Gå til innhold

[Løst] "Kombinere det beste" av to ulike builds for stillegående ATX spillPC til lett VR (1 stk. GTX970-nivå, viftekjølt CPU + GPU)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

temaet av interesse er "stillegående ATX spillPC til lett VR (1 stk. GTX970-nivå, viftekjølt CPU + GPU)."

 

Buildet skal bruke kun ett skjermkort, og det må være GTX970 (jeg skal bytte til neste generasjons skjermkort om ett års tid).

 

Jeg ønsker å bruke den kollektive visdommen til forumet til å tenke ut hva som skjer hvis vi "kombinerer det beste" av to ulike builds innenfor denne kategorien:

 

Build 1: Den Perfekte PC-pakke Black Refinery (Mars/April 2016), fra dette forumet

 

Kabinett: Fractal Design Define S
Hovedkort: Gigabyte GA-Z170 Gaming K3
Prosessor: Intel Core i5 6600K
Skjermkort: MSI Radeon R9 390 Gaming
Minne: Crucial Ballistix 2400MHz 16GB

Lagring: Samsung 850 EVO 500GB SSD

Kjøler: Cooler Master Hyper 212 EVO
Strømforsyning: EVGA 650 GQ 650W

 

Build 2: Quiet ATX Gamer, R5 Version fra Silent PC Review (et build fra november 2014)

 

Kabinett: Fractal Design Define R5

Hovedkort: Asus Z97-PRO

Prosessor: Intel Core i5-4670K

Skjermkort: Asus STRIX GTX980 <---- erstattes med GTX970

Minne: Kingston HyperX Genesis 2x4 GB 1866Mhz DDR3

Lagring: Samsung 850 PRO 256 GB

Kjøler: Scythe Kotetsu

Strømforsyning: be quiet! Straight Power 10 600W

 

Jeg har tenkt å følge hovedstegene i buildet fra Silent PC Review, det vil si:

  • Installere en ekstra inntaksvifte i kabinettet slik at det blir to vifter inn i front og, èn ut oppe bak
  • Bruke samme prosedyre som i side 5, side 6 og side 7 i denne guilden fra Silent PC Review til å sette opp vifteprofiler slik at systemet blir mye mer stillegående

Budsjettet mitt er fleksibelt, men på samme nivå som disse to buildene, gitt at vi bruker GTX970 til skjermkort.

 

Buildet skal kun brukes til lett VR-spilling.

 

Jeg er ikke interessert i å prøve vannkjøling av noe slag, kun luft.

 

Jeg ser for meg at systemet blir værende i sitt nåværende grunnkonsept (luftkjølt CPU + 1 x luftkjølt GPU) i hele sin levetid. Den eneste oppgraderingen kommer til å være at jeg bytter til 1 x bedre skjermkort av neste generasjon om ett års tid.

 

Spørsmål til diskusjon

 

1.

 

Taper jeg noe på å velge Fractal Design Define S framfor R5? Jeg skal uansett fjerne harddiskbrønnene nede i fronten på R5 for å gjøre plass til en ekstra inntaksvifte. SSD skal monteres på platen på baksiden av hovedkortet. Buildet fra Silent PC Review har en 2TB snurredisk plassert i den optiske brønnen oppe i fronten. Kanskje jeg kan klare meg uten snurredisk. Trenger jeg R5 da?

 

2.

 

Sokkel til prosessor og hovedkort: Jeg har null oversikt over sokkelsituasjonen for prosessorer. Er det noen sokler å bekymre seg over i disse to buildene? Bruker Intel Core i5 6600K og Intel Core i5-4670K samme sokkel?

 

3.

 

Valg av hovedkort: Har Gigabyte GA-Z170 Gaming K3 noen fordeler framfor Asus Z97-PRO? Jeg vet ingenting om disse hovedkortene eller andre hovedkort nå til dags.

 

4.

 

Hvis du lurer på noe rundt temaet eller bare har lyst til å si meningen din om noe, er jeg gjerne interessert i å høre!

 

Jeg skal følge med på tråden de neste dagene og svare så ofte jeg kan hvis det kommer innlegg!

Endret av bouleternere
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville beholdt alt i build 1 og bare flyttet over SSD og GTX 970 fra build 2. Brukt 256GB SSD til systemdisk og den andre til lagring/spill.

