Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Anbefalte innlegg

LIVET – NETTVERKET -  STØTTEKONTAKTER UTENFOR PSYKISK HELSEVERN

Alle snakker om behandling og alle snakker om hjelp i psykisk helsevern. Men ingen snakker om livet utenfor behandlingsmiljøet

Alle vet at ensomhet og mangel på nettverk utgjør en stor trussel mot vår psykiske helse. Når brukerne utskrives fra behandlingsinstitusjoner til det store intet hva skjer da ? Jo, mange sitter isolerte i sine boliger  og tør ikke oppsøke fritidsmiljøer.

Alle trenger nettverk. For 15 år siden trengte jeg nettverk og da startet jeg venneklubben Mangfold som i dag er en kjempesuksess. Klubben har hjulpet mange ut av ensomhet og mange opplever at de har fått utvidet nettverket sitt, samt fått bedre livskvalitet. Når dette er sagt, vet jeg at altfor mange som kunne fått et rikere liv sitter alene og ikke tør å komme den første gangen til venneklubben. Mange er også redde for å reise med offentlige transportmidler. Barrierer er til for å brytes. Derfor etterlyser jeg støttekontakter som kan være med i den første tiden og trekke seg tilbake når vedkommende er trygg i miljøet. Kommunene bør tilby gode betingelser som gjør det attraktivt å jobbe som støttekontakt. På sikt er dette samfunnsbesparende da dette langt på vei forebygger innleggelser.

Du og jeg pluss alle sammen har en psykisk helse som må pleies og vedlikeholdes om den skal vare godt og lenge.

Nordmenn er utrolig flinke til å pleie sin fysiske helse. Mange går turer, trener på helsestudioer, bruker solfaktor mot sterk sol, slanker seg, kutter ut røyken og snusen m.m. Men er vi like flinke til å pleie vår pyskiske helse ? Helsedirektoratet anbefaler en halv times gange pr. dag da 25%  av for tidlige dødsfall skyldes fysisk inaktivitet. Er det en god ide om Helsedirektoratet anbefaler en time pr. uke til pleie av vår psykiske helse ? F.eks. at arbeidsplassene, skolene, organisasjonene, aktivitetssentrene og andre viktige fora setter av en time i uka til samtalegrupper med tema «Hvordan står det til med vår psykiske helse» ? I startfasen ledes gruppene av fagkyndige.

Målet med gruppesamtalene bør være å bli kjent med egne og andres følelser. Vi oppdager da at vi ikke er alene i verden med våre følelser og tanker. Delt sorg er halv sorg og vonde følelser som deles blir mindre vonde. Dette bidrar til større gjensidig forståelse, og mange misforståelser, mobbing og vonde konflikter kan langt på vei forebygges. Jeg er også overbevist om at vi gjennom åpenhet langt på vi kan forebygge sykefravær, selvmord og andre tragedier.

En dag oppdager vi at dette var ikke så skummelt likevel.

Min oppfordring til  Helsedirektoratet og Helsebyrådet er: Hva med å innføre støttekontakter og samtalegrupper på arbeidsplasser som et prøveprosjekt ?

Gunn Pound

Leder Mental Helse Stovner 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sammenheng, sammenheng, sammenheng.

Det tenkte jeg på etter å ha lest dette innlegget.

 

Menneskene trenger sammenheng for å fungere. Vi trenger å være knyttet til andre i våre liv; andre mennesker må bety noe for oss, og vi for dem. No man is an island, uten andre er vi så godt som ingen.

Mennesket er et relasjonelt vesen, vi er alle født av ett annet menneske og vil alltid være dypt forbundet med andre - vi trenger å være del av noe større enn bare oss selv, ingen er seg selv nok. Vi trenger noen vi kan kalle 'vi'.

 

Men vi trenger også sammenheng i vår historie; at den vi er i dag handler om hvem vi har vært og hva vi har erfart og opplevd. Det må være røde tråder tilbake som hjelper oss til å forstå oss selv i dag og hjelpe oss til å ta gode valg for fremtiden.

Vi trenger å bli fortrolige med vår bagasje, for der kan også finnes mye bra, og det som en gang var sår kan vise seg å bli styrke. Den som forstår hvorfor en er som en er og reagerer som en reagerer, er så mye bedre rustet til å takle livets alminnelige og ualminnelige påkjenninger. Det viktig å se sammenhengene med her og nå, og den gang da. 

 

Ikke nok med det, det må også være sammenheng inne i oss, vi må kjenne at vi er stort sett den samme om livet går i motebakke eller det er en solskinnsdag, vi må vite at vi vil reagere og føle noen lunde likt fra situasjon til situasjon, vi må kjenne våre krefter slik at vi kan hente dem frem når livet butter i mot.

For det gjøre livet fra tid til annen, ingen slipper unna. Men vi trenger også å kjenne våre sår, slik at vi kan beskytte oss selv og ikke utsette oss for mer enn vi tåler, for ingen tåler alt.

Vi trenger å tåle oss selv, vår svakhet og vår styrke, vår sorg og vår glede, vårt sinne og vår kjærlighet. Vi trenger å føle oss som hele mennesker, som henger sammen.

