Gå til innhold

Egen router med Enivest fiber/Get IPTV?


Anbefalte innlegg

Hei.

Etter en uke med fiber fra Enivest med GET IPTV, så er jeg begynt å irritere meg grønn over den elendige Tilgin routeren som fulgte med.
Faller ofte ut av nettet, i tillegg til at nettsider tar lang tid før de begynner å laste på mobiltelefonen.

Jeg har fra før av en Asus RT68U som jeg mye heller ønsker å bruke.

 

 

Det begynner å bli en stund siden jeg drev mye med data, og trenger nok litt hjelp til å få dette til å fungere. Har gjort en del innstillinger på ASUS routeren, men får ikke nett fra WAN.
Internettlampen blinker kjapt i starten og roer seg etterhvert, men ingen nett.

Montør fra Relacom har innstallert nytt fibermodem i kjelleren, med en enkel cat5 kabel opp til router i stuen. GET boksen er deretter koblet inn på port 4 i routeren.

Fibermodemet er også av merket Tilgin. Vet ikke om disse kan være parret sammen på noe vis?

Om noen har tips om hva jeg kan stille inn på Asus routeren for å få nett, og forhåpentigvis også få til IPTV, så mottas det med stor takk :)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Videoannonse
Annonse

Eg vet at dette er en ganske steingammel thread nå, men eg fekk levert fiber fra Enivest sist veke og skulle sette opp egen ruter. Så nå leter eg etter et sted å dumpe informasjonen slik at andre huleboere her i Sogn og Fjordane kan finne informasjonen i fremtiden via Google. Og denne thread'n er ofte på toppen når man søker "Enivest Egen Ruter" på Google.

 

Desverre er det ikke så enkelt å få til for de fleste, siden flertall av forbruker rutere ikke har nødvendig støtte, men det er helt mulig å bruke egen ruter med Enivest om du vet hva du gjør og har god nok ruter.

 

TL;DR: Internet tilgang er på VLAN 10 med DHCP, du må også clone MAC addresse fra Tilgin ruteren til Enivest før DHCP server vil svare til deg.

 

Du trenger ikke å sette ruter i bridge modus hos Enivest så lenge du har en ny installasjon. Tidligere brukte de en ruter boks med fiber rett inn. Men i de siste årene har de byttet utstyr hos kunder slik at de nå har separat medie konverter og ruter. Har du ikke to separate bokser for ditt fibernett, kontakt Enivest, så vil de sikkert få det byttet hos deg også, nesten alle i Førde skal være byttet, og i Florø virker det som bytte er pågående, ettersom min nabo nettop fekk sitt byttet.

 

Du kan se dette utstyret i "Oppkobling av fiber" video til Enivest her: https://www.enivest.no/kundesenter/oppkopling-av-modem

 

Når du vet at du har de to separate boksene du trenger, koble ruteren ut fra porten på medie konverteren, og koble til din egen ruter istedet

 

Du kan nå konfigurere din ruter til å klone MAC addressen til tilgin ruter (Denne MAC addressen skal stå på ruteren sitt klistermerke, samme som SSID og WPA2 passord) også sette VLAN 10 på WAN som internett, IP kommer via DHCP.

 

Hvordan man gjør dette varierer desverre mye mellom leverandører. For eksempel tror eg denne siden skal gjelde for RT-AC68U som er nevnt av OP: https://www.asus.com/my/support/FAQ/1016292/

 

I dette Asus eksemplet over ville du sette WAN connection type til "DHCP", skrevet inn "10" i VLAN feltet. Også skrive in MAC addressen fra Tilgin boksen sitt klistermerke i MAC Address feltet under "Special Requirements from ISP"

 

Ett par google søk for din ruter vil nok gjøre trikset. Om du er heldig kan det være ganske lett og se instillingene på ruteren også.