 

Takk for dette svaret! Det er mulig å montere to stk SSD'er på platen på baksiden av hovedkortet i Define R5, så jeg regner med at det vil være mulig i Define S også.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg kan klare meg uten snurredisk. Trenger jeg R5 da?

Nei. (edit: Eller, nærmere bestemt - forutsatt at du heller ikke har bruk for optisk drev [DVD/bluray], intern minnekortleser eller noe slikt)

 

Om du på et senere tidspunkt finner ut at det kunne vært en idé med romslig lagringsplass likevel, kan du vurdere å kjøpe deg en NAS til å ha ved siden av.

 

Bruker Intel Core i5 6600K og Intel Core i5-4670K samme sokkel?

Nei. Førstnevnte bruker LGA1151 (og du vil fortrinnsvis ha Z170-brikkesett), mens sistnevnte bruker LGA1150 (fortrinnsvis Z97-brikkesett).

 

Valg av hovedkort: Har Gigabyte GA-Z170 Gaming K3 noen fordeler framfor Asus Z97-PRO?

Vel, om du går for i5-6600K har jo Gigabyte GA-Z170 Gaming K3 den umiskjennelige fordelen at den støtter prosessoren din, noe Asus Z97-PRO ikke gjør. Vice versa om du går for i5-4670K (eller i5-4690K som er den du får tak i ny fra butikk per i dag).

 

Utover det er det vanskelig å bestemme hvilke egenskaper som er relevante for deg uten å kjenne dine nøyaktige behov. Antall USB-porter og SATA-porter kan variere fra hovedkort til hovedkort. Tilsvarende kan to ulike hovedkort ha ganske ulike lydkort integrert - men dette er kun relevant hvis du ikke skal ha dedikert lydkort, og ikke bruker USB-headset, og selv da er det kanskje ikke så nøye. Det som kanskje kan være mer kritisk er om du går for et "kjipere" brikkesett (ikke Z-variant). Da mister du blant annet muligheten til å overklokke, noe som kan være kjekt som en backup-plan noen år frem i tid selv om du ikke har planer om å gjøre det med det aller første.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

1. Har fractal design s og er kjempefornøyd med den. Hører ikke case viftene på lett og middels bruk. Har ikke savnet å ha tilgang til Dvd-rom i det hele tatt, og hvis jeg hadde trengt det, kunne jeg heller kjøpt et USB cd-rom på elkjøp til 200kr. Hvis du er opptatt av at ting skal være stillegående ville jeg droppa HDD. Fant nylig ut at snurredisken var en stor bråkmaker i et ellers stille build. Går nok aldri tilbake til HDD igjen.

2/3. Enig med å kjøre på med 6600k / socket 1151, istedet for haswell. Relativt lik pris, kanskje ikke så mye ytelses forskjell, men oftest flere funksjoner som f eks, usb 3.1 + DDR4.

 

4. Ville også satset på Scythe kotetsu framfor Evo 212.   Har selv Evo 212, og selv om det er utmerket kjøler som er veldig stille på lav RPM, angrer jeg litt på at jeg ikke valgte Kotetsu etter en del research.
Du har ikke vurdert Corsair RMX og RMI serien PSU?  Det er nye serier som er på høyde med legendariske EVGA g2, bare enda mer stille.  Er superfornøyd med min 750 RMI.   Seriøs review for RMX, er også reviews på g2 og RMI der: 
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&reid=452

Endret av Falenas
Lenke til kommentar

Til srbz: Takk for dette svaret! Det var akkurat det sparket jeg trengte for å komme meg over i researchmodus.

 

Jeg har nå gjort litt research på CPU'er, sokler og brikkesett. De som har svart meg i tråden trenger ikke denne informasjonen, men jeg deler researchen her likevel til nytte for eventuelle lesere som måtte være like grønne som meg.

 

Liste over noen intel-prosessorgenerasjoner fra eldst til nyest:

 

  • Sandy Bridge - 32nm
  • Ivy Bridge - 32nm
  • Haswell - 22nm - LGA1150 - Z97 er et ytelsesorientert brikkesett som passer til denne generasjonen
  • Broadwell - 14nm
  • Skylake - 14nm - LGA1151 - Z170 er et ytelsesorientert brikkesett som passer til denne generasjonen

Intel-prosessorer som slutter på "K" er best egnet for overklokking.

