Gå til innhold

[Løst] (Mini) ITX spill-pc til rundt 20k inkl. skjerm


Anbefalte innlegg

Det har gått over et tiår siden jeg sist hadde kjølepasta i trynet og kloremerker fra både IDE-kabler og skarpe kabinettrammer på armene. Tiden har nå kommet for at jeg på nytt skal bygge en PC, men i det enorme mylderet av ulike komponenter ber jeg om eksperthjelp.

 

Med god inspirasjon fra denne tråden tenker jeg at en ITX-build må være midt i blinken. Uten videre eventyr har jeg noen krav man kan forholde seg til:

 

- Holdbare komponenter til 4-5 års bruk.

- Bør kunne kjøre de fleste spill på høy kvalitet og oppløsning. 

- Skjerm med minimum størrelse på 24'' skal inngå i prisen. Skal være spill-orientert og ha gode spesifikasjoner. 

- ITX-oppsett med et konevennlig og lite sjenerende kabinett. Må fundamentalt sett ha gode kjøleegenskaper.

- Kjølekomponenter bør være så stillegående som mulig, evt;

- Vannkjøling dersom budsjett og kabinett tillater dette.

- SSD lagring til programmer og spill. Noen ytterligere lagring til media er ikke nødvendig.

- Prisantydning rundt kr 20k, +/- 2k.

 

Takk for eventuelle tilbakemeldinger!

Endret av nietzsche
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.digitalimpuls.no/Data_maskiner/Digital-Impuls-Tiny-Series-PC/Digital-Impuls-Tiny-ITX-X99-i7-5820K-GTX970-16GB-250GB-Win10137376-p0000134139

 

 

 

Dette produktet kan du selv tilpasse.

:thumbup:

 

Putt inn et gtx 980ti, så er du sikra en stund fremover. Du kan vente på nyere generasjon skjermkort, men det er ikkje sikkert den kommer før sommer/høst.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

http://www.digitalimpuls.no/Data_maskiner/Digital-Impuls-Tiny-Series-PC/Digital-Impuls-Tiny-ITX-X99-i7-5820K-GTX970-16GB-250GB-Win10137376-p0000134139

 

 

 

Dette produktet kan du selv tilpasse.

:thumbup:

 

Putt inn et gtx 980ti, så er du sikra en stund fremover. Du kan vente på nyere generasjon skjermkort, men det er ikkje sikkert den kommer før sommer/høst.

Foruten kabinettet som var temmelig stygt ser det ikke ut til at man får konfigurtert dette oppsettet med et 980ti? Hvordan er dette hovedkortet og prosessor sammenlignet med f.eks. en Z170l og i7-6700K?

Endret av nietzsche
Lenke til kommentar

Jeg har surret sammen et oppsett, og kunne gjerne tenkt en tilbakemelding på om dette ser greit ut:
 
MSI Z170I GAMING PRO AC
- Intel Core i7-6700K
EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX2+ - 6GB
Corsair Vengeance LPX DDR4-2666 DC 16GB
Samsung 850 EVO SSD - 500GB
SilverStone Raven RVZ02
SilverStone SFX Series SX600-G (600W Strømforsyning)
Noctua NH-L9i (lavprofil CPU-kjøler)
AOC G2460PG 24'' skjerm
 
Ser dette greit ut? Vil dette passe sammen, og er det noe jeg kanskje mangler?

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene. Forstår jeg det rett at x99 og 5820K  er et mer fremtidsrettet og allsidig oppsett enn Z170l med 6700K?

 

Oppsettet du kommer med traskas ser fint ut. Hvordan er denne skjermen i forhold til AOC G240PG? Bør jeg gå for en skjerm som er kompatibel med G-SYNC, eller er dette bare en gimmick som i praksis ikke blir utnyttet?

 

Når det gjelder kjøling tenker jeg i første omgang luftkjøling. Kabinettet jeg foreslo (Silverstone RVZ02) har ikke anledning til å montere dette, men Fractal D Nano er tydeligvis veldig åpen for dette. Hvilke vifter anbefales mtp. lav db-nivå, og som passer inn i sistnevnte kabinett? Hvilken CPU-kjøler bør jeg gå for?