 

Du vil nok ha behov for en ganske fancy ruter for at dette skal fungere. Flere av de dyrere (1000kr+) gaming ruterene vil nok støtte for dette, men vennligst trippelsjekk før du kjøper no dyrt. Det tryggeste valget er en enterprise-grade ruter slik som en EdgeRouter, pfSense-OPNsense boks eller andre bedrifts-orienterte produkter. Men de kan være vanskelige å konfigurere for normale brukere. Til eiere av EdgeRouter-X slik som meg (Eller andre ER produkter, som EdgeRouter-4), kan Enivest WAN settes opp på denne måten via cli:

# Sett opp WAN på eth4 via VLAN og kopier MAC (eth4 er min WAN, endre interface til å matche ditt oppsett)
set interfaces ethernet eth4 mac <MAC addresse fra tilgin ruter>
set interfaces ethernet eth4 vif 10 address dhcp
set interfaces ethernet eth4 vif 10 firewall in name WAN_IN
set interfaces ethernet eth4 vif 10 firewall out name WAN_OUT
set interfaces ethernet eth4 vif 10 firewall local name WAN_LOCAL

# Sørg for at port forwarding fortsatt fungerer
set port-forward wan-interface eth4.10
set port-forward lan-interface switch0

# Sett opp NAT, bruk eksisterende regel om du har en
set nat rule 5010 description "Masquerade for clients"
set nat rule 5010 outbound-interface eth4.10
set nat rule 5010 type masquerade

# Sett DNS servere, eg fekk ingen via DHCP. Your mileage may vary
set system name-server 208.67.220.220
set system name-server 208.67.222.222
Endret av Dominik V. Salonen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Kuwaddo skrev (På 20.9.2019 den 8.31):

Eg vet at dette er en ganske steingammel thread nå, men eg fekk levert fiber fra Enivest sist veke og skulle sette opp egen ruter. Så nå leter eg etter et sted å dumpe informasjonen slik at andre huleboere her i Sogn og Fjordane kan finne informasjonen i fremtiden via Google. Og denne thread'n er ofte på toppen når man søker "Enivest Egen Ruter" på Google.

 

Desverre er det ikke så enkelt å få til for de fleste, siden flertall av forbruker rutere ikke har nødvendig støtte, men det er helt mulig å bruke egen ruter med Enivest om du vet hva du gjør og har god nok ruter.

 

TL;DR: Internet tilgang er på VLAN 10 med DHCP, du må også clone MAC addresse fra Tilgin ruteren til Enivest før DHCP server vil svare til deg.

 

Du trenger ikke å sette ruter i bridge modus hos Enivest så lenge du har en ny installasjon. Tidligere brukte de en ruter boks med fiber rett inn. Men i de siste årene har de byttet utstyr hos kunder slik at de nå har separat medie konverter og ruter. Har du ikke to separate bokser for ditt fibernett, kontakt Enivest, så vil de sikkert få det byttet hos deg også, nesten alle i Førde skal være byttet, og i Florø virker det som bytte er pågående, ettersom min nabo nettop fekk sitt byttet.

 

Du kan se dette utstyret i "Oppkobling av fiber" video til Enivest her: https://www.enivest.no/kundesenter/oppkopling-av-modem

 

Når du vet at du har de to separate boksene du trenger, koble ruteren ut fra porten på medie konverteren, og koble til din egen ruter istedet

 

Du kan nå konfigurere din ruter til å klone MAC addressen til tilgin ruter (Denne MAC addressen skal stå på ruteren sitt klistermerke, samme som SSID og WPA2 passord) også sette VLAN 10 på WAN som internett, IP kommer via DHCP.

 

Hvordan man gjør dette varierer desverre mye mellom leverandører. For eksempel tror eg denne siden skal gjelde for RT-AC68U som er nevnt av OP: https://www.asus.com/my/support/FAQ/1016292/

 

I dette Asus eksemplet over ville du sette WAN connection type til "DHCP", skrevet inn "10" i VLAN feltet. Også skrive in MAC addressen fra Tilgin boksen sitt klistermerke i MAC Address feltet under "Special Requirements from ISP"

 

Ett par google søk for din ruter vil nok gjøre trikset. Om du er heldig kan det være ganske lett og se instillingene på ruteren også.

