Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nytt tak i stua, spotbokser & røropplegg..


Anbefalte innlegg

Ja, da er jeg altså her med min første post  :)

 

Ja nei altså, valget er allerede falt på 35W "ordinær" halogenpære og taket er nesten klart til å kle igjen.

 

Men, har fått med meg at den varmblodige halogenpæra muligens skal fases ut etterkvart. Jeg tenker derfor at i tilfelle det i fremtiden skal legges LED i disse spotboksene, så må vel el.rørene ha en litt annen "rute" enn med halogen. Så jeg må få bekreftet nøyaktig hvilken. Har laget to separate soner på hver side av stua og selve strømuttaket befinner seg midt i taket (midt mellom de to sonene) 

 

Er det derfor tilstrekkelig å lage en "full sirkel" eller en "sluttet krets" der "A" er strømuttaket, og de 6

lyspunktene i hver sone rutes fortløpende (B-C-D-E-F-G) for så å returnere til "A" ...and that`s it ??   

 

Er altså ikke særlig klarsynt når det kommer til dette feltet, så her trengs det nok noen pekepinner.   

Er fullt klar over hva som er lov og ikke lov å gjøre selv, så dette trenger jeg ikke høre noe om. 

 

Litt annet småpjusk for de ekstra nysgjerrige,

 

#dette er en boligblokk,

#gigantisk spotboks i midten for evnt. trafoer (LED)

#micromatic 2 kanals lysdimmer (max 260 watt pr sone?!)

#distanse fra gammelt til nytt tak, ca. 14 cm.

#flotte "antikke" galvaniserte 1.5 mm tykke takbokser, de du folder til en kasse :grin2:

 

Og strømregningen er også betalt, så her det er kun lys og varme det står på. Takker for tips..

 

:new_woot:  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehm... velkommen. :)

(Glemt etter å lest hele posten din.)

 

Altså: Hvis du allerede installerer GU10 240V, så velger du evt. strømbesparende pærer med samme sokkel og spenning senere. Har du noe informasjon om at dette ikke kommer til å bli tilgjengelig eller at det kommer andre og bedre løsninger?

Lenke til kommentar

Velkømmen til gards

 

Så lenge du går for 230v utstyr og dermed ikke har trafoer så er rørene lik ved LED og halogen.

da blir det bare å bytte selve lampe eller pære avhengig av dine valg. Med mindre det kommer noe nytt.

 

Ble bare forvirret av din forklaring av rørene. Muligens fordi du sitter med litt informasjon som gjør det åpenbart.

Tegn det i paint :p

Lenke til kommentar

Guds fred, ja da var man tilbake til gards..

 

Ja, det høres jo riktig ut det du sier Pugnax ang. trafoer at jeg ikke behøver trafoer til 230V halogen pærer. Men så installerte jeg èn trafoboks som er tre ganger så stor som en vanlig 20 cm spotboks i tilfelle dagen kommer at halogenpæra ikke lenger er tilgjengelig. 

 

Så uansett så er trafoboksen/strømuttaket utgangspunktet her, altså "A" Vet relativt lite om el. installasjoner, men har allerede et helt likt tak under beltet (soverommet) Der brukte jeg akkurat samme oppsett som jeg skal bruke i stua. Alle de detaljene som er begravet oppi der husker jeg nok ikke, og det var lenge før jeg visste noe om at halogenpæra skal fases ut (det er slik jeg forstår det ihvertfall)  

 

Nei det var vel snakk om hvordan jeg skulle legge de 16mm el.rørene. Det det står om, er vel om jeg må ta høyde for enten vekselstrøm eller likestrøm. Vet egentlig ikke hva jeg snakker om her, men liker å tro det :hmm: Har liksom en vag følelse av at 

LED må ha en annen type "røropplegg" enn halogen. Skal vi tenke litt her, likestrøm er vel når kretsen er sluttet. Vekselstrøm

er vel at det ikke er en sluttet krets. Mener å huske at det ikke var en sluttet krets på det først taket jeg bygde (soverommet) men bare forgreininger til det siste lyspunktet. Det jeg har gått rundt å lurt på hele tiden, er om jeg må starte å legge de el.rørene

fra "A" via B-C-D-E-F-G og deretter tilbake til A for a legge til rette for evnt. fremtidig LED. Det er vel slik at man IKKE skal

"tilbake til A" når man legger opp for halogen? 

 

Det er i bunn og grunn denne problemstillingen jeg trenger å få avklart. Ikke noe videre på paint heller så derfor prøver jeg så godt jeg kan å forklare med klartekst. En annen ting jeg lurer på er, det skal uansett ikke lages to parallelle røropplegg, bare det ene?

 

Pugnax, ser at du sier at "røringen" er identisk ved 230V. Har blitt fortalt av en elektriker et eller annet jeg beit meg merke i at jeg måtte være obs på røropplegget utifra om man skal ha LED eller Halogen. Dette var en god del år siden, men likevel. Er det ikke slik at alt av LED skal ha en 12V strømkilde? Nei, tror jeg gir meg her jeg. For mye prat kan virke forvirrende  :confused:  

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar

LED-spottar som eg har installert mykje av er frå SG, og dei går på 230V, akkurat som halogen. Ellers so er det godt utvalg av LED-pærer med GU10 som burde passe på dei fleste spottlys som har halogenpærer og 230V. Har enda til gode å installere noken led-spottar som må ha 12V.

Lenke til kommentar

LED-spottar som eg har installert mykje av er frå SG, og dei går på 230V, akkurat som halogen. Ellers so er det godt utvalg av LED-pærer med GU10 som burde passe på dei fleste spottlys som har halogenpærer og 230V. Har enda til gode å installere noken led-spottar som må ha 12V.

