Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Yrkesstatus.. Bryr du deg?


Anbefalte innlegg

Hei dere

 

For syv år siden så har jeg blitt dumpet av en jente fordi jeg jobbet på kiwi og bor med foreldre. Nå som jeg har blitt pilot så vil hun ha meg tilbake :confused: Jeg føler også at etter jeg hat blitt pilot så har jeg blitt populær blant jentene. De vil bli kjent med meg, ligge med meg, bli sammen med meg... Hva skjer med disse jentene liksom?

 

 

(Har redigert innlegg for at dere skal få mest mulig info)

Endret av hei12345
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker menn som har et yrke de interesserer seg for, som gleder han. Punktum.

 

Har vært sammen med menn som har statusyrke, kommer sliten hjem, hodet blir tommere og tommere for innhold og ytre ting her i verden. Det er mye bedre med en behagelig mann med interesse for det han driver med, men som også har interesse for ting utenfor. Men om dette yrket skulle være et statusyrke så trenger det ikke å bety at vedkommende ikke er interessert i dette statusyrke, og kan være like herlig som en annen. Men tror dere skjønner hva jeg skisser.



Anonymous poster hash: e164f...cf5
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

det her er langt i fra noe nytt, folk er ovrflatiske, menn på noe og jenter på noe annet.

jeg bruker jobben min til å utnytte dette, fungerer hver gang...

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg ikke noe særlig om yrkesstatus. Så klart, litt attraktivt med en mann som har et yrke hvor han er uniformert, eksempelvis pilot, politi, ambulansearbeider og slike ting. Attraktivt er det også med en mann som er snekker eller elektriker, slike "arbeidsbukser" de bruker er ganske sexy. De med en "viktig" jobb hvor de må bruke dress til hverdags er også ganske sexy. Men det er en ganske overfladisk ting, det er ikke noe sexy med en politi eller elektriker som hater jobben sin.

For meg er det ganske likegyldig hvilken jobb mannen har, så lenge han har en jobb og trives i jobben sin, men jeg har ikke tenkt å nekte på at en for eksempel politiuniformen er ganske sexy... Ble stoppet i en kontroll en gang og politimannen som kom bort til meg var ganske så sexy, men i det han åpna munnen og hadde tilsynelatende veldig negativ holdning rettet mot meg og var direkte frekk, så var han ikke så sexy lenger, for å si det sånn. Det er en overfladisk sak med andre ord, er ikke hvilken jobb en mann har som teller, enkelt og greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg ikke noe særlig om yrkesstatus. Så klart, litt attraktivt med en mann som har et yrke hvor han er uniformert, eksempelvis pilot, politi, ambulansearbeider og slike ting. Attraktivt er det også med en mann som er snekker eller elektriker, slike "arbeidsbukser" de bruker er ganske sexy. De med en "viktig" jobb hvor de må bruke dress til hverdags er også ganske sexy. Men det er en ganske overfladisk ting, det er ikke noe sexy med en politi eller elektriker som hater jobben sin.

 

For meg er det ganske likegyldig hvilken jobb mannen har, så lenge han har en jobb og trives i jobben sin, men jeg har ikke tenkt å nekte på at en for eksempel politiuniformen er ganske sexy... Ble stoppet i en kontroll en gang og politimannen som kom bort til meg var ganske så sexy, men i det han åpna munnen og hadde tilsynelatende veldig negativ holdning rettet mot meg og var direkte frekk, så var han ikke så sexy lenger, for å si det sånn. Det er en overfladisk sak med andre ord, er ikke hvilken jobb en mann har som teller, enkelt og greit. 

 

 

Hva synes du om postbud i uniform?

 

Anonymous poster hash: 6bd2f...2e0

Lenke til kommentar
 

 

Hva synes du om postbud i uniform?

 

Anonymous poster hash: 6bd2f...2e0

 

Den er helt grei den, på linje med uniformene de bruker i butikkjeder og slike ting. Man ser det så ofte, hver dag, at man tenker ikke helt over at det er uniform. Samme gjelder vekteruniformer og slike ting. Sjeldnere jeg ser en ambulansearbeider og iallefall pilot, for eksempel. 

Lenke til kommentar

Jenter som tror pilot er et høystatusyrke er ikke noe å samle på, jenter som vet pilot er et lavstatusyrke er noe å samle på, men dem får du dessverre ikke. 

 

Jeg for min del driter i hva en kjæreste gjør så lenge hun kan tilby et stabilt liv, at dama er lege er helt tilfeldig.... kan ha noe å gjøre med at jeg selv har en god jobb, utdannelse osv så er ikke så farlig hvor mye dama tjener, har greit med penger uansett.... men det er jo en bonus at dama er lege klart... 