 

Du vil nok ha behov for en ganske fancy ruter for at dette skal fungere. Flere av de dyrere (1000kr+) gaming ruterene vil nok støtte for dette, men vennligst trippelsjekk før du kjøper no dyrt. Det tryggeste valget er en enterprise-grade ruter slik som en EdgeRouter, pfSense-OPNsense boks eller andre bedrifts-orienterte produkter. Men de kan være vanskelige å konfigurere for normale brukere. Til eiere av EdgeRouter-X slik som meg (Eller andre ER produkter, som EdgeRouter-4), kan Enivest WAN settes opp på denne måten via cli:


# Sett opp WAN på eth4 via VLAN og kopier MAC (eth4 er min WAN, endre interface til å matche ditt oppsett)
set interfaces ethernet eth4 mac <MAC addresse fra tilgin ruter>
set interfaces ethernet eth4 vif 10 address dhcp
set interfaces ethernet eth4 vif 10 firewall in name WAN_IN
set interfaces ethernet eth4 vif 10 firewall out name WAN_OUT
set interfaces ethernet eth4 vif 10 firewall local name WAN_LOCAL

# Sørg for at port forwarding fortsatt fungerer
set port-forward wan-interface eth4.10
set port-forward lan-interface switch0

# Sett opp NAT, bruk eksisterende regel om du har en
set nat rule 5010 description "Masquerade for clients"
set nat rule 5010 outbound-interface eth4.10
set nat rule 5010 type masquerade

# Sett DNS servere, eg fekk ingen via DHCP. Your mileage may vary
set system name-server 208.67.220.220
set system name-server 208.67.222.222

Hei vil dette virke med asus rt-ac1300gp? Og korleis er det med tv boksen? 

Lenke til kommentar
On 12/28/2019 at 10:18 AM, Kristofferhoyvik said:

Hei vil dette virke med asus rt-ac1300gp? Og korleis er det med tv boksen? 

Er desverre ikke så kjent med den ruteren. Men siden de fleste Asus rutere i den prisklassen har mulighet, vil eg tro det lar seg gjøre.

Desverre har eg kun internett fra Enivest, ingen TV. Så har ikke noe info eg kan gi på det her og nå.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
On 9/20/2019 at 8:31 AM, Kuwaddo said:

Eg vet at dette er en ganske steingammel thread nå, men eg fekk levert fiber fra Enivest sist veke og skulle sette opp egen ruter. Så nå leter eg etter et sted å dumpe informasjonen slik at andre huleboere her i Sogn og Fjordane kan finne informasjonen i fremtiden via Google. Og denne thread'n er ofte på toppen når man søker "Enivest Egen Ruter" på Google.

 

Desverre er det ikke så enkelt å få til for de fleste, siden flertall av forbruker rutere ikke har nødvendig støtte, men det er helt mulig å bruke egen ruter med Enivest om du vet hva du gjør og har god nok ruter.

 

TL;DR: Internet tilgang er på VLAN 10 med DHCP, du må også clone MAC addresse fra Tilgin ruteren til Enivest før DHCP server vil svare til deg.

 

Du trenger ikke å sette ruter i bridge modus hos Enivest så lenge du har en ny installasjon. Tidligere brukte de en ruter boks med fiber rett inn. Men i de siste årene har de byttet utstyr hos kunder slik at de nå har separat medie konverter og ruter. Har du ikke to separate bokser for ditt fibernett, kontakt Enivest, så vil de sikkert få det byttet hos deg også, nesten alle i Førde skal være byttet, og i Florø virker det som bytte er pågående, ettersom min nabo nettop fekk sitt byttet.

 

Du kan se dette utstyret i "Oppkobling av fiber" video til Enivest her: https://www.enivest.no/kundesenter/oppkopling-av-modem

 

Når du vet at du har de to separate boksene du trenger, koble ruteren ut fra porten på medie konverteren, og koble til din egen ruter istedet

 

Du kan nå konfigurere din ruter til å klone MAC addressen til tilgin ruter (Denne MAC addressen skal stå på ruteren sitt klistermerke, samme som SSID og WPA2 passord) også sette VLAN 10 på WAN som internett, IP kommer via DHCP.