 

Igjen takk for tilbakemeldingene!

Lenke til kommentar

Du er inne på noe Kyrre S. Jeg har lagt merke til både Sugo S13 og RVZ02 fra Silverstone, samt Node 304 fra Fractal.

 

Jeg holder kanskje en liten knapp på RVZ02 da jeg liker tanken om å separere HK/CPU fra GPU i egne rom. I tillegg tenker jeg på om det kanskje kan være mulig å montere dette kabinettet under bordet der PCen skal stå. Det negative med dette kabinettet er vel muligens mangelen på ekstra vifter og potensiale for rask oppbygging av støv.

 

Fordelen med Define Nano er vel åpenbart bedre kjøleegenskaper, dog på bekostning av større dimensjoner.

Endret av nietzsche
Lenke til kommentar

Define Nano er jo ikke en mini ITX da.

 

Jo, det er det. 

 

Takk for tilbakemeldingene. Forstår jeg det rett at x99 og 5820K  er et mer fremtidsrettet og allsidig oppsett enn Z170l med 6700K?

 

Påstandene om at 5820K er fremtidsrettet har ingen grobunn. Per dags dato et 6700K en bedre gamingprosessor enn 5820K, og det er ingenting som

 

samtidig som du i noen tilfeller får bedre enkelttråd-ytelse med 6700K, men det er minimalt.

 

20% er ikke "minimalt", min venn.

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Define Nano er jo ikke en mini ITX da.

 

Jo, det er det. 

 

Takk for tilbakemeldingene. Forstår jeg det rett at x99 og 5820K  er et mer fremtidsrettet og allsidig oppsett enn Z170l med 6700K?

 

Påstandene om at 5820K er fremtidsrettet har ingen grobunn. Per dags dato et 6700K en bedre gamingprosessor enn 5820K, og det er ingenting som

 

samtidig som du i noen tilfeller får bedre enkelttråd-ytelse med 6700K, men det er minimalt.

 

20% er ikke "minimalt", min venn.

 

Det var ingen påstand men heller et spørsmål om jeg hadde forstått en påstand korrekt. Med din tilbakemelding blir jeg mer usikker.

 

Sammenligner man Nano med f.eks. SG13 eller Node 304 ser man jo åpenbart store forskjeller i dimensjoner. Tilbøyeligheten for å kalle noe "mini" er vel løs ettersom begrepet ikke har ankerbunn i fastsatte kriterier. Nå er jeg selvsagt ikke så opptatt av begreper men heller at mitt valg skal resultere i et kompakt og plassgjerrig oppsett. 

 

Det høres ut som at du ville valgt (og muligens har valgt) 6700K overfor 5820K. Du må gjerne utdype hvorfor jeg bør gå i denne retningen. Man må ha i bakhodet at dette er en spill-pc og ingen arbeidsstasjon.

 

Ellers takker jeg for din oppmerksomhet!

Endret av nietzsche
Lenke til kommentar

 

Define Nano er jo ikke en mini ITX da.

 

Jo, det er det. 

 

Takk for tilbakemeldingene. Forstår jeg det rett at x99 og 5820K  er et mer fremtidsrettet og allsidig oppsett enn Z170l med 6700K?

 

Påstandene om at 5820K er fremtidsrettet har ingen grobunn. Per dags dato et 6700K en bedre gamingprosessor enn 5820K, og det er ingenting som

 

samtidig som du i noen tilfeller får bedre enkelttråd-ytelse med 6700K, men det er minimalt.

 

20% er ikke "minimalt", min venn.

 

 

Det går ann å si at x99 er mere fremtidsrettet pga at broadwell fungerer på x99. 6700k har vist seg å være en rakkar til de fleste spill, så om man KUN tenker på spill er dette kanskje det beste valget. Men er dog ikkje helt overbevist enda at 6700k er såpass god som den har vært i noen spilltester. Har tross alt ikkje fått testet forskjellen selv :p

 

Det er ufattelig få tester der man ser forskjell på 5820k og 6700k i spill.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg ser at du har kommet med en hjemmesnekret løsning på kjølingen din i RVZ02. Blir det ikke litt mot sin hensikt å bygge komponentene UTENFOR kabinettet? Hvorfor ikke velge et større kabinett..Uansett en kreativ og spenstig løsning! 

