Gå til innhold

Fergefri E39 kan koste 3700 i bompenger


ATWindsor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fergefri E39 kan koste 3700 i bompenger, det sies at dette er for dyrt, og at folk ikke vil kjøre der da. Kanskje ikke. Men trenger vi da veien? Vei er dyrt, om folk ikke er villig til å betale det det koster, er det da viktig nok til å bruke penger på?

 

AtW

Det er vel en noe oppkonstruert problemstilling. Kun et fåtall vil kjøre hele distansen.

Forøvrig er det vel grunn til å tro at innen de siste delstrekningene er gjort vil de første rekke å bli nedbetalte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fergefri E39 kan koste 3700 i bompenger, det sies at dette er for dyrt, og at folk ikke vil kjøre der da. Kanskje ikke. Men trenger vi da veien? Vei er dyrt, om folk ikke er villig til å betale det det koster, er det da viktig nok til å bruke penger på?

 

AtW

 

Folk som stiller slike spørsmål forstår lite av hvor mange fattige vi er i Norge og hvor fattige de faktisk er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er alt for mye biler på veiene per i dag, det må bety at det er for billig.

Skatter og avgifter burde legges om til bruk istedet for eie sånn som i dag.

Kutt engangsavgifter og legg til mer bompenger og bensinavgifter.

 

Problemet ligger vel mer i at det er enormt vanskelig og dyrt å bygge infrastrukturen i norge pga. geografien vi har. At det er mange biler er også et resultat av at bilen er nødvendig for veldig mange.

Lenke til kommentar

 

Fergefri E39 kan koste 3700 i bompenger, det sies at dette er for dyrt, og at folk ikke vil kjøre der da. Kanskje ikke. Men trenger vi da veien? Vei er dyrt, om folk ikke er villig til å betale det det koster, er det da viktig nok til å bruke penger på?

 

AtW

 

Folk som stiller slike spørsmål forstår lite av hvor mange fattige vi er i Norge og hvor fattige de faktisk er.

 

 

La oss si staten skal bruke penger på å hjelpe fattige, er den beste måten å gjøre det på å sponse bilprosjekt som gjør lange kjøreturer mer kortvarige?

 

AtW

Lenke til kommentar

Problemet ligger vel mer i at det er enormt vanskelig og dyrt å bygge infrastrukturen i norge pga. geografien vi har. At det er mange biler er også et resultat av t bilen er nødvendig for veldig mange.

Det er et bekvemmelighetsgode som er overbrukt.

Mange bor også altfor langt unna der de handler og arbeider, noe som selvsagt er deres egen feil.

Lenke til kommentar

Sist jeg leste meg opp på emnet så er ferje gratis i Sverige, da de er en del av veinettet og en må ta med at Sverige har mange millioner i gjeld, mens Norge har Milliarder på bok, så hvorfor skal vi egentlig betale for ferjer OG bommer...

 

Argumentet for er jo at staten har andre ting å bruke penger på, man har ikke evig med midler.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Fergefri E39 kan koste 3700 i bompenger, det sies at dette er for dyrt, og at folk ikke vil kjøre der da. Kanskje ikke. Men trenger vi da veien? Vei er dyrt, om folk ikke er villig til å betale det det koster, er det da viktig nok til å bruke penger på?

 

AtW

 

Folk som stiller slike spørsmål forstår lite av hvor mange fattige vi er i Norge og hvor fattige de faktisk er.

 

 

La oss si staten skal bruke penger på å hjelpe fattige, er den beste måten å gjøre det på å sponse bilprosjekt som gjør lange kjøreturer mer kortvarige?

 

AtW

 

 

Ingen snakk om å hjelpe fattige men er snakk om å skape ett samfunn der de kan leve normalt... altså der ikke hverdagslige ting vil koste ett matbudsjett ekstra en måned.

 

En av målene med norsk politikk er å ikke skape klasseskille, å lage veier som koster flere tusen å kjøre på er vel den beste måten å skape ett klasseskille på.