 

Hvordan man gjør dette varierer desverre mye mellom leverandører. For eksempel tror eg denne siden skal gjelde for RT-AC68U som er nevnt av OP: https://www.asus.com/my/support/FAQ/1016292/

 

I dette Asus eksemplet over ville du sette WAN connection type til "DHCP", skrevet inn "10" i VLAN feltet. Også skrive in MAC addressen fra Tilgin boksen sitt klistermerke i MAC Address feltet under "Special Requirements from ISP"

 

Ett par google søk for din ruter vil nok gjøre trikset. Om du er heldig kan det være ganske lett og se instillingene på ruteren også.

 

Du vil nok ha behov for en ganske fancy ruter for at dette skal fungere. Flere av de dyrere (1000kr+) gaming ruterene vil nok støtte for dette, men vennligst trippelsjekk før du kjøper no dyrt. Det tryggeste valget er en enterprise-grade ruter slik som en EdgeRouter, pfSense-OPNsense boks eller andre bedrifts-orienterte produkter. Men de kan være vanskelige å konfigurere for normale brukere. Til eiere av EdgeRouter-X slik som meg (Eller andre ER produkter, som EdgeRouter-4), kan Enivest WAN settes opp på denne måten via cli:


# Sett opp WAN på eth4 via VLAN og kopier MAC (eth4 er min WAN, endre interface til å matche ditt oppsett)
set interfaces ethernet eth4 mac <MAC addresse fra tilgin ruter>
set interfaces ethernet eth4 vif 10 address dhcp
set interfaces ethernet eth4 vif 10 firewall in name WAN_IN
set interfaces ethernet eth4 vif 10 firewall out name WAN_OUT
set interfaces ethernet eth4 vif 10 firewall local name WAN_LOCAL

# Sørg for at port forwarding fortsatt fungerer
set port-forward wan-interface eth4.10
set port-forward lan-interface switch0

# Sett opp NAT, bruk eksisterende regel om du har en
set nat rule 5010 description "Masquerade for clients"
set nat rule 5010 outbound-interface eth4.10
set nat rule 5010 type masquerade

# Sett DNS servere, eg fekk ingen via DHCP. Your mileage may vary
set system name-server 208.67.220.220
set system name-server 208.67.222.222

Hei,

Vil ikkje få dette til å funke, har ein edgerouter 4. Einaste forskjellen er at eg bruker eth0 istanfor eth4. Har laga VLANen og clona mac addressa med den commandoen du la ved.

Noken tips?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
On 4/6/2020 at 4:43 PM, Lstrandos said:

Hei,

Vil ikkje få dette til å funke, har ein edgerouter 4. Einaste forskjellen er at eg bruker eth0 istanfor eth4. Har laga VLANen og clona mac addressa med den commandoen du la ved.

Noken tips?

Det er mulig at du har andre regler som forhindrer det i å fungere. Det er ikke alltid lett å huske .10 på interface name hele tiden. Eg blingset selv og brannmur regelen som tillater utgående trafikk var koblet til eth4 istedet for eth4.10 (eth0.10 i ditt tilfelle).

Eg vil anbefale at du sjekker over regelsettet ditt i kommandolinjen, eller i web UI dersom det er det du hovedsakelig bruker (men vær litt forsiktig da web ui av og til liker å overskrive cli-endringer).

Nesten alt av brannmurer og slikt bør legges fra eth0 til eth0.10 eller med "vif 10" på slutten.

f.eks pass på at "address dhcp" ligger under "interfaces ethernet eth0 vif 10" ikke "interfaces ethernet eth0".

Beklager sent svar, fekk ikke noe notifikasjon ang. denne posten av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Detta var fantastisk informasjon, eg har aldri hatt så stabilt og bra nett så etter at Enivest routeren forsvann herifrå. For ei lette!

Desverre så veks ingen tre inn i himmelen, så etter nokre månader i paradis så streika all internett ein morgon når eg var vekkreist. Då forsvann tilgang til NAS/VPN osv. så løysinga blei å få ho som var heime til å koble til enivest routeren igjen og då virka nettet, dog like dårleg som før.

