Gå til innhold

Nedgang i søkere = Nedgang i karakterkrav?


Anbefalte innlegg

Jeg så at NHH opplevde en nedgang i søkertallet på 10% til inntaket på siv.øk.-studiet. Jeg lurer på om dette vil ha en innvirkning på karakterkravet for førstegangsvitnemålet, altså om det vil føre til at kravet går ned, og det blir lettere å komme inn for oss som har søkt.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs kva du meiner med karakterkrav.

 

Men dersom det er færre søkarar enn det er studieplassar så vil alle kvalifiserte søkarar frå studieplass så lenge dei oppfyller minimumskrava til opptak.

Eg kjenner ikkje til om norges handelshøgskule har karakterkrav utover krav om bestått vidaregåande med generell studiekompetanse, men om dei ikkje har det, og det er færre søkarar enn plassar så vil alle med generell studiekompetanse få skuleplass uavhengig av om dei har gode eller dårlige karakterar.

 

På utdanningar slik som f.eks. lærarutdanning der det er krav om minst karakteren 4 i matematikk, eller ingeniørutdanning der det er krav om fordjupning i matte og fysikk så vil ein ikkje få studieplass om ein manglar dette uavhengig av kor mange eller få søkarar det er.

Lenke til kommentar

Om 100 søker eit år, men alle har rundt 4 i snitt, vil det likevel vere vanskelegare å komme inn eit år der 90 søker og alle har rundt 5 i snitt. Det kjem heilt an på kven som søker kvart år, men klart, det kan tenkast at det ikkje er like høgt når færre søker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om 100 søker eit år, men alle har rundt 4 i snitt, vil det likevel vere vanskelegare å komme inn eit år der 90 søker og alle har rundt 5 i snitt. Det kjem heilt an på kven som søker kvart år, men klart, det kan tenkast at det ikkje er like høgt når færre søker.

Snittkarakterene på søkerne gir kun en indikasjon, det er snittkarakterene på de som kommer inn som teller.

 

Ja, det blir enklere, noe annet vil være veldig urealistisk.

Lenke til kommentar

Jeg antar at du snakker om opptaksgrensen?

 

Det er vanskelig å si, for selv om totalt antall søkere er gått ned, behøver det ikke å være færre søkere som har minst like mange søkerpoeng som fjorårets opptaksgrense. NHH opplever en økning i antall søkere de fleste år, uten at opptaksgrensen har gått opp over tid, kanskje heller litt ned de siste årene. (Det kan være at antall studieplasser også har økt, det vet jeg ikke.) I 2014 gikk antall søkere ned 7,6 % i forhold til 2013. Likevel steg opptakgrensen til førstegangskvoten fra 52,9 til 53,0 poeng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...