Gå til innhold

Telia gir alle mobilabonnement gratis roaming i hele EU


Anbefalte innlegg

 

Et spørsmål: Betyr dette at man bruker av den inkluderte datakvoten når man er i utlandet? Eller at man fortsatt må betale ekstra per megabyte, men at prisene per megabyte er lik de prisene man ville få i Norge hvis man overskrider den inkluderte datamengden ...?

Du bruker samme datamengde i utlande som i Norge, samme gjelder med Ring, Meld og MMS samme med Telenor som med Telia : )

 

OK. Så hvis jeg har 3 gigabyte igjen av min datakvote når jeg reiser til London, så kan jeg bruke opp disse 3 gigabytene der nede uten å betale en krone ekstra utover det faste månedsabonnementet? 

 

I så fall:  :w00t:

 

Dette er såpass viktig for meg at det kommer til å påvirke hvor jeg legger sydenturene mine i fremtiden ... Er Kreta del av EU? Hmm. Hellas er jo det ...  :hmm:

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tek.no sover i timen og driver tullete overskrifter nok en gang!

 

Nok en gang driver tek.no med svada overskrifter for å skaffe klikk. Jeg har gitt flere eksempler på denne praksis tidligere der

overskriften ikke samsvarer med artikkelen...

 

La det være klart: Telia gir IKKE alle mobilabonnement gratis roaming i EU. Det gjelder kun nye Smart abonnement.

Altså alle som har noen navngitte abonnement.

Alle som har pakkeabonnement med andre navn enn Smart, er ikke med. Da må man skifte til Smart, som for mange blir en del dyrere enn det man har.

Telia kjører samme taktikk som Telenor. Man må ha et ganske nytt abonnement, eller skifte abonnement.

Så alle som har ulike gigabytepakker under andre navn hos Telia, må skifte til lik datapakke med nytt navn.

 

Håper flere Teliakunder som ikke har abonnement med det nyere Smart navnet, kommenterer her også.

I mitt tilfeller koster det meg over 1200 kr mer i året å skifte fra min nåværende 6 GB pakke hos Telia til samme pakke med nytt navn, "Smart".

 

Det som blir interessant er når selskapene blir tvunget til å gi billig eller "gratis" roaming til alle abonnementer med datapakker. -Uten å måtte tvinge kundene til å skifte til identisk dyrere abonnement.

Har da hatt smart abonnomang i flere år alt, men uansett ikke helt feil i overskriften. De som vet dem bruker data i utlandet finner jo fort ut at det er smart abonnomang som vil lønne seg i såfall. Under overskriften nevner jo også dette.

 

 

Joda. Men overskrifter bør ha korrekt relevans til artikkelen.

 

Jeg har hatt mitt abonnement i litt over ett år, og det heter ikke Smart, men fastpris 4 GB. Dermed må jeg bytte til Smart 4 GB for å få med roaming. Men det koster meg mye mer i året.

 

Hadde vært spennende å vit hvor mange som har andre fastprispakker utenom Smart. Smart er jo bare et nyere navn på de samme pakkene, som var fra før.

F.eks. alle fra Tele2 som ble flyttet til Netcom/Telia har jo samme abonnementspakker, med de har ikke navnet "Smart".

Det er mulig gasmle Netcom kunder har hatt abbonemnet som heter Smart lenge.

 

"Smart" er jo bare ett av navnene på de data/ringepakkene som er hos Telia. Så mange har nok såkalte utgåtte abonnement, med andre navn. F.eks. kunder hos Telia med abonnementet Fastpris 1 - 6 GB (avhengig av pakken) gjør en svært dårlig deal med å gå over til Smart 1-6 GB om man ikke har svært stort utenlands forbruk.

Hvor mange ulike navn Telia har i dag på de ulike fastprispakkene vet jeg ikke.

 

Nå skrev jeg mye. En må bare ikke misforstå Smart abonnement til å bety alle data- og ringepakke abonnement fra Telia. Smart er navnet på noen abonnement.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

 

NB! Dette gjelder datatrafikk + tale/sms til Norge og det landet man befinner seg i. Fra ett EU/EØS land til ett annet gjelder gammel pris, 1,96 per minutt og 0,62 per sms. Har ikke sjekket MMS ennå.