 

Prisjakt.no-liste over LGA1151-prosessorer

 

Prisjakt.no-liste over Z170-hovedkort

 

Jeg går for i5-6600k som prosessor. Det er en investering som vil være mer enn bra nok i mange år framover.

 

Når det gjelder hovedkort, skal jeg søke opp noen nyere Z170-builds fra folk som har lykkes med å stille inn alle viftene i systemet slik at det blir mer stillegående. Så kjøper jeg samme hovedkort som en av dem.

Lenke til kommentar

Takk til falenas for dette svaret!

 

1. Har fractal design s og er kjempefornøyd med den. Hører ikke case viftene på lett og middels bruk. Har ikke savnet å ha tilgang til Dvd-rom i det hele tatt, og hvis jeg hadde trengt det, kunne jeg heller kjøpt et USB cd-rom på elkjøp til 200kr. Hvis du er opptatt av at ting skal være stillegående ville jeg droppa HDD. Fant nylig ut at snurredisken var en stor bråkmaker i et ellers stille build. Går nok aldri tilbake til HDD igjen.

2/3. Enig med å kjøre på med 6600k / socket 1151, istedet for haswell. Relativt lik pris, kanskje ikke så mye ytelses forskjell, men oftest flere funksjoner som f eks, usb 3.1 + DDR4.

 

4. Ville også satset på Scythe kotetsu framfor Evo 212.   Har selv Evo 212, og selv om det er utmerket kjøler som er veldig stille på lav RPM, angrer jeg litt på at jeg ikke valgte Kotetsu etter en del research.
Du har ikke vurdert Corsair RMX og RMI serien PSU?  Det er nye serier som er på høyde med legendariske EVGA g2, bare enda mer stille.  Er superfornøyd med min 750 RMI.   Seriøs review for RMX, er også reviews på g2 og RMI der: 
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&reid=452

 

1. Enig med deg angående eksternt optiskt drev.

 

Siden i går har jeg sett på Define R5 og Define S og funnet ut at R5 har fire USB-uttak på toppen i front (2 stk USB2 og 2 stk USB3) mens S har to USB-uttak på samme sted (2 stk USB3). De ekstra USB-uttakene alene gjør at jeg går for R5. Innmaten i R5 er uansett lett å fjerne for å gjøre det mer likt S hvis jeg skulle ønske det.

 

Det frister å skippe snurredisk helt, men hvis jeg går for den likevel, skal jeg henge den opp med strikk inne i huset til det optiske drevet slik du kan se på et bilde et stykke ned på denne siden.

 

2/3. Takk for info.

 

4. I Define R5-buildet fra november 2014 som jeg baserer meg på har de brukt Scythe kotetsu, men hvis du ser på hvilke alternativer de vurderte,  

 

  • Noctua NH-U12S - US$62
  • Coolermaster Hyper 212 Plus Universal - US$33
  • Scythe Mugen 4 - US$50
  • Be Quiet! Shadow Rock Slim - US$50
  • Silverstone Argon 3 - US$50

er en Coolermaster Hyper 212-modell listet opp der. Jeg har ikke gjort noen research, men takker for ditt bidrag i retning kotetsu.

 

Ellers lurer jeg på om valget av komponenter hos SPCR kan være litt farget av at de får tilsendt samples fra produsenter og har lyst til å teste ulike ting når de har sjansen. Uansett - hvis sluttresultatet deres etter viftekalibreringer er bra nok med tanke på temperatur og støy, nøler jeg ikke med å kjøpe det samme som de har valgt.

 

Takk for ditt tips til ny PSU-serie! Jeg er grønn på dette også, men ser at i de to buildsene jeg listet opp i startinnlegget er effekten på PSU'en hhv. 650W og 600W. Det tar jeg som et tegn på at det kan være en akseptabel størrelse på PSU for min bruk.

 

Jeg takker for linken og skal vurdere Corsair RMX/RMI! :D

Lenke til kommentar

600w holder definitivt til ditt bruk (og mitt bruk). Grunnen til at jeg kjøpte 750w er at prisene i Norge kan være litt rare når det kommer til PSU. 

F.eks evga g2 supernova 850w er 50kr billigere på prisguide enn 750w nå.  Eller RM650x har akkurat samme pris som RM750x osv.

