Gå til innhold

Informasjonsskjerm - Ønsker innspill og ideer


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

har i lang tid tenkt å lage en informasjonsskjerm i gangen. Foreløpig er planen å vise en felles Google kalender(for meg og samboer), sanntid fra Ruter(trikk/buss), vær og litt informasjon fra Domoticz. Alt dette kjøres fra en Raspberry Pi 2 i kiosk-mode. 

 

Teknisk er dette er relativt lett prosjekt. Har en 19" skjerm jeg tenker å lage en ramme rundt, og selve oppsettet av webserver etc virker relativt greit. Har også vært på tanken å kle denne med et speil(toveis), men jeg har enda ikke funnet noe slikt til en fornuftig pris. 

 

Tanker/problemer: 

 

Jeg ønsker ikke at skjermen skal være påslått når jeg ikke er hjemme. Finnes det noen lure løsninger for å fikse dette? Selve Raspberry Pien kan kjøre 24/7, da den ikke trekker mer enn 2W uansett. 

Jeg har sett det finnes PIR-sensor til RP, og tenker at denne muligens kan bygges i rammen. Tidsstyrt skjerm blir ikke aktuelt, da det er ganske tilfeldig når vi er hjemme. 

 

 

Er det noen som har laget noe tilsvarende? Setter pris på innspill. 

Endret av Woods
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har laget noe tilsvarende på vifteanlegget.

Jeg har flere PIR sensorer i huset. Når ingen av de har registrert bevegelse innen 30 minutter slår jeg ventilasjonsanlegget på minimum. Ellers står den i normal modus. Eller maks hvis høy CO2 eller høy fuktighet.

 

2 veis speil sliter jeg også med å finne en fornuftig pris på  :huh:

Lenke til kommentar

Hm, er kanskje ikke dumt å kombinere ulike PIR-sensorer i leiligheten. Vurderer dog å kjøpe egen til Pi-en, slik enheten kan slås av og på når noen er i umiddelbar nærhet.

 

Det å la Pi'en slå av og på skjermen via HDMI er ikke dumt, men skjermen jeg har støtter kun VGA. Adapter gidder jeg ikke (dårlig erfaringer). Kanskje en idè å se på laptopskjermer? Både for tykkelse og strømforbruk. 

Lenke til kommentar

Det å la Pi'en slå av og på skjermen via HDMI er ikke dumt, men skjermen jeg har støtter kun VGA. Adapter gidder jeg ikke (dårlig erfaringer). Kanskje en idè å se på laptopskjermer? Både for tykkelse og strømforbruk. 

VGA burde jo ikke være en begrensning, det er mulig å slå av en VGA-skjerm fra en PC. Det har iallfall ikke vært et problem de siste 15 årene. ;)

 

Hva betyr det å ha dårlig erfaring med "adapter"? Er det selve plugin-modulen som er problemet? (I så fall har du jo feil plugin-modul).

 

 

 

Hva med en plugin-switch (Nexa-433mhz eller zwave) som du bruker for å ta strømmen til skjermen?

Ja, det var smart! :D

Det aller enkleste er jo å bruke en enkel plugin-modul og bare den av og på, avhengig om status er "hjemme" eller "borte".

Lenke til kommentar

 

Det å la Pi'en slå av og på skjermen via HDMI er ikke dumt, men skjermen jeg har støtter kun VGA. Adapter gidder jeg ikke (dårlig erfaringer). Kanskje en idè å se på laptopskjermer? Både for tykkelse og strømforbruk. 

VGA burde jo ikke være en begrensning, det er mulig å slå av en VGA-skjerm fra en PC. Det har iallfall ikke vært et problem de siste 15 årene. ;)

 

Hva betyr det å ha dårlig erfaring med "adapter"? Er det selve plugin-modulen som er problemet? (I så fall har du jo feil plugin-modul).

 

 

 

Hva med en plugin-switch (Nexa-433mhz eller zwave) som du bruker for å ta strømmen til skjermen?

Ja, det var smart! :D

Det aller enkleste er jo å bruke en enkel plugin-modul og bare den av og på, avhengig om status er "hjemme" eller "borte".

 

 

Poenget var at jeg ikke ønsker å bruke HDMI til VGA adapter i Pien. Har sett det finnes moduler du kan bruke i GPIOene, men da mister jeg muligheten til koble på andre ting på enheten. 

 

Det ser ut som en bevegelsesensor er veien å gå, som er direkte tilkoblet pi-en. Da slipper systemet å være avhengig et annet for å fungere. 

 

Fant forøvrig denne linken i dag: http://blog.dylanjpierce.com/raspberrypi/magicmirror/tutorial/2015/12/27/build-a-magic-mirror.html

 

http://www.tapplastics.com/product/plastics/cut_to_size_plastic/two_way_mirrored_acrylic/558

Koster 50 USD for et 'glass' som dekker en 27" skjerm, men frakten var på horrible 67 USD... Får lete litt til. 

Lenke til kommentar

Poenget var at jeg ikke ønsker å bruke HDMI til VGA adapter i Pien. Har sett det finnes moduler du kan bruke i GPIOene, men da mister jeg muligheten til koble på andre ting på enheten. 

 

Det ser ut som en bevegelsesensor er veien å gå, som er direkte tilkoblet pi-en. Da slipper systemet å være avhengig et annet for å fungere. 

