Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Amd+intel driver (multicom kunshan p150e)


Anbefalte innlegg

Hei!  :w00t:


 


Specs


Multicom Kunshan p150em laptop (http://www.multicom.no/multicom-kunshan-p150e-156-full-hd/cat-p/c/p10621109 merk forskjellig prosessor)


 


Intel 3610qm 


Intel HD graphics 4000 (integrert skjermkort)


Amd radeon 7970m (dedikert skjermkort)


16 gig ram 1600 MHz 


 


Etter å ha vært borte fra den bærbare datan min i to uker, ble vi nylig gjenforent. Etter disse to ukene var det kommet nye oppdateringer fra både AMD og windows. Det første jeg gjorde når jeg kom tilbake var å oppdatere begge disse. Den samme dagen fungerte alt som det skulle og jeg brukte PCen til å spille med ut den dagen. Dagen etter skrudde jeg på PCen når jeg kom hjem fra dagens plikter og gikk inn på kjøkkenet. Ca 10 minutter senere når jeg kom tilbake til PCen sto den i en windows 10 boot loop. Dette har skjedd før og jeg tenkte ikke så mye på det. Jeg prøvde det meste for å få den til å boote ordentlig igjen, dette inkluderer stille PCen tilbake til et tidligere tidspunkt, tømme den for strøm, ta ut CMOS-batteri, boote uten med en, og en ram-stick, og boote inn i safe mode. Ingen av disse fungerte. Da jeg prøvde å boote inn i safe mode, endte det i samme boot loop. Jeg tenkte da at jeg måtte formatere. Etter jeg hadde formatert tilbake til Windows 7 via CD, så alt ut til å fungere igjen. Jeg installerte alle drivere og windows oppdateringer med AMD sin skjermkortdriver til slutt. Når alt var installert (inkludert skjermkortdriver) fungerte pcen i rundt 10 sekunder. Før den rebootet og jeg fikk et blue screen. Jeg startet med å deaktivere driver for å se om det kunne gjøre noe forskjell. Med dette fant jeg ut at skjermkortdriveren til AMD var årsaken. Senere prøvde jeg å installere en tidligere driver, både en, to og tre driverversjoner tilbake, men alle ga samme resultat. Jeg tenkte da at kanskje det var noe galt med windows og at de ikke var forberedt på den nye oppdateringen til AMD (Crimson Edition 16.4.1 Hotfix). Jeg installerte da windows 10 (clean) og prøvde på nytt. Dette ga også samme resultat. 


 


Jeg har også prøvd med modded drivere (Leshcat) som skal tvinge AMD-kortet til å fungere på spill og andre applikasjoner, men får samme resultat. Jeg prøvde også å ta ut det dedikerte skjermkortet for å se om det kunne bedre, men da startet laptoppen og pipe og jeg kom ikke inn i windows. 


 


Etter mye søkning og googling har jeg funnet at det er et kjent problem at PCer med Intel og amd hybrid ofte møter slike problemer. Det har også kommet en windows update som skal fikse dette problemet. En annen taktikk er å slette oppdatering: KB2903939 og installere oppdatering KB2834140, men dette har gitt meg samme resultat (black/blue screen) 


 


Siden pcen klarer å boote inn med skjermkortet i rundt 10-15 sekunder, så tenkte jeg at skjermkortet ikke er ødelagt. Da det ikke er noe tearing eller galt med bilde. 


Avsluttningsvis har klarte jeg å få PCen til å stå i windows med begge driverene installert i en lang tid. Trolig så lenge jeg vil. Men med en gang jeg gjorde noe på PCen som krevde at et av skjermkortene måtte yte noe, gikk den rett i en ny boot loop. Måten jeg har "kommet lengst med" er å først laste ned alle driverne tilgjengelig på windows update. Ekskludert skjermkort drivere (både integrert og dedikert). Senere har jeg gått inn i safe mode og slettet oppdatering KB 2903939. Når det var gjort installerte jeg AMD driveren FØRST. Rebootet og installerte Intel driveren. På denne måten kan PCen stå i desktop, men starter med boot loop igjen hvis et av kortene brukes. 


 


Jeg føler jeg har prøvd det meste, men får samme resultat hver gang. Hvis jeg ikke installerer driveren til det dedikerte skjermkortet fungerer pcen akkurat som den skal, men med driveren installert fungerer ingenting. 


 


Beklager rotete post.  :nei: 


 


Er det noen som har samme problemet og eventuelt har en løsning på dette problemet? :)


 


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Kanskje teksten var litt for rotete. 

 

Oppsummert så er problemet; Jeg får ikke mitt radeon 7970m skjermkort til å fungere. Hvis det integrerte skjermkortet (intel) driveren er installert, så får jeg kun black/blue screen når PCen booter. PCen fungerer helt greit når bare det integrerte skjermkortet er installert, men når jeg installerer driveren til det dedikerte skjermkortet funker det ikke. 

 

Jeg får bootet inn i safe mode og bruker DDU til å slette drivere. Men ønsker gjerne at det dedikerte skjermkortet fungerer, slik at jeg det blir bedre fps i spill :) 

Lenke til kommentar

Har allerede avtalt med dem. Valgte å drøye innsendingen og se om jeg eventuelt fant en "fix". Ingen garanti lengre, dessverre. Blir nok en reklamasjons-sak/reparasjon. 

 

Ordner seg alltid for snille gutter. Du skal ha stor takk for at du prøvde uansett! :)

Lenke til kommentar

 

Har du prøvd å koble ut helt Amd skjermkortet og kun kjøre via Intel sin?

Du bør også teste skjermkortet separat på en annen pc.

 

Det er snakk om en laptop, ikke alle som kan/tør åpne opp og tukle.

 

 

Du har rett i det , jeg leste det som om at det var et "dedikert" og enkelt tilgjengelig skjermkort.

Kan være dette kan slåes av via bios og man kan dermed plugge inn via det integrerte i cpu , kan være dette kan testes, hvis ikke er trolig retur av pcen eneste løsning.

Lenke til kommentar

 

 

Har du prøvd å koble ut helt Amd skjermkortet og kun kjøre via Intel sin?

Du bør også teste skjermkortet separat på en annen pc.

 

Det er snakk om en laptop, ikke alle som kan/tør åpne opp og tukle.

 

 

Du har rett i det , jeg leste det som om at det var et "dedikert" og enkelt tilgjengelig skjermkort.

Kan være dette kan slåes av via bios og man kan dermed plugge inn via det integrerte i cpu , kan være dette kan testes, hvis ikke er trolig retur av pcen eneste løsning.

 

 

Det har "vi" dessverre prøvd allerede.

Lenke til kommentar

Jepp. Vi har prøvd å ta ut det dedikerte skjermkortet og kun kjøre fra det integrerte. PCen booter men CPU vifte går på fult og den begynner å pipe etter noen få sekunder. Den eneste måten å få den til å fungere på er å avinstallere driveren til det dedikerte skjermkortet (amd radeon 7970m). BIOS gir dessverre ingen muligheter for å velge at den skal bruke et skjermkort, eller "deaktivere" et skjermkort. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...