 

Viftene til rmi og rmx bruker 0 RPM om datan ikke drar kraft over en viss terskel, så på denne måten kan høyere watt øke denne terskelen, men ville ikke betalt ekstra bare for dette.

 

Angående CPU kjøler er nok det noe av det vanskeligste, til og med etter mye research. Virker som støy er veldig individuelt, og ikke veldig standarisert testing metode mellom produsenter, slik at det er vanskelig å stole på deres specs iforhold til decibel rating.
Evo 212 er så gammel at jeg synes det er rart om det ikke er lagd noe bedre i forhold til stillhet for samme pris. Bruker ofte amazon for å gjøre et raskt overblikk over pålitelighet (f.eks, kotestu http://www.amazon.com/Scythe-SCKTT-1000-Cooling-Motherboard/dp/B00JZCHSOK

 

Det tryggste i forhold til reviews om performance og stillhet virker som Dark rock pro 3, men litt irriterende med en så stor kjøler + til en så høy pris, men det er noe jeg har vurdert selv. (prøver å stoppe meg selv tho, evo 212 + case fans er svært stille ved rette instillinger til skole arbeid og surfing, streams osv.)

 Kjenner også undringen over SPCR, de kan for eksempel vært heldig å fått en god vifte som ikke lager rare lyder, klikking osv, og har vært heldig med tilsendt fra produsent som du sier. De bruker visstnok et lydkammer for å teste støy professionelt så det trekker pålitelighet litt opp. Samtidig synes jeg noe av det de har er litt utdatert, f eks mye artikler fra 2010 oppe på anbefalninger, som kanskje ikke er så relevant lenger.

 

Ble litt lengre tekst enn jeg tenkte dette, men lykke til i jakten videre på en stille PC :)  Tror du kommer til å bli positivt overasket over det du ender opp med til slutt uansett. Synes produsenter har blitt flinkere på å satse på lydløse vifter og case oppsett de siste årene.

PS: En siste ting, Asus hovedkort har vifte funksjoner som setter opp lydløse modus med en knapp, veldig digg. (asus suite - fan expert) og videre veldig enkel setup hvor du kan ta litt kontrol over vifter, f eks sette en vifte til å aldri gå over 500RPM, hvis den lager litt rare lyder over dette.
Er sikker på at MSI og andre hovedkort har noe av samme funksjonene tho, desuten er det noe gode tredjeparts program for dette uansett.
Sånn nå skal jeg slutte å skrive.

Endret av Falenas
Lenke til kommentar

Takk falenas for nok et svar!

 

Å kverne gjennom sine møysommelig ervervede kunnskapsstrukturer mens man tenker høyt gjennom tastaturet, i vissheten om at en kanskje kan være til nytte for noen der ute, er en fin avkobling som jeg unner deg.

 

PSU

 

Her er prisjakt-søk sortert på pris for 500W eller større PSU med gold, platinum eller titanium rating:

 

Linken du ga meg til jonnyGuru.com er jo fantastisk. Herlig humor på anmeldelsene der (noe som kanskje blir en nødvendighet når man har 413 PSU-anmeldelser på samvittigheten).

 

Jeg fant en diskusjon på jonnyGuru.com om Corsair RM* vs Be-Quiet vs Evga G2. Det er herlig at JonnyGuru himself deltar i diskusjonen med sitater av typen

 

 

Yeah. You can Google any problem with any part and find strings of issues. Given the hundreds of thousands of units sold, it's easy to find what you're looking for.

I bet if I Googled "chocolate shooting out of Asus graphics card" I could find something somewhere. wink.gif

 

Jeg fant også en diskusjon på SPCR om hjelp til ny PSU.

 

Her er inntrykket mitt så langt:

 

  • Corsair RMx/i er stille og bra. De går vifteløst under lav load.
  • Be-Quiet er dyrere, har bedre vifte og lar vifta gå non-stop, men nærmest uhørlig slik at man kunne forveksle den med en vifteløs PSU hvis man ikke visste bedre. De holder seg stille når man går opp i load.
  • Evga er meget bra for prisen og har en noe mer konservativ viftehastighetsprofil (som sikkert likevel er mer enn stille nok)

Jeg tror jeg går for en Corsair RMX. Hvis jeg finner 750W av samme modell til samme pris som 600W, kan jeg like godt kjøpe den.