 

Du som kanskje har lest gjennom noen av de snaut 600 sidene i tråden du refererer til; hvordan oppleves temperaturer i nevnt kabinett med komponenter som 6700K/5820K og 980ti? Hvilke løsninger har folk på kjøling - hvilke CPU-kjølere virker å være mest solide?

 

Takk for tilbakemeldingen.

Lenke til kommentar

Ettersom jeg er på jakt etter noenlunde samme build som deg for tiden, så har jeg satt sammen et liten handlevogn til deg.

 

Budsjettet ditt er dobbelt så stort som mitt, så dette havnet på 20 563,- med 27" 1440p skjerm.

 

Grunnen til at jeg satt inn 6600K og ikke 6700K er fordi den er mer kostnadseffektiv. Hvis du ønsker å legge på litt mer penger kan du også bytte ut SSD disken med en M.2 disk, burde ikke være så mye dyrere heller.

 

OBS: Jeg ville prøvd å finne buildlogs som har den samme comboen av PSU + GPU du ender opp med når det gjelder Node 304. Fractal Design sier selv at så lenge PSU'en er under 160mm skal det gå (Den jeg la inn på handlevognen her er 150mm), men jeg leser stadig om noen som får problemer med plass i Node'n.

Endret av Bornslip
Lenke til kommentar

 

Jeg ser at du har kommet med en hjemmesnekret løsning på kjølingen din i RVZ02. Blir det ikke litt mot sin hensikt å bygge komponentene UTENFOR kabinettet? Hvorfor ikke velge et større kabinett..Uansett en kreativ og spenstig løsning!

 

Du som kanskje har lest gjennom noen av de snaut 600 sidene i tråden du refererer til; hvordan oppleves temperaturer i nevnt kabinett med komponenter som 6700K/5820K og 980ti? Hvilke løsninger har folk på kjøling - hvilke CPU-kjølere virker å være mest solide?

 

Takk for tilbakemeldingen.

https://www.proshop.no/cpu-koeler/Pallas/2517834?utm_source=tekno&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

 

Raijintek Pallas trekker det lengste strået i mange tester, om du får den til å passe har jeg tro på den.

 

Det er mye hvordan cpu socket er plassert på hk som avgjør.

 

Denne med en Noctua 14-15cm vifte er rått.

 

Jeg har det slik nå pga jeg fikk alle deler bortsett fra ny cpu kjøler og ikke gidder vente lengre.

 

Det er for min del fryktelig morro å se hva som får plass :)

Endret av Thobjo
Lenke til kommentar

Ettersom jeg er på jakt etter noenlunde samme build som deg for tiden, så har jeg satt sammen et liten handlevogn til deg.

 

Budsjettet ditt er dobbelt så stort som mitt, så dette havnet på 20 563,- med 27" 1440p skjerm.

 

Grunnen til at jeg satt inn 6600K og ikke 6700K er fordi den er mer kostnadseffektiv. Hvis du ønsker å legge på litt mer penger kan du også bytte ut SSD disken med en M.2 disk, burde ikke være så mye dyrere heller.

 

OBS: Jeg ville prøvd å finne buildlogs som har den samme comboen av PSU + GPU du ender opp med når det gjelder Node 304. Fractal Design sier selv at så lenge PSU'en er under 160mm skal det gå (Den jeg la inn på handlevognen her er 150mm), men jeg leser stadig om noen som får problemer med plass i Node'n.

Hei og takk for både inspirasjon og tilbakemelding!

 

Jeg har i grunn bestemt meg for å gå for en 24'' skjerm.

 

Skjønner at jeg må lese meg litt opp på de ulike typene prosessorer. At det ikke kommer et entydig svar på hva som er best til spill tolker jeg som om at forskjellen ikke er så stor. Skal ta i betraktning 6600K, som jeg synes høres ut som et fornuftig valg (dessverre råder ikke alltid fornuften).

 

Når det gjelder m.2. disk; vil dette få plass på f.eks. et Z170l? Forstår jeg det riktig at dette er et kort som kobles direkte inn i hovedkortet? Hva er fordelene med å velge m.2 disk fremfor 2.5'' disk?

