Gå til innhold

Lurer på noe angående kull på katt.


Anbefalte innlegg

Hei! jeg har en katt på 3 år, og jeg har veldig lyst å sette et kull på henne. Hun er en innekatt. Jeg tenker selvfølgelig over at jeg må finne gode hjem til kattungene, og jeg har allerede en god venninne som sier at hun gjerne vil ta en kattunge, også har vi tenkt å beholde en selv. Jeg har tenkt å sterilisere henne men først må jeg avgjøre om jeg skal sette et kull på henne eller ikke. Men jeg lurer på noen ting dersom jeg skulle velge dette ettersom jeg aldri har satt et planlagt kull på en katt før.

Det jeg lurer på er:

 

Hvordan får jeg det til å skje? Må jeg plassere kattene sammen når hun har løpetid, eller kan dette skje selv om hun ikke har løpetid også?

Endret av Chizel22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om dette er en trolletråd eller ikke.

 

Jeg lurer på om det er en liten kulturkollisjon her. Vi som følger med på kattefora og har lest mye om temaet, er godt orientert om problematikken rundt kastrering, kattunger og hjemløse katter. Vi får nesten en ryggmargsreaksjon når vi hører om noen som vil ha kattunger. Men det er voldsomt mange katteeiere i Norge, og for mange av dem er dette sikkert noe fjernt og abstrakt - det gjelder ikke min katt! Resultatet av kulturkollisjonen kan fort bli at TS gir blaffen i dette forumet og bare gjør det han har bestemt seg for på forhånd.

 

Jeg vil likevel spørre TS om det er noen grunn til at akkurat din katt skal ha kattunger. Er det en rasekatt? Er det altfor få kattunger der du bor?  Hvis ungene er samme type kattunger som det allerede er for mange av, er det vel ikke noe poeng i dette prosjektet? Du og din venninne vil ha en kattunge hver, men hva skjer med resten av kullet? I et nabohus her bodde verdens minste hunnkatt på ca. 2 kg, og den fikk seks unger. Det samme kan skje med din katt. Hva gjør du med de fire som blir til overs?

 

Men det er uansett hyggelig at du kommer hit. Håper du forteller oss hva som skjer videre.

Endret av LangtGjesp
Lenke til kommentar

Katten min fikk et kull for to års tid siden (hun er nå sterilisert). Hun er utekatt så det gikk veldig fort. Det var null problem å få gitt bort kattungene! Hun fikk fire, tre av de gikk til folk jeg kjente. La ut den ene på finn og fikk over 30 mail på et par dager. Er nok mange som ønsker seg en kattunge, men flere og flere som steriliserer, ikke vet jeg. Det samme var det når jeg skulle få meg katt, det var faktisk ganske vanskelig, var mange om beinet på de som lå ute på finn. Hun er en helt vanlig gatemix. 

 

Hvordan du skal få henne drektig når det er en innekatt er ikke godt å si... 

Ellers er jeg forsåvidt enig med de andre i tråden, det finnes nok kattunger i verden, men jeg er ikke i tvil om at du vil finne et godt hjem til de om du velger å gå for det. 

Lenke til kommentar

Som sagt, jeg er klar over at jeg må finne gode hjem til kattungene. Jeg skal ikke sette kull på henne uten å vite at jeg har potensielle eiere for dem, og jeg er på saken med å høre rundt om det er noen som har lyst på kattunger om det skulle ha seg slik at katten min får et kull.

Endret av Chizel22
Lenke til kommentar

Som sagt, jeg er klar over at jeg må finne gode hjem til kattungene. Jeg skal ikke sette kull på henne uten å vite at jeg har potensielle eiere for dem, og jeg er på saken med å høre rundt om det er noen som har lyst på kattunger om det skulle ha seg slik at katten min får et kull.

Nå har vi skrevet at du IKKE skal avle på denne katten. Dette handler ikke om hvorvidt du klarer å skaffe hjem til kattene eller ikke. Hvis denne katten får et kull, så er du en del av problemet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som sagt, jeg er klar over at jeg må finne gode hjem til kattungene. Jeg skal ikke sette kull på henne uten å vite at jeg har potensielle eiere for dem, og jeg er på saken med å høre rundt om det er noen som har lyst på kattunger om det skulle ha seg slik at katten min får et kull.

Problemet er jo at hvis du produserer fem kattunger medfører det at fem andre unger ikke får seg et hjem. Hva vil skje med de? Avlivet, druknet, satt ut i skogen, får ett hjem i ett års tid for så å måtte klare seg selv?

 

Det er ikke et godt liv å være katt for veldig mange dyr. Kattunger er søte, men de vokser opp. Kastrer katten din og få venninnen din til å hente seg katt på dyrebeskyttelsen. Det er nok katter! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er flere hundre blandingskatter og blandingskattunger som skal gis bort på finn.no (eller til mindre enn 500,-).. Du får lett solgt kattunger hvis det er rasekatt, men en "kjedelig" utseende blandingskattunge tror jeg du skal slite greit med. Se hvor mange det er av de "vanlige" kattungene, flesteparten vil jo ha en utseendemessig litt annerledes katt enn bare svart eller svart og hvit.