 

Jasså, blitt gammeldags med trafoer til LED også nå da ? Hva er forskjellen på en LED spot og en LED pære da ?

 

GU-10, det tror jeg du må utdype..er det sokkelest kompatibiliteten det er snakk om her ?  

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar

Ok. Men angående hvordan jeg skal legge de el. rørene er det to måter jeg ikke klarer å finne ut av hvilken er den "rette". 

 

-PLAN A: legge rør fra X til og med "siste" spotboksen slik at det blir en "blindveg" og ingen

 full sirkel (altså fjerne de 4 grønne bindeleddene da dette ikke trengs?!) 

 

-PLAN B: legge rørene i en "sluttet sirkel"  (strømkabler legges fra X og returnerer tilbake til  

strømuttaket (X) (beholde de 4 grønne bindeleddene)

 

Hvem trenger vel paint når man kan bruke litt fantasi ?! (detter kun ene sonen, men begge sonene er like)

 

 

                                                               

                                                 O------------------O

                                                  I                     / 

                                                                            I                  / 

                                                  I               O

                                                  I                I

                                                 X                I

                                                  I                I   

                                                  I               O

                                                  I                   \

                                                  I                      \           

                                                 O------------------O

 

 

Gud bedre, dette ble en del styr. Men uansett det er slik jeg har forestilt meg at det er oppi hodet mitt.

Om begge disse to alternativene kan kobles slik at spenningen får vekselstrøm eller likestrøm

uavhengig av hvordan jeg legger de rørene har jeg vel bare rotet det til. Hmm hva nå, noen som skjønner tegninga ??

 

:wallbash:  :rofl:

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar

Legg opp rørene for GU10/230V, velg en dimmer som kanskje kan dimme led. Det er totalt bortkastet å legge opp til å bytte fra det ene til det andre senere.

 

Legge rørene hvordan? Det med GU10/230V sier meg lite. Ok, lysdimmerene i leiligheten er altså kjøpt inn spesielt for at alle

skal være like. Det er en temmelig dyr Micromatic 2 kanals sak som jeg har både på kjøkkenet, soverommene og nå altså stua. 

 

http://www.micromatic.no/?ItemID=6433

 

Denne er beregnet for noe som drar en del mer watt en et LED gjør. Men så lenge det er å få tak i halogenpærer, så er det

nok denne dimmeren som kommer til å benyttes. Den er virkelig flott altså, og lydløs. Om den funker på LED, den tid den sorg.

Jeg tenker om det kommer nye eiere på et senere tidpunkt, så kanskje de har andre tekniske preferanser enn det jeg har..

Lenke til kommentar

Husk å ha tilstrekkelig avstand fra spot-kilde til tak og andre brennbare materialer... Du har definitivt ikke lyst til å sette fyr på gulvet til naboen over deg... 

 

Vel, det er for tiden ikke noen naboer i etasjen over, hehe. Den leiligheten ligger ute til salgs og har gjort det en stund.

Forsåvidt så er dette en boligblokk som er støpt i sement, bl.a. i mellombjelkelagene, så ingen fare for brann skulle

man tro. Bruker altså noen galvaniserte stål spotkasser som jeg hadde et voldsomt trøbbel med å finne tak i. Finn.no

ble til slutt redningen. De plastbøttene som de selger overalt i dag er noe møkk. Og om ikke dette var nok så skal det

brukes 35W pærer og ikke 50W for å redusere varmestrålingen noe. Lurer på om ikke elektrikeren som kommer hit

skal få montere noen spesielle varmebestandige ledninger der spottene skal monteres slik at de varer enda lenger.

 

Men altså, angående den rørkabalen min. Holder det at jeg legger en full sirkel med de rørene? Dette må jeg vite nå!

Lenke til kommentar

For å si det kort: Om du legger i sirkel eller ei spiller ikke noen rolle overhode. Du kan godt legge i sirkel om du har lyst til å bruke opp litt ekstra rør. Dersom du har funnet lampetypen du vil ha så ta en kikk på hva den krever av plass rundt lyskilden. Dette dikterer størrelsen og utformingen på boksene til lampene. Ta bilder, gjerne for mange enn for få, slik at den elektrikeren du skaffe til å ta resten av jobben kan se at ting er gjort forsvarlig. Kan han ikke se at det er gjort forsvarlig skal du ikke se bort ifra at han snur i døra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man legger da aldri noen el-føringer i sirkel. Man legger opp på samme måte som vanlig strøm til stikk.

Men spotter i tak er en del av fast installasjon, i all hovedsak ikke lovlig å montere på egen hånd.

Hvilke materialer benyttes til nedsenket himling?

 

Nei det kan du si det, som har greie på dette. Vi menige skal vel egentlig ikke kunne så mye har jeg forstått fordi dette er en jobb for fagfolk. Og det er jeg enig i, men jeg vet også at reglene for dokumentasjon har forandret seg så nå "må" man ha det skriftlig likevel.

 

(jada pappa, jeg vet at jeg ikke kan koble spottene/strømmen selv, men brorparten kan jeg gjøre selv for å spare mye pæng)

 

Da går jeg ut ifra at det er tilstrekkelig å starte å legge fra strømuttaket og slutte av ved siste lyskilde. Ser ikke helt klart for meg hvordan spenningen skal vandre igjennom rørene, så derfor har jeg vært i tvil om hvordan rørene skulle legges. 

 

Materiale jeg har brukt er utelukkende 2x4 gran?. Ser egentlig ut som en skillvegg oppi taket. Men temmelig solid er det ihvertfall.

Bruker 98 steinull. Det vil først bli lagt vanlig 12 mm gips og så til slutt 11mm mdf panel. Vi får håpe dette faller i smak hos elektrikeren.       

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...