Gå til innhold

Var påkjørselen min feil?


Tempo*elsk

Anbefalte innlegg

Jeg var i en trafikkulykke her i kveld. Skademelding ble skrevet på stedet, og jeg underskrev på situasjonsbildet vi tegnet.

 

Situasjonen er som følger:

 

Jeg og en venn skulle rygge ut av en parkeringsplass. Jeg satt selv bak rattet og er svært forsiktig når jeg rygger fordi jeg ikke har fullstendig oversiktig. Jeg lå i 5 km i timen, maks, og oppdaget at postbilen kom kjørende i høy fart på høyre side. Jeg stoppet fullstendig opp og stod i ro. Postbilen kjørte inn i meg mens jeg stod i ro, for jeg rakk ikke å smette inn i lommen igjen. Det var ingen biler i de nærmeste filene inntil den jeg stod i, slik at jeg hadde såvidt begynt å svinge. Postbilen kom langt og helt til innkjørselen inn til parkeringsplassen før den fikk stoppet.Den er fra den filen jeg stod i, 10 meter unna. 

 

Skadene jeg fikk på min bil var riper på bagasjeluken (høyre side), hengerfestet mitt ble revet av og jeg fikk noen bulker på støtfangeren (midt på bilen).

 

Skadene på postbilen: riper på høyre skjerm (helt ytterst), og langs dørene. Ingen "større skader". 

 

Føreren i postbilen sa selv H*N hadde vært uoppmerksom og så meg ikke. Men skrev det selvfølgelig ikke i skademeldingen, og beskrev situasjonen som rygging ut av parkeringslomme.

 

Min venn er vitne, men var passasjer, blir vitnet spurt i saken? Hva har vitet å si? Og har det at min bil stod stille, noe å si i det hele tatt når jeg ble påkjørt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Og har det at min bil stod stille, noe å si i det hele tatt når jeg ble påkjørt?
Selvsagt. Han kjørte på deg. Det er noe annet enn at du rygget på ham...

 

Når du rygger får du alltid skylda. Så aldri skriv at du rygget, hvis du ikke faktisk beveget deg bakover idet du kolliderte.

 

Hvis dette ikke er krystallklart i skademeldingen får du se til å hive deg rundt og presisere det du har skrevet her til forsikringsselskapet.

Lenke til kommentar

 

Og har det at min bil stod stille, noe å si i det hele tatt når jeg ble påkjørt?
Selvsagt. Han kjørte på deg. Det er noe annet enn at du rygget på ham...

 

Når du rygger får du alltid skylda. Så aldri skriv at du rygget, hvis du ikke faktisk beveget deg bakover idet du kolliderte.

 

Hvis dette ikke er krystallklart i skademeldingen får du se til å hive deg rundt og presisere det du har skrevet her til forsikringsselskapet.

 

I min forklaring har jeg presisert at jeg stod stille. Alle skadene er bevis på det. Hadde jeg rygget, ville jeg kollidert rett inn i siden på postbilen. Men siden situasjonen faktisk handler om at jeg var begynt å rygge, er jeg usikker på om det har betydning.

Lenke til kommentar

muligens litt sent nå hvis du har skrevet rygging i skademeldingen, det vet nok postbudet (og alle andre) at er en innrømmelse i praksis. Sørg for å snakke med forsikringsselskapet ditt og forklar deg så de får mulighet til å hjelpe om de vil.

 

Jeg tror ikke det betyr det helt store da. Du klarte å stoppe, og ikke han, og det skyldtes at han var uoppmerksom (det burde du fått med). Men du har vikeplikt fra parkeringsplassen, mener jeg, med mindre postbilen også var på parkeringsplassen.

Postbilen var på parkeringsplassen. Det hele skjedde på en privat parkeringsplass med veldig få biler da det skjedde. Postbilen hadde store muligheter til å svinge unna, men hadde for stor fart.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Jeg har ikke sendt inn skademeldingen ennå. Jeg har presisert at jeg stod stille da det skjedde, fordi jeg så postbilen. Men har det noe betydning at han fikk meg fra høyre og dermed har vikeplikt? Fartsgrense på stedet er usikkert, men den er privat. Jeg innrømmer ikke at jeg rygget. Jeg stod stille. Bare tegningen viser jo det. Alle andre opplysninger skrevet i papirform er feil. Derfor skal jeg til forsikringsselskapet i morgen.

