl_12_41_50.png.3070ea399c293e54f6a0a3b718ca8c3a.png

Si at du ser det selv!

Geir :)  

Lenke til kommentar
tom waits for alice skrev (3 timer siden):

Start på 21:50 du. Der hører du at han bekrefter tallene bak min tegning (riktignok starter han midt på jorden i stedet for vest. Jeg skal lage en ny versjon av tegningen min etterpå)

Derfor må han jukse med illustrasjonen på 22:40:

117286082_Skjermbilde2020-07-05kl_12_41_50.png.3070ea399c293e54f6a0a3b718ca8c3a.png

Si at du ser det selv!

Geir :)  

Er ikke det ned mot horisonten man ser solnedgang og en eventuell solformørkelse? Så hvordan ser de solen skygget i 5 timer på en globe som har 360 grader og 143,7 grader er dekket av skygge på 5 timer på en roterende globe som videoen sier er en umulighet på en roterende globe.

Endret av maxRPM
Lenke til kommentar
maxRPM skrev (13 minutter siden):

Er ikke det ned mot horisonten man ser solnedgang?

Jo. Nå er det ikke solnedgang ennå i hans eksempel, det starter med solen rett over ham, altså klokken 12, og slutter 5 timer senere, altså klokken 5 på ettermiddagen. Men solen har han på rett sted. (Antar vi, han har jo ingen på skissen, men den skal åpenbart være rett opp. Edit: Over månen, som er rett opp, ellers hadde det jo ikke vært noen formørkelse.) Det er noe annet som er feil.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
maxRPM skrev (16 minutter siden):

Så hvordan ser de solen skygget i 5 timer på en globe som har 360 grader og 143,7 grader er dekket av skygge på 5 timer på en roterende globe som videoen sier er en umulighet på en roterende globe.

Ser du la til dette etter at jeg postet. Ikke sikker på om jeg skjønner hva du vil fram til her. Kanskje en detalj jeg ikke har fått med meg i videoen...

Geir :)

Lenke til kommentar
maxRPM skrev (52 minutter siden):

Er ikke det ned mot horisonten man ser solnedgang og en eventuell solformørkelse? Så hvordan ser de solen skygget i 5 timer på en globe som har 360 grader og 143,7 grader er dekket av skygge på 5 timer på en roterende globe som videoen sier er en umulighet på en roterende globe.

OK. Jeg skjønner ikke hva du mener, men du har åpenbart funnet noe du mener er et hull i globeteorien. Det er greit, men da håper jeg du har ei anna forklaring på hvordan dette med solformørkelse henger sammen.

Lenke til kommentar
tom waits for alice skrev (3 timer siden):

Ser du la til dette etter at jeg postet. Ikke sikker på om jeg skjønner hva du vil fram til her. Kanskje en detalj jeg ikke har fått med meg i videoen...

Geir :)

Fem timer senere er det noen annen som ser formørkelsen. Men den månen kan ikke være foran solen når den har gått 18,000km på den tid og langt utenfor jorden

Lenke til kommentar
tom waits for alice skrev (1 time siden):

Riktig igjen! Og hva forteller det deg?

Geir :)

At jorden er flat. Neida, men det er et seriøst problem når jorden i tillegg roterer på en måte som gjør at 143,7 grader kan dekkes. Solen står opp i øst og solformørkelsen likeså, 143,7 grader øst for hvor jeg står vil fem timer senere få månen dekker av solen, men da er jo månen langt forbi jordens punkt mot solen hvis den har reist 18000 km.

Endret av maxRPM
Lenke til kommentar
maxRPM skrev (15 minutter siden):

At jorden er flat

Da er det avklart. Da gjenstår det bare at du forklarer solens og månens bevegelser under den solformørkelsen. Ikke glem å få med hvor og på hvilken breddegrad de befinner seg når dette pågår.

