Gå til innhold

Vil studere medisin


007hala

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Trenger litt råd angående studier. Sommeren 2017 er jeg ferdig med en bachelor en bachelor i økonomi. Jeg anser meg på ingen måte som ferdigutdannet etter dette, og vil gjerne studere videre. Det siste halvannet året har jeg fått veldig lyst til å studere medisin, for å bli en indremedisiner i lengden. Problemet er for meg at jeg ikke vet hvordan jeg skal nå den drømmen, siden etter endt bachelor har jeg brukt 5 av 8 år som lånekassen gir støtte til. Først tenkte jeg at jeg fint kunne tenke meg å studere i øst europa, men pga at det blir 3 år med selvfinansiering ser jeg ikke hvordan det skal gå. Så har jeg undersøkt dette med 23/5 regelen, men da må jeg ta opp alle seks fag + realfagene som kreves, og få toppkarakterer for å komme inn i Norge. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem. Noen som har noen gode råd å komme med? Jeg er veldig åpen i forhold til hvor jeg studerer så lenge det er medisin.

 

På forhånd takk :-)

Endret av 007hala
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3 år uten støtte fra lånekassen vil bli tøft. Da bør du nesten jobbe litt ved siden av når du tar opp fag for å spare opp, og jobbe godt hver sommer. Du bør dessuten ikke vente til slutten av studiet før du begynner med selvfinansiering, det bør du muligens vurdere tidligere da det vil være litt mer rom for deltidsjobb.

Nå har jeg jo hørt at økonomien med studielånet i øst-europa er ganske romslig, det kan hende det ikke blir så ille å ta studiet der, men hvorvidt du får jobb ved siden av studiene der (som også har grei lønn) vet jeg ikke, da må du også jobbe en del på sommeren. Men kanskje pengene du har strekker litt lengre? Er dessverre feil person til å svare på dette siden jeg ikke har studert i øst-europa.

 

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men det er mange på studiet som er "litt oppi årene". Det er mange som har studert andre ting før de har funnet ut at de ville studere medisin, og mange har brukt flere år på å ta opp fag. Det er ikke umulig for deg, men det er en jobb å få det til. Ettersom du ikke har hatt realfag før vil jeg nok anbefale deg å ta dem på privatskole, eks sonans, fordi disse fagene er tunge å lære på egenhånd. Privatskolene pleier å tilby gratis rådgivingstime (uten forpliktelser), så du kan gjerne snakke med dem om planene dine, og høre hva som høres overkommelig ut.

 

Men om du er motivert, så har du all mulighet til å få det til! Lykke til :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for tips. Jeg er 24 år! ;-)

 

Det å få deltidsjobb ved siden av studiene i et østeuropeisk land tror jeg er ganske uaktuelt for min del, vil helst ha full fokus på studier da med tanke på språk o.l. Jobber dog en del ved siden av studiene nå, men ikke nok til at jeg kan spare veldig mye. Hadde nok jobbet en del ved siden av studiene hvis det var i Norge jeg studerte! 

 

Flere tips mottas med stor takknemlighet! 

Endret av 007hala
Lenke til kommentar

Du kan lett tjene ... 50 000 til 100 000 ved å jobbe hver sommer, og ha en deltidsjobb på høsten og våren. Og det er jo hva du får fra lånekassen er det ikke? Hvis du jobber slikt helt fra 1. klasse, så har du studielån og lønn i 3 år, og du vil da ha klart å oppspart deg ganske mye penger til de siste 3 årene, der du kanskje jobber mindre.

 

 

Nesten alle som studerer medisin arbeider ved siden av. Og det er også ekstremt lett å få seg jobb som medisinstudent.

Endret av Dandeqs
Lenke til kommentar

Du kan lett tjene ... 50 000 til 100 000 ved å jobbe hver sommer, og ha en deltidsjobb på høsten og våren. Og det er jo hva du får fra lånekassen er det ikke? Hvis du jobber slikt helt fra 1. klasse, så har du studielån og lønn i 3 år, og du vil da ha klart å oppspart deg ganske mye penger til de siste 3 årene, der du kanskje jobber mindre.