 

Selv vet jeg at jeg hadde vikeplikt og stod helt stille da jeg ble kjørt på. Men hvordan bevisene taler til min fordel kommer jo an på øyet som ser, og på godvilja. Jeg mener bestemt at det ikke var min feil. Jeg skulle reise, og hadde ment å vente til postbilen hadde kjørt. Tror bare ikke det hjelper meg, da jeg faktisk hadde begynt å rygge.  Selv om postbilen kjørte altfor fort, og ikke så meg.  

Endret av Tempo*elsk
Lenke til kommentar

Tror ikke du kan bruke høyreregelen når du skal av parkeringslomme, da har du vikeplikt.

Det er jeg enig i.

Jeg ikke liker med det her, er at jeg stod stille da jeg ble påkjørt bakfra av en postbil som kom feiende forbi i høy fart og fikk ikke så mye som en bulk, bare lange riper langs hele bilen... Dette burde da bevise at jeg stod stille?

Endret av Tempo*elsk
Lenke til kommentar

Jeg vil si jeg stod stille i i alle fall 6 sekunder. Og jeg rygget sakte. Jeg stoppet fordi jeg så postbilen komme feiende, inne på parkeringsplassen, men jeg rakk ikke å clutche og skifte gir for så å kjøre inn igjen. Jeg ble stående, noen øyeblikk og bilen kjørte inn i meg.

 

Jeg er redd jeg ikke blir trodd i denne saken fordi jeg halvveis stod inne i en luke, i ro vell og merke, da det hele skjedde. Nettopp fordi jeg hadde rygget. Stoppet. Krasjet.

Lenke til kommentar

 

Tror ikke du kan bruke høyreregelen når du skal av parkeringslomme, da har du vikeplikt.

 

Nei, ikke når han er inne på parkeringsplass. Der er det høyre-regelen som gjelder. (90% sikker.)

Kanskje, jeg tror høyreregelen gjelder kun opp mot veibanene på parkeringsplassen...ikke selve parkeringslommene. Ihvertfall er det slik det fungerer i praksis.

Uansett, høyreregel eller ei...i dette tilfellet rygget jo bilen ut og da er det utvilsomt vikeplikt for all trafikk.

Lenke til kommentar

 

Tror ikke du kan bruke høyreregelen når du skal av parkeringslomme, da har du vikeplikt.

Nei, ikke når han er inne på parkeringsplass. Der er det høyre-regelen som gjelder. (90% sikker.)

 

 

Den som rygger har vikeplikt. Kjører du derimot ut med front fra parkeringslomme, er det høyreregelen som gjelder. Tror jeg. :)

 

Vedrørende situasjonen: Sett at du rygget ut på en forkjørsvei, ble oppmerksom på en bil imot og stoppet. Føreren var uoppmerksom og kjørte på deg. Selv om du stoppet ryggingen, så skulle ikke du ha vært der. Du får skylden.

 

I din situasjon er det annerledes, på parkeringsplass er det høyreregelen som er utgangspunktet. Hvis du hadde kjørt ut med fronten først, ville utvilsomt postbilen vært ansvarlig (høyreregelen). Hvis du rygget, er det du som har ansvaret (vikeplikt til høyre og venstre ved rygging). Det sentrale spørsmålet er da om du er å anse som ryggende selv om du stoppet i rimelig tid.

 

Min vurdering:

1. Ryggelyset av, satt giret i første som forberedelse til å kjøre inn igjen: Høyreregel, postbilen har skyld.

 

2. Ryggelyset på, men stanset: Din skyld om møtende bil ikke hadde rimelig mulighet til å stanse eller navigere unna, og farten var forsvarlig. Situasjonen har da oppstått som følge av din uoppmerksomhet ved rygging.

 

3. Som tilfelle 2, men møtende bil har rimelig mulighet til å stanse eller navigere unna, men kjører likevel på en bil som står i ro. Da peker det mot uoppmerksomhet fra møtende bil.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Jeg vil si jeg stod stille i i alle fall 6 sekunder. Og jeg rygget sakte. Jeg stoppet fordi jeg så postbilen komme feiende, inne på parkeringsplassen, men jeg rakk ikke å clutche og skifte gir for så å kjøre inn igjen. Jeg ble stående, noen øyeblikk og bilen kjørte inn i meg.

 

Jeg er redd jeg ikke blir trodd i denne saken fordi jeg halvveis stod inne i en luke, i ro vell og merke, da det hele skjedde. Nettopp fordi jeg hadde rygget. Stoppet. Krasjet.

Tullball. Du klarer å sette bilen i første å kjøre på 6 sekunder. Enkelte biler kommer opp i 100 km/t på denne tiden. Endret av xibriz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...