 

CPU-kjøler

 

Prisjakt-søk: Cooler master hyper 212 ligger på topp i popularitet. Den koster 340 kroner.

Scythe kotetsu koster 356,-

Dark Rock Pro 3 finner jeg ikke, og som du sier er den nok overkill.

Jeg tror jeg går for kotetsu, den er sikkert bra nok.

 

Hovedkort

 

Ja, Fan Xpert programvaren fra Asus ser ut til å være tingen. Det var også den de brukte i guiden til SPCR.

 

I denne forumtråden på SPCR var det en bruker som insisterte på å unngå å bruke Asus programvaren til viftestyring da han mente den var "bloatware". Han ville istedet utelukkende bruke viftestyring i BIOS + viftestyringsfunksjonen av kabinettviftene på Fractal Define R5 og fikk med seg en bruker på en lang og artig diskusjon om dette.

 

Men jeg skal bruke software, dvs Fan Xpert.

 

Tipper jeg går for et ASUS Z170-A som jeg tror skal være mer enn bra nok.

 

Edit: SPCR brukte dette hovedkortet i sin Quiet 4K ATX Gaming Guide og stilte inn alle viftene med Fan Xpert uten problemer.

Endret av bouleternere
Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

jeg planlegger å bestille PC-delene i løpet av helgen. Jeg skal dele researchen på nettbutikker i denne posten og vise hvordan jeg eliminerer meg fram til den endelige bestillingen. Kom gjerne med korreksjoner hvis du finner noe feil.

 

Nettbutikker med fri frakt over et visst beløp

  • dustin.no (over 3000,-)
  • komplett.no (over 1000,-)
  • CDon.no (over 1000,-)
  • deal.no (gratis ved henting i en butikk på et kjøpesenter nær meg)
  • mpx.no (gratis over 1000,-)
  • netonnet.no (fri frakt på alt)

For å lettere kunne sammenligne priser kommer jeg utelukkende til å se på varer fra disse nettbutikkene.

 

Kabinett

Søketråd på prisjakt.no

Miditower og fulltower/server

På lager

Fra nettbutikkene over

Fra billigst til dyrest

 

Jeg fant:

  • Fractal Design Define S 699,- hos dustin, komplett og netonnet
  • Fractal Design Define R5 fra 1049-1149 hos ulike butikker

Jeg får lyst til å spare 350-450 kr og kjøpe Define S.

 

Prosessor

Søketråd prisjakt.no

Intel socket 1151

På lager

Fra nettbutikkene over

Fra billigst til dyrest

 

Jeg fant:

  • i5-6600k til 2290/2449/2490 hos netonnet/dustin/CDon

CPU-kjøler

Søketråd prisjakt.no

Aktiv kjøling (vifte)

På lager

Fra nettbutikkene over

Fra billigst til dyrest

 

Jeg fant:

  • Cooler master hyper 212 EVO 340/340/379/ hos dustin/deal/andre

Strømforsyning

Søketråd prisjakt.no

Gull/platina/titan rating

Modulær

Aktiv kjøling (vifte)

På lager

Fra nettbutikkene over

Fra billigst til dyrest

 

Jeg fant:

  • EVGA 650 GQ 650W 879/879/899 hos netonnet/cdon/dustin
  • EVGA 750 GQ 750W 999 hos dustin
  • Corsair RM550X 550W 999,- hos komplett/mpx/dustin
  • Seasonic G-450 450W 1010,- hos dustin
  • Be-Quiet Straight Power 10 CM 500W 1054/1119 hos Dustin/CDon
  • Corsair RM650X 650W 1098/1149/1149,- hos dustin/mpx/komplett
  • Corsair RM750X 750W 1204/1249/1279/1279 hos dustin/netonnet/mpx/komplett

Hvis jeg skal ha en Corsair som jeg tror er "stille" av samme størrelse som Evga 650 GQ, må jeg ut med ca 220 kroner ekstra.

 

Hovedkort

Søketråd prisjakt.no

ATX

Intel socket 1151

Chipsett Intel Z170

På lager

Fra nettbutikkene over

Fra billigst til dyrest

 

Jeg fant:

  • ASUS Z170-A 1528/1590/1690 hos dustin/netonnet/cdon
  • ASUS Z170 Pro Gaming 1699/1749 hos netonnet/andre

Jeg har veldig liten oversikt over hovedkortene i søkeresultatet fra prisjakt.no.