Nokon andre som har fått problemer? Eg brukar ein EdgeRouter og har desverre lite tru på at det er denne som er problemet, fryktar Enivest har lagt til noko krøll for å tvinge meg til å bruke søppelproduktet deira....

Lenke til kommentar
3 hours ago, locked said:

Detta var fantastisk informasjon, eg har aldri hatt så stabilt og bra nett så etter at Enivest routeren forsvann herifrå. For ei lette!

Desverre så veks ingen tre inn i himmelen, så etter nokre månader i paradis så streika all internett ein morgon når eg var vekkreist. Då forsvann tilgang til NAS/VPN osv. så løysinga blei å få ho som var heime til å koble til enivest routeren igjen og då virka nettet, dog like dårleg som før.

Nokon andre som har fått problemer? Eg brukar ein EdgeRouter og har desverre lite tru på at det er denne som er problemet, fryktar Enivest har lagt til noko krøll for å tvinge meg til å bruke søppelproduktet deira....

Kjekt å høre at det hjalp så lenge det varte.

Personlig har eg ikkje opplevd at nettet har falt ut. Eg har opplevd at Enivest sin DHCPv6-PD ofte slutter å fungere, så har gitt opp på IPv6, og at min IPv4 addresse endrer seg noe ofte. Men ellers har nettet holdt seg stabilt hos meg.

Har du en normal "dum" switch liggende? Måten eg fann ut at Enivest bruker VLAN 10 var å koble en dum switch mellom medie konverter og enivest ruter, også plugge min laptop inn i switchen også, deretter kjørte eg Wireshark for å kikke litt på hvordan det fungerte. Det er mulig at Enivest f.eks bare har skiftet VLAN ID til noe annet enn 10.

 

Lenke til kommentar
Kuwaddo skrev (1 time siden):

Kjekt å høre at det hjalp så lenge det varte.

Personlig har eg ikkje opplevd at nettet har falt ut. Eg har opplevd at Enivest sin DHCPv6-PD ofte slutter å fungere, så har gitt opp på IPv6, og at min IPv4 addresse endrer seg noe ofte. Men ellers har nettet holdt seg stabilt hos meg.

Har du en normal "dum" switch liggende? Måten eg fann ut at Enivest bruker VLAN 10 var å koble en dum switch mellom medie konverter og enivest ruter, også plugge min laptop inn i switchen også, deretter kjørte eg Wireshark for å kikke litt på hvordan det fungerte. Det er mulig at Enivest f.eks bare har skiftet VLAN ID til noe annet enn 10.

 

Det var denne framgangsmåten eg hadde sett meg ut tidlegare, men i mangel på ein dum switch/hub (ein ekte hub er ikkje enkelt å få tak i) så havna det litt på is og så kom eg over guiden din så då slapp eg jo å tenke meir på det.

Eg har dog nokre switchar eg kan setje opp ein debug port på, det burde gjere same nytte så eg får sjå om eg får tid å sette meg ned med dette ein dag. Kan godt vere endra VLAN, for det er link men eg får ikkje IP adresse.

Ang. IPv6 så har eg ikkje lagt merke til noko unormalt, men har hatt den same IPv4 adressa veldig lenge i alle fall.

Lenke til kommentar

Eg prøvde å lese ut VLAN ID gjennom wireshark, men enten så sende ikkje switchen VLAN ID ved mirroring eller så støttar ikkje nettverksadapteren min det (Har USB 3.0 ethernet adapter, for moderne PC'ar er jo utan RJ45 kontakt..)

Klona MAC i Windows og satt VLAN til 10 og då kjem eg på nett med å plugge PC'en rett i medieconverteren.

Så, då er det desverre noko problem med routeren (EdgeRouter 6P) min, og det er litt synd for desse boksane er ikkje akkurat brukervennlege ?

Den gode nyheten er at det er i alle fall ikkje Enivest som stikk kjeppar i hjula, for alt anna enn det går an å omgå.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, locked said:

Eg prøvde å lese ut VLAN ID gjennom wireshark, men enten så sende ikkje switchen VLAN ID ved mirroring eller så støttar ikkje nettverksadapteren min det (Har USB 3.0 ethernet adapter, for moderne PC'ar er jo utan RJ45 kontakt..)

