Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny (brukt) "vedlikeholdsfri" bil nr 2


olavgb

Anbefalte innlegg

I forbindelse med familieforøkelse og dermed levering/henting i barnehage til høsten tenkte vi at det var på tide å bytte ut bil nr 2.

 

Vi har allerede en Passat 2008 stasjonsvogn som hovedbil, og en Ford Fiesta 86 (veteran) som har blitt brukt daglig som bil nr 2, til og fra jobb. Bil nr 2 kommer hovedsaklig bare til å bli brukt til og fra jobb, med eventuel levering/henting i barnehage. Det er derfor ønskelig med en litt tryggere bil enn fiestaen mtp. barnesete.

 

Vi har følgende krav:

1. Må ha isofix til barnesete.

2. Billigst mulig i drift (drivstoff og evt. verksted kostnader).

3. Fungerende radio, helst med både AUX/bluetooth og DAB (vet denne er lite sannsynlig).

4. Manuell girkasse.

5. Må holde flere år fremover.

 

(6.) Om det er mulig å få plass til barnevogn i bagasjen hadde det vært et pluss.

 

Kort oppsummert: En enkel og grei (liten?) bil som krever så lite vedlikehold som mulig, billig i drift og billige deler dersom den må innom verksted, og som fremdeles holder en del år. Dersom det er noen bilmerker som har bedre rykte på seg enn andre i forhold til rust trekker det også veldig opp.

 

Budsjett: ca 50 000,- kan evt. økes litt dersom det utgjør en stor forskjell. Tips mottas med takk :-)

 

Mvh familien Blaaflat.

Endret av olavgb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi er godt fornøyd med vår peugeot 307 sw, men pass evt på å kjøp en som er godt fulgt opp mtp service (gjelder forsåvidt alle biler).

De begynner å bli veldig billige + de er ett av de sikreste alternativene i sin "klasse"

Edit: Og kjøp nyere enn 05 (?), du ser den fikk ny front da

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Takk for tips, ser det er mange aktuelle av den typen på finn.no ja.

 

Siden det ikke er før til høsten vi faktisk trenger den er jeg kanskje litt tidlig ute, men liker å undersøke alle alternativer før slike store kjøp. Kommer nok til å handle en gang i løpet av sommeren. Er nok ikke sikkert at noen av de bilene jeg ser på nå, fortsatt er til salgs når jeg faktisk skal kjøpe, men er mer generelt model og type jeg forsøker å finne ut av nå :-)

 

Kom forresten over en Renault Laguna 2008 SW, 144 400 km, kr 49 900,- Det hørtes da ut som en god deal? Ikke så den så ille ut heller. Eller er ikke det en type bil som passer til mine ønsker? Jeg har veldig lite kunnskaper om bil generelt, så jeg vet ikke :-)

Link: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=74568062

 

Mvh

Endret av olavgb
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å garantere at en bil holder i åresvis. Det vil komme verkstedbesøk og man kan være heldig/uheldig med alle typer biler.

 

Men fransk bil er jeg generelt skeptisk til. Tysk premium+vw ville jeg også holde seg unna. Mye potensielt store utgifter...

 

Man bør også tenke seg godt om før man evt kjøper en diesel. Ja man har lave drivstoffutgifter, men også langt flere potensielle utgifter enn med en tradisjonell bensinmotor. Med riktig bruksmønster og vedlikehold kan man dog ha svært rimelig bilhold.

 

Generelt bør bilen være så ny og enkel som mulig, men man ender ofte opp med et kompromiss da man gjerne ønsker en viss menge plass, utstyr, motor osv.

 

Dekker en "bybil" (f.eks Toyota Aygo) behovet eller må dere opp i Golf-klassen evt fullsize stasjonsvogn? (Avensis/Vectra osv)

Lenke til kommentar

Vet at det kommer til å bli noe vedlikehold/reparasjoner uansett når man prater om bil, derfor jeg skrev "vedlikeholdsfri" i "hermetegn" :) Men tenkte det var noen modeller som hadde et bedre rykte på seg enn andre når det kommer til dette. 

 

Tror ikke vi vil ha en liten knøtt bybil, ønsker nok på størrelse med Golf eller større. 

 

Skal sjekke ut DEKRA :)

 

Mvh

Lenke til kommentar

Vil helst ha dette integrert, så slipper vi å ha en ekstra dings som står ut, og som bruker sigarettenneren? Har generelt sett ikke så god erfaring med slike FM-sendere heller. Kanskje det er noe å vurdere når FM-nettet eventuelt slukkes :)

 

Mvh

Jeg er enig med deg, men i en bil til 50.000 kommer du rett og slett ikke til å finne dette integrert - da må du evt bytte headunit til en som denne e.l. http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=19072&katid=9&id=

 

FM-senderen i C3 er faktisk forbausende god, jeg har prøvd min share av aux>FM som skurrer som bare natta, men C3 gir krystallklar lyd 100% av tiden i nærområdet, og kjører man langt unna(mange mil) og får skurring trenger man bare bytte til en annen frekvens.

Dessuten kan det jo godt hende du finner en bil som bare har AUX - isåfall kan du bruke den for å sende lyden fra C3 istedet for FM-senderen.

Lenke til kommentar

 

Eller man bytter ut eksisterende radio med en ny. Veldig enkelt hvis det er en tradisjonell bilradio i DIN-standard-format, men også på mange biler der radioen er veldig integrert i interiøret lar det seg gjøre å bytte den med en standardformat radio og sette på et deksel som er tilpasset bilens interiør.

Lenke til kommentar

 

Eller man bytter ut eksisterende radio med en ny. Veldig enkelt hvis det er en tradisjonell bilradio i DIN-standard-format, men også på mange biler der radioen er veldig integrert i interiøret lar det seg gjøre å bytte den med en standardformat radio og sette på et deksel som er tilpasset bilens interiør.

Jepp, nevnte det lenger oppe i min neste post etter den du siterer :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...