Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rart det ikke ble sagt mer om byggekvaliteten. Mange G5-telefoner har slitt mye med upresis byggkvalitet med bl.a. merker etter antennene som ligger under metallic-malingen (infusert med metall-partikler). Det blir heller ikke sagt så mye om glippen mellom telefonen og modulen som ofte oppstår (og at det ofte er en skarp kant der). Mulig anmelder har vært heldig med telefonen, men mange har klaget på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

sirbull: Jeg ser mange har klaget på glipen ved modulfestet. Jeg har tatt av og satt på igjen bunnen mange ganger i løpet av testperioden - selv om den ikke er testet med moduler, har det likevel vært en slags "party trick" å vise hvordan det fungerer. Med unntak for én gang der den var litt vanskelig å sette på igjen har jeg ikke hatt problemer hverken med gliper eller annet. Da den var vanskelig å få på løste jeg den bare ut og prøvde på nytt uten å ha problemer. Det virket som om jeg hadde satt den litt skeivt på og at det ellers ikke var noe telefonspesifikt galt.

 

Antennebåndene er synlige, men det har ikke skjedd noe med lakken rundt. Såvidt jeg vet skal de være synlige. De er iallfall så å si symmetriske avbrudd i den blanke kanten på toppen, der det som er asymetrisk er avbruddet med hodetelefonkontakt.

 

Legger ved lenker til slik telefonen ser ut nå, etter en ukes bruk. Mye opp og ned av lommer, et titalls ganger av og på med bunnpluggen og generelt tung slitasje, sammen med nøkler og annet skrot. Jeg passer ikke så veldig godt på dingser, så når de ser ut som denne etter tung bruk er i hvert fall det lovende. Det sagt krever slitestyrkevurdering som regel lenger tids bruk enn dette.

 

Overgang telefon/modulplass:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/10520773/g5/IMG_20160411_171051.jpg

 

Antennebånd:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/10520773/g5/IMG_20160411_171101.jpg

 

For eventuelt interesserte er bildene tatt med Huawei P9 :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@fjarle: Det er ikke kanten på toppen jeg tenker på, men ved siden av kameraet. Under lakken der går det nok et skille som ofte vises i form av overflateendringer i det som kontroversielt har vist seg å være et plastlag, og ikke metall-lakk som LG har gått ut og sagt i markesføringen. Du har tydeligvis ikke noen slike merker på din testtelefon, men har sett flere klage på det. Ser også at kanten på bunnen er noe ujevn. Man kan se små bølger på enden.

 

Også en fare for å klemme telefonen flat om man klemmer/tråkker på den uten batteri i, vil jeg tro. Hvordan er byggekvaliteten der, uten batteri?

 

Denne videoen belyser noe problemene med byggekvaliteten:

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det bli en trend å fjerne appmenyen??? Dummeste jeg vet om.

 

Har masse apper jeg som jeg sjeldent bruker og ikke orker å ha liggende på skrivebordet, enten i mapper eller på egne skjermsider.

 

Det er også noe av det mest negative med iOS, at alt bare slenges på hjemskjermene. Hvis noen skal pushe android den veien blir jeg utrolig skuffet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Comma Chameleon: Du kan fint legge den tilbake igjen. Ligger valg i settings. Bare LG som mener de har gjort undersøkelse på at "folk flest" ønsker en enklere mobil (Les. Apple-brukere?).

 

Det er godt å høre!

 

Var vel ikke lenge siden ryktene gikk om at Android/Google skulle prøve å fase ut appdrawer for hele systemet. Mulig de ombestemte seg. At noen skulle finne på å permanent fjerne det fra en mobil virker helt ulogisk. Et valg er greit nok.

 

Mange som blir forvirret over å ha en app på skrivebordet og på app-menyen. Spesielt eldre blir forvirret, og tror de har installert appen to ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ad å tråkke den flat om den ikke har batteri i - joda, den flekser nok om jeg klemmer den hardt med tommel og pekefinger til at jeg tror det er en særdeles dårlig idé å tråkke på den når batteriet ikke er i. Men er det noensinne en god idé å tråkke på en telefon? :)

Jeg tør ikke å aktivt forsøke å avlive den - men jeg tror nok jeg skulle fått det til med nevene når den ikke har batteri i. Jeg er bare ikke så sikker på at det er en aktuell problemstilling.

Ad plastfeltet - den har som sagt bodd i lommene mine sammen med andre telefoner og nøkler. I løpet av en like lang periode aktiv bruk med Moto X Force var skjermen på den helt oppripet - sannsynligvis på grunn av nøkler. Jeg ville tenkt at samme type behandling ga liknende resultater på plastoverflater her, dersom faren var overhengende. Men igjen - det *er* forskjeller på enkeltprodukter, og det er vanskelig for oss å teste mange enheter hvis vi ikke har spesielle årsaker til å gjøre det. Mistenker vi en bug på tvers av en serie gjør vi gjerne det.