 

Jeg vet det er ett hovedkort som har et bedre integrert lydkort enn de andre, nemlig Gigabyte GA-Z170X Gaming 7 med Creative Sound Core3D, men dette koster også over 2000 kroner.

 

Jeg trenger å sette meg inn i hvilke egenskaper de andre hovedkortene har for å finne ut om det er noen som kan passe bedre og som kan koste noen hundrelapper mindre enn Asus Z170-A og Z170 Pro Gaming.

 

Minne (RAM)

 

Jeg har null oversikt over hva som gjelder på minnefronten i dag som kan være lurt å ha til et Z170-system.

 

Jeg tror jeg følger tipset fra Quiet 4K Gaming guiden på SCPR og går for 2 x 8 GB med "DDR4-2666", hva nå det betyr, fra Kingston.

 

Søketråd prisjakt.no

DDR4

Kapasitet 8GB

8GB per modul

På lager

Fra nettbutikkene over

Fra billigst til dyrest

 

Jeg fant:

  • Kingston HyperX Fury Black DDR4 PC21300/2666MHz 499,- hos Dustin

2 x 8GB av denne blir 998,-

Det er kanskje mulig å spare noen hundrelapper på velge en annen DDR4-minnebrikke til f.eks. 400,- per stk?

 

Jeg vet ikke hvor mye minnehastigheten har å si. 2666MHz, spiller det noen rolle for lett VR gaming med Oculus Rift/HTC Vive?

 

SSD

 

Jeg ser for meg å gå 100% SSD og montere 2 stk av dem på en plate på baksiden av hovedkortet i Fractal Design Define S - èn liten til OS, og en større til spill.

 

Søketråd prisjakt.no

2.5' formfaktor

Kapasitet 200GB-1200GB

8GB per modul

På lager

Fra nettbutikkene over

Fra billigst pr GB til dyrest per GB

 

Jeg fant:

  • Samsung 850 EVO Series MZ-75E500B 500GB 1455/1490 hos Dustin/andre.
  • Samsung 750 EVO Series MZ-750250 250GB 749/799/839 hos mpx/komplett/CDon

Mulig bestilling ved første øyekast

 

Kabinett: Fractal Design S 699,- (dustin)

Prosessor: i5-6600k 2290,- (netonnet)

CPU-kjøler: Cooler master hyper 212 EVO 340,- (dustin)

Strømforsyning: EVGA 650 GQ 650W 879,- (netonnet)

Hovedkort: ASUS Z170-A 1528,- (dustin)

Minne (RAM):  Kingston HyperX Fury Black DDR4 PC21300/2666MHz 499,- (dustin) x 2

SSD 1: Samsung 850 EVO Series MZ-75E500B 500GB 1455,- (dustin)

SSD 2: Samsung 750 EVO Series MZ-750250 250GB 749,- (mpx)

 

Sum uten skjerm, tastatur, mus og Xbox 360-kontroller: 8938,-

 

Det er ikke så hakkende galt.

 

Edit: Glemte selvfølgelig skjermkortet. Au.

 

Da legger vi på ca 3000,- for et GTX970 og havner på ca 12000,- før skjerm, tastatur, mus, Xbox 360-kontroller og Windows.

Endret av bouleternere
Lenke til kommentar

Kabinett/PSU pakkedeal på netonnet et alternativ?

 

Takk for tipset!

 

R4 er forløperen til R5 og ikke like attraktiv.

 

Jeg fant pakker med R5:

 

Pakke 1

Pakke 2

Pakke 3

 

Strømforsyningene i Pakke 1 og 2 er ikke modulære.

Strømforsyningen i Pakke 3 er den beste strømforsyningen.

 

Pakke 3 hadde ikke vært så dumt hvis jeg hadde trengt en så stor strømforsyning.

 

Det burde være mulig å kontakte netonnet og høre om de kunne sy sammen en pakke på kabinett + strømforsyning med Define S.

Endret av bouleternere
Lenke til kommentar

Oppdatert prissøk/build mandag 25 april

 

Dette er min ferskeste research.