 

Iforhold til telenor hvor du ikke betaler noe Mellom EU/EØS land utenom Fra Norge og ut. Ringer du fra spania til Frankrike f.eks. koster ikke dette noen ting. Enten om det er Ring, meld eller MMS ! OG vil si dette med datapakker. kan man binde seg opp for å få en bedre pris om det er avslag på pris på abo. Eller om det er en ekstra datapakke. Dette er også med veldig lavt bruddgebyr på rundt en 400 kr

Det koster "bare" 5,99 i oppstart for samtalen

Lenke til kommentar

 

Tek.no sover i timen og driver tullete overskrifter nok en gang!

 

Nok en gang driver tek.no med svada overskrifter for å skaffe klikk. Jeg har gitt flere eksempler på denne praksis tidligere der

overskriften ikke samsvarer med artikkelen...

 

La det være klart: Telia gir IKKE alle mobilabonnement gratis roaming i EU. Det gjelder kun nye Smart abonnement.

Altså alle som har noen navngitte abonnement.

Alle som har pakkeabonnement med andre navn enn Smart, er ikke med. Da må man skifte til Smart, som for mange blir en del dyrere enn det man har.

Telia kjører samme taktikk som Telenor. Man må ha et ganske nytt abonnement, eller skifte abonnement.

Så alle som har ulike gigabytepakker under andre navn hos Telia, må skifte til lik datapakke med nytt navn.

 

Håper flere Teliakunder som ikke har abonnement med det nyere Smart navnet, kommenterer her også.

I mitt tilfeller koster det meg over 1200 kr mer i året å skifte fra min nåværende 6 GB pakke hos Telia til samme pakke med nytt navn, "Smart".

 

Det som blir interessant er når selskapene blir tvunget til å gi billig eller "gratis" roaming til alle abonnementer med datapakker. -Uten å måtte tvinge kundene til å skifte til identisk dyrere abonnement.

Har da hatt smart abonnomang i flere år alt, men uansett ikke helt feil i overskriften. De som vet dem bruker data i utlandet finner jo fort ut at det er smart abonnomang som vil lønne seg i såfall. Under overskriften nevner jo også dette.

 

 

Smart er bare ett av navene på fastprispakkene hos Telia. Så det ikke blandes med å ikke ha fast data/ringepakke.

Jeg tegnet mitt abonnement for litt over ett år siden, det heter ikke Smart, men Fastpris. Å gå fra Fastpris 4 Gb til Smart 4Gb, blir i mitt tilfelle veldig ulønnsomt, dersom ikke utenlandsbruken forsvarer merutgiften på over 100 kr ekstra i måneden.

 

Selv måtte jeg logge meg inn for å sjekke om navnet på mitt abonnement var endret til det nyere Smart navnet. Akkurat som hos Telenor, så må man skifte (lett og greit) til Smart, men med de priser som gjelder på Smart.

 

Hvor mange ulike navn Telia har i sin historikk på fastprisdatapakkene vet jeg ikke. Fra og med nå så heter det uansett kun Smart ( og det har det da trolig gjort en liten stund nå?).

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Telia tar en Telenor?

Telia setter ikke ned datamengden i de fleste abonnementene sine slik som Telenor gjør. Hos Telia har du alt som du har inkludert idag pluss Surf i EU...

 

Hvis abonnementet ditt heter "Smart", mange har andre data/ringepakke abb. som har andre navn enn Smart. Se mine forrige kommentarer for mer utfylling.

Lenke til kommentar

 

 

NB! Dette gjelder datatrafikk + tale/sms til Norge og det landet man befinner seg i. Fra ett EU/EØS land til ett annet gjelder gammel pris, 1,96 per minutt og 0,62 per sms. Har ikke sjekket MMS ennå.

 

Iforhold til telenor hvor du ikke betaler noe Mellom EU/EØS land utenom Fra Norge og ut. Ringer du fra spania til Frankrike f.eks. koster ikke dette noen ting. Enten om det er Ring, meld eller MMS ! OG vil si dette med datapakker. kan man binde seg opp for å få en bedre pris om det er avslag på pris på abo. Eller om det er en ekstra datapakke. Dette er også med veldig lavt bruddgebyr på rundt en 400 kr

Det koster "bare" 5,99 i oppstart for samtalen

Dette er jo kun for de som ikke har de nye mobil abonnementene vis du leser over, så står det om Frihet og Ung abo. Hvor det er fri ring, meld og MMS. Så er nok ikke noe oppstart =D

Lenke til kommentar

 

 

Tek.no sover i timen og driver tullete overskrifter nok en gang!

 

Nok en gang driver tek.no med svada overskrifter for å skaffe klikk. Jeg har gitt flere eksempler på denne praksis tidligere der

overskriften ikke samsvarer med artikkelen...