 

Fant forøvrig denne linken i dag: http://blog.dylanjpierce.com/raspberrypi/magicmirror/tutorial/2015/12/27/build-a-magic-mirror.html

 

http://www.tapplastics.com/product/plastics/cut_to_size_plastic/two_way_mirrored_acrylic/558

Koster 50 USD for et 'glass' som dekker en 27" skjerm, men frakten var på horrible 67 USD... Får lete litt til.

OK, da forstår jeg hva du sikter til med "adapter". Men snakker vi ikke om to forskjellige problemstillinger? Hvis du bruker en bevegelsessensor, mangler du fremdeles en måte å skru av strømmen på?

 

Men skjermen slår seg vel av uansett hvis du bare slutter å gi den signal? Ellers bruk en z-wave eller Nexa plugin-modul.

 

Lenke til kommentar

 

Poenget var at jeg ikke ønsker å bruke HDMI til VGA adapter i Pien. Har sett det finnes moduler du kan bruke i GPIOene, men da mister jeg muligheten til koble på andre ting på enheten. 

 

Det ser ut som en bevegelsesensor er veien å gå, som er direkte tilkoblet pi-en. Da slipper systemet å være avhengig et annet for å fungere. 

 

Fant forøvrig denne linken i dag: http://blog.dylanjpierce.com/raspberrypi/magicmirror/tutorial/2015/12/27/build-a-magic-mirror.html

 

http://www.tapplastics.com/product/plastics/cut_to_size_plastic/two_way_mirrored_acrylic/558

Koster 50 USD for et 'glass' som dekker en 27" skjerm, men frakten var på horrible 67 USD... Får lete litt til.

OK, da forstår jeg hva du sikter til med "adapter". Men snakker vi ikke om to forskjellige problemstillinger? Hvis du bruker en bevegelsessensor, mangler du fremdeles en måte å skru av strømmen på?

 

Men skjermen slår seg vel av uansett hvis du bare slutter å gi den signal? Ellers bruk en z-wave eller Nexa plugin-modul.

 

 

 

Det kan vel løses meg pluginmodul, men tanken er at en strømkabel skal forsyne begge enhetene med strøm. Kan selvfølgelig koble en plugin modul i ramma, men jeg tror det blir enklere å la skjermen gå i dvale ved hjelp av HDMI-CEC/eller bare kutter videosignalet. 

 

Om man bruker plugin for hele opplegget vil RPen måtte boote hver gang noen er i nærheten. Er usikker hvor lang tid det tar, men antar det blir raskere å la Pien vekke skjermen. Pir modul til Pien koster uansett ikke så mye(mindre enn z-wave plugin, da jeg ikke har rf-modulen i Domoticz uansett). 

 

Neste problemstilling blir rettet mot programvare og toveis speil. Hadde vært interessant å prøvd på dette.

 

Angående programvare: Er det noen andre som har gjort noe lignende? Tar gjerne imot inputs for hvilke moduler jeg kan ha kjørende på skjermen. Foreløpig har jeg felles kalender (Google Cal), vær og trafikkinformasjon. Finnes sikkert noe artig jeg ikke kjenner til.  

Lenke til kommentar

Det jeg viser på mine skjermer er luft- og badetemperatur fra egne sensorer (min er den eneste på yr for øyeblikket), vind og regn (Netatmo) og strømforbruk og strømpriser + div. annet. Den i gangen styrer også garasjeporten så den viser i tillegg video av garasjen innvendig.

Lenke til kommentar

Har lekt meg litt med 'Smart Mirror 2' prosjektet til Raspberry Pi. 

 

Det ser ihvertfall veldig bra ut, men i og med jeg bare kan basic programmering kan det bli utfordrerne å legge til moduler. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få lagt til Ruters sanntids-system til eksempel. Leker også med tanken på å lage en liten modul som viser antall ledige sykler hvor jeg bor (Oslo bysykkel), da jeg så de har åpen API. Blir mye å lære seg, men gøyalt er det også. 

 

Link til prosjektet: https://github.com/MichMich/MagicMirror/tree/v2-beta

 

Her er bilde av oppsettet pr. dags dato: 

 

 

YlFwSU0r.jpeg

Endret av Woods
Lenke til kommentar

 

Hva bruker du som speil?

 

Venter på film/filter fra eBay. Tenkte å kle dette på et plexiglass. Har sett noen har fått dette til å se bra ut, så det blir spennende å prøve. 

 

Link?

 

Jeg lurer på om en kunne bruke vanlig sånn "varme avviser" film som en klistrer utenpå vinduer?

Noen som vet hvor en kan kjøpe sånn?

Lenke til kommentar

 

 

Hva bruker du som speil?

 

Venter på film/filter fra eBay. Tenkte å kle dette på et plexiglass. Har sett noen har fått dette til å se bra ut, så det blir spennende å prøve. 

 

Link?

 

Jeg lurer på om en kunne bruke vanlig sånn "varme avviser" film som en klistrer utenpå vinduer?

Noen som vet hvor en kan kjøpe sånn?

 

 

http://www.ebay.com/itm/321780729282?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

Skal laste opp noen bilder så fort den kommer i hus. Fant dette produktet via en annen som har laget et smartspeil. Denne filmen + plexiglass. Blir interessant å se om dette faktisk fungerer. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...