 

Kabinett

Søketråd på prisjakt.no

Miditower og fulltower/server

Produsent: Fractal Design

På lager

Fra nettbutikkene over

Fra billigst til dyrest

 

Resultat:

Fractal Design Define S (sort) 699,- (netonnet, dustin)

Fractal Design Define R5 Titan / Sort / Hvit 1079,- (netonnet) / 1049,- (dustin) / 1049,- (dustin)

 

Prosessor

Søketråd prisjakt.no

Intel socket 1151

På lager

Fra nettbutikkene over

Fra billigst til dyrest

 

Resultat:

Intel Core i5 6600K 2290,- (netonnet)

 

CPU-kjøler

Søketråd prisjakt.no

Aktiv kjøling (vifte)

På lager

Fra nettbutikkene over

Fra billigst til dyrest

 

Resultat:

Cooler master hyper 212 EVO 340,- (dustin, deal)

 

Strømforsyning

Søketråd prisjakt.no

Gull/platina/titan rating

Modulær

Aktiv kjøling (vifte)

På lager

Fra nettbutikkene over

Fra billigst til dyrest

 

Resultat:

Corsair RM650X 650W 1098,- (dustin)

 

Hovedkort

Søketråd prisjakt.no

ATX

Intel socket 1151

Chipsett Intel Z170

På lager

Fra nettbutikkene over

Fra billigst til dyrest

 

Resultat:

ASUS Z170-A 1528,- (dustin)

 

Minne (RAM)

Søketråd prisjakt.no

DDR4

Kapasitet 8GB

8GB per modul

På lager

Fra nettbutikkene over

Fra billigst til dyrest

 

Resultat:

Crucial DDR4 PC17000/2133MHz CL15 8GB 299,- (deal)

 

SSD

Søketråd prisjakt.no

2.5' formfaktor

Kapasitet 200GB-1200GB

8GB per modul

På lager

Fra nettbutikkene over

Fra billigst pr GB til dyrest per GB

 

Resultat:

Samsung 850 EVO Series MZ-75E500B 500GB 1455,- (dustin)

 
Skjermkort
GeForce 970, 980, Titan X, 980TI
Radeon R9-390, R9 Fury, R9 Fury X, R9-390X

På lager

Fra nettbutikkene over

Fra billigst til dyrest

 

Resultat:

Asus GeForce GTX 970 Turbo HDMI DP 2xDVI 4GB 2999,- (netonnet)

 

Light stands til HTC Vive tracking stasjonen

Denne artkkelen anbefaler å bruke såkalte "light stands" til tracking stasjonene på HTC Vive.

Jeg prøver å spore opp noen slike på prisjakt.no.

Det klarte jeg ikke å finne.

Da bruker jeg tipsene i artikkelen som referanse inntil videre:

StudioPRO Set of Two 7'6" Photography Light Stands with Carrying Bag for Photo & Video Studio $37.99 (Amazon)

1/4" Mini Ball Head Bracket Holder Mount Tripod for DSLR Camera DV LED Light Black $2.83 (Amazon)

 

Tastatur

Søketråd på prisjakt

Standard design

Norsk/nordisk

På lager

Fra nettbutikkene over

Fra billigst til dyrest

 

Resultat:

Microsoft Wired Keyboard 200 for Business (Nordisk) 86,- (deal)

 

Mus

Søketråd prisjakt

USB

På lager

Fra nettbutikkene over

Fra billigst til dyrest

 

Resultat:

Deltaco MS-453/454/455/456 47,- (deal)

 

Skjerm

Jeg leker med tanken om å bruke en portabel USB-skjerm.

Hvis det oppstår behov for å bruke PC'en til skrivebordsbruk senere, kan jeg kjøpe en ordentlig skjerm.

Asus MB169C+ 2490,- (komplett, MPX) kunne være en interessant skjerm til dette formålet.

 

Windows

Windows 10 home koster ca 1100 kroner.

 

Sammenlagt prisoverslag inkludert "alt" unntatt lysstativ og festekule for HTC Vive trackingstasjoner:

 

15180,-

Endret av bouleternere
Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Idèen om å bruke Asus MB169C+ sammen med HTC Vive fungerer ikke.

 

Grunnen er at både VR-hodesettet samt skjermen som skal vise speilingen av VR-bildet for tilskuere må plugges inn direkte på skjermkortet. Og der finnes det kun DVI, HDMI, Displayport og ikke USB Type-C som Asus MB169C+ forutsetter.