 

 

Nesten alle som studerer medisin arbeider ved siden av. Og det er også ekstremt lett å få seg jobb som medisinstudent.

 

 

Ut ifra det du skriver regner jeg med at du snakker om hvis jeg studerer i Norge? Hvis jeg hadde klart å komme meg inn i Norge, så hadde jeg selvsagt jobbet minst 30% ved siden av. Selvfinansieringen i Norge hadde ikke vært noe problem, så det var derfor jeg vurderte å ta opp fag som privatist etter 23/5 regelen + realfag. Jeg har regnet på hva slags karakterer jeg trenger (jeg må altså opp én karakter i hvert fag), hvis jeg søker 3 år fra nå: 

 

Engelsk 6 

Historie 6 

Norsk hovedmål 5 

Norsk Sidemål 5

Norsk Muntlig 6

Samfunnsfag 6

Naturfag 6 

Matte 1T 6

 

(Tilsammen har jeg 4,75 i disse fagene totalt fra før av dog med P matte istedenfor T)

 

Realfag

 

Fysikk 1: 6

Kjemi 1: 6

Kjemi 2: 5

Matte R1:5 

 

Karakterpoeng: 58,7

Konkurransepoeng: 68,7 

 

Som nevnt har jeg aldri hatt realfag før, så de fagene jeg har satt til 5 regner jeg som de som er vanskeligst å oppnå toppkarakter i. Hva tror det? Er det mulig å oppnå dette snittet på 1 1/2 - 2år gjennom Bjørknes, Akademiet o.l? Er det i det hele tatt realistisk for meg å tenke på Norge som et alternativ? 

Endret av 007hala
Lenke til kommentar

 

 

...

 

Som nevnt har jeg aldri hatt realfag før, så de fagene jeg har satt til 5 regner jeg som de som er vanskeligst å oppnå toppkarakter i. Hva tror det? Er det mulig å oppnå dette snittet på 1 1/2 - 2år gjennom Bjørknes, Akademiet o.l? Er det i det hele tatt realistisk for meg å tenke på Norge som et alternativ? 

 

 

Oj, ja, ok, nå ble det litt vanskeligere. Nå har jeg ikke så mye informasjon om akkurat 23/5-ordningen, men du må altså øke snittet ditt ganske mye for å komme inn i Norge.

 

Hvis vi tenker at du søker Tromsø, og at deres ordinære kvote går opp minimalt, si, 66,5 , så er oddsene litt bedre.

 

Det krever mye arbeid å ta opp så mange fag, så hvis du virkelig brenner for det, burde du ikke la det stoppe deg. Men utlandet er ikke et så gæli valg. De har mye mer teori, litt mindre praksis, mye mindre praksis fra norske sykehus (viktig at man jobber i Norge i feriene), veldig stort frafall, og litt vanskeligere å få turnusplass, men ellers helt likt. De trenger ofte bare en opptaksprøve og rundt 4,5 i snitt. Men opp til deg =)

Lenke til kommentar

Jeg svarte i sta at det kanskje gikk greit å studere i utlandet uten studielån noen år siden pengene du tjener på sommeren kanskje kan være mer verdt der, men jeg ble litt usikker nå, skolene i utlandet har vel skolepenger? Da er du i så fall nødt til å dekke det også, og da blir det vel verre..

 

Nå vet ikke jeg hvilke sterke og svake sider du har faglig, men jeg synes du er relativt realistisk i alle fall, det er lettere å få 6 på muntlig eksamen enn skriftlig, særlig hvis du har fulgt faget på privatskolen fordi det er faglæreren som lager oppgavene, og de har gjerne en liten anelse om hvilke sterke og svake sider du har i faget (i alle fall om du går inn for å vise det i timene og på prøveeksamen). I tillegg velger de kun oppgaver innen temaer de har dekket godt i undervisningen, og de ønsker tross alt (for privatskolens rykte) å få flest mulig igjennom med gode resultater.

 

Norsk er vanskelig å få 5 i, så det må du nok jobbe en del med. Det er også verdt å merke seg at norsk på yrkesfag (regner med det er det du har gått når du snakker om 23/5-regelen) kan være en anelse lettere enn norsk på studiespesialiserende.