Lenke til kommentar

 

 

 

Fergefri E39 kan koste 3700 i bompenger, det sies at dette er for dyrt, og at folk ikke vil kjøre der da. Kanskje ikke. Men trenger vi da veien? Vei er dyrt, om folk ikke er villig til å betale det det koster, er det da viktig nok til å bruke penger på?

 

AtW

 

Folk som stiller slike spørsmål forstår lite av hvor mange fattige vi er i Norge og hvor fattige de faktisk er.

 

 

La oss si staten skal bruke penger på å hjelpe fattige, er den beste måten å gjøre det på å sponse bilprosjekt som gjør lange kjøreturer mer kortvarige?

 

AtW

 

 

Ingen snakk om å hjelpe fattige men er snakk om å skape ett samfunn der de kan leve normalt... altså der ikke hverdagslige ting vil koste ett matbudsjett ekstra en måned.

 

En av målene med norsk politikk er å ikke skape klasseskille, å lage veier som koster flere tusen å kjøre på er vel den beste måten å skape ett klasseskille på.

 

 

Er det hverdagslig å kjøre opp eller ned hele vestlandet for fattige familier? Det er ikke min erfaring. Er det ikke da bedre å gi de fattige en skattelette eller støtte som tilsvarer så mye penger en gjennomsnittlig fattig familie bruker på bom, så kan de som er fattige og har det travelt velge å bruke veier med tusenvis i bomkostander, eller bruke pengene på noe annet?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

La oss si staten skal bruke penger på å hjelpe fattige, er den beste måten å gjøre det på å sponse bilprosjekt som gjør lange kjøreturer mer kortvarige?

Eller se det på å spare liv, altså mer trafikksikker vei.

 

 

Interessant, kjenner du til analyser som er gjort som sier noe om hvor mange liv som spares med denne nye veien? (prognoser da såklart)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Fergefri E39 kan koste 3700 i bompenger, det sies at dette er for dyrt, og at folk ikke vil kjøre der da. Kanskje ikke. Men trenger vi da veien? Vei er dyrt, om folk ikke er villig til å betale det det koster, er det da viktig nok til å bruke penger på?

 

AtW

 

Folk som stiller slike spørsmål forstår lite av hvor mange fattige vi er i Norge og hvor fattige de faktisk er.

 

 

La oss si staten skal bruke penger på å hjelpe fattige, er den beste måten å gjøre det på å sponse bilprosjekt som gjør lange kjøreturer mer kortvarige?

 

AtW

 

 

Ingen snakk om å hjelpe fattige men er snakk om å skape ett samfunn der de kan leve normalt... altså der ikke hverdagslige ting vil koste ett matbudsjett ekstra en måned.

 

En av målene med norsk politikk er å ikke skape klasseskille, å lage veier som koster flere tusen å kjøre på er vel den beste måten å skape ett klasseskille på.

 

 

Er det hverdagslig å kjøre opp eller ned hele vestlandet for fattige familier? Det er ikke min erfaring. Er det ikke da bedre å gi de fattige en skattelette eller støtte som tilsvarer så mye penger en gjennomsnittlig fattig familie bruker på bom, så kan de som er fattige og har det travelt velge å bruke veier med tusenvis i bomkostander, eller bruke pengene på noe annet?

 

AtW

 

 

I en perfekt verden hadde det kanskje blitt slikt... er man fattig trenger man ikke bruke 3-4000 kr på bompenger for å sprenge budsjett men det finnes mange som ikke skjønner dette uheldigvis.

 

Er det da slik at hvis den veien bygges får alle 3-4000 kr i skattelette? 

Lenke til kommentar

Og med andre letter/tilskudd, så vil disse fattige ha 3-4000 mer å bruke, enten på disse bompengene, eller noe annet. Å gjøre tidsbesparende veier billigere virker usedvanlig lite treffsikkert for å hjelpe fattig, som du selv er inne på, så har de andre ting å bruke penger på også.

 

Nei, et alternativ for å hjelpe fattige bør være noe som sikter seg inn mot fattige, ikke skattelette for alle. Ei heller en "gratis-vei" for alle.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...