Gå til innhold

Blizzard stenger populære fan-styrte «vanilla» World of Warcraft-servere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om de ikke har noen umiddelbare planer om å åpne egne servere fra gamle expansions hadde det nok vært lurt med tanke på den negative PRen de nå får å vente til Legion kommer. Det begynner jo å bli evigheter siden sist de ga ut noe nytt innhold, så det er ikke rart at folk spiller på slike servere. Når alt kommer til alt så har de vel seg selv litt å takke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Om de ikke har noen umiddelbare planer om å åpne egne servere fra gamle expansions hadde det nok vært lurt med tanke på den negative PRen de nå får å vente til Legion kommer. Det begynner jo å bli evigheter siden sist de ga ut noe nytt innhold, så det er ikke rart at folk spiller på slike servere. Når alt kommer til alt så har de vel seg selv litt å takke.

 

Hæ? Det tar lang tid før man får ny content så man velger å spille på servere der det aldri kommer noe nytt content? Trokke det er det som er greia, er nok heller nostalgien og det å ikke klare å akseptere endringer som gjør at folk spiller på vanilla servere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

Om de ikke har noen umiddelbare planer om å åpne egne servere fra gamle expansions hadde det nok vært lurt med tanke på den negative PRen de nå får å vente til Legion kommer. Det begynner jo å bli evigheter siden sist de ga ut noe nytt innhold, så det er ikke rart at folk spiller på slike servere. Når alt kommer til alt så har de vel seg selv litt å takke.

 

Hæ? Det tar lang tid før man får ny content så man velger å spille på servere der det aldri kommer noe nytt content? Trokke det er det som er greia, er nok heller nostalgien og det å ikke klare å akseptere endringer som gjør at folk spiller på vanilla servere.

Det går vel mer på at en går lei av WOD pga. lite content, og derfor søker andre ting å gjøre, deriblant er det noen som velger å spille litt vanilla.

Lenke til kommentar

Vent nå litt. Hvordan skal de komme noen vei med dette i retten? Månedsavgiften på spillet er kun ment for å dekke Blizzards kostnader med drift av disse. Salg av selve spillet dekker utviklingskostnadene.

 

Så vidt jeg har skjønt er server programvaren som brukes på Nostalrius 100% kodet av disse entusiastene. De har liksom ikke stjålet Blizzard sin server programvare. Hva skal de liksom ha gjort ulovlig da?

 

Dermed er Blizzards eneste sak å se om de som bruker klientene faktisk har kjøpt spillet. Men det blir mye jobb, og det er slettes ikke Nostalrius folkas ansvar om noen har piratkopiert Wow.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Om de ikke har noen umiddelbare planer om å åpne egne servere fra gamle expansions hadde det nok vært lurt med tanke på den negative PRen de nå får å vente til Legion kommer. Det begynner jo å bli evigheter siden sist de ga ut noe nytt innhold, så det er ikke rart at folk spiller på slike servere. Når alt kommer til alt så har de vel seg selv litt å takke.

 

Hæ? Det tar lang tid før man får ny content så man velger å spille på servere der det aldri kommer noe nytt content? Trokke det er det som er greia, er nok heller nostalgien og det å ikke klare å akseptere endringer som gjør at folk spiller på vanilla servere.

Jo, det skulle faktisk komme 'nytt' content på denne serveren. Så vidt jeg har skjønt har de fulgt den originale patch-progressjonen, og AQ skulle visstnok slippes nå snart. Mener å ha hørt noe om videre patching til TBC av venner som ser vitsen med privatservere, men det kan godt ha vært en annen server det var snakk om.

 

Det var uansett mangelen på nytt content på retail jeg siktet til. 10 år gammelt innhold kan fort virke nytt, samtidig som de aller fleste som spiller WoW i dag aldri spilte vanilla.

 

Vent nå litt. Hvordan skal de komme noen vei med dette i retten? Månedsavgiften på spillet er kun ment for å dekke Blizzards kostnader med drift av disse. Salg av selve spillet dekker utviklingskostnadene.

 

Så vidt jeg har skjønt er server programvaren som brukes på Nostalrius 100% kodet av disse entusiastene. De har liksom ikke stjålet Blizzard sin server programvare. Hva skal de liksom ha gjort ulovlig da?

