Gå til innhold

Hjelp til stasjonær gaming-PC


Anbefalte innlegg

12-åring ønsker å bygge en stasjonær gaming-PC. Han spiller for tiden mest Minecraft og Ark: Survival Evolved. 

 

Målet er å få bygd en PC som holder en stund - og som kan oppgraderes ytterligere ved en senere anledning. 

 

Om en PC-løsning fra Komplett eller andre som bygger ferdig kunne funke hadde det vært topp.

 

Er det noen som har anbefalinger? 

 

12-åringen har selvsagt ikke så mye penger å rutte med, så pris helst ned mot 6000 - om det lar seg gjøre og samtidig ha god ytelse i spillene han spiller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisene på hardware har økt 20-25% den siste tiden pga svak krone. Dermed er alt litt dyrere nå .. og 6K er snaut.

 

Hva slags oppgraderinger ser dere for dere i fremtiden (hva legger du i dette?).

Hva må inngå i prisen her? Snakker vi komplett maskin med tastatur, mus, headset og skjerm + windows lisens?

Hvis vi kun snakker selve PC'n så kan man kanskje få til noe for 7-8K. Noe lavere ville jeg nok ikke gått.

Lenke til kommentar

Ark: Survival Evolved krever en del, så anbefalt brukt maskinvare bør være i7 2600k\2700k 16 GB ram og 780 TI. Eller tilsvarende.

Så ja er enig budsjett på 6000 kr er tynt da skal du være heldig hvis du finner noe som dette brukt.

Tror du bør regne med 8000 kr hvis delene ikke er overklokket.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Prisene på hardware har økt 20-25% den siste tiden pga svak krone. Dermed er alt litt dyrere nå .. og 6K er snaut.

 

Hva slags oppgraderinger ser dere for dere i fremtiden (hva legger du i dette?).

Hva må inngå i prisen her? Snakker vi komplett maskin med tastatur, mus, headset og skjerm + windows lisens?

Hvis vi kun snakker selve PC'n så kan man kanskje få til noe for 7-8K. Noe lavere ville jeg nok ikke gått.

Vi mangler nok Windows-lisens, men har skjerm, tastatur og mus.

 

Høres ut som om det skal spares litt mer.

Lenke til kommentar

Hva slags skjerm har du? Full HD 120 hz panel?

Har du kun HD eller eldre kan det være mulig å velge mindre GPU men fremdeles så krever ark mye ram\cpu.

Og det er ikke så gøy å spille på 1440x900 oppløsing eller mindre.

Akkurat spesifikasjonene på skjermen husker jeg ikke helt. Men hele poenget med en stasjonær var å kunne spille Ark på full oppløsning. Vi sparer heller litt ekstra og anskaffer en bra nok PC med en gang.

Lenke til kommentar

Med "full oppløsning" så regner jeg med du mener "Full HD", altså 1920*1080? Dette er jo den mest vanlige oppløsningen for folk flest, men er langt i fra "full oppløsning" :) Skal du ha støtte for 4K så snakker vi en helt annen prisklasse.

 

Hvis dere sparer penger frem mot høsten så vil vi kanskje se siste generasjon skjermkort fra både AMD og nvidia på markedet. Så får dere iallfall siste skrik fra den fronten .. Det er på skjermkort man må putte største andel av budsjettet i en slik maskin. Nå får vi se hva som kommer, men det kan bli spennende iallfall. 

 

Et slikt skjermkort parret med f.eks en i5 6500 Skylake, en SSD (evt SSHD for å spare litt penger) og 8 GB med DDR4 så har du en fin plattform å spille på.

 

Ønsker dere ikke vente så lenge med å handle så får vi tenke på noe annet. 

Men spar iallfall et par tusen til og så åpner du heller en ny tråd da. 

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Edit: Baserte på 1080p*

 

Både Ark og Minecraft er cpu og ram heavy spill. Det går helt fint å spille minecraft på mindre, men mer behagelig på mer. Spiller selv Ark og Minecraft på min pc med i5 cpu.

 

Utnytter Minecraft og Ark i det heletatt Hyperthreading fra I7? Hvis ikke er I7 bare dyrere på samme ytelse? Mener at spill ikke utnytter Hyper Threading enda, hvis ikke det har forandret seg

 

Hvis dere også hadde hatt kabinett og harddisk og windows og slikt så mener jeg det her bør være bra nok til å både spille Ark og Minecraft. Ville spilt Ark uten Post Prosessing, men det går helt fint uten. Det er ca samme skjermkort jeg har, men sprekere ram og cpu.

https://www.komplett.no/product/847482/datautstyr/skjermkort/pci-express/gainward-geforce-gtx-970-4gb

https://www.komplett.no/product/783614/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-intel-core-i5-6400

 

Eventuelt oppgradert med en god SSD senere så vil dette holde seg på topp i kanskje 4 år, men klare seg fint i opptil 6-8 år

 

Edit 2: Dette vil dra det meste av spill på 1080p på fullt. Hvis det ikke gjør det, så slå av post prosessing i spillene som sliter litt så skal det fortsatt gå fint

Endret av Profanity
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...