Gå til innhold

Disse kunstige «gjellene» skal la deg puste under vann – men forskere er skeptiske


Anbefalte innlegg

Dette er et YPPERLIG ekespel av idiotiet bak "crowdfunding":

 

- Skaperen påstår å ha funnet opp et "revolusjonerende" produkt som kan ikke demonstrere sine egenskaper i virkeligheten

- Folk blir "sjokkert", "overrasket", "inspirert" så de spytter inn penger. Gimmick faktoren er over 9000

- Vitenskapelige fakta blir ignorert

 

Og til slutt kommer det åpenbare - at det er ren svindel eller så har sluttproduktet bare en brøkdel av de egenskapene som ble annonsert.

 

På en helt fantastisk måte har man altså klart å fusjonere forretning/svindel/religion (de som ofte "backer" slike produkter har en nærmest religiøs tro på produktet).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flytende oksygen holdes enkelt kaldt nok av trykk. Akkurat det er ikke problemet.

 

Nei, det fungerer for propan og butan som har høyt kokepunkt

Ikke for oksygen, nitrogen og andre gasser der det er under -100 grader.

Kan kanskje fungere om du bruker en idiotisk tykk beholder og trykk men det er ikke praktisk.

Lenke til kommentar

Selv om dette hadde virket så hadde det likevel ikke virket. Mennesker poster luft ikke oksygen. Uten at apparatet også skaffer til veie fire ganger så mye nitrogen som oksygen så er dykkerens liv i fare pga potensiell oksygenforgiftning.

 

Går å puste rent oksygen men det har to problemer.

du må ha noe som filtrerer ut co2 og du kan ikke gå dypt, maksimum 10 meter.

Lenke til kommentar

De kunstige gjellene Triton skal gi deg 45 minutter under vann - hvis de fungerer slik utviklerne sier . . .

. . . og opp til flere timer under vann -- hvis de ikke fungerer slik utviklerne sier.

 

Det siste kommer an på hvor raskt Petter Smart's venner skjønner at noe har gått galt!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er noe jeg virkelig skulle ønske var ekte, men dersom dette hadde vært mulig å lage med dagens teknologi, så tror jeg slike produkter allerede hadde eksistert. Dykking er en relativt populær sport, og man må heller ikke glemme hvor uhyre bra dette hadde vært for spesialsoldater rundt om i verden. Dersom det hadde vært i nærheten av mulig å lage slikt hadde nok DARPA kastet tonnevis av gryn inn i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er klar over at dette produktet bare er scam, men er det noen som vet om noe lignende lite produkt for feks. ett åndedrag (utenom plastpose med luft). Et åndedrag hadde tross alt nesten doblet tiden man kan være under vann, noe jeg gjerne skulle hatt. Jeg ser for meg at en blanding av halvkomprimert luft i beholder pluss O2 filter mesh på størrelse med molekyl-tverrsnittareal som gjør at gjenbruke andelen oksygen i utåndingen som ikke har blitt brukt.

Men så er spørsmålene: hvor skal den komprimerte luften komme fra? Er slikt filter mulig mtp at utånding har en viss styrke óg inneholder bla a mye vann.

Mulig jeg er helt på jordet.. Men hvis noen vet noe gjerne si ifra!

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at dette produktet bare er scam, men er det noen som vet om noe lignende lite produkt for feks. ett åndedrag (utenom plastpose med luft). Et åndedrag hadde tross alt nesten doblet tiden man kan være under vann, noe jeg gjerne skulle hatt. Jeg ser for meg at en blanding av halvkomprimert luft i beholder pluss O2 filter mesh på størrelse med molekyl-tverrsnittareal som gjør at gjenbruke andelen oksygen i utåndingen som ikke har blitt brukt.

Men så er spørsmålene: hvor skal den komprimerte luften komme fra? Er slikt filter mulig mtp at utånding har en viss styrke óg inneholder bla a mye vann.

Mulig jeg er helt på jordet.. Men hvis noen vet noe gjerne si ifra!

 

Se innlegget mitt på forrige side, det er en link til en liten oksygentank som kan brukes som nødløsning om noe skulle skje under vann og kan gi over 50 åndedrag (som kan være nok til å komme seg opp og ut av vannet ).

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at dette produktet bare er scam, men er det noen som vet om noe lignende lite produkt for feks. ett åndedrag (utenom plastpose med luft). Et åndedrag hadde tross alt nesten doblet tiden man kan være under vann, noe jeg gjerne skulle hatt. Jeg ser for meg at en blanding av halvkomprimert luft i beholder pluss O2 filter mesh på størrelse med molekyl-tverrsnittareal som gjør at gjenbruke andelen oksygen i utåndingen som ikke har blitt brukt.

Men så er spørsmålene: hvor skal den komprimerte luften komme fra? Er slikt filter mulig mtp at utånding har en viss styrke óg inneholder bla a mye vann.

Mulig jeg er helt på jordet.. Men hvis noen vet noe gjerne si ifra!

Er det en slags rebreather du snakker om? Disse må i utgangspunktet ha samme volum som lungene dine.
Lenke til kommentar

Selv med "liquid oxygen" som de snakker om i siste posten sin på siden, så er ikke dette noe jeg tørr å backe. Det er derimot mer sannsynlig at de kan klare det, og de oppgir en maks dybde på 15 fot, altså 4,57 meter.. og det er ikke veldig dypt, men for noen som bare skal snorkle på stranden ned til et par meter kan jo dette være veldig gøy om det fungerer. Det er også lettere å få til, da det kreves mye mer sikkerhet til med oksygen når du dykker lenger enn 6 meter.

 

Får heller vente og se... shipping i Desember sier de, om alt går etter planen. Målet deres er jo uansett nådd. Så da kan jeg sitte å le fordi de feilet og folk backet en scam, eller bli overrasket over at de faktisk har klart det. :)

Lenke til kommentar

 

Flytende oksygen holdes enkelt kaldt nok av trykk. Akkurat det er ikke problemet.

Nei, det fungerer for propan og butan som har høyt kokepunkt

Ikke for oksygen, nitrogen og andre gasser der det er under -100 grader.

Kan kanskje fungere om du bruker en idiotisk tykk beholder og trykk men det er ikke praktisk.

 

L4r5, teknisk sett så vil ikke eventuell kjølegass i flytende ikke holdes kaldt i det hele tatt. Mulig det bare var snakk om en skrivefeil da, men nevner det siden det sikkert ikke er alle som er klar over det. :) Gasser eller væsker under trykk vil som regel ha ca. samme temperatur som omgivelsene, og det er først når de ekspanderes (f.eks slippes ut) at de blir kalde. Derfor vil heller ikke en trykk-beholder som tåler det høye trykket være isolert, samt at komprimert luft vil kjennes ganske kaldt å puste inn om det får stå litt å kjøle seg ned til romtemperatur igjen etter at du har fylt beholderen (trykkøkningen vil opprinnelig føre til temp-økning). 

 

Dog er problemet her at oksygen har et kritisk punkt ved -118 grader, som betyr, som magne.moe nevner, at det ikke eksisterer som flytende over denne temperaturen, uansett trykk. Kjører du på med hinsides trykk så vil vel det gå direkte over i fast stoff.

 

Fordelen er jo dog at du kan komprimere oksygen rimelig mye. Det er jo tross alt ikke et veldig stort molekyl (noe av grunnen?). Ikke at jeg forventer at man husker eller vet slik, men forventer at de som lager slikt utstyr ikke kommer med slike rare utspill i så fall. 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...