 

Jeg synes det er innafor å kunne greie det på 2 år på privatskole, men du har en jobb foran deg. Da er det greit å bare komme i gang med litt realfag med en gang (og evt andre fag du synes virker vanskelig), slik at du har mulighet til å ta eksamen på nytt om det går dårlig. Men heller ikke alle fag på en gang.

 

Kan du legge til flere realfag enn de som er krav, eller er det kun fagene som er et krav som teller når du søker på 23/5? I så fall kunne du vurdert å ta biologi for å skaffe deg flere realfagspoeng, biologi er ikke så vanskelig, det er mest lesing og pugging, og det er ikke så vanskelig å få 5-6 på muntligeksamen.

 

Men det er altså ikke tvil om at du må jobbe for karakterene, du må fokusere på målet :)

Endret av aryastark
Lenke til kommentar

Jeg svarte i sta at det kanskje gikk greit å studere i utlandet uten studielån noen år siden pengene du tjener på sommeren kanskje kan være mer verdt der, men jeg ble litt usikker nå, skolene i utlandet har vel skolepenger? Da er du i så fall nødt til å dekke det også, og da blir det vel verre..

 

Nå vet ikke jeg hvilke sterke og svake sider du har faglig, men jeg synes du er relativt realistisk i alle fall, det er lettere å få 6 på muntlig eksamen enn skriftlig, særlig hvis du har fulgt faget på privatskolen fordi det er faglæreren som lager oppgavene, og de har gjerne en liten anelse om hvilke sterke og svake sider du har i faget (i alle fall om du går inn for å vise det i timene og på prøveeksamen). I tillegg velger de kun oppgaver innen temaer de har dekket godt i undervisningen, og de ønsker tross alt (for privatskolens rykte) å få flest mulig igjennom med gode resultater.

 

Norsk er vanskelig å få 5 i, så det må du nok jobbe en del med. Det er også verdt å merke seg at norsk på yrkesfag (regner med det er det du har gått når du snakker om 23/5-regelen) kan være en anelse lettere enn norsk på studiespesialiserende.

 

Jeg synes det er innafor å kunne greie det på 2 år på privatskole, men du har en jobb foran deg. Da er det greit å bare komme i gang med litt realfag med en gang (og evt andre fag du synes virker vanskelig), slik at du har mulighet til å ta eksamen på nytt om det går dårlig. Men heller ikke alle fag på en gang.

 

Kan du legge til flere realfag enn de som er krav, eller er det kun fagene som er et krav som teller når du søker på 23/5? I så fall kunne du vurdert å ta biologi for å skaffe deg flere realfagspoeng, biologi er ikke så vanskelig, det er mest lesing og pugging, og det er ikke så vanskelig å få 5-6 på muntligeksamen.

 

Men det er altså ikke tvil om at du må jobbe for karakterene, du må fokusere på målet :)

 

 

Ja, fortsatt usikker på hva jeg skal gjøre. Men kanskje jeg rett og slett skal satse på å ta opp fag for å komme inn i Norge. :) Så lenge jeg jobber beinhardt for det, skal det gå. (Forhåpentligvis) Tror også jeg burde prate med en rådgiver som kanskje kan gi meg litt veiledning på emnet også.

Endret av 007hala
Lenke til kommentar

Du får forresten to karakterer i kjemi 2, fordi det både er skriftlig og muntlig eksamen (eller er dette endret siden jeg tok eksamen for seks år siden?). Det er mulig du må ha 6 på en av disse for å holde snittet oppe. Det er ikke umulig å få 6 i muntlig kjemi 2 men det er selvfølgelig et tyngre fag enn kjemi 1. Men i min kjemiklasse på privatskolen fikk godt over halvparten 6 på muntlig eksamen i kjemi 2!

Lenke til kommentar

Har dere noen forslag til hvilken privatskole som er best? Fullt klar over at det er individuelt. Lest flere på nettet som foretrekker Bjørknes. Så er det jo Sonans og Akademiet. Skal ærlig si at jeg sterkt vurderer sistnevnte siden de har "karaktergaranti". Altså at jeg slipper å betale for faget om jeg ikke forbedrer karakteren. Har undersøkt hva alt dette vil koste meg, og det er 100.000,- Mye penger, så det kan være greit å slippe å betale hvis jeg ikke skulle klare å forbedre meg i visse fag. 