Anonymous poster hash: 2162c...e05
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er pilot fremdeles høystatus? Synes ikke jeg leser om noe annet enn dårlige arbeidsforhold osv.

 

Pilot er definitivt et høystatusyrke. Tjener godt, dyr og ikke verdens enkleste utdanning... Men mennesker som vil ha deg fordi du er pilot, og som kunne ditchet deg hvis du jobber i kassa i en Kiwi-butikk, er egentlig ikke noe å samle på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg brenner for matematikk, fysikk og data. Jeg har en og snart to bachelorer, og min største drøm er å jobbe med menneskelik AI eller en annen fremmed intelligens. Jeg har det samtidig utrolig komfortabelt i min nåværende stilling, i butikk og med masse forskjellig type driftsansvar. Det er noe jeg har tenkt til å drive med enda lengre, ikke fordi jeg "mangler større ambisjoner" som mange tror og sier, men fordi noe bedre ikke har vist seg på markedet for meg enda.

Lenke til kommentar

Kunne aldri tenkt meg å hatt en mann som jobber i kassa på Rema 1000, Kiwi eller en barnehage f.eks.

 

 

Man må ha litt større ambisjoner enn som så, handler ikke så mye om lønna. Men butikkmedarbeidere og lignende yrker er lavstatus-yrker og derfor blir man sett ned på av folk som har jobber som krever utdannelse. Dette er realiteten selv om ingen tørr å faktisk innrømme det. Så får man selv velge om man vil bry seg om det. Menn er mer akseptable hva angår yrker til kvinnene mens kvinnene er mer kresen på hva mannen jobber med.

 

Et annet eksempel på lavstatus-yrke er hjelpepleiere på sykehjem som må vaske eldre mennesker. Har vært skriverinnlegg blant flere helsefagarbeidere som har hørt ufine kommentarer som "Må jo være helt jævlig å vaske gamlinger i ræva, kunne aldri tenkt meg det" osv.

 

 

En mann som er spesialisert innen noe ikke "alle" kan er hot, og det tenner kvinner på. Å stå i en butikk er noe alle kunne greid.

 

 

 



Anonymous poster hash: 6bd2f...2e0
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men da har jeg et spørsmål. Hva om mannen sitter i kassa på Rema (eller under kassa for den saks skyld), men han er latterlig flink til noe på fritida. En eller annen form for sport kanskje, han er latterlig flink som smed, knivmaker, skyting, you name it. Han har jo fremdeles en ambisjon, men han kan rett og slett ikke tjene penger på den. I Norge i hvert fall da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kunne aldri tenkt meg å hatt en mann som jobber i kassa på Rema 1000, Kiwi eller en barnehage f.eks.

 

 

Man må ha litt større ambisjoner enn som så, handler ikke så mye om lønna. Men butikkmedarbeidere og lignende yrker er lavstatus-yrker og derfor blir man sett ned på av folk som har jobber som krever utdannelse. Dette er realiteten selv om ingen tørr å faktisk innrømme det. Så får man selv velge om man vil bry seg om det. Menn er mer akseptable hva angår yrker til kvinnene mens kvinnene er mer kresen på hva mannen jobber med.

 

Et annet eksempel på lavstatus-yrke er hjelpepleiere på sykehjem som må vaske eldre mennesker. Har vært skriverinnlegg blant flere helsefagarbeidere som har hørt ufine kommentarer som "Må jo være helt jævlig å vaske gamlinger i ræva, kunne aldri tenkt meg det" osv.

 

 

En mann som er spesialisert innen noe ikke "alle" kan er hot, og det tenner kvinner på. Å stå i en butikk er noe alle kunne greid.

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 6bd2f...2e0

Av nysgjerrighet: hvor mener du terskelen ligger for høy nok status på yrket?

 

Er for eksempel lærer "hot"? Et av samfunnets aller viktigste yrker.

 

Eiendomsmegler? Regnskapsfører? Lege? Astrofysiker?

 

Hva med menn som er selvstendig næringsdrivende og bygger sin egen arbeidsplass, selv om lønnen ikke er skyhøy? La oss si grafisk design til markedsføring og web, eller musikk til media, film etc. eller kanskje snekker/elektriker.

 

Må han ha på dress og jobbe i en pretensiøs glassbygning eller kan han komme hjem med sot i ansiktet så lenge det krever mer kompetanse enn noe "alle kan"?

Endret av Liquidkey
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...