 

Dermed er Blizzards eneste sak å se om de som bruker klientene faktisk har kjøpt spillet. Men det blir mye jobb, og det er slettes ikke Nostalrius folkas ansvar om noen har piratkopiert Wow.

 

Trademark, copyright, ToS/U, EULA, DMCA beskytter mot reverse engineering og fjerning av kopibeskyttelse. De har nok å velge i. Endret av Sondre K
Lenke til kommentar

Vent nå litt. Hvordan skal de komme noen vei med dette i retten? Månedsavgiften på spillet er kun ment for å dekke Blizzards kostnader med drift av disse. Salg av selve spillet dekker utviklingskostnadene.

 

Så vidt jeg har skjønt er server programvaren som brukes på Nostalrius 100% kodet av disse entusiastene. De har liksom ikke stjålet Blizzard sin server programvare. Hva skal de liksom ha gjort ulovlig da?

 

Dermed er Blizzards eneste sak å se om de som bruker klientene faktisk har kjøpt spillet. Men det blir mye jobb, og det er slettes ikke Nostalrius folkas ansvar om noen har piratkopiert Wow.

 

Uavhengig av koding er det brudd på opphavsretten. Avgjørende er at de bruker åndsverkene som Blizxard har skapt. Alt fra hvordan verden ser ut til enkle ting som navn (Orgrimmar, Azerot osv). Du kan ikke en gang tegne Thrall og gi ut en bildebok uten Blizzards tillatelse. Hvordan spillet er kodet er uten betydning.
Lenke til kommentar

 

Om de ikke har noen umiddelbare planer om å åpne egne servere fra gamle expansions hadde det nok vært lurt med tanke på den negative PRen de nå får å vente til Legion kommer. Det begynner jo å bli evigheter siden sist de ga ut noe nytt innhold, så det er ikke rart at folk spiller på slike servere. Når alt kommer til alt så har de vel seg selv litt å takke.

 

Hæ? Det tar lang tid før man får ny content så man velger å spille på servere der det aldri kommer noe nytt content? Trokke det er det som er greia, er nok heller nostalgien og det å ikke klare å akseptere endringer som gjør at folk spiller på vanilla servere.

Nostalgi, ja. Ikke akseptere endringer, helt feil. For min del har det noe å gjøre med at jeg liker 40-mann raids, PVP systemet fra vanilla og gamle talent-trær. Tiden hvor WoW faktisk var utfordrende og ikke jekket ned så 8-åringer skulle kunne spille det på egenhånd. Jeg klarer fint å akseptere det nye, men jeg foretrekker det gamle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har alltid hatt stor respekt for Blizzard som selskap, men dette syntes jeg er veldig unødvendig. De taper trolig veldig lite, om noe i det hele tatt på å la disse private serverne leve. Og så lenge de ikke forsøker å tjene penger på det, så hvorfor bry seg?

 

Jeg har selv ingen interesse av å spille på en vanilla server. Men kunne godt tenkt meg å ta turen innom bare for å mimre litt om hvordan gode, gamle Orgrimmar og områder faktisk så ut og anerkjenne hvordan spillet og sonene har utviklet seg med tiden.

 

 

Forstår jo godt at Blizzard selv ikke ønsker å drifte vanilla servere, noe de har sagt gang på gang. Men hvorfor de skal stikke kjepper i hjulene på frivillige som drifter slikt uten inntekter er for meg en gåte. Fremstår som en utrolig grisk og egoistisk handling ifra Blizzard sine side, selv om de naturligvis har all rett og rettigheter til å gjøre det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For all del, husk på at alt av bosses og encounters på private servere ikke er ekte. Alle boss-scrips ligger på bizzard sine servere. Dvs, at en boss oppfører seg som en vanlig mob.

Et raid vil jo da selvsagt bli helt forskjellig enn fra orginalt satt opp fra Blizzard.

 

Men så lenge disse bossene oppfører seg identisk med Blizzard sine "orginale" bosser, så er vel det likegyldig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For all del, husk på at alt av bosses og encounters på private servere ikke er ekte. Alle boss-scrips ligger på bizzard sine servere. Dvs, at en boss oppfører seg som en vanlig mob.

Et raid vil jo da selvsagt bli helt forskjellig enn fra orginalt satt opp fra Blizzard.

 

Det heter jo "vanilla like" for at det er så likt som det er mulig å gjøre det uten info fra Blizzard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...