 

La det være klart: Telia gir IKKE alle mobilabonnement gratis roaming i EU. Det gjelder kun nye Smart abonnement.

Altså alle som har noen navngitte abonnement.

Alle som har pakkeabonnement med andre navn enn Smart, er ikke med. Da må man skifte til Smart, som for mange blir en del dyrere enn det man har.

Telia kjører samme taktikk som Telenor. Man må ha et ganske nytt abonnement, eller skifte abonnement.

Så alle som har ulike gigabytepakker under andre navn hos Telia, må skifte til lik datapakke med nytt navn.

 

Håper flere Teliakunder som ikke har abonnement med det nyere Smart navnet, kommenterer her også.

I mitt tilfeller koster det meg over 1200 kr mer i året å skifte fra min nåværende 6 GB pakke hos Telia til samme pakke med nytt navn, "Smart".

 

Det som blir interessant er når selskapene blir tvunget til å gi billig eller "gratis" roaming til alle abonnementer med datapakker. -Uten å måtte tvinge kundene til å skifte til identisk dyrere abonnement.

Har da hatt smart abonnomang i flere år alt, men uansett ikke helt feil i overskriften. De som vet dem bruker data i utlandet finner jo fort ut at det er smart abonnomang som vil lønne seg i såfall. Under overskriften nevner jo også dette.

 

 

Joda. Men overskrifter bør ha korrekt relevans til artikkelen.

 

Jeg har hatt mitt abonnement i litt over ett år, og det heter ikke Smart, men fastpris 4 GB. Dermed må jeg bytte til Smart 4 GB for å få med roaming. Men det koster meg mye mer i året.

 

Hadde vært spennende å vit hvor mange som har andre fastprispakker utenom Smart. Smart er jo bare et nyere navn på de samme pakkene, som var fra før.

F.eks. alle fra Tele2 som ble flyttet til Netcom/Telia har jo samme abonnementspakker, med de har ikke navnet "Smart".

Det er mulig gasmle Netcom kunder har hatt abbonemnet som heter Smart lenge.

 

"Smart" er jo bare ett av navnene på de data/ringepakkene som er hos Telia. Så mange har nok såkalte utgåtte abonnement, med andre navn. F.eks. kunder hos Telia med abonnementet Fastpris 1 - 6 GB (avhengig av pakken) gjør en svært dårlig deal med å gå over til Smart 1-6 GB om man ikke har svært stort utenlands forbruk.

Hvor mange ulike navn Telia har i dag på de ulike fastprispakkene vet jeg ikke.

 

Nå skrev jeg mye. En må bare ikke misforstå Smart abonnement til å bety alle data- og ringepakke abonnement fra Telia. Smart er navnet på noen abonnement.

Jeg har supertilbudet fra tele2, 6gb til 199 i mnd. Navnet på dette ble nå endret til "smart 1gb", men har fortsatt 6 gb. Trodde jeg nå kom til å få "roam like home", men når jeg ringte kundeservice sa de at navnebytte ikke medførte inkludering av dette. Litt sleip taktikk for få folk til å bytte til dårligere abonnoment.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns ikke det er sleipt. Telia rører ikke ved de tidligere abonnementene. Det nyter du stort sett godt av ved at du får en gunstig pris. Låste betingelser betyr nettopp det. Hvis du mener Telia skal begynne å endre på betingelsene i abonnement som tidligere er tilbudt, hvorfor skal de ikke da også justere opp prisen?

Lenke til kommentar

 

Nei, Telia gir ikke "alle" gratis roaming i hele EU. På nettsidene til telia.no står det at de ikke gjelder 'SMART 1GB' abonnementene.

 

Bytt overskrift! Dette er misledene!

 

Hei!

 

Takk for feedback, jeg misforsto visst Telias oversikt litt da jeg skrev tittelen. Har oppdatert nå :)

 

- Niklas

`"Fagfolk" er ikke bestandig fagfolk... :-(

Lenke til kommentar

 

Dette var skuffende for min del, jeg hadde trodd de ville slå til med et abonnement eller to med mer data i størrelsesorden 40-100 GB. Da blir det overgang til Telenor for min del og 60 GB abonnementet deres selv om det svir å ikke en gang få fri bruk av bankid på mobil når man først skal betale 799 kr mnd.