 

I handlelisten du har satt sammen velger du 2133 mhz minnebrikker. I hvor stor grad vil ytelsen påvirkes ut i fra hvilken klokkefrekvens man installerer? Hvorfor ikke gå for f.eks. 3200 mhz minne?

 

Lykke til med byggingen!

 

 

 

Jeg ser at du har kommet med en hjemmesnekret løsning på kjølingen din i RVZ02. Blir det ikke litt mot sin hensikt å bygge komponentene UTENFOR kabinettet? Hvorfor ikke velge et større kabinett..Uansett en kreativ og spenstig løsning!

 

Du som kanskje har lest gjennom noen av de snaut 600 sidene i tråden du refererer til; hvordan oppleves temperaturer i nevnt kabinett med komponenter som 6700K/5820K og 980ti? Hvilke løsninger har folk på kjøling - hvilke CPU-kjølere virker å være mest solide?

 

Takk for tilbakemeldingen.

https://www.proshop.no/cpu-koeler/Pallas/2517834?utm_source=tekno&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

 

Raijintek Pallas trekker det lengste strået i mange tester, om du får den til å passe har jeg tro på den.

 

Det er mye hvordan cpu socket er plassert på hk som avgjør.

 

Denne med en Noctua 14-15cm vifte er rått.

 

Jeg har det slik nå pga jeg fikk alle deler bortsett fra ny cpu kjøler og ikke gidder vente lengre.

 

Det er for min del fryktelig morro å se hva som får plass :)

 

Takk for informasjonen! Temperaturene du oppnår er jo meget bra, så ingen tvil om at det fungerer!

 

Vet du om en Raijintek vil passe på et MSI Z170l montert i et RVZ02?

Lenke til kommentar

Det høres ut som at du ville valgt (og muligens har valgt) 6700K overfor 5820K. Du må gjerne utdype hvorfor jeg bør gå i denne retningen. Man må ha i bakhodet at dette er en spill-pc og ingen arbeidsstasjon.

 

Ellers takker jeg for din oppmerksomhet!

 

En 6700K fungerer ganske bra til flertrådede programmer og. En person kan godt drive med streaming, rendering videoredigering ol. med en 6700K, selv om 5820K og andre prosessorer med flere kjerner/tråder uten tvil er overlegne på dette området. Men om du bygger en gaming-PC, og du driver med lite/ingenting av det andre, så er 6700K det klart beste valget av flere årsaker:

 

1) Den bruker vesentlig mindre strøm på samme klokkehastighet

 

2) Den er en kjøligere prosessor (kommer godt med i ITX-bygg)

 

3) Den kommer med en klokkehastighet på 4,0-4,2 GHz ut av boksen, og  overclocking er dermed ikke nødvendig.

 

4) 6700K + Z170I-hovedkort koster deg 5400,- (+/-). 5820K + X99E-ITX-hovedkort koster deg 6500,-.

 

5) Den yter bedre i spill.

 

La oss ta en titt på punkt 5), da du er ute etter en PC med spill som hovedfokus. Du finner veldig få benchmarks der ute som sidestiller en 5820K med en 6700K i spill. Og nesten alle av de sidestiller de med hverandre i helt vanlige situasjoner: dvs. vanlige innstillinger og et grafikkort ved siden av. I slike tilfeller er det knapt forskjeller mellom de -- likeså som det er knapt forskjeller mellom en i7 2600K og en i7 6700K i gaming, da spill i hovedsak er GPU-bundet. DigitalFoundry har derimot testet 6700K og 5820K (en Youtube-video av testen er å finne lenger nede i artikkelen) opp mot hverandre i de meste CPU-intensive spillene der ute, med innstillinger og tilfeller på en slik måte at spillene ble så avhengig av CPU som mulig. Resultatet ble at 6700Ken i gjennomsnitt gjorde det 4-5% bedre enn 5820Ken og 20% bedre enn eldre arkitekturer som Haswell (4790K) og Sandy Bridge (2600K).