 

Veldig bra tiltak du har satt igang, Gunn, og du starter ut med å peke på en viktig svakhet ved systemet; det er for dårlig ettervern mange plasser.

Pasienter skrives for ofte ut til ingenting. Da er det veldig, veldig prisverdig at ildsjeler sånne som du, starter nettverk som Mangfold og gir noen som trenger det en mulighet for å ha tilhørighet et sted.

Måtte du få mange med deg, for jeg tror det er vel og bra hva myndighetene setter igang. og de kan alltids gjøre mer. Men det offentlige kan sjelden måle seg med hva enkeltmennesker som brenner for en sak, kan få til.

Lenke til kommentar

INNLEGG OM PSYKISK HELSE SLETTET FRA VG-NETT

Ytringsfriheten skal også gjelde i debatten om bedre psykisk helse og om et bedre liv utenfor psykisk helsevern. Når innlegget blir slettet med begrunnelsen «Dette er reklamering», undres jeg om psykisk helse og  livet utenfor psykisk helsevern er reklame.

27. april la jeg ut innlegget «Livet og nettverket utenfor psykisk helsevern». Utdrag av innlegget er under. Kan man ikke skrive om ensomhet og nettverk uten at dette oppfattes som reklame ? Min hensikt er å hjelpe folk til bedre livskvalitet. Å drive reklame er så fjernt for meg. Å stenge psykisk helse ute fra debattsidene bidrar til å isolere en stor og gjemt gruppe som til alle tider har vært utestengt fra mange samfunnsarenaer. Demokratiet skal gjelde alle inkl. folk med psykiske helseutfordringer.

UTDRAG AV INNLEGGET

Alle vet at ensomhet og mangel på nettverk utgjør en stor trussel mot vår psykiske helse. Når brukerne utskrives fra behandlingsinstitusjoner til det store intet hva skjer da ? Jo, mange sitter isolerte i sine boliger  og tør ikke oppsøke fritidsmiljøer.

Alle trenger nettverk. For 15 år siden trengte jeg nettverk og da startet jeg venneklubben Mangfold som i dag er en kjempesuksess. Klubben har hjulpet mange ut av ensomhet og mange opplever at de har fått utvidet nettverket sitt, samt fått bedre livskvalitet. Når dette er sagt, vet jeg at altfor mange som kunne fått et rikere liv sitter alene og ikke tør å komme den første gangen til venneklubben. Mange er også redde for å reise med offentlige transportmidler. Barrierer er til for å brytes. Derfor etterlyser jeg støttekontakter som kan være med i den første tiden og trekke seg tilbake når vedkommende er trygg i miljøet. Kommunene bør tilby gode betingelser som gjør det attraktivt å jobbe som støttekontakt. På sikt er dette samfunnsbesparende da dette langt på vei forebygger innleggelser.

Noen synspunkter om dette ?  

Gunn Pound

 

 

 

 

post-356771-0-98944200-1461995199_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tusen takk for flott svar og gode ord. Innlegget ble slettet av VG-nett. 

INNLEGG OM PSYKISK HELSE SLETTET FRA VG-NETT

Ytringsfriheten skal også gjelde i debatten om bedre psykisk helse og om et bedre liv utenfor psykisk helsevern. Når innlegget blir slettet med begrunnelsen «Dette er reklamering», undres jeg om psykisk helse og  livet utenfor psykisk helsevern er reklame.

27. april la jeg ut innlegget «Livet og nettverket utenfor psykisk helsevern». Utdrag av innlegget er under. Kan man ikke skrive om ensomhet og nettverk uten at dette oppfattes som reklame ? Min hensikt er å hjelpe folk til bedre livskvalitet. Å drive reklame er så fjernt for meg. Å stenge psykisk helse ute fra debattsidene bidrar til å isolere en stor og gjemt gruppe som til alle tider har vært utestengt fra mange samfunnsarenaer. Demokratiet skal gjelde alle inkl. folk med psykiske helseutfordringer.

UTDRAG AV INNLEGGET

Alle vet at ensomhet og mangel på nettverk utgjør en stor trussel mot vår psykiske helse. Når brukerne utskrives fra behandlingsinstitusjoner til det store intet hva skjer da ? Jo, mange sitter isolerte i sine boliger  og tør ikke oppsøke fritidsmiljøer.

Alle trenger nettverk. For 15 år siden trengte jeg nettverk og da startet jeg venneklubben Mangfold som i dag er en kjempesuksess. Klubben har hjulpet mange ut av ensomhet og mange opplever at de har fått utvidet nettverket sitt, samt fått bedre livskvalitet. Når dette er sagt, vet jeg at altfor mange som kunne fått et rikere liv sitter alene og ikke tør å komme den første gangen til venneklubben. Mange er også redde for å reise med offentlige transportmidler. Barrierer er til for å brytes. Derfor etterlyser jeg støttekontakter som kan være med i den første tiden og trekke seg tilbake når vedkommende er trygg i miljøet. Kommunene bør tilby gode betingelser som gjør det attraktivt å jobbe som støttekontakt. På sikt er dette samfunnsbesparende da dette langt på vei forebygger innleggelser.

Noen synspunkter om dette ?  

Gunn Pound

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...