Lenke til kommentar

Phonero har bedriftsabonnement med fri bruk Norden/EU/EØS/Sveits og pr nå data opptil 15 gb (utland) eller 50 gb Norge.

Ringe fra Norge og ut er også gratis.

Så Frankrike til Norge - 0,- , Norge til Sveits - 0,-

Dette har de levert i vel ca 1år.

Vi har dette og funker som bare det.

Lenke til kommentar

Utrolig rart at bedriftskunder ikke får denne tjenesten! Virker litt feil...

 

Dette stammer mest sannsynlig fra at bedrifter har en egen avtale med Telia, som ikke nødvendigvis går innenfor noen av de vanlige abonnementene.

Dette gjør at disse avtalene må endres for å få inn denne tjenesten, og det å endre en avtale er ikke nødvendigvis bare enkelt.

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke det er sleipt. Telia rører ikke ved de tidligere abonnementene. Det nyter du stort sett godt av ved at du får en gunstig pris. Låste betingelser betyr nettopp det. Hvis du mener Telia skal begynne å endre på betingelsene i abonnement som tidligere er tilbudt, hvorfor skal de ikke da også justere opp prisen?

 

Telia forsøkte å lure seg vekk fra de betingelsene jeg hadde fra Tele2 ved å fjerne fri roaming i Sverige. De senket hastigheten fra 40mbit til 10mbit. I tillegg fjernet de muligheten for å kjøpe ekstra datapakker når det er nødvendig uten at man må oppgradere hele abonnementet. Jeg og flere måtte krangle noen runder med kundeservice for å holde på roaming i Sverige og få hastigheten opp til 20mbit.

 

De forsøkte også flere ganger i overgangen å tvinge oss over på deres egne abonnement ved formulere seg på en måte som fikk meg til å tro at vi ikke hadde noe valg. Heldigvis lot jeg meg ikke lure der, og tviholdt på mitt abonnement.

 

Hastigheten bryr meg ikke så mye, men roaming var en av de viktigste årsakene til at jeg valgte Tele2. Jeg har nok noen sure miner med uttalelsene fra Telia om at oppkjøpet av Tele2 skulle komme forbrukerene til gode, når det viste seg å bli stikk motsatt, hvertfall for min del. Heldigvis ble det en mellomting, i stedet for ingenting. Greit nok at vi ikke får "roam like home", men oppkjøpet av Tele2 håndterte de svært dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

@fatalicious: det er riktig at det krever noen formaliteter for å endre en avtale, men hvis du senker prisene dine (dvs en endring til gunst for motparten), så blir det normalt ikke noe bråk rundt det.

Lenke til kommentar

 

Jeg syns ikke det er sleipt. Telia rører ikke ved de tidligere abonnementene. Det nyter du stort sett godt av ved at du får en gunstig pris. Låste betingelser betyr nettopp det. Hvis du mener Telia skal begynne å endre på betingelsene i abonnement som tidligere er tilbudt, hvorfor skal de ikke da også justere opp prisen?

Telia forsøkte å lure seg vekk fra de betingelsene jeg hadde fra Tele2 ved å fjerne fri roaming i Sverige. De senket hastigheten fra 40mbit til 10mbit. I tillegg fjernet de muligheten for å kjøpe ekstra datapakker når det er nødvendig uten at man må oppgradere hele abonnementet. Jeg og flere måtte krangle noen runder med kundeservice for å holde på roaming i Sverige og få hastigheten opp til 20mbit.

 

De forsøkte også flere ganger i overgangen å tvinge oss over på deres egne abonnement ved formulere seg på en måte som fikk meg til å tro at vi ikke hadde noe valg. Heldigvis lot jeg meg ikke lure der, og tviholdt på mitt abonnement.

 

Hastigheten bryr meg ikke så mye, men roaming var en av de viktigste årsakene til at jeg valgte Tele2. Jeg har nok noen sure miner med uttalelsene fra Telia om at oppkjøpet av Tele2 skulle komme forbrukerene til gode, når det viste seg å bli stikk motsatt, hvertfall for min del. Heldigvis ble det en mellomting, i stedet for ingenting. Greit nok at vi ikke får "roam like home", men oppkjøpet av Tele2 håndterte de svært dårlig.

 

 

 

Jepp, veldig irriterende at dette Tele 2 supertilbud XL 6GB abbonementet ble et Mini abbonmentet med 6GB når Netcom/Telia tok over. Langt færre fordeler. Jeg var en av de som ikke gadd ringe inn for å klage på hastighet og roaming så det har jeg nok mistet.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...