Klona MAC i Windows og satt VLAN til 10 og då kjem eg på nett med å plugge PC'en rett i medieconverteren.

Så, då er det desverre noko problem med routeren (EdgeRouter 6P) min, og det er litt synd for desse boksane er ikkje akkurat brukervennlege ?

Den gode nyheten er at det er i alle fall ikkje Enivest som stikk kjeppar i hjula, for alt anna enn det går an å omgå.

Var da godt å høre at det ikke er Enivest som aktivt forhindrer bruk av egen ruter.

Eg antar du har forsøkt en ping kommando fra ruteren slik at du vet om det kun er ditt interne nett som mangler internet, eller ruteren også?

Dersom du er villig til å kjøre en "show configuration" på ruteren og sende konfig her i code-block eller som vedlagt tekst fil så kan eg gjerne ta en kikk og se om eg finner ut ka feilen kan være.

Husk så klart å fjern all privat info før du poster konfig. f.eks private key til VPN eller lignende.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Eg sleit med å få dette til med min eigen router (Ubiquiti Unifi Security Gateway - USG). Å klone MAC og sette VLAN var ikkje nok. Med Wireshark såg eg at DHCP-klienten til Tilgin sende med ei rekke "options" på DHCP-forespørselen.
Etter ein del prøving og feiling, fann eg at måtte spesifisere DHCP option 60 i DHCP-klienten til USG, 'send vendor-class-identifier "Tilgin HG dslforum.org"'.

Etter dette gjekk det rett opp, og har fungert feilfritt sidan før sommaren (har ikkje Get eller telefoni.....).

Litt Unifi-stoff om VLAN/DHCP:
https://www.jpavlik.cz/ubiquiti-usg-spoofing-mac-address-of-the-wan-port/
https://community.ui.com/questions/DHCP-option-60-and-VLAN-10/c44c09f2-9bbc-44fc-815e-5c3391a09b12
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/360046967773-EdgeSwitch-CLI-Reference-Guide#3.17
https://community.ui.com/questions/Unable-to-obtain-obtain-correct-DHCP-IP-from-ISP-re-MAC-spoof-on-eth0/1a230dd8-6c2f-4296-a792-05ac5b9bc257

Endret av LeonG
Lenke til kommentar
LeonG skrev (På 15.10.2020 den 23.32):

Eg sleit med å få dette til med min eigen router (Ubiquiti Unifi Security Gateway - USG). Å klone MAC og sette VLAN var ikkje nok. Med Wireshark såg eg at DHCP-klienten til Tilgin sende med ei rekke "options" på DHCP-forespørselen.
Etter ein del prøving og feiling, fann eg at måtte spesifisere DHCP option 60 i DHCP-klienten til USG, 'send vendor-class-identifier "Tilgin HG dslforum.org"'.

Etter dette gjekk det rett opp, og har fungert feilfritt sidan før sommaren (har ikkje Get eller telefoni.....).

Litt Unifi-stoff om VLAN/DHCP:
https://www.jpavlik.cz/ubiquiti-usg-spoofing-mac-address-of-the-wan-port/
https://community.ui.com/questions/DHCP-option-60-and-VLAN-10/c44c09f2-9bbc-44fc-815e-5c3391a09b12
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/360046967773-EdgeSwitch-CLI-Reference-Guide#3.17
https://community.ui.com/questions/Unable-to-obtain-obtain-correct-DHCP-IP-from-ISP-re-MAC-spoof-on-eth0/1a230dd8-6c2f-4296-a792-05ac5b9bc257

Eg prøvde å legge inn dette på to måtar, både i /etc/dhcp3/dhclient.conf

interface "eth1.10" {send vendor-class-identifier "Tilgin HG dslforum.org";}

Samt i /opt/vyatta/sbin/vyatta-interfaces.pl

    $output .= "send vendor-class-identifier \"Tilgin HG dslforum.org";\n";

Utan at eg på noko vis fekk dette til å fungere 😞 Begynner å bli frustrert og lei av den Enivest boksen no...
 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 10/19/2020 at 1:29 PM, locked said:

Eg prøvde å legge inn dette på to måtar, både i /etc/dhcp3/dhclient.conf


interface "eth1.10" {send vendor-class-identifier "Tilgin HG dslforum.org";}

Samt i /opt/vyatta/sbin/vyatta-interfaces.pl


    $output .= "send vendor-class-identifier \"Tilgin HG dslforum.org";\n";

Utan at eg på noko vis fekk dette til å fungere 😞 Begynner å bli frustrert og lei av den Enivest boksen no...
 