Lenke til kommentar

Hei! Så spennende med planer om å studere medisin. Ta gjerne kontakt med oss, og få en gratis rådgivningstime og vitnemålsanalyse. Du kan booke rådgivningstime her: http://sonans.no/radgivning eller ta kontakt med oss på tlf. 04070. 

 

For de aller fleste er det å ta opp 23/5 + de realfagene du trenger i overkant ambisiøst på kun ett år. Men hvis du tar kontakt med oss, kan vi lage en plan som passer akkurat deg, sånn at behovene dine blir møtt, men samtidig innenfor rimelighetens grenser med tanke på mengden studiebelastning. 
 
Vi har også mulighet til å dele opp betalingen av skolepenger, hvis det hjelper på den økonomiske situasjonen din.
 
Ta gjerne kontakt med oss, så lager vi et forslag til studieplan til deg.
Lenke til kommentar

 

Hei! Så spennende med planer om å studere medisin. Ta gjerne kontakt med oss, og få en gratis rådgivningstime og vitnemålsanalyse. Du kan booke rådgivningstime her: http://sonans.no/radgivning eller ta kontakt med oss på tlf. 04070. 

 

For de aller fleste er det å ta opp 23/5 + de realfagene du trenger i overkant ambisiøst på kun ett år. Men hvis du tar kontakt med oss, kan vi lage en plan som passer akkurat deg, sånn at behovene dine blir møtt, men samtidig innenfor rimelighetens grenser med tanke på mengden studiebelastning. 
 
Vi har også mulighet til å dele opp betalingen av skolepenger, hvis det hjelper på den økonomiske situasjonen din.
 
Ta gjerne kontakt med oss, så lager vi et forslag til studieplan til deg.

 

 

 

Det skal jeg gjøre så fort jeg blir ferdig med eksamene denne våren! :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har nå vært og pratet med privatistskoler for å høre hva de har å si. Egentlig så har jeg egentlig bare blitt mer usikker etter å ha pratet med de. Jeg vil jo aller helst studere i Norge med tanke på økonomien, men har bestemt meg for å ikke søke støtte for siste året på Økad bacheloren slik at jeg fortsatt har fire år med støtte til gode. Det blir på en måte et veiskille her, hvor jeg må ta en avgjørelse på hva jeg skal satse på for å få dette gjennomført. En ting er sikkert og det er at jeg vil studere medisin. Veien til fullført studie har jeg nå blitt mer usikker på. Jeg har jo aldri tatt realfag før, så jeg stiller jo et stort spørsmål ved min evne til å få toppkarakter i disse fagene (eller en blanding av 5'ere og 6'ere). Og satser jeg på å ta opp fag for å komme inn i Norge, så er det ingen vei tilbake. Å finansiere 2 år i utlandet er vanskelig nok i seg selv, men kan la seg gjøre. 3 år tror jeg rett og slett blir en umulighet. I tillegg så skal det jo også bli toppkarakterer i studiekompetansefagene. Jeg vet jo at folk bruker år på å ta opp fag, jeg setter en limit på å skulle ta det over to år. Så alt må jo lykkes på første forsøk. Og jeg vet heller ikke hvilken privatistskole som egentlig egner seg best for mitt formål. Jeg leser sider opp og sider ned på nettet hver dag om ulike studiesteder rundt om i Europa, men jeg klarer ikke å bli noe klokere på hva jeg skal gjøre. Jeg har et år på å velge hvilken vei jeg går, så sånn sett har jeg grei tid på å bestemme meg. Men jeg skal ikke skjule at jeg er desperat etter å virkelig bestemme meg for hvilken vei jeg tar, og gjøre meg innstilt og klar for det.

 

Er det noen som kan komme med noen gode råd? Hva ville dere gjort i min situasjon?

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Morsomt å lese denne tråden på nytt. Tenkte å oppdatere denne hvis den for noen kan være inspirerende og hvis det er noen andre som tenker tanken på å ta opp fag for å komme inn på ønsket studie. Jeg klarte ikke å ta opp alt på den tiden jeg har skrevet i denne tråden. Jeg klarte det derimot på tre år. Jeg tok opp alle fag fra vgs på nytt + realfag som jeg aldri hadde tatt før.