 

Alle de testede spillene brukte "minst 8 tråder", og prosessorene tok generelt i bruk alle tråder i flere spill, som DigitalFoundry nevnte. Men selv om de bruker alle trådene blir de overskygget av betydelig bedre entrådet ytelse som tilbys av 6700Ks mer moderne arkitektur. I GTA 5, som bruker 12 tråder, ga 6700K 6-7 FPS mer.

 

Når vi kommer til spørsmålet om "fremtidsretting", så er det viktig å bemerke seg at denne diskusjonen ("flere kjerner/tråder vil gjøre det bedre i fremtiden") har pågått i over 10 år nå. Og enda så yter en 4-kjernet i5-prosessor med 4 tråder like bra som en prosessor med flere kjerner generelt i spill (inntil det siste året var den best). Selv de få spill som er flertrådede i dag, som GTA 5, er fortsatt avhengig av god entrådet ytelse.

 

Folk må forstå hvorfor dette (færre kjerner/tråder vinner) er tilfellet. Det er ikke fordi spillutviklerne er late. Intel vet dette fordi de har veldig omfattende valideringslaboratorier som kjører alle typer programvare, samt et veldig stort nettverk av partnere som ber dem om forskjellige ting for de neste prosessorene deres. Spillutviklere vet også dette, da det tross alt er de som lager spillene. Og de reagerer like dovent til problematikken fordi "concurrency" (den vanskelige delen i i multithreading) er utrolig vanskelig. 

 

For mer diskusjon om dette emnet, især 5820K v. 6700K, les denne tråden.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

 

Ettersom jeg er på jakt etter noenlunde samme build som deg for tiden, så har jeg satt sammen et liten handlevogn til deg.

 

Budsjettet ditt er dobbelt så stort som mitt, så dette havnet på 20 563,- med 27" 1440p skjerm.

 

Grunnen til at jeg satt inn 6600K og ikke 6700K er fordi den er mer kostnadseffektiv. Hvis du ønsker å legge på litt mer penger kan du også bytte ut SSD disken med en M.2 disk, burde ikke være så mye dyrere heller.

 

OBS: Jeg ville prøvd å finne buildlogs som har den samme comboen av PSU + GPU du ender opp med når det gjelder Node 304. Fractal Design sier selv at så lenge PSU'en er under 160mm skal det gå (Den jeg la inn på handlevognen her er 150mm), men jeg leser stadig om noen som får problemer med plass i Node'n.

 

 

 

 

Jeg ser at du har kommet med en hjemmesnekret løsning på kjølingen din i RVZ02. Blir det ikke litt mot sin hensikt å bygge komponentene UTENFOR kabinettet? Hvorfor ikke velge et større kabinett..Uansett en kreativ og spenstig løsning!

Du som kanskje har lest gjennom noen av de snaut 600 sidene i tråden du refererer til; hvordan oppleves temperaturer i nevnt kabinett med komponenter som 6700K/5820K og 980ti? Hvilke løsninger har folk på kjøling - hvilke CPU-kjølere virker å være mest solide?

Takk for tilbakemeldingen.

https://www.proshop.no/cpu-koeler/Pallas/2517834?utm_source=tekno&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Raijintek Pallas trekker det lengste strået i mange tester, om du får den til å passe har jeg tro på den.

Det er mye hvordan cpu socket er plassert på hk som avgjør.

Denne med en Noctua 14-15cm vifte er rått.

Jeg har det slik nå pga jeg fikk alle deler bortsett fra ny cpu kjøler og ikke gidder vente lengre.

Det er for min del fryktelig morro å se hva som får plass :)

Takk for informasjonen! Temperaturene du oppnår er jo meget bra, så ingen tvil om at det fungerer!

 

Vet du om en Raijintek vil passe på et MSI Z170l montert i et RVZ02?

Det vil passe bra på msi z170I, det er samme mobo som jeg har selv.

Den har i utgangspunktet ikke støtte for m.2 2280 men det går om du ser på bildene mine i silverstone ocs forum tråden :)

 

Husk at du vil miste kjøleeffekt om rørene i kjøler må opppover og så ned til finnene, så helst montering med rør ned, venstre eller høgre.

 

På ett kabinett som kan stå alle veier er det greitt å huske på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...