@locked Dette kan du fikse ganske enkelt på ein Edgerouter, brukte nokon dagar på å finne ut av dette. Du må legge inn følgane commandoane i tillegg:

 

edit interfaces ethernet eth0 vif 10 dhcp-options
set dhcp-options client-option "send vendor-class-identifier "Tilgin HG dslforum.org";"
set dhcp-options client-option "send host-name "";"
set dhcp-options global-option "option V-I-Vendor-Specific-Information code 125 = string;"
set dhcp-options global-option "send V-I-Vendor-Specific-Information "\x00\x00\x0d\xe9\x2f\x04\x06000261\x05\x17V68100000000-0000514145\x06\x0cHome Gateway";"

 

Grunnen til at du må det er at Enivest bruker Option 125 i DHCP til å filtrere at det er kun deira Tilgin bokser som fungerer :)
 

 

Endret av Lstrandos
Lenke til kommentar
Lstrandos skrev (1 time siden):

@locked Dette kan du fikse ganske enkelt på ein Edgerouter, brukte nokon dagar på å finne ut av dette. Du må legge inn følgane commandoane i tillegg:

 


edit interfaces ethernet eth0 vif 10 dhcp-options
set dhcp-options client-option "send vendor-class-identifier "Tilgin HG dslforum.org";"
set dhcp-options client-option "send host-name "";"
set dhcp-options global-option "option V-I-Vendor-Specific-Information code 125 = string;"
set dhcp-options global-option "send V-I-Vendor-Specific-Information "\x00\x00\x0d\xe9\x2f\x04\x06000261\x05\x17V68100000000-0000514145\x06\x0cHome Gateway";"

 

Grunnen til at du må det er at Enivest bruker Option 125 i DHCP til å filtrere at det er kun deira Tilgin bokser som fungerer :)
 

 

Strålande, ser fornuftig ut.

Mulig det betyr at det opprinnelege oppsettet fungerte heilt til leasingen på IP-adressa gjekk ut. Såvidt eg har fårstått så er det ganske lang leasingperiode på IP-adressene.

Kryssar fingrane, skal prøve når eg kjem heim neste gong 🙂

Lenke til kommentar
1 hour ago, locked said:

Strålande, ser fornuftig ut.

Mulig det betyr at det opprinnelege oppsettet fungerte heilt til leasingen på IP-adressa gjekk ut. Såvidt eg har fårstått så er det ganske lang leasingperiode på IP-adressene.

Kryssar fingrane, skal prøve når eg kjem heim neste gong 🙂

Det skal være 12 Timer leasing ifølge Enivest Ansatte. Vist du trenger hjelp er det berre å plinge på :)

Lenke til kommentar
Lstrandos skrev (1 time siden):

Det skal være 12 Timer leasing ifølge Enivest Ansatte. Vist du trenger hjelp er det berre å plinge på :)

Takk 🙂

Men eg hadde dette oppe å gå i fleire mnd.. men det kan jo tenkast at dei har oppgradert infrastrukturen sin. For det virka jo så ufatteleg bra så lenge det varte...

Lenke til kommentar

@Lstrandos Ikkje bra, prøvde på fredag men kom ingen veg i det heile tatt. Mon tru om noko av informasjonen i denne meldinga er unik for kvar enkelt kunde?

Sitat

set dhcp-options global-option "send V-I-Vendor-Specific-Information "\x00\x00\x0d\xe9\x2f\x04\x06000261\x05\x17V68100000000-0000514145\x06\x0cHome Gateway";"

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...