Stort sett gikk det fint å ta opp, men jeg hadde også eksamener hvor ingenting gikk veien. Heldigvis var jeg utstyrt med masse motivasjon og hvis ett fag ikke gikk som det skulle tenkte jeg bare "da skal jeg i alle fall naile det neste semester". Et fag jeg slet spesielt mye med i starten var f eks kjemi. Første gang jeg tok den gikk det ikke bra i det hele tatt. Som konsekvens satt jeg meg ned over en sommer med kjemibøkene for å virkelig forstå stoffet. Lang historie kort - jeg endte opp med 6 i kjemi 1 og to 6ere i kjemi 2 (skriftlig og muntlig). Fikk en veldig stor kjærlighet for realfag etter hvert og endte opp med å ta 8 realfag på tross av at jeg aldri hadde hatt det før voksen alder. Noen var selvfølgelig for å dekke fagkoden, andre tok jeg av interesse. 

Med unntak av naturfag og kjemi 1 leste jeg alle fagene på egenhånd ved siden av en deltidsjobb. Det er ikke nødvendigvis noe jeg anbefaler da det til tider kan være vanskelig å bevare disiplinen. Naturfag og kjemi 1 tok jeg på Sonans for å få en innføring i hvordan man blir testet på en muntlig-praktisk eksamen da jeg ikke var helt sikker. Brukte informasjonen fra eksamen og undervisningen til å ta de resterende realfagene på egenhand. På denne måten slapp jeg å betale masse ekstra for undervisning. Sier ikke at dette er noe alle skal/burde gjøre, men kanskje noe som er verdt å teste ut om kan funke for deg☺️

Til høsten begynner jeg å studere medisin ved et norsk universitet. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
007hala skrev (På 6.8.2020 den 11.17):

Morsomt å lese denne tråden på nytt. Tenkte å oppdatere denne hvis den for noen kan være inspirerende og hvis det er noen andre som tenker tanken på å ta opp fag for å komme inn på ønsket studie. Jeg klarte ikke å ta opp alt på den tiden jeg har skrevet i denne tråden. Jeg klarte det derimot på tre år. Jeg tok opp alle fag fra vgs på nytt + realfag som jeg aldri hadde tatt før.

Stort sett gikk det fint å ta opp, men jeg hadde også eksamener hvor ingenting gikk veien. Heldigvis var jeg utstyrt med masse motivasjon og hvis ett fag ikke gikk som det skulle tenkte jeg bare "da skal jeg i alle fall naile det neste semester". Et fag jeg slet spesielt mye med i starten var f eks kjemi. Første gang jeg tok den gikk det ikke bra i det hele tatt. Som konsekvens satt jeg meg ned over en sommer med kjemibøkene for å virkelig forstå stoffet. Lang historie kort - jeg endte opp med 6 i kjemi 1 og to 6ere i kjemi 2 (skriftlig og muntlig). Fikk en veldig stor kjærlighet for realfag etter hvert og endte opp med å ta 8 realfag på tross av at jeg aldri hadde hatt det før voksen alder. Noen var selvfølgelig for å dekke fagkoden, andre tok jeg av interesse. 

Med unntak av naturfag og kjemi 1 leste jeg alle fagene på egenhånd ved siden av en deltidsjobb. Det er ikke nødvendigvis noe jeg anbefaler da det til tider kan være vanskelig å bevare disiplinen. Naturfag og kjemi 1 tok jeg på Sonans for å få en innføring i hvordan man blir testet på en muntlig-praktisk eksamen da jeg ikke var helt sikker. Brukte informasjonen fra eksamen og undervisningen til å ta de resterende realfagene på egenhand. På denne måten slapp jeg å betale masse ekstra for undervisning. Sier ikke at dette er noe alle skal/burde gjøre, men kanskje noe som er verdt å teste ut om kan funke for deg☺️

Til høsten begynner jeg å studere medisin ved et norsk universitet. 

så bra!  Takk for oppdateringen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...