Lenke til kommentar

Jeg kan godt forstå på en måte at du vil ha kattunger på pusen din. Noe av din katt som går videre på en måte, men det er også veldig egoistisk å tenke sånn. Som flere her sier hva er så spesielt med akkurat pusen din. Hva er det du vil oppnå her ?

 

Å ja det er veldig vondt får en ho pus å bli parret. Hann pusen har en tagg på en måte på tissefanten sin som setter seg i fast i ho pusen. Det høres ikke godt ut og jeg hvet om flere oppdrettere som har stoppet akten fordi det har vært for skadelig for pusen.

 

En pus er ikke bare en pus den har en personlighet og ett følelsesliv. Det er ett livslang ansvar for en pus sitt ve og vel. I tilegg er det ett livslangt løp med diverse vetrinær utgifter og de kan fort hope seg opp.

 

Vil du kunne greie å gi fra deg pusene ? vil du kunne vite at de har det virkelig godt at de nye eierene setter pusen i fokus føre annet som ferie for eksempel ?

 

Og jeg er enig i at det er for mange katter som ikke har det godt og at mange heller bør gjøre noe godt og heller adoptere fra dyrebekyttelsen.

 

Dersom atte hvis om atte du apsolutt skal ha pusebarn, så vil jeg si ikke gi de fra deg føre de er minst 12 uker. Ta noen penger for de. Steriliser de vaksiner dem og sett in chip. Dette er også en forsikrig for at pusen vil få ett videre godt hjem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er flere hundre blandingskatter og blandingskattunger som skal gis bort på finn.no (eller til mindre enn 500,-).. Du får lett solgt kattunger hvis det er rasekatt, men en "kjedelig" utseende blandingskattunge tror jeg du skal slite greit med. Se hvor mange det er av de "vanlige" kattungene, flesteparten vil jo ha en utseendemessig litt annerledes katt enn bare svart eller svart og hvit.

 

Jeg tviler på at du har rett i dette. Du mener folk flest vil ha en "utseendemessig litt annerledes katt". Hvis folk ville ha katter med litt eksotisk utseende, ville det være mange flere rasekatter, De fleste katter jeg ser, er nettopp svarte, svarte og hvite eller brannede, så da må det vel være det folk vil ha. Og hva som er "kjedelig", blir nokså subjektivt. Mange rasekatter har forøvrig såpass "kjedelig" utseende at bare eksperter ser hva som skiller dem fra en hvilken som helst huskatt.

 

Nå kan det hende folk ikke vil betale for rasekatter. Eller de vil ha en normal, "selvgående" katt som de ikke trenger være redde for. Hva som får folk til å velge en bestemt type katt, kunne være et fint tema for en egen tråd.

Lenke til kommentar

Rasekatter er ettertraktet. Derfor er et kull renrasede persere enklere å selge/gi bort i et overfylt marked.

 

Gråpuser er økonomisk verdiløse, og gjerne et problem å gi bort.

 

Mange potensielle katteeiere har bestemt seg for hvilken rase de vil ha, og betaler det det koster.

Folk som bare vil adoptere en katt uten stamtavle, får den gjerne gratis, og hjelper forrige eier å bli kvitt et "problem".

 

Avisene er fulle av sjokkerende artikler om hvordan folk kvitter seg med uønskede katter. De er ikke lette å gi bort.

Katter uten spesielle, ettertraktede egenskaper er vanskeligst å gi bort.

 

 

Min katt er ikke en økonomisk verdifull rasekatt. Det er ikke viktig for meg heller. Hun er et kjært familiemedlem, og maler minst like bra som en katt til tusenvis av kroner.

Blandingsraser har mer genetisk variasjon, så de har gjerne bedre helse og mer unikt utseende.

 

Etter mitt syn er det kun allergikere som bør bry seg om rasekatter, så de unngår allergifremkallende katter.

 

Verden har flere katter enn potensielle hjem. Ikke lag flere!

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Min katt er ikke en økonomisk verdifull rasekatt. Det er ikke viktig for meg heller. Hun er et kjært familiemedlem, og maler minst like bra som en katt til tusenvis av kroner.

 

Etter mitt syn er det kun allergikere som bør bry seg om rasekatter, så de unngår allergifremkallende katter.

 

Hyggelig at du kom med dette tillegget. Jeg satt og irriterte meg over det første du skrev, og lurte på hvordan jeg skulle fremheve de gode sidene ved vanlige huskatter. Jeg skal si litt mer i morgen.

Lenke til kommentar

Blandingsraser har mer genetisk variasjon, så de har gjerne bedre helse og mer unikt utseende.

Hvorfor mener du dette?

Det påstås ofte at dette gjelder hunder også, realiteten er at rasehunder sjekkes såpass mye grundigere at det er umulig å trekke slike konklusjoner.

Det er heller ingen hemmelighet at en syk blandingskatt ofte blir tatt med bak låven og skutt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...