Gå til innhold

Hvorfor må modem rebootes for å få tilbake nettet?


Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg jobber for et firma som har et eget overvåkningssystem som kommuniserer med en IWMAC server. (ikke vesentlig informasjon)

Problemet vi støter på er:
SIM-Modemet på en overvåkningsstasjon kan miste tilkoblingen fra tid til annen, og kommer ikke på nett igjen før det restartes i form av strøm av, strøm på.
Dette er et problem når modemet står i grisgrendte strøk langt unna vår base.

Hvorfor har vi dette problemet?
Får man ikke et modem som holder seg stabilt på nett?

Er det noen SIM-modem som kan konfigureres til å ta en automatisk reboot, eksempelvis en gang per døgn?


 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her var det jo nøyaktig ingen informasjon å gå etter...

 

Modellnummer, mobiloperatør og firmware er en begynnelse.

Godt spørsmål, jeg tenkte dette var et typisk nettverksproblem siden jeg opplever det uansett om jeg er hjemme, på jobb eller borte på besøk... ALLE modem må restartes av og til pga uforklarlig nettutfall.

Mulig at dette kun er et problem for utkant-Norge der hvor internett er like selvsagt som solgløtt

 

Modellnummer/FW: ukjent (Jeg kan prøve å framskaffe denne informasjonen hvis det er vesentlig, men jeg tror utstyret er modent for utskifting for lenge siden)

 

SIM-kort

Nett: Telenor

Dekning: H+

 

Endret av EspenKalland
Lenke til kommentar

 

Her var det jo nøyaktig ingen informasjon å gå etter...

 

Modellnummer, mobiloperatør og firmware er en begynnelse.

Godt spørsmål, jeg tenkte dette var et typisk nettverksproblem siden jeg opplever det uansett om jeg er hjemme, på jobb eller borte på besøk... ALLE modem må restartes av og til pga uforklarlig nettutfall.

Mulig at dette kun er et problem for utkant-Norge der hvor internett er like selvsagt som solgløtt

 

Modellnummer/FW: ukjent (Jeg kan prøve å framskaffe denne informasjonen hvis det er vesentlig, men jeg tror utstyret er modent for utskifting for lenge siden)

 

SIM-kort

Nett: Telenor

Dekning: H+

 

 

En slik gjør nok nytten:

http://holars.no/produkt/11332/holars-gsm-restarter/

Lenke til kommentar

Hvorfor har vi dette problemet?

Får man ikke et modem som holder seg stabilt på nett?

 

 

 

 

 

Sannsynligvis er dette en feil (bug) i firmware på modemet.

Dersom leverandøren av tjenesten har andre modemer (fra en annen modem-produsent) så er det enkleste å foreslå at dere prøver et annet modem. (Hvorfor ikke sammen leverandør? Fordi firmware-koden often gjenbrukes i hele produktserien, og derav kan alle produtene ha samme bug).

I motsatt fall må dere regne med å bruke relativt mye tid på feilsøking, dokumentasjon og testing av patcher (ny firmware) sammen med leverandøren av modemet.

 

Har også opplevd at simkort-type (vanlig data SIM kontra M2M SIM) gjør en forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...