Gå til innhold

[Løst] Fordeling av renter/gjeld etter separasjon


erikkris

Anbefalte innlegg

Ekskona og jeg ble separert i fjor (vi har tre barn sammen). Vi eier en enebolig sammen hvor ekskona bor sammen med barna. Vi har ikke gjort noen endringer ift. boligen eller lånet i banken. Vi betaler inn hver vår del på lånet hver måned. Dette ønsker vi i utgangspunktet å fortsette med, for å unngå å involvere banken (siden vi tjener relativt lite begge to, er jeg redd de ikke vil gå med på å opprettholde lånet når vi ikke lenger er gift).

 

Jeg har forstått det slik at regelverket er litt løsere ift. fordeling av gjeld/renter i separasjonsåret (2015). Men hvordan er regelverket for fordeling av renter/gjeld for året hvor vi ikke har vært gift, men kun separert (2016)? Kan vi fordele renter/gjeld slik det passer oss? Vi har jo ikke gjort noen endring ift. banken siden vi ble separert.

 

 

EDIT: Kan legge til at ekskona står som "kontoinnehaver" i nettbanken.

Endret av erikkris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekskona og jeg ble separert i fjor (vi har tre barn sammen). Vi eier en enebolig sammen hvor ekskona bor sammen med barna. Vi har ikke gjort noen endringer ift. boligen eller lånet i banken. Vi betaler inn hver vår del på lånet hver måned. Dette ønsker vi i utgangspunktet å fortsette med, for å unngå å involvere banken (siden vi tjener relativt lite begge to, er jeg redd de ikke vil gå med på å opprettholde lånet når vi ikke lenger er gift).

 

Jeg har forstått det slik at regelverket er litt løsere ift. fordeling av gjeld/renter i separasjonsåret (2015). Men hvordan er regelverket for fordeling av renter/gjeld for året hvor vi ikke har vært gift, men kun separert (2016)? Kan vi fordele renter/gjeld slik det passer oss? Vi har jo ikke gjort noen endring ift. banken siden vi ble separert.

 

 

EDIT: Kan legge til at ekskona står som "kontoinnehaver" i nettbanken.

Første google-treff:

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Familie-og-helse/Samlivsbrudd-separasjon-og-skilsmisse/

 

Slik jeg forstår det fordeles både renter og gjeld likt (da dere begge står på lånet? Uavhengig av hvem som er hovedlåntaker og hvem som er medlåntaker)

Lenke til kommentar

Dersom dere har bidratt i ulik grad til betaling av rentene, kan det være rimelig å fordele rentefradraget i forhold til faktisk bidrag til den enkelte. Dersom en av partene har betalt 1/3 av rentene, og den andre 2/3, bør rentefradraget fordeles tilsvarende. Dere må skrive en avtale om dette, som sendes som vedlegg til begges selvangivelse. Dersom dere ikke blir enige om dette, fordeles rentene 50/50.

Lenke til kommentar

Fra og med det året man ble separert lignes man adskilt, det vil si at det fra og med separasjonsåret ikke kan foretas fri overføring mellom ektefeller. Dere skal lignes som skilte fra og med 2015.

 

Dere skal altså fra og med 2015 fordele renter og gjeld etter hvem som har privatrettslig ansvar. Som hovedregel vil dette være 50/50 med mindre dere har avtalt noe annet. En avtale kan bare få virkning fremover i tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fra og med det året man ble separert lignes man adskilt, det vil si at det fra og med separasjonsåret ikke kan foretas fri overføring mellom ektefeller. Dere skal lignes som skilte fra og med 2015.

 

Dere skal altså fra og med 2015 fordele renter og gjeld etter hvem som har privatrettslig ansvar. Som hovedregel vil dette være 50/50 med mindre dere har avtalt noe annet. En avtale kan bare få virkning fremover i tid.

 

Vi har egentlig avtalt at hun skal betale rentene og jeg skal betale avdragene (fordi jeg tross alt forsaker en hel del ting ved å la henne bo der). Men er det nok at vi har en avtale oss i mellom? Eller må det tinglyses eller liknende?

Lenke til kommentar

Tinglysing er ikke nødvendig. Avtalen må være skriftlig og signert av begge parter, og kopi legges ved selvangivelsene. Det mest rettferdige, etter min oppfatning, ville vært at rentefradraget fordeles i forhold til faktisk innbetalt beløp. Ettersom du betaler 9k og hun 3k pr måned, bør renteutgiftene/-fradraget fordeles med 75% til deg og 25% til henne. Dette er noe dere må være enige om, og lage en skriftlig avtale på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...