Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppstart av firma, ansattes rettigheter


Karlivar2123

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en idée om å starte et AS. Jeg ønsker å leie ut personell for enkelte oppdrag, og slike oppdrag kan vare i alt fra noen timer til et par uker. Oppdragene krever ikke noen spesiell kompetanse, så jeg hadde satset på å ha en "pool" av arbeidstakere, slik at når jeg får inn et prosjekt kan jeg sende melding/mail til disse, og de første som svarer blir tilbudt jobben. 

 

 
Jeg ønsker å være arbeidsgiveren, kun når de er på oppdrag. Dette blir litt som diverse bemanningsbyråer, bare jeg har litt kortere arbeidsperioder. Er det noen lover på dette området?

 

I denne forbindelse lurer jeg litt generelt på hvilke rettigheter arbeidstakerne vil ha.

 

1. Med tanke på forsikringer, hvordan kan dette løses? Jeg er vel ansvarlig for arbeidstaker så lenge han/hun har et oppdrag, men har jeg noe ansvar utover dette?

 

2. Vil forsikringsselskap gå med på en slik avtale som ovenfor, og hva slags avtale er dette?

 

3. Finnes det noen forsikring som vil gjelde for bedriften generelt, slik at jeg ikke trenger på hver   eneste arbeidstaker. Jeg ser for meg at det kan være litt frafall, personer som bare tar ett oppdrag osv.

 

4.  Om en av personene i denne "poolen" er syk, har personen da krav på noen lønn? Jeg vil i teorien bare legge ut oppdrag, og om en person er syk vil h*n ikke svare på oppdraget. Det vil ikke være noen fastlønn, men timebasert. 

Endret av Karlivar2123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er plenty av lover og regler som regulerer bemanningsbyråvirksomhet, i tillegg til en rekke relevante tariffavtaler og lovgivning generelt for arbeidsgivere.

 

Forsikringsmessig er det primært yrkesskadeforsikring, men du er også ansvarlig for arbeidstakers arbeid hos dine kunder. Det kan lønne seg med en ansvarsforsikring, avhengig av hvilke næringer du driver innen.

 

Ta kontakt med noen forsikringsselskaper for å få avklart hvilke forsikringer som kan være relevant for deg.

 

Dersom en ansatt hos deg er syk vil vedkommende ha krav på sykepenger basert på historisk arbeidstid og -inntekt forut for sykmeldingen, uavhengig av om vedkommende har oppdrag eller tar oppdrag i sykmeldingsperioden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...