Lenke til kommentar
On 7/4/2020 at 9:15 PM, maxRPM said:

22m 32sek var det, eller videoens -29.45 minutter. Derav feil tidsangivelse

Og mindre enn ett minutt senere (23:22) går tankegangen hans rett i vasken.

398765402_MoonWest.thumb.jpg.f3b18a00af84e8212d052a93b35864d8.jpg
That's still west, dumb dumb. ???

22 minutes ago, maxRPM said:

At jorden er flat

Egentlig burde det ha fortalt deg at noe er galt med utregningen dems .... men forventer ikke noe bedre. 

Endret av JTHammer
Lenke til kommentar
matteus skrev (3 minutter siden):

Da er det avklart. Da gjenstår det bare at du forklarer solens og månens bevegelser under den solformørkelsen. Ikke glem å få med hvor og på hvilken breddegrad de befinner seg når dette pågår.

Hold your horses. Tom skulle vise meg skisser av jordens skygge på månen og hvorfor den er så stor i forhold til månens skygge på jorden.

Lenke til kommentar
maxRPM skrev (3 minutter siden):

Hold your horses. Tom skulle vise meg skisser av jordens skygge på månen og hvorfor den er så stor i forhold til månens skygge på jorden.

Jeg så ikke at du hadde lagt noe til på at jorda er flat før jeg svarte, men spørsmålet mitt blir ikke mindre relevant for det. Hvorfor kan vi ikke gjøre oss ferdig med solformørkelsen før vi går over på månen?

Lenke til kommentar
JTHammer skrev (12 minutter siden):

Og mindre enn ett minutt senere (23:22) går tankegangen hans rett i vasken.

That's still west, dumb dumb. ???

Egentlig burde det ha fortalt deg at noe er galt med utregningen dems .... men forventer ikke noe bedre. 

Er bare at han som lagde videoen ikke kjøper den lineære plasseringen. Han vet på en måte at månen bruker 0,51 grader per time i forhold til solen tregere og dermed hver 27-28-29 dag så er månen cirka på samme sted som i forhold til solen. Og slik er Saros syklus en repetisjon som er forutsigbar. Og den ble regnet ut lenge før NASA og ballene kom inn i bilde. Og for å si det sånn, kicker logikken din inn for at månen som har null atmosfære en gang krasjet i jorden og biter som fløy ut ble til slutt trill rund som månen er? Kan gravitasjon alene gjør noe trill rundt? Til og med jorden er ikke trill rund sier de, pear shaped, og så hvis man tar vekk vannet så ser jorden helt forferdelig stygg ut som planet

Endret av maxRPM
Lenke til kommentar
maxRPM skrev (14 minutter siden):

Er bare at han som lagde videoen ikke kjøper den lineære plasseringen. Han vet på en måte at månen bruker 0,51 grader per time i forhold til solen tregere og dermed hver 27-28-29 dag så er månen cirka på samme sted som i forhold til solen. Og slik er Saros syklus en repetisjon som er forutsigbar. Og den ble regnet ut lenge før NASA og ballene kom inn i bilde. Og for å si det sånn, kicker logikken din inn for at månen som har null atmosfære en gang krasjet i jorden og biter som fløy ut ble til slutt trill rund som månen er? Kan gravitasjon alene gjør noe trill rundt? Til og med jorden er ikke trill rund sier de, pear shaped, og så hvis man tar vekk vannet så ser jorden helt forferdelig stygg ut som planet

Er det slik at for å være flatjording MÅ man skifte tema i full fart når noe blir ubehagelig? Nå er du ute i verdensrommet igjen. Det mangler bare big-bang, sorte hull, mørk materie og bibelen. Og jamen kom det med pear shaped earth atter en gang. Kan du ikke for én gangs skyld prøve å forklare hvordan du mener solen og månens gang fungerer på den flate jorda slik at det harmonerer med det vi alle kan se og observere. 

Endret av matteus
retta trykkleif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...