 

(Enkle overganger fra Displayport til USB Type-C vil ikke fungere da Displayport fra skjermkortet ikke er satt opp til å levere strøm til portabel USB-skjerm.)

 

Jeg skal istedet se etter en så liten og lett vanlig DVI-, HDMI- eller Displayportskjerm som mulig.

Lenke til kommentar

Da er delene bestilt. Det endte opp med å koste 13218,- uten skjerm. Fraktkostnadene var 0,- og jeg bestilte fra netonnet, CDON og dustin. Takk til alle bidragsytere for innspill.

 

Her er det jeg bestilte:

 

Kabinett: Fractal Design Define R5 899,- fra netonnet

Ekstra kabinettvifte: Fractal Design Dynamic GP-14 White 140mm Fan 119,- fra CDON

Skjermkort: ASUS GTX970 2690,- fra netonnet

Prosessor + CPU-kjøler: Intel i5 6600K + Cooler Master Hyper Evo i pakke 2590,- fra netonnet

Hovedkort: Asus Z170-A 1549,- fra dustin

PSU: Corsair RM650i 650W 1190,- fra CDON

Minne (RAM): Corsair Vengeance LPX 2 x 8 GB 1400Mhz 679,- fra  CDON

SSD 1 (OS): Samsung 850 EVO 250GB 839,- fra netonnet

SSD 2 (spill): Samsung 850 EVO 500GB 1455,- fra dustin

Tastatur + mus: Microsoft business kablet 159,- fra dustin

Operativsystem: Windows 10 Home OEM engelsk 1049,- fra dustin

 

Totalpris 13218,- inkludert frakt 0,-

 

Tråden er nå markert som "LØST".

Endret av bouleternere
Lenke til kommentar

Da er delene bestilt. Det endte opp med å koste 13218,- uten skjerm. Fraktkostnadene var 0,- og jeg bestilte fra netonnet, CDON og dustin. Takk til alle bidragsytere for innspill.

 

Her er det jeg bestilte:

 

Kabinett: Fractal Design Define R5 899,- fra netonnet

Ekstra kabinettvifte: Fractal Design Dynamic GP-14 White 140mm Fan 119,- fra CDON

Skjermkort: ASUS GTX970 2690,- fra netonnet

Prosessor + CPU-kjøler: Intel i5 6600K + Cooler Master Hyper Evo i pakke 2590,- fra netonnet

Hovedkort: Asus Z170-A 1549,- fra dustin

PSU: Corsair RM650i 650W 1190,- fra CDON

Minne (RAM): Corsair Vengeance LPX 2 x 8 GB 1400Mhz 679,- fra  CDON

SSD 1 (OS): Samsung 850 EVO 250GB 839,- fra netonnet

SSD 2 (spill): Samsung 850 EVO 500GB 1455,- fra dustin

Tastatur + mus: Microsoft business kablet 159,- fra dustin

Operativsystem: Windows 10 Home OEM engelsk 1049,- fra dustin

 

Totalpris 13218,- inkludert frakt 0,-

 

Tråden er nå markert som "LØST".

Hei,

 

Gratulerer med kjøp :) Det hadde vært spennende å høre hvor stille det blir i praksis når du følger dette oppsettet - håper du gir en oppdatering når du har oppsettet ferdig.

Lenke til kommentar

Takk! :)

 

Det kommer til å ta litt tid før jeg får tilsendt alle delene. Blant annet tror jeg at strømforsyningen kan bli litt forsinket. Videre er jeg ikke noen dreven PC-bygger, så det kan ta litt tid.

 

Når det er sagt, er kabinett og innmat veldig lik den i guidene Quiet ATX Gamer R5 og Quiet 4K Gaming PC. Videre har jeg kjøpt samme hovedkort som i sistnevnte og skal bruke samme software for viftestyring (ASUS FanXpert). Så jeg forventer helt klart at dette skal bli en PC med bare et svakt viftesus som man ikke sjeneres nevneverdig av og som lett maskeres av øvrig bakgrunnsstøy, evt. moderat bakgrunnsmusikk.

 

Jeg skal gi en oppdatering når oppsettet er ferdig, forhåpentligvis i løpet av to uker.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...