Vår G5 har byggemessig vært fin. I riktig lys ser man at det er ørlite nivåforskjell i overgangen fra telefonchassis til "bunnplugg", noe som kan se litt bølgete ut på bilder. Men overgangen er ikke skarp, og man skal se etter det og ha perfekt lys for å se den svake bølgeeffekten.

At vi ikke gir 10/10 kommer i all hovedsak av konkurransen. Kameraet er meget godt sammenliknet med det meste, men der har Galaxy S7 flyttet litt på forventningene for et tierprodukt, ettersom kameraet har blitt så viktig som det er. Vi kan vanskelig si at G5-kameraet er dårlig, men like bra er det ikke. At vi trekker litt for vidvinkelen skylde at den gir veldig stilige effekter i mange bilder, og derfor ønsker vi å bruke den både titt og ofte. Men ved bytte fra hovedkamera til vidvinkel, opplever vi ganske ofte at kvalitetsforskjellen mellom dem blir avgjørende. Vi ønsker vidvinkeleffekt på et bilde i skumring - men "sekundærkameraet" er ikke godt nok til å la oss velge fritt. Enten et dårlig bilde med vidvinkel, eller et godt bilde som ikke rommer alt. Det legger en demper på entusiasmen over denne funksjonen, som jo LG har fokusert ganske mye på :)

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

fjarle: Du burde endre avsnittet om at appskuffen er vekke ettersom det går an å legge den til i innstillinger. Er greit å informere leserene om at du har mulighet å velge mellom appskuff eller ikkje :)

 

Ellers kjekt å få lese deres test :)

Har gått å ventet på den lenge nå :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frotax: Telefonen finnes i to utgaver. Til Norge er det såvidt jeg vet single SIM som kommer, og vår testtelefon har ikke plass for ekstra SIM. Som regel er denne funksjonaliteten forbeholdt enten markeder der dette er vanlig og tungt etterspurt, så som Russland og India, med store prisforskjeller på ringing avhengig av operatøren man ringer til/fra, og større kjøpere som handler inn mengder av enheter til spesifikke formål.

 

Jeg har heller ikke sett dual-SIM-varianten, og registrerer at den noen steder omtales som å ha dedikert MicroSD-slot, mens den andre steder har en hybridskuff, der man får enten ekstra nano-SIM eller minnekort. Jeg blir ikke helt klok på akkurat dette, og må sjekke nærmere med LG.

Einar_lh: Jeg er litt usikker på hvor mange dette vil bli aktuelt for. Joda - LG har tydeligvis snudd og har en egen "launcheroppdatering" som man manuelt kan laste ned via LGs egen appbutikk.

I LGs eget oppdateringsverktøy derimot kommer den ikke automatisk. Det får strengt tatt ikke blitt stort mer kronglete, men det *er* mulig å løse hvis man aktivt leter etter appen i SmartWorld. Den skal visstnok komme som oppdatering til telefonen senere, men ettersom den alt finnes, og LG har en egen del av oppdateringsverktøyet sitt for egne apper er det utrolig merkelig at den ikke melder sin ankomst der i stedet. Kan legge til en snutt om det i teksten, men inntil det er en oppdatering som melder seg på egen hånd, vil nok G5-kjøpere flest leve mer eller mindre lykkelig uten den.

Endret av fjarle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan oppleves den nye skjermen med Quantum dot teknologi?

 

I denne artikkelen hvor dere tester LG sin nye LCD TV som nå har kommet med quantum dot som det nye, skriver dere følgende:

"LCD-TV-ene har vært i salg siden tidlig 2000-tallet, og har siden sin barndom fått kamp av andre teknologier som for eksempel plasma og i den senere tid OLED. Likevel er denne teknologien langt fra nedkjempet, og enkelte av årets utgaver har fått det som på fagspråket kalles kvanteprikker (quantum dots), som ved tidligere tester har vist seg å gi LCD-panelene en ny vår."

 

Kilde: http://www.tek.no/artikler/test-lg-65uf850v/190068

 

Med link til en test av en Samsung LCD TV, også den med quantum dots.

 

Med tanke på at dere har sett så store forbedringer med denne teknologien i LCD skjermer, hvordan opplever dere forskjellene kontra G4, nå som G5 kommer med Quantum dots, som dere har skrevet i specs-listen deres.

Lenke til kommentar

Til folk som er bryr seg om mangel på app skuff, de av dere som liker mobilen men ikke den funksjonen kan jo bare laste ned en ny launcher. Det LG originalt tenkte tror jeg var at de som ikke klarer å bytte launcher syns det er lettere uten app skuff. Uansett virker det som om LG har tatt kritikk og slik Einar skriver har lagt til muligheten.

Jeg ser folk klager over TouchWiz eller sense noe som for meg er rart når Android er så enkelt å forandre på. Min Sony z1 føltes som ny igjen med Nova launcher når GUI ble mer tungtrådt med tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...